Gastouder worden. Tips/ervaringen?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door FatihaSakura, 16 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. FatihaSakura

    FatihaSakura Actief lid

    28 jun 2020
    229
    117
    43
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Hoi allemaal,

    Enkele jaren geleden wilde ik een start gaan maken voor het gastouderopvangdiploma, maar dat was toen niet doorgegaan. Op dit moment wil ik nog gaan verhuizen naar een grotere woning in een geschikte buurt. Daarna denk ik dat ik weer ga proberen om een gastouderdiploma te halen. Ik heb geen ervaring in de kinderopvang branche, dus vandaar. Ik heb zelf al twee dochters (één van zeven en de ander van drie jaar)

    Hebben jullie tips/ervaringen voor mij? Waar moet ik nu rekening mee houden, wat zijn de voordelen en nadelen etc.

    Alvast bedankt!
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Als eerste: het is de leukste baan die er is:)
    Daarnaast moet je eerst voor jezelf goed afwegen of je het ziet zitten dat er meerdere dagen per week andere kinderen zijn en dat kinderen en ouders in jouw eigen huis komen.
    Als je dat geen probleem vindt kan ik je van harte aanraden ermee te beginnen.
    Voor jezelf alvast goed bedenken wat je wil werken qua dagen en tijden, want ouders komen met allerlei verzoeken;)
    Maar eerst moet je idd het diploma halen. (daar heb ik geen ervaring mee, ik heb spw gedaan, de volledige opleiding)
    Als je daarmee bezig bent of mee klaar bent neem je contact op met een gastouderbureau. Daar moet je nl aangesloten zijn willen de ouders KOT terug kunnen krijgen. Samen met het bureau doe je een aanvraag bij de gemeente en schrijf je je in bij het LRK (landelijk register kinderopvang)
    De GGD komt dan langs voor een controle en met het bureau doe je een risico inventarisatie. Dan kun je op zoek naar klanten.

    Mocht je nog onbeantwoorde vragen hebben, dan hoor ik het wel:).
     
    FatihaSakura vindt dit leuk.
  3. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Kijk ook even of er vraag naar is in de plaats waar jij wil wonen.
    Als er al veel go zijn die niet vol zitten, moet je je ook afvragen of het wel handig is.
    Hier is ook iemand begonnen, jaar later heeft zij nog steeds maar 1 kindje.
    Dat schiet niet op. Je moet wel 3 a 4 kinderen opvangen.

    Kan je jongste delen? Kan zij er tegen dat er constant kinderen zijn die aan het speelgoed zittwn. Voor haar verandert er ook veel als jij go wordt. Voor mijn kinderen was het normaal, ze weten niet anders.

    Zou juist eerst beginnen bij een gastouderbureau, zij kunnen je wel vertellen wat je moet doen.
    Pas wel op voor rare constructies als exclusief voor hun werken of minimaal een jaar voor hun anders krijg je een boete. Sommige gob’s zijn erg wat dat betreft.
     
    FatihaSakura vindt dit leuk.
  4. FatihaSakura

    FatihaSakura Actief lid

    28 jun 2020
    229
    117
    43
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Super bedankt voor jullie reacties!

    Ik ga dit zeker meenemen met mijn eindbesluit. Eerst verhuizen en dan kan ik daar op onderzoek gaan of er wel vraag na is in die buurt. Ik woon momenteel in een 'grijze' buurt met relatief weinig tot geen kinderen. De wijk waar ik naartoe wil, daar wonen wel weer veel gezinnen.
     
  5. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Kijk er dan ook gelijk naar wat de betreffende gemeente waar je gaat wonen aan gastouder leges rekent. De ene gemeente tekent niets terwijl het bij de andere gemeenten zomaar honderden euro’s kan zijn. Dit moet je wel weer terugverdienen en hier dus rekening mee houden.
     
    FatihaSakura vindt dit leuk.
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Goh, nooit geweten joh. Onze gemeente rekent idd niks. Maar ik keek even en de bedragen bij sommige gemeentes:eek:
     
    Mammielove vindt dit leuk.
  7. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Ja echt bizar! Hier is het dus ook gewoon een paar honderd euro. Gewoon zondegeld :(
     
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Nou idd zeg, raar dat daar ook geen vaste bedragen/ afspraken over zijn.
     
  9. FatihaSakura

    FatihaSakura Actief lid

    28 jun 2020
    229
    117
    43
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Oh dit heb ik ook nooit geweten! Ga eens kijken dit ook bij onze gemeente geldt.
    Wel vreemd wanneer je bij de ene gemeente niets hoeft te betalen en bij de ander wel..
     
  10. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Is een mooi inkomstenpotje voor sommige gemeentes net als hondenbelasting ;)
     
  11. FatihaSakura

    FatihaSakura Actief lid

    28 jun 2020
    229
    117
    43
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Ja dat blijkt dan maar weer ..
     
