Gastouder van een andere cultuur/religie/afkomst

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door 2mam2, 20 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2mam2

    2mam2 Fanatiek lid

    16 feb 2015
    1.088
    0
    0
    Ik ben wel benieuwd naar het volgende.
    Kort samengevat:
    Twee vrouwen uit mijn schoonfamilie zijn gastouder. Zij zijn Marokkaans en hebben een islamitisch uiterlijk en geloofsbelijdenis. Zij hebben (los van elkaar) doordeweeks iedere dag een stuk of 5 kindjes over de vloer. Dit zijn gewoon hollandse/niet islamitische kindjes.
    Ik vind dat heel leuk om te zien! Dat men gewoon openstaat voor 'het onbekende' en de medemens ongeacht achtergrond gewoon 'vertrouwd'. Qua gastouders is er opzich natuurlijk keuze zat (in ieder geval in die wijk). En ik vind het opzich bijzonder, in positieve zin, dat ook best veel hollandse ouders dan kiezen voor een gastouder met een totaal andere achtergrond. Terwijl dit natuurlijk eigenlijk vanzelfsprekend moet zijn merk ik dat ik toch lichtelijk 'verbaasd' was en mijn vooroordeel was dat ze allemaal islamitische en/of marokkaanse kindjes zouden hebben, maar dit klopt dus absoluut niet:).

    Hoe denk jij over een gastouder met een andere achtergrond qua cultuur/religie? Of misschien is dit een te discussie uitlokkende vraag..
    Dan waar baseer jij je keuze voor een gastouder op?
     
  2. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.581
    1.203
    113
    randstad
    Qua cultuur maakt de gastouder me niet uit maar als christen hebben wij wel bewust voor een christelijke gastouder gekozen.
     
  3. shoshana

    shoshana Niet meer actief

    Mijn keuze ligt meer in de antroposofische achtergrond. Dus waar de persoon vandaan komt, welk geloof of achtergrond maakt niet uit. Maar omdat een gastouder een opvoedende rol heeft moet het wel passen bij mijn eigen stijl.
     
  4. Edith1987

    Edith1987 Fanatiek lid

    22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Wij ook! Maakt het net wat makkelijker met bepaalde gebruiken (bidden voor het eten bijv) en viering/beleving van christelijke feestdagen.
     
  5. Veera

    Veera Niet meer actief

    Achtergrond/cultuur zou mij niet uitmaken. :)
    Religie echter wel. Ik zou zeker nooit voor een islamitische gastouder kiezen.

    Wij hebben zelf voor onze dochter een kdv gekozen.
     
  6. Eline88

    Eline88 Niet meer actief

    Wij zijn niet gelovig en ik zou mijn kinderen ook niet naar een gastouder brengen die dat wel is. Het maakt me dan niet uit welk geloof dat is.

    Wat onder andere belangrijk voor mij is bij de keus voor een gastouder: vloeiend nederlands spreken, meerdere kinderen opvangen en activiteiten ondernemen (dus meer dan alleen een thuis bieden). Verder vind ik het belangrijk dat de opvoedkundige visie overeenkomt met hoe wij zijn. Wij hebben overwogen om over te stappen naar een gastgezin, maar hebben toch besloten om bij de kinderopvang te blijven :)
     
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Hier op school ook hoor. Een moeder uit mijn dochters klas is ook islamitisch en gastouder. Ik zou daar geen moeite mee hebben. Net zo goed als dat mijn kinderen naar een christelijke gastouder zouden mogen. Op voorwaarde dat mijn kinderen het geloofsgebeuren op vrijwillige basis mee krijgen. Als ze niet mee willen doen dan moet dat ook oke zijn.
     
  8. Carino

    Carino Fanatiek lid

    2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik zou zelf geen opvang willen met een duidelijk religieuze achtergrond, in de zin van bidden e.d.

    Toen onze dochter klein was vond ik een leuke gastouder. Bij kennismaking bleek ze erg christelijk te zijn en dat wilde ze graag delen met de gastkindjes. Om die reden zijn onze wegen direct gescheiden, ondanks de positieve argumenten. Zij draaide dan ook echt christelijke kinderliedjes enzo.

    Iemand met een geloofsovertuiging die helemaal losstaat van de opvang vind ik geen probleem.
     
  9. sunshineS1976

    sunshineS1976 Niet meer actief

    Met "tokkies" en bijv woonwagenkamp dan geen probleem om je kind onder te brengen? Omdat achtergrond en cultuur niet uitmaakt?
     
  10. Ladybug85

    Ladybug85 Niet meer actief

    Dit dus. Ik ben wel gelovig opgegroeid maar wij geloven nu niet meer. Zoontje gaat wel naar christelijk kdv maar straks openbare basisschool. Daar richten ze zich op thema's en staat er dus steeds een ander geloof centraal. Ik vind het juist fijn om hem breed met verschillende geloven op te laten groeien en zo respect te krijgen voor elk geloof. Mag hij zelf kiezen wat hij later wel of niet doet of wil.
     
