Gedicht stamhouder...kan dit

Discussie in 'Geboortegedichten' gestart door ingridvdmortel, 9 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ingridvdmortel

    13 jan 2012
    35
    0
    0
    NULL
    Gemeente deurne
    De stamhouder is belangrijk
    Anders is het met hen gedaan
    Want zelfs een jonge boom
    Blijft zonder stamhouder niet staan

    Dit is de tekst die wij in net kaartje willen zetten bij de geboorte van onze zoon
    Het is de eerste en laatstejongen inde Fam.... Kunnen we dit maken of is dit te???
    Mijn man zijn zus heeft twee dochters en wij nu binnenkort een zoon...
     
  2. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Nee, vind ik niet. Ieder zal daar zijn eigen mening over hebben, maar ik vind het onzinnig. Onze oudste zoon is ook 'stamhouder', maar dat maakt hem niet belangrijker dan zijn jongere broer of eventuele andere kleinkinderen die in de toekomst geboren zouden worden.
    En zeker als er dus al andere kinderen in de familie zijn, denk ik dat het behoorlijk kwetsend kan overkomen. Alsof die er niet / minder toe doen.
     
  3. Staffie84

    Staffie84 Fanatiek lid

    10 jun 2011
    2.670
    355
    83
    Zuid-Holland
    Serieus??:)

    Zou dat echt never nooit op een geboortekaartje zetten, alsof jullie kindje (omdat het een jongen is) belangrijker is/van meer betekenis is voor de familiestamboom

    Waarom niet een gedichtje waarin jullie je dankbaarheid uiten met de geboorte van jullie wondertje ipv kin in de lucht we hebben een stamboomhouder;) want zo komt dit gedichtje bij mij over;):)
     
  4. Antares

    Antares VIP lid

    17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Serieus? Komt zeer denigrerend over voor de rest van de familie alsof jullie kindje meer is.....
     
  5. Valerie

    Valerie Fanatiek lid

    22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Ik ben het met de vorige reacties eens. Ik vind dat je dit echt niet kan maken. Alsof jullie zoon belangrijker is dan de twee dochters van jouw schoonzus... dit kan echt kwetsend overkomen. Persoonlijk zou ik er niet eens over nadenken om dit op het geboortekaartje te melden. Maargoed, ik heb dan ook niets met het begrip 'stamhouder'. ;)
     
  6. JackieSt

    JackieSt Fanatiek lid

    18 jan 2013
    2.124
    0
    36
    Drenthe
    Ik zou het zelf nooit doen maar heb sowieso niets met begrip 'stamhouder'. Zo uit de tijd... Alsof een vrouw niet haar naam kan doorgeven aan haar kinderen.
     
  7. Sepper

    Sepper Lid

    6 feb 2013
    24
    0
    1
    NULL
    NULL
    Naast dat ik de benoeming van 'stamhouder' heel raar vind. Vind ik het gedicht ook niet kloppen. De tweede regel noemt een 'hen' die nog niet eerder genoemd is. 'met hen gedaan' betekent dat zij (hen) overlijden en niet dat een naam niet door blijft bestaan.
    En dan een jonge boom vergelijken met iemand die een naam voortdraagt.....

    Tevens vind ik het zeer denigrerend naar de dochters van je schoonzus.
     
  8. ingridvdmortel

    13 jan 2012
    35
    0
    0
    NULL
    Gemeente deurne
    Oei....

    Ben ik blij dat ik het toch ergens gepolst heb...
    Dit is een stuk uit een langer gedicht.
    Mijn man is erg trots dat het een jongen is, ook omdat zijn vader er niet meer is.

    Hij vond het zo'n mooi stukje om het dan ook op de kaart te zetten...ik had een klein beetje mijn twijfels of het wel zou kunnen..

    Maar ik ben super blij met jullie eerlijke reacties....nu weet ik dat we voor een ander gedichtje moeten gaan...wil niemand over de zeik brengen...

    Bedankt voor jullie mening,,,ik ga snel iets ands zoeken....en mijn man teleurstellen:(
     
  9. Staffie84

    Staffie84 Fanatiek lid

    10 jun 2011
    2.670
    355
    83
    Zuid-Holland
    Lijkt me een goed plan:D

    misschien kan je voor je man iets anders moois vinden dat verwijst naar zn vader?
    Of het doorgeven van de familienaam?
     
  10. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zou dan inderdaad iets anders zoeken dat verwijst naar vader.
     
  11. berbel

    berbel Fanatiek lid

    25 nov 2005
    2.800
    96
    48
    Je zou evt. wel een regel als:

    Hoera, een stamhouder.
    of
    Onze stamhouder is geboren.
     
  12. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.222
    3.670
    113
    En wat nou als je zoon nooit kinderen wil of kan krijgen?
    dan gaat het stamhouderschap toch tamelijk op zijn gat.
    bovendien vind ik dit heel erg klinken alsof jullie nichtjes niet meetellen
     
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Oei sorry nee ik vind het vreselijk...alsof de meisjed niet meetellen. Ik snap dat jij dat niet zo bedoelt maar zo zou het op mij overkomen.
     

Deel Deze Pagina