  12. sneeuwklokje22

    sneeuwklokje22 Niet meer actief

    Idd... hier ben ik in maart begonnen en moest ook dik 500 euro betalen aan de gemeente. Wat een enorme verschillen!
    Maar idd het is echt een leuke (intensieve) baan :)
     
    FatihaSakura vindt dit leuk.
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Nou de laatste 2 weken zeker dat laatste haha. Jeetje wat zijn de bso'ers aan school toe. Gister was echt een drukke dag:eek:, s ochtends tye dye met de kinderen, dat was echt heel leuk, maar s middags ruzie maken, hangen, vervelen....
     
  14. sneeuwklokje22

    sneeuwklokje22 Niet meer actief

    Hier zijn ze gelukkig al een week naar school, ik vang alleen mijn eigen dochter op van school en 1 kindje op de maandag en dinsdag. Verder alleen 0-4 , maar op de volle dagen (4 dagen) vind ik het behoorlijk intensief haha.
    Maar wat je zegt, het is wel echt de leukste baan (tot nu toe ;) )
     
    FatihaSakura en tuc vinden dit leuk.
  15. FatihaSakura

    FatihaSakura Actief lid

    28 jun 2020
    229
    117
    43
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Hoe ervaren jullie kinderen dat? Dat er ook andere kindjes en ouders in huis lopen.
    Mijn oudste dochter zou dit geweldig vinden, zij houdt van contact en spelen met andere kindjes. Mijn jongste is weer een ander verhaal en die kan behoorlijk jaloers worden als ik bijv. aandacht schenk aan haar zus of een ander kindje. Ze is nu 3,5 , dus ik weet niet wanneer ze na school gaat dit minder zal worden??
     
  16. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Ik was al go voordat ze geboren werden, was toen go bij de gezinnen thuis.dochter ging de eerste jaren met mij mee. Toen ik zwanger was van zoon, ben ik hier begonnen. De jongste kinderen in beide gezinnen gingen toen naar school.
    Dus de mijne zijn ermee opgegroeid. En nooit jaloers geweest om mama ineens te moeten delen.
    3,5 is wél een lastige leeftijd vaak.

    Ouders komen hier eigenlijk nooit binnen en nu al helemaal niet. Hoewel met kennismakingen ging zoon nog weleens de clown uit of was stierlijk vervelend. Inmiddels is hij weer uit deze fase, hij is net 10 geworden.
    Hij zegt sinds een paar jaar dat hij soms gek wordt van de kinderen hier, maar dan gaat hij voetballen of fietsen op straat. Hij is oud genoeg om de hort op te gaan als hij het zat is. Hij heeft ook duidelijk zijn voorkeuren voor bepaalde kinderen, daar gaat hij dan mee spelen. Maar totaal geen verantwoordelijkheidsgevoel dus moet hem dan constant in de gaten houden.
    Dochter ( bijna 13) vindt het wel gezellig, ze “ past” ook even op als ik moet plassen of er een naar bed breng. En wil nu in het weekend gaan oppassen. Ze is heel verantwoordelijk en vindt het gezellig met de kids om haar heen. Huiswerk maakt ze op haar kamer of in de kamer als de kids in de tuin spelen. Mijn kinderen zijn nu dus een stuk ouder.
     
    FatihaSakura vindt dit leuk.
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Mijn zoon ervaart het al als baby, dus die weet niet beter. Hij is echt van hoe meer zielen hoe meer vreugd.
    De oudste wil soms liever alleen zijn (die is bijna 12) en dat kan ook prima. De opvangkinderen komen niet boven. (Muv slapen).
     
  18. FatihaSakura

    FatihaSakura Actief lid

    28 jun 2020
    229
    117
    43
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Bedankt voor de reacties!

    Ja ik denk dat je eigen kinderen ook een eigen plekje moeten hebben waar oppaskindjes niet mogen komen. Daar ga ik dan ook rekening mee houden!

    Super! Heb al zoveel geleerd van jullie! Thanks :thumup:
     
  19. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Goed dat je nu al daar over nadenk.
    Eigen plekje zonder de gastkindjes, speelgoed van de opvang en eigen speelgoed op hun kamer.
    Mijn kinderen hebben altijd eigen speelgoed gehad, maar speelde in het weekend ook weleens met het keukentje bijv. De gastkinderen blijven beneden, hun kamers zijn boven. Slaapkamer opvang is ook beneden.
     
    FatihaSakura vindt dit leuk.
  20. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Als aanvulling, ook de ouders voelen zich enorm thuis hier. Die komen allemaal uitgebreid binnen, kennen mijn kinderen en informeren ook vaak naar hen als ze weten dat ze iets meegemaakt hadden of hoe het op school of de sport is.
    Ik heb op deze manier een heel ander contact dan ik op het kdv had.

    Qua speelgoed heb ik ook met mijn kinderen afgesproken waar de oppaskinderen mee mogen spelen en waarmee niet. Waarbij de afspraak wel is dat het laatste dan boven staat.
     
    FatihaSakura vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina