Geen BSO tijdens studiedag

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Sprankeltje, 11 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sprankeltje

    Sprankeltje Actief lid

    20 sep 2015
    216
    71
    28
    NULL
    NULL
    We zijn er vanuit gegaan dat we tijdens studiedagen en schoolvakanties gebruik konden maken van de BSO. Nu blijkt ineens een week voor datum dat de BSO alleen opengaat voor de kinderen die op die studiedag al regulier opgevangen worden. Onze dochter gaat op 2 dagen maar de BSO maar de betreffende dag dus normaal niet. Alleen nu de school studiedag heeft hebben we voor die ochtend wel opvang nodig alleen dat kan dus niet meer. Zoals het er nu voorstaat is er ook geen opvang tijdens de schoolvakantie op de dagen ze normaal niet naar de BSO gaat.

    Is dit normaal en hoe moet je dit opvangen....wij kunnen niet continue vrij krijgen en zeker nu niet meer een week voor tijd.

    We overwegen een andere BSO te nemen maar die zal dan vast ook geen opvang hebben tijdens studiedagen omdat ze niet aangesloten zijn bij de school.

    Iemand ervaring met een gelijksoortige situatie ?
     
  2. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.673
    1.021
    113
    Ik werk als gastouder, één van de gastouderbureau's doet ook kinderopvang en BSO. Bij een studiedag (of staking) ben ik regelmatig gebeld of ik plek had omdat ze op de BSO vol zaten.
    Voor de vaste kinderen was er wel plek op de BSO, maar voor kinderen die normaal niet op die dag kwamen, was geen plek.

    Misschien zit er ook zo'n grotere organisatie bij jou in de buurt, die in "noodsituaties" een plekje bij een gastouder kan aanbieden?
     
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Waarom ging je ervanuit dat je opvang zou hebben op studiedagen? Is dat gezegd?
    Of dacht je dat omdat die in/bij de school zit? Want dat laatste hoor ik vaker en vind ik toch eigen verantwoording. Mensen gaan overal zomaar vanuit, best wel irritant.
    Zelfde als opvang in de vakantie, wel logisch dat dan alleen de kinderen plaats hebben die gewoonlijk al op die dagen komen, een bso groep zit op een gegeven moment ook gewoon vol. Als ze op maandag ook alle kinderen van de dinsdag-vrijdag erbij moeten nemen gaat dat natuurlijk niet.
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  4. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Je wil dus extra opvang afnemen als ik het goed begrijp? Kan dat niet bij jouw opvang? Mag je geen dagen ruilen? Dat je een dag dat je kindje niet geweest is (en afgemeld is) dan in kan zetten (mits er ruimte is op de groep)?
     
  5. Sprankeltje

    Sprankeltje Actief lid

    20 sep 2015
    216
    71
    28
    NULL
    NULL
    @tuc we gaan niet zomaar ergens vanuit maar hebben dit gevraagd bij aanvang van de BSO tegelijk et de start op school. Er is toen toegezegd dat dit wel kon, ze geven nu aan dat ze besloten hebben dit niet meer te doen. Voorheen werden ook BSO groepen samengevoegd als er te weinig of teveel kinderen op een andere locatie waren.

    @Ella1988 klopt we willen extra afnemen. Hier waren tot voor kort strippenkaarten voor maar nu kan het ineens niet meer.

    @Korenbloem86 geen idee maar ik kan me voorstellen dat het ook geen oplossing is. Het lijkt me zowel voor het kind als de gastouder niet prettig om ergens vreemd binnen te komen voor een dag.
     
  6. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Naja dat is toch ook geen service dan. Hier kan extra afnemen tot de maximale groepsgrootte bereikt is en als er extra pedagogisch medewerkers beschikbaar zijn.
    Niet heel klant vriendelijk...
    Wel gaan ze vaak pas open bij een bepaald aantal kinderen.
     
  7. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Wat staat er in de plaatsingsovereenkomst? Hier alleen maar KDV nog maar is echt heel veel vastgelegd in die overeenkomst.
     
  8. Sprankeltje

    Sprankeltje Actief lid

    20 sep 2015
    216
    71
    28
    NULL
    NULL
    @Flamingooo dat als er plek is op de groep dat het geen probleem is. Alleen is het nu geen kwestie van geen plek maar we hebben besloten dat het gewoon voor niemand kan.

    Ik vraag me ook af hoe ze dat dan kunnen garanderen aan ouders die alleen incidentele vakantie opvang doen en daar een strippenkaart voor hebben aangeschaft.

    Blijkbaar gaat het op meer plekken op deze manier. We zullen een oplossing moeten vinden in elk geval en voor volgend schooljaar maar op zoek naar een andere oplossing.
     
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Dat het ineens veranderd is is wel balen! Maar snap eigenlijk niet waarom ze het destijds dan toegezegd hebben. Het lijkt mij practisch sowieso lastig te bereiken.
     
  10. Sprankeltje

    Sprankeltje Actief lid

    20 sep 2015
    216
    71
    28
    NULL
    NULL
    @tuc mee eens maar juist omdat het voor ons belangrijk was hebben we dit meteen gevraagd. Wij hebben weinig achtervang in de buurt.

    Het is een grote organisatie met meerdere opvang locaties wellicht dat ze voorheen meer konden combineren. Er was vandaag ook alleen iemand die er verder niet veel over kan zeggen/doen. We vragen later deze week nog even na bij de vestingsleider wat er nu precies aan de hand is.
     
  11. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    Hebben jullie geen nieuwsbrief of infomatieboekje/bericht gekregen met deze verandering? Ouderapp misschien?

