gastric bypass omkeerbaar

Discussie in 'De lounge' gestart door heleentje80, 20 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.550
    7.365
    113
    Daar zat ik ook aan te denken, zeker gezien je berichten in het andere topic :oops:
     
    zara1983 vindt dit leuk.
  2. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.631
    21.128
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Maar een jaar begeleiding? Dat is toch veel te weinig? Daar had je echt achteraan moeten gaan. Je hebt normaal ook psychische begeleiding erbij. Dit is gewoon echtnodig. Je gebruikt te weinig vitamines, je eet te slecht. Waarom heb je niet eerder aan de bel getrokken? Ik zou echt vandaag nog bellen naar waar je bent geopereerd.
    Edit Lees net je andere topic, die heb ik nog niet gelezen. Veel sterkte! Hopelijk krijg je in elk geval de goede begeleiding. En ook echt nog het ziekenhuis waar je geopereerd bent bellen hoor!
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  3. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.393
    1.778
    113
    Om deze redenen wordt een gbp niet ongedaan gemaakt.
    Jij bent zelf helaas de oorzaak waarom je niet afvalt, niet de gbp.
    Dus ik zou contact zoeken met de diëtist en de psycholoog. Zij kunnen je vast bijstaan en advies geven. Het emo eten moet je aanpakken voordat je verder kunt.
    Succes en sterkte
     
    chrystel73 vindt dit leuk.
  4. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.825
    1.280
    113
    TS heeft naast emotionele problemen ook lichamelijke problemen. Bovendien zou het op haar verzoek altijd ongedaan gemaakt moeten worden. Als zij er om kan vragen, kan ze ook vragen om het ongedaan te maken. Waarom zou je je hele leven met een gemutileerd verteringstelsel moeten lopen?
     
  5. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.393
    1.778
    113
    Alleen als er echte gezondheidsrisico's en problemen zijn wordt het ongedaan gemaakt. Dit wordt niet zomaar gedaan.
    Oh ik val niet af en oh ik pas mijn eetgedrag niet aan, dus we maken het maar ongedaan? Nee sorry zo werkt het echt niet.
    En nee ik bedoel het niet zo hard als het er staat ;)
     
  6. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.825
    1.280
    113
    Een gastric bypass is een gezondheidsrisico op zichzelf. Daarbij heb je beslissingsrecht over je eigen lichaam.

    Overigens als je het niet zo hard bedoel, moet je het anders neerzetten. Zoals het er nu staat is echt ongevoelig. Ts heeft serieuze lichamelijke problemen als gevolg van de bypas en vraagt naar advies over het terug draaien. De meeste reacties hier komen neer op: tanden op elkaar en doorgaan. Lijkt me niet helemaal waar ze om gevraagd had.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  7. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.631
    21.128
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Maar die problemen veroorzaakt ze mede zelf. Ze neemt niet genoeg vitamines, eet slecht. Is niet op controle geweest op den duur. Ik ben het met je eens dat het wel overwogen moet worden, maar ik denk dat er eerst nog andere opties zijn dan weer een operatie.
     
    Zuul en maartje84 vinden dit leuk.
  8. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.393
    1.778
    113
    Ik weet waar ik over praat... ik heb zelf een gbp. Een gbp is heel hard werken, elke dag. Ook ik sta vaak te spugen, heb tekorten. Maar dat weet je vooraf dat die kans groot is dat dat gebeurd. Ik zeg ook dat ze in overleg moet met dietiste en psycholoog. Daar heeft ze recht op, natraject is 5 jaar.
    Maar als je zelf al weet dat je verkeerd eet, waarom dan operatie ongedaan maken? Je moet je eetgedrag en patroon aanpassen. Ik bedoel er dus mee dat een chirurg hiermee niet in mee gaat om door deze reden een operatie te gaan doen.

    En sorry dat het hard klinkt, maar ik wordt er soms zo moe van dat men denkt dat een gbp maar "even" wordt gedaan en niet verder nadenken wat er bij komt kijken
     
    Paardenbloem en Syane vinden dit leuk.
  9. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.380
    6.921
    113
    Vrouw
    @heleentje80 ik heb je andere topic even opgezocht en ik zie dat je momenteel ook hard bezig bent met je mentale gezondheid.. juist omdat deze dingen nu spelen lijkt het me heel goed om met je arts te kijken of je in ieder geval voldoende vitamine b12 en vitamine D kan krijgen want tekorten van beide vitaminen geven ook heel veel psychische klachten. Ik zeg daarmee dus niet dat alles daar aan ligt maar het kan zeker helpend zijn als alles goed wordt aangevuld.

    Ik hoop dat je op een goede plek bent nu en dat je je gauw beter voelt!
     
  10. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.825
    1.280
    113
    dat is natuurlijk niet de schuld van ts, zo wordt er over een gbp gepraat door artsen. Dat is de hele dieetcultuur. In mijn optiek zou het in zijn geheel verboden moeten worden. Juist omdat er zulke enorme consequenties aan kunnen zitten en er veel bij komt kijken.
     
