Gashaard. Aardgas of propaan of cv laag

Discussie in 'De lounge' gestart door Mamamijn, 24 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamamijn

    Mamamijn Fanatiek lid

    14 feb 2013
    1.039
    365
    83
    Vrouw
    Wat is wijsheid. Wij hebben een variabel contract bij Essent dus wel de Sjaak zegmaar. Wordt ook echt niet vrolijk van want Essent schroeft elke keer het termijn advies op. Nu is het zo wij wonen in een nieuwbouw woning (sinds 4 jaar) en hebben enkel vloerverwarming, omdat wij het toch altijd wat kil vonden en graag wat bij wouden stoken hebben wij 2 jaar terug een gashaard genomen. Heerlijk! Alleen nu wat is wijsheid. Ombouwen dat die van het aardgas afgaat en dan op propaan. Of de vloerverwarming heel laag zetten en als we het koud hebben de gashaard aan doen. Misschien zitten er hier mensen in hetzelfde schuitje.
     
  2. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.374
    8.468
    113
    Heb nog nooit gehoord van mensen die puur vloerverwarming hebben om volledige ruimten mee te verwarmen. Wist niet dat dit kon. Moet je de vloer dan niet enorm warm laten worden om een aangename temperatuur in de kamers te krijgen?
     
  3. lindajl

    lindajl Fanatiek lid

    25 jan 2016
    1.691
    1.340
    113
    Vrouw
    Wij hebben vloerverwarming en ik vind het lekkerdere warmte dan van een radiator.
    Je oppervlakte waarmee je verwarmt is veel groter, dus je vloer wordt niet heet.
     
    Madelie en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  4. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    2.946
    1.305
    113
    Wij hebben ook alleen vloerverwarming (ook nieuwbouwhuis, wonen hier 3 jaar). Wij stoken nauwelijks omdat overdag de zon op ons huis schijnt en daardoor is het savonds nog steeds best aangenaam. Boven staat de vloerverwarming sowieso niet aan. Onder af en toe als het echt heel koud is. Ik denk dat het goedkoper is om de gashaard ff kort aan te zetten dan de hele avond de vloerverwarming aan.

    Ik zou de haard nu niet ombouwen maar ff afwachten wat er allemaal gaat gebeuren. Je kunt overigens ook de temp van het water dat door de buizem van de vloerverwarming gaat lager zetten. Dat bespaart ook geld.
     
  5. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.344
    113
    Hier op alle etages alleen vloerverwarming als hoofdverwarming. Is juist een heel prettige manier van verwarmen.
     
    Madelie en Jessi79 vinden dit leuk.
  6. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.514
    2.355
    113
    Dat is toch heel normaal in nieuwbouwwoningen? Wij hebben ook alleen vloerverwarming, en een elektrische radiator in de garage voor natte jassen en schoenen De vloerverwarming wordt juist niet heel warm, dat is lage temperatuur verwarming.
     
  7. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.660
    9.575
    113
    Ik vond het ook heerlijk, de elektrische vloerverwarming in ons vorige huis. Je vloer is zeker niet heet, lekker net een beetje warm als je het al merkt. Alleen de badkamer had een kleine radiator, die hebben we in 2 jaar tijd misschien 2 keer gebruikt. Was ook verder wel een goed geïsoleerd huis, dat scheelt ook (nul op de meter, en dat haalden we makkelijk, ik kreeg op de laatste jaarafrekening 550 euro terug op een maandbedrag van nul euro).


    Maargoed, dat was je vraag niet. Zou je voor propaan een gasfles in je woonkamer moeten zetten? Daar zou ik dan weer niet heel blij van worden. En zouden die prijzen niet ook gaan oplopen? Dan haal je de investering van het ombouwen er mogelijk niet uit.
     
  8. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.196
    113
    Over het algemeen is het, als je huis goed geïsoleerd is, bij lage temperatuurverwarming veel energiezuiniger om je huis op een contante temperatuur te houden (en dus ook niet ‘s nachts naar beneden, het weer een paar graden opwarmen ‘s ochtends kost meer energie dan temperatuur stabiel te houden). Als alles goed is aangelegd, zal de vloerverwarming veel minder verbruiken dan verwarmen met je gashaard. Beste is dan waarschijnlijk om je thermostaat op een temperatuur te zetten waarbij je overdag geen begoefte hebt om bij te verwarmen. Je kunt dan eventueel ‘s avonds als je stil zit voor de behaaglijkheid de gashaard aanzetten.

    Ik weet dat dit verhaal niet van de constante (hogere) temperatuur niet logisch klinkt, maar vergelijk maar met energiezuinige wasmachines, drogers en vaatwassers, deze doen veel langer over een programma dan oudere machines, maar verbruiken veel minder energie, dat is omdat lang op laag vermogen minder energie kost dan kort op hoog vermogen.
     
    Mamamijn vindt dit leuk.
  9. Miranda81

    Miranda81 Fanatiek lid

    22 jun 2012
    1.384
    111
    63
    Wij hebben ook een vloerverwarming. Boven hebben wij de radiators nooit aan.
    Doordat de warmte in de verdiepingsvloer gaat zitten, blijft het altijd 17 graden bij ons boven.
    Moet er ook eerlijk bij zeggen dat wij vorige winters altijd een temperatuur van 21 graden hadden beneden.

    Maaaaaaar, nu met de hoge energieprijzen gaan wij het anders doen. Overdag zijn wij meestal op het werk/school. Mijn man werkt 6 dagen en daardoor ook op zaterdag op de zaak. Hij is degene die het eerst koud is thuis ;)

    De vloerverwarming gaat hooguit op 18 graden. Gevoelstemperatuur ligt dan een graad lager, het is dus 17 graden.
    Wij gaan een split airco plaatsen en zonnepanelen. Dan kunnen wij bij verwarmen wanneer wij dat willen. Zal dus 's avonds worden en op de zondag.

    Wij gaan ervoor zorgen dat onze zonnepanelen niet meer opwekken dan wij zelf per jaar verbruiken.

    Dit lijkt ons het voordeligst.

    Ook hebben wij een elektrische woondeken gekocht. Kunnen wij heerlijk onder liggen tijdens het netflixen :) Hoeft de airco dan ook niet aan. En voor de kinderen hebben wij ook zo'n elektrische deken gekocht. Zij liggen toch veel te videobellen met hun vrienden en dan samen huiswerk maken. Kunnen dan lekker zo'n deken over hun heen doen, is ook nog eens gezellig.
     

Deel Deze Pagina