    Bij elke organisatie zijn er andere regels hierin. Bel even de leidinggevende of administratie waar je je contract mee hebt afgesloten.

    Bij een studiedag krijgen bij ons de reguliere kinderen voorrang die die dag al zouden komen, dan de reguliere kinderen die al op de bso zitten maar niet op de dag van de studiedag en dan de kinderen van buitenaf die willen komen op knipkaart. Voor allen geldt de originele bezetting. Bijv hebben we 18 reguliere kinderen dan zijn er nog maar 2 plaatsen over.
     
    HappyRabbits vindt dit leuk.
  12. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.542
    3.775
    113
    Overijssel
    Is er een andere flexibelere bso in de buurt?
    Bij dit soort verhalen valt bij mij de b*k toch echt open.
    Mijn zoontje kan elke dag komen, de ene week is het misschien 2x nodig en de andere week 5x als ik savonds maar voor 18:00 inboek..
    Bso is ingesteld op studiedagen,vrije dagen ivm sportdag hogere groepen enz.. en laatst zelfs gevraagd of hij daar terecht kon als ze geen invaller konden vinden ivm een zieke juf ( op het laatste moment had school een invaller) maar hij mocht dan gewoon komen!
     
  13. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier wel opvang op studiedagen en in vakanties, maar alleen op dagen die contractueeel je opvangdagen zijn. Lijkt me ook logisch eigenlijk.
     
    Juul75 en HappyRabbits vinden dit leuk.
  14. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik zie nu dat het over afname van extra dagen gaat. Dat kan hier wel, maar... alleen als er plek is (leidster/kind-ratio en max aantal kinderen per m2).
    Wellicht dat jullie bso te vol zit. Economie is weer aangetrokken. Kinderopvang-lokaties zitten weer veel voller dan voorheen. Daardoor minder flexibel. Zou me kunnen voorstellen dat ze het daarom niet meer doen.
     
  15. Cynnie1984

    Cynnie1984 VIP lid

    25 feb 2009
    6.014
    140
    63
    R'dam
    Wellicht kan ze een ochtendje bij een vriendje of vriendinnetje uit de klas blijven, snelle oplossing??

    Of anders toch nog even vragen omdat je echt geen opvang hebt, en dat je niet op de hoogte was van de veranderingen?

    Bij onze BSO hangt er altijd ruim van te voren (2 a 3 weken) een "inschrijf" formulier voor de studiedagen waar je dan alleen je naam van je kind op hoeft te schrijven en aan de hand daarvan delen hun het personeel in.
     
  16. Cloud9

    Cloud9 Bekend lid

    17 nov 2016
    564
    307
    63
    Cloud 9
    Bij ons ligt het eraan welk pakket je afneemt. Je neemt reguliere dagen af tijdens schooluren en wij hebben een vakantiepakket voor een aantal vaste dagen (hier zitten standaard naast de vaste vakanties nog 5 studie/margedagen in). Onze dochter heeft bijvoorbeeld wel bso op de woensdagmiddag maar geen vakantieopvang op de woensdag (hebben we in vakanties anders geregeld). Dat betekend dat ze in de vakantie niet terecht kan. Mocht het wel nodig zijn kunnen we (mits tijdig aangegeven) extra uren afnemen of een andere vakantiedag die wel in het pakket zit ruilen.
     
  17. Sprankeltje

    Sprankeltje Actief lid

    20 sep 2015
    216
    71
    28
    NULL
    NULL
    Bedankt voor alle reacties. Er zijn veel wisselende regelingen als ik het zo hoor.

    Inmiddels is duidelijk dat de vestingleidster vertrekt per einde maand, daar is geen vervanging voor. We vermoeden dan ook dat dit ermee te maken heeft.

    Spelen bij vriendje kan altijd maar ik zadel liever iemand anders op met ons probleem vandaar dat we dit ook goed geregeld dachten te hebben. Voor een dag hebben we het inmiddels geregeld op een andere manier alleen voor volgende week woensdag moeten we de oplossing nog vinden maar komt vast goed.
     
  18. Damali

    Damali Fanatiek lid

    18 aug 2008
    1.236
    170
    63
    Ik heb gewoon vast op di en do na school en met vakantie opvang. Daarnaast heb ik een lesvrije bundel. Dan heb ik op studiedagen ook opvang onder schooltijd en op di en do gewoon de hele dag. Verder ruil ik regelmatig dit is bij ons nooit een probleem.
     
  19. smax

    smax Fanatiek lid

    15 feb 2018
    1.949
    1.040
    113
    Vrouw
    Mijn dochter gaat op eens dag naar de bso.
    Tijdens vakantie en stakingsdagen mag ze ook komen. Mits we gewoon betalen :)
     
  20. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.026
    2.164
    113
    Op de vaste dagen opvang, mogen ze hier ook komen op studie- en vakantiedagen. Zelfs als er dan maar een paar kinderen zijn, is de opvang gewoon beschikbaar. In de vakantie worden soms wel locaties samengevoegd. De kosten zijn ingecalculeerd in het vaste maandbedrag. Wij betalen normaal al bijna 2x zoveel uren als we afnemen en die zijn dus voor de vakantie- en studiedagen.

    Op dagen dat ze normaal niet komen, kan het vaak wel geregeld worden, maar dan hangt het er inderdaad van af of er nog plek is en of er überhaupt opvang is. Als er niemand anders is op die dag, denk ik niet dat ze speciaal voor 1 of 2 kinderen die normaal niet zouden komen, wel opvang aanbieden. En sowieso betaal je daar dan extra voor.
     

Deel Deze Pagina