    Anniek88 en Elisje vinden dit leuk.
  11. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.393
    1.778
    113
    In dit geval heb ik het niet over artsen, maar over de mensen zelf. "Oh die gbp die doet het werk voor mij. Ik hoef er niks voor te doen, ik kan gewoon doorgaan zoals ik altijd deed".
    Ik heb mensen gezien die zichzelf en de team voorgelogen hebben om zo maar de gbp te krijgen. Die mensen vallen ook amper af later, en als ze dan zien hoe hun lichaam protesteert dan willen ze er weer van af. En dan vind ik dat je er niet goed over nagedacht hebt en je bent gegaan voor de makkelijkste weg (in jouw ogen), maar een gbp is allerminst de makkelijkste weg.
     
  12. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.393
    1.778
    113
    Dit is zeker een goede tip om laten te checken. Dat kan zeker al wat schelen
     
  13. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Juist omdat ze mentale uitdagingen in haar leven heeft is het ongedaan maken van de gbp niet bepaald een "gezonde" oplossing. Net zoals het uitvoeren van de gbp operatie dat 4 jaar geleden ook niet was.

    Ik vind je uitspraak gemutileerd verteringsgestel nogal een... Erm... bijzondere uitspraak. Je kunt het er prima niet mee eens zijn, maar ik verzeker je, het heeft mijn leven gered.
    Maar de operatie is niet de oplossing. De oplossing zit in het hoofd, pas je je leven niet aan, pas je je denkwijze niet aan dan helpt niets. Ook geen gbp.

    Op basis daarvan vind ik dat er wel een aantal dingen niet goed (zijn) gegaan:

    1. Blijkbaar is de screening vooraf niet helemaal goed uitgevoerd. Als de gbp for all the wrong reasons wordt uitgevoerd begin je natuurlijk al met achterstand. Ik ben bv uitvoerig gescreend door artsen, diëtisten, psychologen voor dat er in groot committee artsen over mijn wens is besloten om groen licht te geven. Dus iets willen laten uitvoeren en het ook daadwerkelijk krijgen waren twee verschillende dingen.

    2. De controle na de operatie is gewoon ronduit slecht. Ik ben daarom ook zeer verbaasd dat TS maar 1 jaar controle heeft gehad. Protocol zegt namelijk ieder jaar voor minimaal de eerste 5 jaar. Dus dan vraag ik me af of TS niet zelf de afspraken heeft afgezegd? Misschien omdat ze niet wilde ivm met het matige resultaat (wat ik overigens kan begrijpen)?

    3 het niet nakomen van die controles dat betaalt zich dan nu uit. De tekorten zijn debet aan haar fysieke maar voor al mentale gezondheid. Waren de controles jaarlijks uitgevoerd dan was dit waarschijnlijk naar boven gekomen. Ik moet bv 2 keer per jaar bloed prikken op waardes. Zijn ze te laag dan krijg ik "op mn donder" van de assistente en krijg vervolgens super supplementen om de boel weer op pijl krijgen.

    4 slecht eten is natuurlijk funest. En draagt ook niet bij aan de waardes en haar mentale toestand. En ik vind niet dat je dan het geringe gewichtsverlies mag afschuiven op de gbp die niet zou werken. Nee, TS heeft haar leven niet aangepast en haar kijk op eten. Gewichtsverlies OOK met een gbp zit namelijk nog steeds een stuk "tussen de oren".

    Nogmaals... Ik snap het. Maar het is hard werken. Het is niet de oplossing voor gewichtsverlies, was het maar zo'n feest. Het is ook niet de easy way out. Ik heb ook dumpings maar ik weet waar ik op dump (misselijk, hartkloppingen, hypo's voornamelijk en dan voornamelijk op vetten, suiker, koolhydraten en eten van de Chinees vanwege Vetsin) . En dus mijd ik die zoveel mogelijk.

    TS moet eerlijk zijn naar zichzelf in dit opzicht. Terugdraaien van een gbp is, net zoals dat was 4 jaar geleden om 'm te ondergaan, niet de oplossing voor haar probleem. Symptoombestrijding is dat.

    Daarnaast zitten er zoveel risico's aan zo'n operatie dat een arts dat echt niet uitvoer "omdat ts dat zo graag wilt".

    Ik wens ts heel veel en wijsheid toe. Het is niet makkelijk.
     
    Lafelife, schorpioen79, Jippie en 5 anderen vinden dit leuk.
  14. heleentje80

    heleentje80 Fanatiek lid

    30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    ff update,

    ben vandaag naar de obesitaskliniek geweest.
    Arts zei dat het omkeerbaar was, maar eerst moest ik in het opvolgingstraject voor de GBP in dat ziekenhuis (heb mijn GBP in ziekenhuis 30km van mijn thuis gehad).
    verder zit ik ook nog steeds op de open afdeling, t gaat al beter. Morgen ff medicatie bekijken bij de psychiater en de psycholoog wil ook EMDR opstarten, dus dat gaan we nog doen deze opname
     

Deel Deze Pagina