ziek kind en werken

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door anoniemetwijfel, 27 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anoniemetwijfel

    4 nov 2010
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo allemaal,

    ik heb een probleem/uitdaging,

    mijn zoon is al de hele week ziek flinke koorts/griep oorontsteking.
    nu moet ik eigenlijk morgen werken,
    ik heb vanmorgen mn baas gebeld en de situatie uitgelegd daar kreeg ik meteen een uitbrander van dat ik thuis wilde blijven.
    maar wat moet ik ik heb oppas proberen te regelen maar dat ging helaas niet lukken mn man zit net natuurlijk morgen met een belangrijke bespreking in het midden van het land.

    ik heb geprobeert het eerlijk te vertellen hoe het zit maar geloof dat ik me beter ziek had kunnen melden pffff wat een gedoe alsof ik het leuk vind om met een ziek kind thuis te zitten.

    maar nu mijn vraag kun je zomaar zorgverlof opnemen of zitten daar ook weer haken en ogen aan en hoe doen jullie dit als jullie kleine ziek is?
     
  2. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Mij lijkt de enige oplossing thuis blijven. Je kunt namelijk geen oppas krijgen, hij mag niet naar het KDV en je man gaat niet thuis blijven.

    Ik heb het ook een keer moeten doen. Het koste mij vrije dagen. :( Wel logisch denk ik.

    Zorgverlof is hier geloof ik niet voor.
     
  3. anoniemetwijfel

    4 nov 2010
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    hij zei idd ook dat dit me een vrije dag koste dat is dan maar zo,
    ik las iets over zorgverlof dacht misschien kan ik dit hiervoor opnemen het is toch een calamiteit blijf niet voor mn lol thuis.

    maar ik belde net een andere collega die vertelde ook al dat mn baas de hele week al bokchagerijnig was en dit wss de druppel was hopelijk was dat het maar laat m dat lekker op een andere manier vanaf komen pfff
     
  4. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.826
    1.299
    113
    Je kunt niet anders dan hier een vrije dag voor opnemen. Maakt niet uit hoe je het noemt, zorgverlof is ook een vrije dag volgens mij. Je werkgever kan ook moeilijk weigeren. Er is geen andere optie, je kunt moeilijk met ziek kind op je werk komen!
     
  5. anoniemetwijfel

    4 nov 2010
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    dat dacht ik dus ook maar volgens mn werkgever had hij me hiervoor geen contract gegeven en er zouden zeker nog concequenties aan vast zitten knijp m eerlijk gezegd toch een beetje.

    maar ik blijf toch niet voor mn lol thuis heb het geprobeert anders te regelen maar dat lukte niet.
    heb een beetje het idee dat ik nu gestrafd word omdat ik eerlijk was kan dus beter volgende keer liegen en zeggen dat ik ziek ben....
     
  6. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.826
    1.299
    113
    Vind wel dat hij hier raar over doet. Als iemand kinderen heeft kun je toch verwachten dat er zo iets kan gebeuren. Voor zieke kinderen is nou eenmaal niet altijd iets te regelen.
     
  7. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Toch wel:

    Het recht op kortdurend zorgverlof

    Door het recht op kortdurend zorgverlof kunnen werknemers inspringen op situaties waarin (pleeg) kinderen, de partner of ouders plotseling zorg nodig hebben. Een ouder hoeft niet op het adres van de werknemer ingeschreven te staan. Dat geldt wel voor de partner en het kind. Voor pleegkinderen geldt dat er een pleegcontract moet zijn.
    De werkgever is verplicht het zorgverlof te geven. Ook is deze verplicht om tenminste 70% van het loon door te betalen. Hierdoor wordt voorkomen dat werknemers deze noodzakelijke zorg niet geven omdat het financiële consequenties heeft.
    De werkgever kan het verlof alleen weigeren als het bedrijf of de organisatie door het verlof in ernstige problemen komt. Als werkgever en werknemer er niet in slagen om samen afspraken te maken, kunnen zij de rechter om een uitspraak vragen.
    Opnemen van kortdurend zorgverlof

    Het verlof kan alleen worden opgenomen als de werknemer de enige is die deze zorg kan verlenen. Als een ziek kind bijvoorbeeld door de partner of grootouders kan worden opgevangen, dan vervalt het recht op dit kortdurend zorgverlof. Het verlof is dus expliciet bedoeld voor situaties waarin geen andere oplossing is.