  11. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    ik vind het veel belangrijker of de gastouder lief is voor mijn kind dan wat de religieuze achtergrond is.
    Wij zijn zelf belijdend Katholiek, en wij zouden sneller voor een Christelijke opvang kiezen dan voor een Moslim opvang. Maar ik zou er in principe helemaal geen bezwaar tegen hebben wanneer mijn kinderen bij een gastouder zouden zijn die Moslim is. Hun normen en waarden zijn ongeveer gelijk als bij de gemiddelde Christen, al hebben we op bepaalde dingen een andere kijk. Maar dan nog: cultuurverschil/religieverschil, daar kun je onderling veel van leren. Wel zou ik als voorwaarden hebben dat mijn kind zichzelf mag zijn: als het wil bidden voor het eten, dat dit ook gewoon kan, om maar iets te noemen. En dat mijn kind dan bijv meedoet met een suikerfeest is alleen maar een verrijking van zijn/haar leven.

    Sterker nog: ik zou veel eerder mijn kind naar een keurige moslima-gastouder brengen, dan naar een Nederlandse tokkie.
     
  12. Islah

    Islah Niet meer actief

    Heb je ook gecheckt of er geen moslims werken op het kdv?
     
  13. Hilly1980

    Hilly1980 VIP lid

    23 jun 2014
    7.299
    3
    38
    Wij zijn zelf niet gelovig, maar ik zou in basis geen moeite hebben met een christelijke of islamitische gastouder. Mits van de 'lichte' variant. Ik ben zelf zeer liberaal in de zin van vrouwen gelijkwaardig aan mannen, homo's gelijkwaardig aan hetero's, vrijheid van meningsuiting etcetera. Ik zou bijvoorbeeld niet willen dat mijn kind hele dagen door zou brengen met iemand die homo's aanstootgevend vindt. Om maar wat te noemen.
    Maar ik zou ook geen fundamentalistische vegetarier willen. Gewoon niemand die zelotisch aan een bepaalde overtuiging hangt.
     
  14. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Voor mij zou het niet heel veel uitmaken, ik moet een goed gevoel bij iemand hebben. Maar eerlijk is eerlijk mijn voorkeur zou niet uitgaan naar iemand die actief een bepaald geloof uitdraagt in de tijd dat mijn kinderen er ook zijn.

    Vanuit bepaalde normen en waarden (die mogelijk overeenkomsten hebben met bepaalde geloofsstukken) een bepaalde houding of gedrag hebben keur ik daar absoluut niet mee af, maar bidden voor maaltijden bijvoorbeeld dat zouden wij niet fijn vinden. Wij hebben daar verder geen probleem mee (ook oma's die voor iedere maaltijd bidden en voor het slapen gaan e.d.), maar ik zou het niet wenselijk vinden als het structureel tijdens de opvang van onze kinderen zou plaatsvinden. Dit vooral omdat wij echt niets met het geloof in een 'god' hebben en onze kinderen later zelf een eventuele keuze mogen maken in het wel/niet aanhangen van een bepaald geloof. Daar past voor ons niet een structurele aanbieding van bijvoorbeeld bidden, bepaalde muziek of versen bij/door een gastouder/docent/school, maar wel kennis en onderwijs over verschillende culturen, gebruiken en religies.

    Hopelijk is het enigszins duidelijk wat ik eigenlijk bedoel, maar het gaat een beetje warrig op dit tijdstip. Sorry als het verkeerd overkomt, ik wil er niemand mee voor het hoofd stoten in ieder geval.
     
  15. Veera

    Veera Niet meer actief

    Niet per se een probleem, als je daar vandaan komt, het zij zo. Maar bij tokkies denk ik aan asociale mensen met een grote mond, dat is niet hoe ik mijn kind opgevoed wil hebben dus zover er "tokkie gastouders" zijn nee ook liever niet
     
  16. Veera

    Veera Niet meer actief

    Niet bewust maar nee er werken zover mij bekend geen moslims op ons kdv
     
  17. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.454
    10.655
    113
    Denk dat het hier niet zo zeer om gaat, maar meer of men zijn geloof actief uitdraagt op het kdv of als gastouder.
     
  18. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Geen enkel probleem mee.
    Zolang het geloof niet verteld wordt als waarheid, wordt opgedrongen of verplicht.
     
  19. LVtje

    LVtje Fanatiek lid

    20 jan 2014
    3.128
    1.100
    113
    Vrouw
    Voor mij zou het echt van de persoon afhangen. En dan met ieder geloof, niet per definitie alleen de islam.

    Zolang ze respecteren dat wij niet geloven en daarin onze dochter ook niks opdringen heb ik daar geen problemen mee.
     
  20. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.075
    3.516
    113
    Hier opvang binnen de familie, maar mocht dat op een gegeven moment niet meer mogelijk zijn dan hierbij hoe ik erover denk.

    Er zijn andere argumenten die ik belangrijker zou vinden, dus de gastouder als persoon, omgang met de kinderen, mogelijkheden, etc.
    Wij zijn niet christelijk, hebben er niks tegen maar we hebben er ook niks mee. Onze kinderen mogen best leren dat er mensen zijn die wel geloven en ook wat dat inhoudt. Ze kunnen best even wachten als anderen willen bidden voor het eten en dit respecteren, maar ze hoeven niet mee te doen.
    Wanneer een gastouder ook christelijke verhalen zou voorlezen en christelijke liedjes zou draaien zou dat voor mij te ver gaan. Het is opvang, geen zondagsschool.
    Uiteindelijk is het belangrijkst dat je kind in een veilige (zowel fysiek als mentaal) omgeving zit waar het zich prettig voelt.
     

Deel Deze Pagina