Geen adoptie maar pleegzorg

Discussie in 'Adoptie en pleegzorg' gestart door Nicoletta, 16 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Appie

    Appie Actief lid

    28 dec 2006
    397
    0
    16
    Ik sluit me hier volledig bij aan! Vaak is pleegzorg ingewikkeld en helaas gaat er ook het nodige mis, daarom is het goed om er met de juiste verwachtingen in te stappen. Zorgen voor een kindje is wat je zo goed mogelijk probeert te doen, met alle onzekerheden en ingewikkeldheden. Neemt niet weg dat het ook heel mooi is. En de ouders horen er bij, dat is en blijft zo (zelfs al zijn ze tijdelijk uit beeld loyaliteit en hechting blijven spelen). En met alle liefde en zorg moet je soms ook weer loslaten..

    Wat een gave banners hier!
    @ Murphy; weet dat ik aan je denk! Succes met wachten tot die spannende echodag!
    @ Nicoletta; je kunt gaan aftellen! Alles al klaar? Spannend hoor!
    @ Taliaa; leuk een info avond! Gaat het goed met je meisjes?
    @ Lobi; volgens mij mogen ze super blij zijn met jullie als pleegouders; zo gemotiveerd en ingelezen!
     
  2. Dank je wel appie voor dit mooie compliment!
     
  3. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.464
    1.647
    113
    Brabant
    Vanmiddag ga ik me opgeven voor de infoavond en oppas regelen voor de kids.
    Natuurlijk is het maar een infoavond en stelt het nog niks voor, maar ik vind het zo vreselijk spannend.
    Ik bedoel, nu zal blijken of het iets voor ons is. Wieweet is het niks voor ons en moeten we ons toekomstbeeld bijstellen. Hoewel het natuurlikk niet alleen draait om ons toekomstbeeld.
    Maar pleegouderzijn is zo verweven met ons toekomstbeeld dat het er wel toe doet.

    Wat vonden jullie van de infoavond? Stelde het wat voor? Kreeg je een juist beeld? En heb je je toen meteen opgegeven voor de cursus?

    Nicoletta, thnx:) daar is je stalker weer, zul je wel denken ;)
    Ik kom graag weer meelezen hierzo, maar volgens mij is het nogal stilletjes hier;)


    Appie, ha:) wat een heerlijke banner en onderschrift toch zeg!

    Zo, ik heb echt 10000 vragen, mag ik er al een paar loslaten? Gewoon wat hersenspinsels

    - hoe lang is langdurig minimaal?
    - is crisis niet aan te raden als je al 2 jonge kinderen hebt
    - ik heb het idee dat weekendopvang vooral oudere kinderen is?
    - kun je vakantieopvang doen voor hetzelfde kindje als dat je weekendopvang doet? ( denk t wel, maar toch)
    - de vergoeding voor langdurig, lijkt me meer dan voldoende. Klopt dat? Mag je het ook gebruiken om het deel van pleegkindje te betalen bij bv dagjes uit? Als wij voor crisis of landurig zouden gaan, wil ik stoppen met werken, om echt een stabiele basis te bieden ( ik werk onregelmatig) , maar dan moet het wel financiƫel uitkomen. En wat je ov houdt, wat doe je daarmee? Kun je dat bv sparen voor pleegkindje? ( als je langdurig doet) dat hijzij dat later krijgt ofzo? ( stomme vragen, maar daar zat ik over na te denken)
    - iemand hier ervaring met pleegzorg icm jonge biokids?
    - pleegkindje moet een eigen kamer hebben? Maar mogen biokids wel samen een kamer delen? ( we wonen niet enorm groot... )


    Zo, dat waren de eerste dingen wel:):)
     
  4. ...
     
  5. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.464
    1.647
    113
    Brabant
    Lobi, thnx meid! Jullie meid is dus ook 3, onze oudste ook!
    Wat is jullie beeld van pleegzorh? Welke richting willen jullie op?

