GEEN keizersnede na twee keizersnedes

Discussie in 'De bevalling' gestart door me1989, 26 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. me1989

    me1989 Fanatiek lid

    29 dec 2013
    2.987
    662
    113
    Iemand hier ervaring mee?

    Het schijnt dat je tegenwoordig een screening kan vragen om te kijken of je 'in aanmerking' komt om natuurlijk te mogen (proberen) bevallen..
     
  2. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Mja, in aanmerking komen vind ik een beetje een lelijke term, je komt altijd in aanmerking.
    Het is jou lichaam en jij mag een medische interventie (wat een keizersnede is) ten alle tijden weigeren. Dat is de zwart witte versie. Dus als jij dat wil, heb je gewoon alle recht om dat te proberen. Het ziekenhuis is er om jou voor te lichten over de voors en tegens, afhankelijk van jou persoonlijke situatie, maar jij mag zelf beslissen.

    het kan wel een uitdaging zijn om een behandelaar te vinden die je hier in wil ondersteunen. Wil je dan graag poliklinisch bevallen, of een hbac (bevalling thuis)? Er zijn wel vk die je hier in willen ondersteunen, een zkh dat het doet zal iets lastiger zijn maar lijkt me ook niet onmogelijk. In principe moet een behandelaar die je niet wil begeleiden met jou zoeken naar een vervanger (ze hebben zorgplicht, maar nogmaals: dat kan een zoektocht zijn want je wil ook geen bange vk naast je bed.

    ik zou je aanraden om eens te googlen op een vbac2 (vaginal birth after cesarean 2, dus vaginaal bevallen na 2 ks, of gewoon vbac maar dat is in principe de term na 1 ks). Ook kan ik je de geboortebeweging en vrije geboortebeweging groep op facebook aanraden, hier zul je ongetwijfeld ervaringsverhalen vinden en ook meer informatie over je rechten en wellicht adviezen over vk en zkh die hier in mee willen gaan.

    mocht je willen sparren, staat mijn pb voor je open :)
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.
  3. me1989

    me1989 Fanatiek lid

    29 dec 2013
    2.987
    662
    113
    Ik weet niet wat ik er van vind hoor, maar ik ging er van uit dat het weer een keizersnede zou worden en volgens mijn verloskundige hoeft dat dus niet zo te zijn.. Als ze het afraden zal ik ten alle tijden voor een keizersnede gaan. Maar mocht dit kindje wel kleiner zijn is het wellicht stof tot nadenken.

    Ik lees je pb later even:thumup:.
     
  4. caletto

    caletto Actief lid

    13 sep 2019
    224
    146
    43
    Geen ervaring mee, maar als jij dit wilt moet je het doen. Wat @Littlegirl1989 al zegt.
    Wat je denk ik bedoelt, is dat ze er een kansberekening op los kunnen laten op basis van je eerdere redenen van de keizersnede. Als je bijvoorbeeld bij de eerste een geplande keizersnede had vanwege stuitligging, en je koos de tweede keer weer voor een keizersnede, dan is je succeskans hoog, eigenlijk net zo hoog als iemand die nog nooit is bevallen. Maar kreeg je de eerdere twee keizersnedes vanwege niet-vorderende ontsluiting, dan is je succeskans niet zo hoog. Neemt niet weg dat elke bevalling anders is en een kans op zich is. :)
     
  5. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.755
    785
    113
    Heel zwart-wit mag jij een medische handeling weigeren. Staat zelfs in de grondwet. Echter lijkt het mij moeilijk een zorgverlener te vinden die je hierin gaat bijstaan.

    Bij mij gaven ze bij de tweede keizersnede aan dat alle lichten op rood stonden voor een vaginale bevalling, maar als je op “the point of no return” zit dat er toch vaginaal bevallen moet worden.

    Het lijkt mij dus dat het prima mogelijk moet zijn om vaginaal te bevallen, mits er uit onderzoek blijkt dat het niet veilig is voor jou en jouw baby. Want zelfs na 2 keizersnedes kan het zijn dat ook jij bij een derde bevalling al zo ver in de bevalling zit dat een keizersnede niet meer kan. Ben benieuwd of je een zorgverlener kunt vinden die je wilt helpen.
     
  6. me1989

    me1989 Fanatiek lid

    29 dec 2013
    2.987
    662
    113
    Mijn kinderen waren beide ruim 4 kilo en ik heb een smalle bekken, dus daarom paste het niet. Als dit kindje ook groot is zal het wel een no go worden en dan heb ik daar ook vrede mee.
     
  7. caletto

    caletto Actief lid

    13 sep 2019
    224
    146
    43
    Er zijn gelukkig best een aantal zorgverleners die dat willen. Er is steeds meer ruimte voor afwijken van de richtlijn.

    en een keizersnede is tot heel laat mogelijk. Dat kan zelfs nog als het hoofdje al uit de vagina is (dat je dat niet moet willen is iets anders. Maar in zeer extreme gevallen kan dit wel)
     
  8. Claudia88

    Claudia88 Fanatiek lid

    7 mrt 2013
    1.301
    599
    113
    Ik weet niet wat je reden is natuurlijk om vagina al te willen bevallen.. Maar wilde toch even inhaken vanuit de andere kant:).

    Ik heb zelf een vaginale bevalling gehad van mijn zoon en dat verliep echt niet tof. Die van mij was niet extreem groot (3875 en 53cm) maar ik had hem er nooit zonder hulp uit gekregen. Uiteindelijk na 4 uur persen (trust me, dan ben je echt uitgeput..), extra weeën opwekkers, 2x de vacuümpomp (eerste keer schoot hij eraf, dat wil je ook niet voor je kleine hummel) en 2 verpleegkundigen die op mijn buik druk uit hebben geoefend kwam hij eruit. Ik heb 2 weken alleen maar in bed kunnen liggen, als ik op stond knalde ik tegen de vlakte. Mijn hele lijf was compleet uitgeput. En dan nog niet te spreken over het feit dat de kleine man lang hoofdpijn heeft gehad van die vacuümpomp.

    Ik heb dan weer geen ervaring met een (geplande?) keizersnede, maar waarschijnlijk krijg ik die dus nu wel.

    Ik wil geen horror verhaal ophangen of je bang maken, maar omdat je zelf al zegt een klein bekken te hebben.. Wilde ik deze kant ook even delen. :thumup:
     
  9. me1989

    me1989 Fanatiek lid

    29 dec 2013
    2.987
    662
    113
    Bij mij ging het 'ongeveer' ook zo, maar gingen zo na twee uur persen over op een spoedkeizersnede. Deze hadden ze te klein gemaakt en toen moest mijn zoon evengoed nog met een vacuümpomp uit de keizersnede gehaald worden.

    Ik zou alleen zelf willen bevallen als de baby onder de 4 kilo geschat wordt. Anders neem ik geen enkel risico.
     
  10. Claudia88

    Claudia88 Fanatiek lid

    7 mrt 2013
    1.301
    599
    113
    Poeh, dat klinkt ook heftig zeg!

    Succes met de afweging :)
     

Deel Deze Pagina