Geen naveltruitje of spaghetti bandjes aan naar school

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door vlindermoeder, 18 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vlindermoeder

    vlindermoeder Fanatiek lid

    30 mrt 2009
    1.957
    494
    83
    Hier
    suus1983 vindt dit leuk.
  2. Gewooniemand

    Gewooniemand Niet meer actief

    Ik zou mijn dochter sowieso niet zo naar school laten gaan ook al keuren ze het goed.
    Dan ben ik maar preuts.
     
    olleke, MissXray, citroenrasp en 12 anderen vinden dit leuk.
  3. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    #3 xxmoixx, 18 jun 2021
    Laatst bewerkt: 18 jun 2021
    Dit was bij ons ook al 15 jaar terug. Ik vind iets van regels niet raar hoor (net als geen petten op of trainingsbroeken aan). Spaghettibandjes zouden mij niets uitmaken, maar heel diep uitgesneden shirtjes/hele korte shirtjes/rokjes broekjes etc? En dan bedoel ik echt kort kort (dus waar je amper in kan lopen/bukken zonder dat er een halve bil uit steekt). Korte broeken/rokjes tot halverwege de bovenbenen lijkt me niets mis mee.
    Misschien een heel onpopulaire mening hoor, maar ik denk dat iets van grenzen niet zo raar is. Zijn toch pubers die (als ik over mezelf mag spreken op die leeftijd) bezig zijn met seksualiteit. En op school mag de afleiding wel iets beperkt worden. Blijft een lastig onderwerp hoor. Want waar ligt de grens en welke boodschap wil je meegeven? Idealiter zou ieder gewoon moeten dragen wat hij/zij wilt..
     
    Felice, Taiga, Sado en 5 anderen vinden dit leuk.
  4. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.480
    6.165
    113
    Ik vind het een beetje dubbel. Ik ben er voor dat iemand gewoon kan dragen wat hij/zij wil, maar hoe wordt er gereageerd als de lerares in zulke kleding les staat te geven?
     
    Sado, Spectre, Youtan en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.680
    3.465
    113
    Ik vind hier niet zoveel mis mee hoor, niet alles hoeft gelijk als mensenrechtenkwestie gezien te worden, soms heb je je ook gewoon gepast te kleden en dat mag je best (of misschien wel vooral) op deze leeftijd bijbrengen. Ik zou als ouder er sowieso zelf altijd op toe zien dat een kind een beetje fatsoenlijk naar school gaat. Broekjes waarin nauwelijks je hele bil is bedekt, of korte shirtjes die je buik bloot laten zijn leuk voor op het strand of in je vrije tijd, maar niet gepast voor op school. Het probleem met spaghettibandjes zie ik zelf dan weer niet zo, maar goed, als school dat zou verzoeken dan is dat aan school, vind ik, en hou je je daar gewoon aan.

    De opmerkingen in dit artikel over verschillen tussen jongens en meisjes slaan natuurlijk kant nog wal, aangezien jongens zelden tot nooit te bloot naar school gaan. Als een jongen met ontbloot bovenlichaam in alleen een korte broek het schoolplein op komt geldt daar natuurlijk hetzelfde voor. Maar een gewone korte broek met scheuren erin is natuurlijk niet te vergelijken met een ultrakort broekje of rokje. Tenzij de scheuren op onzedelijke plaatsen zitten en je alles ziet hangen ;), dan zal zo'n jongen ongetwijfeld ook naar huis worden gestuurd.:D
     
    citroenrasp, spruitje80, Juul75 en 6 anderen vinden dit leuk.
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Knuffelmonster, Aszz en Adje vinden dit leuk.
  7. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.390
    4.245
    113
    Vrouw
    #7 Youtan, 19 jun 2021
    Laatst bewerkt: 19 jun 2021
    Ik word echt een beetje boos hierom…. 1970 wil zijn opvattingen terug!

    Natuurlijk is er verschil tussen strandkleding en schoolkleding, maar ze gaan nu echt overdrijven hoor. Ik ben het er mee eens dat als de billen onder een broek of een rokje uitkomen, dan kan dan niet naar school. Een decolleté zo diep, dat je de navel zo kan zien is te laag. Een topje zo kort, dat je twijfelt of het eigenlijk bedoeld was als bh, nee dat kan niet…. Maar verder?! Kom op zeg. Spaghettihempjes? Niets mis mee, (de normale) minirok, tuurlijk!
    Waar blijft de discussie over dat de jongens die broeken niet in hun knieholtes mogen hangen, want al die onderbroeken zie ik ook dagelijks.