    Ok, ff losse flarden. Met ouder bedoel ik, 4+. Onze meiden zijn 1 en 3 en ik ben reuze benieuwd wat qua leeftijd bij ons zou passen.
    Vergoeding, oja, kdv zou je er echt van kunnen betalen, maar dat is niet aan de orde, wellicht in de toekomst, maar dan zou ik weer werken en dan zou dat dus geen probleem zijn.

    Over een kamer, wij hebben 4 slaapkamers, dus zouden 3 kinderen een eigen kamer kunnen geven. Maar... Wij doen niks aan ac, dus een biokindje is niet uitgesloten( kans is zeer, zeer minimaal). Maar stel dat wij een pleegkindje zouden mogen koesteren, en ik word zwanger dan zouden we dus 1 kamer te kort hebben. Onze oudste2 zouden dan samen gaan slapen.
    Haha, ik ben nogal van het vooruit denken:):)
    Maar goed, ik denk dat je zulke kwesties ook in de cursus kunt bespreken?

    Moet je eigenlijk per se een auto hebben? Stomme vraag:)

    Kun je "eisen" stellen? Ik zou namelijk echt niet met incestslachtoffers om kunnen gaan waarbij ouders/ dadersnog inbeeld zijn.
    Nouja, dan zou ik dus geen goed contact kunnen hebben met de ouders.

    Ik ben zelf vrij jong, 28, hanteren ze dat nog ergens bij? Bv bij max. Leeftijd van pleegkindjes?
    En hoe worden de leeftijden van onze eigen kinderen meegenomen? Mogen er wel jongere kindjes komen! En ook oudere? Of hoe?

    Ohhhhh ik word steeds enthousiaster!! Ben ook super blij dat mijn gevoel al is veranderd. Voor onze 2e stond pleegzorg ook al in mijn hart, alleen was mijn gevoel toen meer om die keukentafel vol te krijgen. Nu is dat gevoel anders. Kan het moeilijk verwoorden. Het is meer een : normaal gevoel. Wij hebben het goed met z'n vieren, en wij zouden heel graag deze geborgenheid en warmte willen delen.


    Nou, nu eerst broodjes eten!:)

    Liefss, taliaa
     
  6. ...
     
  7. murphy

    murphy Bekend lid

    8 okt 2010
    877
    1
    18
    Leuk om te lezen welke vragen er allemaal door je hoofd spoken, Taliaa. Ik heb de dames hier een jaar geleden met ongeveer dezelfde vragen bestookt...en werd steeds meer enthousiast!

    Mijn ervaring met pleegzorg is dat het voor jezelf, pleegzorg en vooral voor het toekomstige pleegkindje heel belangrijk is dat je van tevoren goed nadenkt over wat je als gezin wel of niet aankunt. Dus leeftijd, gedrag van een kindje, grenzen mbt problemen van ouders.
    Tijdens de training en de gesprekken thuis wordt hier dieper op ingegaan en krijg je voor jezelf een duidelijker beeld over wat bij jullie past en vooral ook niet past.

    Dus alles in bespreekbaar, grenzen zijn net heel goed!
    En wat betreft de vergoeding, wij vonden deze goed dekkend. Maar ligt een beetje aan jezelf, als je uitsluitend dure merkkleding wilt kopen bijvoorbeeld, dan kan het natuurlijk een beetje krap worden...
     
  8. murphy

    murphy Bekend lid

    8 okt 2010
    877
    1
    18
    O ja, en smakelijk eten! :D
     
  9. Murphy, moesten jullie ook het kdv betalen voor het pleegkindje?

    Wat betreft kleding, lang leve marktplaats hoor! Ik koop daar ook geregeld voor mijn dochtertje en je kan er super leuk slagen! Ik krijg iig vaak complimentjes over hoe leuk ze eruit ziet!
     