    Kortdurend zorgverlof | Rijksoverheid.nl
     
  8. takhen

    takhen Fanatiek lid

    13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    Hier precies hetzelde gehad. Mijn baas melde mij dat ik de kleine dan maar lekker alleen thuis liet :x
    Debiele vent!

    De volgende keer meld ik me dus mooi ziek.
    Maar dat ging nu niet meer.
    Mijn man en ik hebben die avond een muntje gegooid wie zich ziek zou melden en hij is het geworden.
    Maar het is natuurlijk van de zotte dat het zo moet!
     
  9. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Ik denk dat het een beetje aan de CAO ligt. Hier heb ik een aantal dagen zorgverlof in het jaar en een aantal dagen calamiteitenverlof. Nu zijn ze bij ons heel schappelijk maar zorgverlof is bedoeld voor langdure ziekte van partner, kind oid en calamiteitenverlof voor als je gebeld wordt door de creche dat je kindje meteen opgehaald moet worden.

    Als je al een paar dagen weet dat je kindje ziek is, kun je een oplossing zoeken, lukt dit niet, dan een vrije dag opnemen. Daar doen ze hier overigens bij ons niet moeilijk over.

    Heb je aan je baas ook uitgelegd dat je er een vrije dag voor wilt opnemen of alleen gezegd dat je thuis blijft?
    Misschien een idee met je man af te spreken dat hij d eochtend thuis is en jij d emiddag? Zo hebben wij het vandaag opgelost om mijn werkgever ook een beetje tegemoet te komen.
     
  10. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Dit valt gewoon onder zorgverlof hoor en als je baas daar niet van op de hoogte is, moet je hem daarvan op de hoogte brengen. Als je fulltime werkt heb je recht op 10 dagen zorgverlof. Ben zelf deze week ook thuis omdat de kleine ziek is en daar neem ik dus zeker geen vakantiedagen voor op. Dat doe ik pas als ik over het aantal zorgverlofdagen heen ga. Maar dat is mij nog niet gebeurd sinds ik moeder ben.

    Belachelijk die reacties van jullie bazen, zo hoeft het zeker niet te gaan hoor. Gelukkig heb ik tot nu toe bazen gehad die het niet meer dan normaal vinden dat je dan thuis blijft.
     
  11. luckybird

    luckybird Fanatiek lid

    2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    ziek melden omdat je kind ziek is?? Je kunt toch tenminste een vrije dag wegschrijven?
     
  12. takhen

    takhen Fanatiek lid

    13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden

    Sorry dat het even duurde voor ik reageer ;)
    Nee dat kan dus niet omdat hij vind dat ik geen recht op vrije dagen heb
    Uberhaupt niet eigenlijk, want het is altijd crime om een vrije dag te krijgen
    Hij vind dus echt dat ik haar maar alleen moet laten of bij een buurvrouw ofzo, werken is mijn hoofdprioriteit :x
    Nou zo werkt het dus niet en vanaf nu meld ik me dus ziek als mijn meisje ziek is
    Normaal is het geen probleem om een oppas te krijgen dus dit was de eerste keer in 14 maanden dat ik er tegenaan liep
    sowieso de eerste keer in bijna 2,5 jaar dat ik niet kon werken om welke reden dan ook, niet ziek geweest ook
     
  13. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.646
    555
    113
    Hoi,

    je hebt idd recht op kortdurend zorgverlof. Omdat ze hier op mijn werk niet aan doen (geen CAO), en ik ook nog eens een karig klotesalarisje krijg en ze lullig deden toen ik een keer een vrije dag wilde omdat mijn dochtertje ziek was meld ik me nu ook telkens ziek, of mijn man.

    Gaat 't niet goedschiks, dan maar kwaadschiks denk ik dan.

    Waarom vrije dag opnemen terwijl ik ergens recht op heb?! Leuk als je kind vaak ziek is, heb je nooit vakantie.
     
  14. tanjax11

    tanjax11 Niet meer actief

    Finn is ook vaak ziek, minstens 1x per maand, en ook ik meld me af en toe ziek, en soms een vrije dag...maar als ik die altijd nam was ik zezo kwijt..inderdaad soms moet het kwaadschiks...
     
