Geen goed gevoel meer gastouder / advies nodig

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door FoxyDiamond, 4 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. FoxyDiamond

    FoxyDiamond Bekend lid

    23 jan 2017
    637
    231
    43
    Hi allemaal,

    Ik heb een lieve gastouder, waar hij 2 dagen per week (altijd met plezier) naar toe ging. Hij gaat nog steeds, maar de plezier lijkt een beetje weg. De dinsdag dat hij daar is, is er niets aan de hand, maar op de andere dag heeft ze er (naast mijn zoontje en nog een kindje van 2 jaar) een nieuwe baby bij. Sinds deze baby er is, haal ik mijn zoontje vaak overstuur op. Als ik binnen kom is hij aan het huilen en ik krijg dan te horen dat hij er niet zo goed tegen kan dat hij geen aandacht krijgt als zij met de andere baby bezig is, en dat de andere baby ook vaak overstuur is door mijn zoontje..

    Dit zijn allemaal nieuwe verhalen voor mij en zo herken ik mijn eigen zoontje ook niet. En dit is ook nooit geweest, in alle maanden dat hij daar is (ook met andere kindjes, maar wel oudere kindjes). Ik denk, dat zij de zorg voor 2 kleine babies en een kindje van 2 onderschat heeft en het niet zo goed aan kan. Op deze dagen zie ik dan in het schema wat ze bijhoudt, dat hij bijvoorbeeld maar 1 broodje heeft gehad op de hele dag ipv 2, en van de week had hij zelfs van 11:30 uur tot 16:00 uur niets meer op.. Geen fles, geen water, geen koekje, geen fruit.. Als ik er dan naar vraag, dan zegt ze dat ze het vergeten is op te schrijven maar dat hij wel eten heeft gehad. Ik weet niet wat ik nu moet geloven, want misschien heeft ze het te druk met de andere baby gehad en heeft hij daadwerkelijk te weinig eten op. Op de andere dag staat alles wel netjes in het schema.

    Ik weet niet wat ik hiermee moet. Heb haar ermee geconfronteerd maar volgens haar is er niets aan de hand. Zit eraan te denken om een andere gastouder te zoeken, maar hij zit momenteel best wel in de eenkennigheidsfase en zal moeite hebben als ik hem ergens anders plaats.

    Tevens is hij bijna een jaar, en ik verwacht wel dat hij zichzelf binnenkort wat beter kan vermaken als hij bijna kan lopen..

    Wat zouden jullie doen?
     
  2. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.673
    1.023
    113
    Hoelang komt de nieuwe baby nu? Ik ben ook gastouder en ik merk dat ik de eerste weken dat een nieuw kindje komt, altijd zwaarder vindt. Iedereen moet aan elkaar wennen. Na een paar weken is iedereen aan elkaar gewend, hebben we een (nieuw) ritme gevonden en weet ik ook wat het beste werkt.

    Ik heb nu een oppaskindje die 3 weken jonger is dan mijn zoontje, ze zitten daardoor in hetzelfde ritme, krijgen tegelijk drinken, slapen tegelijk, spelen 'samen' in de box, dat werkt gewoon heel fijn. Toen mijn tweede dochter 10 maanden was, kwam er een oppaskindje bij die net 2 maanden oud was, dat vond ik veel lastiger omdat hun schema's anders waren en ik het gevoel had van de ene baby naar de andere te moeten rennen. En op die drukke dagen vergat ik inderdaad ook wel eens op te schrijven wat ze hadden gegeten/gedronken, of wist ik niet meer hoelaat ik de fles ook alweer had gegeven of ze wel of niet gepoept hadden. Ook had ik dan wat minder tijd om bijv. te knutselen, dus misschien dat je zoontje inderdaad wat aandacht mist als ze met de nieuwe baby bezig is? Maar op zich is het niet heel moeilijk om bijv. een boekje voor te lezen, liedjes te zingen of zoiets terwijl je een baby de fles geeft.

    Hoe is je zoontje de rest van de dag bij de gastouder? Huilt hij de hele tijd door of alleen als hij jou ziet bij het ophalen? Baby's houden van ritme en regelmaat, als ik kijk naar mijn dochters, die waren compleet de weg kwijt als het een keer anders ging. Voor je zoontje is er nu die ene dag natuurlijk ook heel veel veranderd, daar kan hij ook op reageren.
    Ik zou het denk ik nog heel even aankijken en ook aan de gastouder vragen hoe zij het vindt gaan.
     
  3. vaddie

    vaddie Fanatiek lid

    30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Wij hebben een geweldige gastouder waarbij ik er niet aan twijfel of ze aan kan. Ze zit regelmatig vol en volgens het boekje van mijn dochter (2,5) eet en drinkt ze dan ook niks. :)
    Maar mijn GO heeft ook gewoon aangegeven dat ze geen tijd heeft om van 5 kindjes boekjes in te vullen. Bij de baby's doet ze het wel maar bij kinderen ouder dan een jaar schijft ze alleen bijzonderheden op.
    Zou een keer even in gesprek gaan met je GO en je zorgen bespreken.
    Mijn dochter gaat op donderdag met veel plezier, dan is er een meisje wat ze erg leuk vind. Terwijl ze op dinsdag vaak moppert.
     
  4. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.779
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Je zoontje is je eerste kindje denk ik he? Hij is 10mnd en heeft jou nooit hoeven delen met andere kindjes. Bij de go was hij ook de jongste en kreeg hij wrs veel aandacht. Nu moet hij leren delen. En dat valt niet mee. Het klinkt hard maar ik denk dat door de zure appel heenbijten hier de beste strategie is. Bij een andere go of kdv zijn ook andere / jongere kindjes. Je wilt mss zelf in de toekomst ook een broertje of zusje voor hem. Het is leren delen.. aandacht speelgoed.. en dat leer je door het te doen :)
     
  5. FoxyDiamond

    FoxyDiamond Bekend lid

    23 jan 2017
    637
    231
    43

    Ik denk dat je gelijk hebt. Hij gaat al ruim een half jaar, en dit is echt pas op de dag dat de andere, nieuwe baby er ook is. Hij is dan uit zijn normale ritme daar, want normaal was hij op die dag samen met een kindje dat al ouder is en een stuk zelfstandiger. En nu moet hij inderdaad zijn aandacht delen, meer dan met een kindje dat al ouder is. Plus datzelfde kindje is er ook nog, dus er zijn er 3 die om aandacht vragen ipv 2.

    Hij huilt die dag ook wel veel krijg ik te horen, en hij is soms ook zelfs een beetje schoor. Terwijl andere dagen is er niets aan de hand. Ik kijk het nog wel even aan.
     

Deel Deze Pagina