  10. murphy

    murphy Bekend lid

    8 okt 2010
    877
    1
    18
    Ons pleegkindje hoefde niet naar een kdv. Ik kon twee maanden vrij nemen en toen was het zomervakantie ( werk in het onderwijs) Na de vakantie ging ze naar haar ouders op de dagen dat ik moest werken. Was ook een kindje dat niet naar kdv kon, heel erg bang en vertrouwde niemand! Dus dat was hier niet aan de orde.
     
  11. Oh oke. Dan snap ik inderdaad wel dat de vergoeding kostendekkend was. Kdv is gewoon megaduur
     
  12. murphy

    murphy Bekend lid

    8 okt 2010
    877
    1
    18
    Ja, dat is het ook. Dan ben je een groot gedeelte van de vergoeding alleen al kwijt aan kdv, denk ik.

    Ik ga ook eens een poging doen tot het eten van een broodje ( ben misselijk, YEAH!!!)
     
  13. Haha succes!
     
  14. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.464
    1.647
    113
    Brabant
    Thnx meiden.
    Het zijn die stomme dingen die door mn hoofd spoken he.
    Net als, onze auto heeft t net begeven. Moeten we met een nieuwe rekening houden met 3 kinderzitjes of niet? Van die praktische dingen.
    We zijn in huis nog lang niet klaar, willen onze slaapkamer gaan doen. Maar als pleegkindje, dan moeten wij dus ergens anders gaan slapen.
    Of zullen we gewoon de oudste 2 al samen leggen? Haha, wat een dingen he?:)

    Ja, over concurentie enzo, ik heb wel eens gelezen dat "ze" de oudste de oudste willen laten blijven. Maar dat zou betekenen dat een pleegkindje max 3 jaar mag zijn?
    En zou de jongste de jongste moeten blijven?
    En bij weekendzorg is het toch ook weer anders dan bij langdurig.
    Oeioei, zoveeeeeel vragen..

    Murphy... Wahhhhhhh had ik je banner al gezien?? Doe jij maar rustig aan!!
     
  15. Nicoletta

    Nicoletta Fanatiek lid

    11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Zijn je broodjes op??

    He Taliaa, mocht je het willen; jullie zijn ook van harte welkom om eens hier langs te komen hoor!! Dan kun je eens rustig praten en denken. Of op kort termijn of even wat later als ik weer bevallen en in het land der levenden ben :D.

    Qua kamerindeling. Houd je mond nog even over mogelijke verbouwingen en mogelijke biokindjes. Je hebt NU een kamer beschikbaar, dat is van belang. Hoe je het straks oplost als je eenmaal een plaatsing hebt, is aan jou. Niet wijzer dan nodig maken. En je leeftijd???? Lieve schat, je bent helemaal niet oud!! We hadden zelfs een stelletje van 21 en 22 jaar in onze groep! Dat vind ik pas jong. Hahaha

    Of je een auto moet hebben is wisselend. Ligt een beetje aan de bezoekregeling. Het is geen harde eis, maar het kan je leven met bezoekregeling ingewikkeld maken. Kun je jullie kantoor goed met openbaar vervoer bereiken? Ben je dan niet tig uur onderweg? Is jullie gebied erg uitgestrekt voor bezoekregelingen aan huis??

    Qua leeftijd is de plaatsing eigenlijk heel eenvoudig. Het liefst houden ze een biokind het oudst en plaatsen ze anders 2 jaar eronder of erboven. Ik denk dat ze bij jou gaan kijken naar heel jong ivm natuurlijke gezinsopbouw. Of een heel stuk ouder (richting tieners/pubers) al lijkt me dat wel weer pittig ivm je jonge leeftijd ;). Deze regels worden het hardst gevoerd bij langdurig. Crisis kan welleens een uitzondering zijn omdat ze bij nood niks anders hebben.

