Gastouder worden. Tips/ervaringen?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door FatihaSakura, 16 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. FatihaSakura

    FatihaSakura Actief lid

    28 jun 2020
    229
    117
    43
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Hoi allemaal,

    Enkele jaren geleden wilde ik een start gaan maken voor het gastouderopvangdiploma, maar dat was toen niet doorgegaan. Op dit moment wil ik nog gaan verhuizen naar een grotere woning in een geschikte buurt. Daarna denk ik dat ik weer ga proberen om een gastouderdiploma te halen. Ik heb geen ervaring in de kinderopvang branche, dus vandaar. Ik heb zelf al twee dochters (één van zeven en de ander van drie jaar)

    Hebben jullie tips/ervaringen voor mij? Waar moet ik nu rekening mee houden, wat zijn de voordelen en nadelen etc.

    Alvast bedankt!
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Als eerste: het is de leukste baan die er is:)
    Daarnaast moet je eerst voor jezelf goed afwegen of je het ziet zitten dat er meerdere dagen per week andere kinderen zijn en dat kinderen en ouders in jouw eigen huis komen.
    Als je dat geen probleem vindt kan ik je van harte aanraden ermee te beginnen.
    Voor jezelf alvast goed bedenken wat je wil werken qua dagen en tijden, want ouders komen met allerlei verzoeken;)
    Maar eerst moet je idd het diploma halen. (daar heb ik geen ervaring mee, ik heb spw gedaan, de volledige opleiding)
    Als je daarmee bezig bent of mee klaar bent neem je contact op met een gastouderbureau. Daar moet je nl aangesloten zijn willen de ouders KOT terug kunnen krijgen. Samen met het bureau doe je een aanvraag bij de gemeente en schrijf je je in bij het LRK (landelijk register kinderopvang)
    De GGD komt dan langs voor een controle en met het bureau doe je een risico inventarisatie. Dan kun je op zoek naar klanten.

    Mocht je nog onbeantwoorde vragen hebben, dan hoor ik het wel:).