Gastouder aan huis - tijdens mijn zwangerschapsverlof

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Lootje, 13 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lootje

    Lootje Fanatiek lid

    29 dec 2010
    1.477
    596
    113
    Hoi allemaal,

    We hebben twee dagen per week een gastouder aan huis voor onze kids, naar volle tevredenheid. Nu ben ik zwanger van nummer 3 en straks heb ik natuurlijk zwangerschapsverlof.
    Degenen die ook een gastouder aan huis hebben; hoe hebben jullie dat opgelost? Is de gastouder haar reguliere uren blijven komen of minder? Heb je haar gewoon doorbetaald of minder?
    Ik ben een beetje bang dat we elkaar ontzettend in de weg gaan lopen.

    Ben benieuwd naar jullie ervaring!

    Groetjes Lootje
     
  2. Lootje

    Lootje Fanatiek lid

    29 dec 2010
    1.477
    596
    113
    Niemand ervaring hiermee?
     
  3. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Geen ervaring. Maar kan je de gastouder niet vragen of het mogelijk is tijdens haar verlof de kinderen bij haar zelf thuis op te vangen?
     
  4. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    Wij hebben een aupair in huis. Toen we nog in NL woonde liet ik de oppas ook altijd komen als ik toch thuis was (of ziek).
    We liepen elkaar niet in de weg eigenlijk. Zij hield zich bezig met de kinderen en ik rommelde wat in huis, deed t huishouden, boodschappen of sprak met vriendinnen af. Vond t heerlijk haha.
     
  5. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    Mijn moeder was vroeger gastouder aan huis. Ze begon bij de eerste en erna kwamen nog twee kindjes. Ze is tijdens het verlof ook blijven komen. Het kan best zijn dat ze wat later startte, dat weet ik niet meer. Volgens mij deed de moeder een beetje haar eigen ding, rommelde wat in huis, ging naar een afspraak e.d. Maar ook deden ze wat dingen samen e.d. Nou deed mijn moeder ook wat huishoudelijke taken zoals de was en koken. Dus dan kon ze daar iets meer tijd aan besteden.
    Na de geboorte had de moeder lekker wat meer de handen vrij voor de baby. En had(den) de oudste(n) juist weer extra tijd om grote-kinderen dingen te doen zonder babyvoedingen/slaapjes etc, lekker de aandacht.
     
  6. Ladylola

    Ladylola Fanatiek lid

    19 sep 2009
    4.832
    1.233
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Als je geen opa's of oma's kan inschakelen voor ondersteuning, zou je bijv deze de helft van de uren kunnen laten komen? Kan zij de deur uit met de kids en heb jij even tijd voor jezelf, of jij kan dan rustig even weg?

    Als ik straks met verlof ben, blijft ze iedere donderdag door me moeder opgehaald worden. (Ik ben straks 6,5 maand vrij, voor de continuïteit wel fijn als dit ritme door blijft gaan) en dan af en toe door andere opa en oma. Op maandagen is papa thuis. Woensdag en vrijdag ga ik met der naar me zus of vriendinnen met kids :) Scheelt ook al veel als kids met anderen kunnen spelen.
     
  7. Lootje

    Lootje Fanatiek lid

    29 dec 2010
    1.477
    596
    113
    Bedankt voor jullie reacties!
    Het lijkt me heerlijk hoor dat de gastouder gewoon blijft komen, maar ons dochtertje gaat vanaf de zomervakantie ook naar school. En zeker de eerste weken zal ik zelf voor de baby zorgen, dus is er tot de kids uit school komen niet zoveel te doen voor de gastouder.
    Ik neig ernaar haar dan minder uur te laten komen maar we betalen haar wel volledig gezien ons contract. Ingewikkeld hoor!
     
  8. mariellevanr

    mariellevanr Niet meer actief

    Misschien is het een optie om haar te vragen je te helpen met wat huishoudelijke klusjes wanneer de andere kids op school zitten. Tenslotte wordt het voor jou ook zwaarder en is je rust ook erg belangrijk...

    Dit zal vast niet in haar contract staan, maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk en dan hoef je haar ook niet te betalen voor niets doen.
     
  9. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Als jullie haar toch moeten betalen zou ik haar ook gewoon laten komen, anders overleggen of ze tijdelijk minder uren kan komen werken maar kan me voorstellen dat dit, wanneer de vraag groot is misschien lastig is.
    Mijn zwager en schoonzus hebben 3 dagen per week een gastouder aan huis, zwager is zijn baan al een halfjaar kwijt en zij komt nog steeds 3 dagen. Hij gaat sporten, weg met vrienden en soms doen ze iets gezamelijk.
     

Deel Deze Pagina