    Ook wordt er goed gekeken naar welk soort kindje bij je past. Net als wat je schrijft bij incest. Dat is goed om na te denken of het bij je past en niks om voor te schamen als je dat niet ziet zitten. Je moet je wel realiseren dat deze kindjes vaak hun ouders niet meer zien dus de kans op een bezoekregeling is minimaal, maar het zou theoretisch mogelijk zijn. Als het goed is wordt je door je cursus aan het denken gezet welk soort kindje bij jullie gezin past. Bijvoorbeeld; met handicap, ouders met handicap, zwankbegaafd, ver vooruit, druk, teruggetrokken, boos, verdrietig, verslaafd, met FAS (kindje waarbij moeder overmatig alcohol tijdens de zwangerschap heeft gebruikt), met veel familiecontacten, zonder familiecontacten, met wens voor huisdieren, allergie, moslim, christelijk of andere geloofsovertuigingen aldanniet praktiserend of niet-praktiserend, jongetje, meisje, geestelijk mishandeld, lichamelijk mishandeld, seksueel mishandeld, met een kleurtje, blank, met kroeshaar, zonder kroeshaar etc etc etc etc.

    Hoe meer jij en je man een beeld vormen hoe beter er een match gemaakt kan worden. Maar je moet je ook goed realiseren dat wanneer je kiest voor crisis dergelijke zaken soms nog nauwelijks bekend zijn. Kindje kan bv stempel incest krijgen (door een vermoeden die nog niet onderzocht is) en later blijkt het niet zo te zijn. Omgekeerd kan natuurlijk ook.
    Voorbeeldje; wij hadden een jongetje in huis wat o.a. nauwelijks sliep. Hij werd overgeplaats met zijn zusje samen naar een gezin. Het gezin had zich erop ingesteld dat het zwaartepunt zou liggen bij het ventje. Alleen is de realiteit andersom. Hij slaapt wel, en zijn zusje laat heel wat problematieken zien die niet zichtbaar in het crisisgezin waren. Dat kan dus.
     
  16. Nicoletta

    Nicoletta Fanatiek lid

    11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Heeeeeerlijk meid!! Ik wens je nog veel misselijke dagen toe ;).
     
  17. Nicoletta

    Nicoletta Fanatiek lid

    11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    O ja, je auto. Zou ik me nu niet al te druk over maken. Je moet ook nog toegelaten worden he ;). Klinkt rot, maar is wel de waarheid...
     
  18. Nicoletta

    Nicoletta Fanatiek lid

    11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    O ja, of het kostendekkend is? Ja dat ligt aan je leefstijl en evt opvang. Wij komen prima uit, de ene maand hebben we te kort, andere maand hebben we over. Wij hebben alleen peuterspeelzaal opvang. Dus dat is niet zo duur.
    Ik denk als je gewoon normaal boodschappen doet, beetje shopt in de uitverkoop, aanbiedingen van bv luiers in de gaten houdt, niet te veel merkkleding en hier en daar dingetjes van marktplaats koopt kan het prima. Of je echt over houdt? Tja dat is misschien weer overdreven maar een beetje sparen zou denk ik wel moeten kunnen.
     
  19. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.464
    1.647
    113
    Brabant
    Ok, mijn beeld wordt al duidelijk!!:) thnx nicoletta!!

    Ik ga stoppen met druk maken over praktische zaken! Dat zien we wel.
    Niet wijzer maken dan nodig: check;)

    Vergoeding: ip toereikend dus,check

    Auto, hebben we dus geen probleem, alleen kunnen we mis. Niet met z'n allen in 1 auto.

    Nadenken: check.

    Inschrijven infoavond, ehm nog niet check, dus toedelsssss


    Nicoletta, ahhhh das lieffffffff! Moppie! Maar jij gaat eerst broeden en werpen!!:):)
     
  20. lalalindsay

    lalalindsay VIP lid

    19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    murphy proficiat!!!!!!!!!!!!
     

Deel Deze Pagina