  15. luckybird

    luckybird Fanatiek lid

    2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    recht op zorg verlof ligt natuurlijk ingewikkeld. Bij ons wordt geredeneerd:
    Niet klakkeloos de 10 dagen op mogen maken als " recht, dus de werkgever mag er niets van vinden". Zorgverlof mag als echt alleen jij bij je kind kan zijn in een noodgeval. Met kleine kinderen weet je vantevoren dat ze geregeld ziek kunnen zijn en dan moet je een plan B hebben in die situatie (manlief, oma, buurvouw, zusje.) in plaats van de werkgever. Om dit in een noodsituatie te kunnen regelen kan je dan bijvoorbeeld 3 uurtjes zorgverlof krijgen die dag, maar niet automatisch maar hele dagen tot het griepje over is. Wat bij osn ook kan is als je kindje opeens naar de spoedeisende hulp moet ofzo. Daarbij wordt zorgeverlof je toegekend door de werkgever en kan je het bij ons niet opnemen.
     
  16. luckybird

    luckybird Fanatiek lid

    2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    als je de uren later weer inhaald kan het toch ook, andere weken wat meer werken en het staat weer gelijk. Of je neemt een kleiner contract, werkt wat uren in het voren en dan kan je die extra opnemen als je bij je kindje wilt zijn ipv werken.
     
  17. senseemillia

    senseemillia VIP lid

    20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Bij mij en mijn man wel de mogelijkheid voor zorgverlof idd. Maar 70% van wat je normaal verdient. Mijn man heeft het toen ook opgenomen toen zijn vader ernstig ziek was en het echt aflopend ging. Volgens mij zit je wel met een maximum aantal dagen dat je kan opnemen per jaar.

    Hier nu een zieke kleuter. Als ze morgen nog ziek is kan ze bij mijn ouders. Daarna kijk ik wel even. Heb zelf nog veel verlof dus denk dat het vrijnemen wordt.

    Weet niet meer wie het schreef maar een baas die zegt dan laat je het kindje maar alleen thuis vind ik echt niet kunnen!! Wat een opmerking zeg!
     
  18. p1982

    p1982 Niet meer actief

    je mag zorgverlof opnemen 2x aantal uren wat je normaal werkt

    heb het vorig jaar opgenomen omdat dochter in het ziekenhuis lag, zei al neem wel verlofuren op maar ze kwamen zelf met zorgverlof en dt bouw je dus ieder jaar op maar je mag het niet van vorig jaar meennemen zeg maar
    werkgever betaald 70% uit en je moet zelf 30%betalen

    me zelf ziekmelden als me dochter ziek is zou ik niet doen maar heb ook een makkelijke werkgever en haal dan de uren wel een andere keer in en we hebben redelijk wat achtervang
     
  19. debster2009

    debster2009 Fanatiek lid

    9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Mijn bazin (carrierevrouw zonder kinderen) vind het ook belachelijk dat vrouwen thuis blijven voor een ziek kind. Zij vindt dat er altijd back-up moet zijn. Gelukkig is mijn dochter echt bijna nooit ziek. 1 keer moest ik thuisblijven voor haar, dit heb ik eerlijk verteld en ik kreeg toen ook een uitbrander... Misschien onterecht hoor, maar goed. Als het nog een keer gebeurd meld ik mezelf ziek, het is niet anders. En dan zet ik het later om in een vrije dag. Je moet toch wat.
     
  20. MvS

    MvS VIP lid

    19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Tja, ik denk dan: mijn werkgever weet dat ik een klein kind heb, dus hij kan logischerwijs ook weten dat die wel eens ziek kan zijn en dat ik dus ook wel eens een keertje geen 'plan B' heb. Ik heb geen familie of vrienden in de buurt wonen en ook geen buren waar ik op kan vertrouwen voor de zorg voor mijn kind. Wat moet ik dan doen? Kind alleen thuis laten ofzo..?
    Nu breng ik hem wel eens met een paracetamol naar het KDV als er tanden doorkomen en hij dus daarvan niet lekker is, dus ik vind dat ik al behoorlijk ver ga, want diep in mijn hart zou ik hem liever thuis houden. Als hij ziek is en mijn man kan niet gemist worden op zijn werk (overheid, dus kan bijna altijd wel geregeld worden, maar soms gewoon niet), dan heeft mijn werkgever dus gewoon ff pech en blijf ik thuis. Of me dat dan een vrije dag kost of dat ik zorgverlof mag opnemen zal me dan aan m'n r**t roesten...
     

Deel Deze Pagina