Gedrag van andermans kinderen in jouw huis

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Tinkerbell81, 13 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tinkerbell81

    Tinkerbell81 Fanatiek lid

    20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    Hai,
    Even een vraagje ..als vriendjes van je kinderen bij jullie thuis aan het spelen zijn vroeg ik mij af hoe het er aan toe gaat...
    Het valt me steeds vaker op dat bepaalde kinderenecht geen regels van huis uit hebben mee gekregen....
    Moet ik echt zeggen dat ze niet zomaar in de woonkamer ons kastje open mogen trekken..(laatst wilden de kindereneen snoepje dus ik pakte de pot van de vensterbank en het vriendje trok zomaar ineens onze keukenla open dat ie daar een snoepje vandaan wilde en begon in onze etensvoorraadla te ronmelen.:$
    Ik vond het nogal brutaal en heb gezegd dat ie niet zomaar onze kastjes en lades moet opentrekken..) ik heb mijn kinderen doen zoiets echt niet bij een ander zouden niet durven...het jongentje is 9....dan mag ik er toch wel vanuit gaan dat ie wat regels van thuis heeft meegekren? Of hebben jullie hier geen probelemen mee en stel ik me aan? Ik zou het zelf iig vroeger niet gedaan hebben....tuurlijk als je zelf een boterham mag smeren ed wel..maar niet op deze manier. .het is verder een lieve jongen maar het valt me oo dat en hij en zijn kleinere broertje soms echt wel ongeremd zijn..
     
  2. Hilly1980

    Hilly1980 VIP lid

    23 jun 2014
    7.299
    3
    38
    In mijn huis gelden mijn regels. En ja, die lijken soms nogal te verschillen met andere huishoudens als ik naar gedrag kijk... Echter, dat boeit me maar matig :) ik maak heel goed duidelijk hoe ik het hebben wil.
     
  3. Tinkerbell81

    Tinkerbell81 Fanatiek lid

    20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    Ja precies idd waf je zegt dat is hier ook...maar soms verbaast het me gewoon ...vanaf een jaartje of 9 verwacht ik toch ook wel enigszins dat ze bepaalde dingen toch wel zelf weten ...vind gewoon soms lastig hoe andere kinderen kennnelijk opgevoed worden....geen rem ed...en echt niet weten dat bepaalde dingen gewoon niet netjes is om te doen..gelukkg heb ik het er maar over 1 hoor...maar het valt mij gewoon op.
     
  4. Veera

    Veera Niet meer actief

    Er is helaas niet echt iets goed of fout. De ene vind dit normaal, de ander vindt het brutaal. Blijft lastig, maar ik zou gewoon je eigen regels aanhouden. Het enige wat een kind dan leert is zich aanpassen en dat de regels overal weer anders zijn.. Lijkt me prima toch
     
  5. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Houd er ook rekening mee dat sommige kinderen wel degelijk regels meekrijgen, maar 'vergeten' dat er bij iemand anders ook regels zijn.

    Bij mijn dochter bijv. Is het heel belangrijk dat er grenzen aangegeven worden. Zij gaat er niet automatisch van uit dat wat thuis niet mag, ergens anders ook niet mag. En als het bij het ene vriendinnetje niet mag, zegt dat niet automatisch dat het bij het andere vriendinnetje ook niet mag.

    Ik geef ook zeker aan bij de ouders als ze ergens nieuw gaat spelen dat ze haar heel kort moeten houden en heel duidelijk moeten aangeven wat wel en niet mag. Zodra dat duidelijk is, is het een heerlijk kind wat prima ergens kan spelen.

    Een moeder vertelde mooi: ik ben even heel streng tegen haar geweest hoor, en ik heb de regels uit gelegd. Bij alles zei ze: oh maar dat mag van mijn mama ook niet. En daarna hebben ze zo lief gespeeld.
    Ze weet het heel goed, maar ze heeft iemand nodig die haar de grenzen aangeeft. Op de een of andere manier heeft ze die niet van zichzelf, zoals je bij jouw kind aangeeft: 'want dat durft ie echt niet.' Tja die van mij dus wel.

    En als er iemand van de regeltjes is ben ik het wel..dus houd het bij het kind en koppel het terug naar de moeder/vader. Ik heb het liever dat ze zeggen dat ze even terechtgewezen is, dan dat ze niets zeggen en ondertussen denken dat ik mijn kind niet opvoed.
     
  6. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Mijn kinderen spelen soms met kinderen uit hetzelfde gezin en het valt me wel op dat die vaak even weinig of juist veel manieren hebben. Taalgebruik, snoeppapiertjes gewoon neergooien, aan je planten zitten, ongevraagd aan de spelcomputer zitten, aan je behang pulken, proberen meer snoep te pakken dan je zegt, korstjes niet op willen eten (groep 5), smijten hun jas op de bank bij binnenkomst etc. Sommige kinderen hoef ik ze liever niet meer over de vloer, want die moet je zo in de gaten houden. Zijn ook nog vaak van die kinderen die roepen 'ik ben de gast en ik bepaal'. Nou, zo werkt het hier niet, we houden ons aan onze regels en doen iets wat iedereen leuk vindt.
    Gelukkig gedragen de meeste kinderen zich wel, maar zo af en toe zitten er kinderen tussen die ik liever zie gaan dan komen.
     
  7. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier komen ook wel eens kinderen over de vloer die dingen doen die ik liever niet heb. Er is 1 vriendinnetje van de oudste die nogal ondernemend is, maar inmiddels ook over mijn dochter heenwalst, zij hoeft voorlopig even niet meer te komen. We hebben het er met onze dochter over gehad en ze is het ermee eens, ze vond het ook echt niet leuk. Ze had natuurlijk naar opa (die toen oppaste) kunnen gaan, maar goed, een vriendinnetje van 9 die gewoon niet naar je luistert, is gewoon echt niet leuk (en niet normaal vind ik).
    Een ander vriendinnetje van oudste deed laatst iets waarvan ik zoiets had van, volgens mij gaat dat bij haar thuis niet zo. Dus ik vroeg op een lachende toon 'doe je dan thuis ook zo?' En toen zei ze lachend 'nee'. Heb toen mijn punt wel duidelijk gemaakt ;)

    Bepaalde regels vind ik thuis wel belangrijk, maar andere dingen ook weer niet. Ik maak me niet druk over kinderen die hun korstjes niet opeten of hun bord aflikken, ieder z'n eigen opvoeding hierin. Maar rommel ruim je op en je behandelt iedereen met respect.
     
  8. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Mja theroetisch gezien he...
    Kan het best zijn dat het bij hem thuis wel normaal is :)

    Maar goed, bij jou niet dus een verbale tik op de vingers mag best dan.
     

Deel Deze Pagina