    En dat docenten er last an hebben? Of dat jongens afgeleid zijn? Dat ligt aan de jongens, niet aan de meisjes. (Oké, in de pubertijd ook wel een beetje, maar hebben wij dat spel ook niet gespeeld?).
    De pubertijd is juist de tijd om te ontdekken wie je bent, wat wel en niet kan, je identiteit vinden.

    Zodra deze discussie serieus gevoerd gaat worden bij mij op school, ga ik in minirok met spaghettihempje lesgeven!
     
    jessy77, Knuffelmonster, nizzie86 en 16 anderen vinden dit leuk.
  8. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.409
    23.918
    113
    Dus anderen (docenten, jongens) hebben blijkbaar last van bepaalde kleding en daardoor moeten de dragers van die kleding (meisjes) zich maar aanpassen… Best bizar anno 2021
    Ik stel voor dat die docenten en jongens zorgen dat ze bij zichzelf een aanpassing doen, zodat ze er geen last meer van hebben of ongepaste opmerkingen maken.

    Mijn dochters beslissen gewoon zelf wat ze aan doen, naar school of daarbuiten.
     
    nizzie86, littlemunchkin, YaelStone en 8 anderen vinden dit leuk.
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.702
    42.532
    113
    Selfie graag dan:roflmao:
     
    GossipGirlxoxo en Youtan vinden dit leuk.
  10. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.162
    3.120
    113
    Vrouw
    Eens. Ze moeten stoppen met het seksualiseren van het vrouwenlichaam. Als je als leerkracht opgewonden wordt van de decolleté van je studenten dan gaat er iets ‘mis’ bij de leerkracht, niet bij de kleding van een leerling.
     
    jessy77, Madelie, Knuffelmonster en 11 anderen vinden dit leuk.
  11. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Niet alles heeft m.i. Te maken met sexualisering maar alles met het bijbrengen van gepaste kleding. Ik sta ook soms te kijken wat sommige meisjes uit groep 8 hier aan heeft en niet omdat ik denk dat jongens hier aanstoot aan geven (is werkelijk nog nooit in mij opgekomen) maar er is een enorm,groot verschil tussen sexy en ronduit ordinair.
    Je hebt korte broeken (die mijn dochter gewoon aan heeft) en halve reetveters die ik soms hier zie. Prima dat je je daar goed in voelt maar school ain't the place.
    Spaghettibandjes heb ik echt nul moeite mee, maar navel truitjes hoeven van mij ook niet.

    Je gaat toch ook niet in dergelijke kleding naar een uitvaart? Of in je bikini naar de super?

    Heeft geen zak met sexualisering te maken maar met normale fatsoen normen.
     
    soppie, olleke, Madeliefke en 25 anderen vinden dit leuk.
  12. Butchke

    Butchke Fanatiek lid

    23 nov 2009
    2.821
    1.309
    113
    aan het genieten van het leven
    Limburg

    Eens!!!!
    Ik ga mijn dochters niet beperken, zich te kunnen uiten wie ze willen zijn.

    En al die opmerkingen dat bepaalde kledij als ordinair wordt gezien, dat is dan jouw persoonlijke mening. Ik vind een truitje waarbij een stukje buik te zien is prima kunnen en totaal niet ordinair. Heeft niets met bijbrengen van waarden en normen te maken, want die zijn hier prima in orde:thumup:

    Ik schrik echt van zulke berichten anno 2021
     
    suus1983, liset22, Adje en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Nee, daar heeft het gewoon niks mee te maken. Het heeft te maken met opvoeding. En ja, normen en waarden kunnen per persoon en per gezin verschillen. Helemaal prima. Maar er zijn wel bepaalde ideeën de redelijk algemeen gelden. Je gaat niet in je bikini naar een supermarkt, bijvoorbeeld. En als je het wel doet, kun je rekenen op flink wat opgetrokken wenkbrauwen en waarschijnlijk een vriendelijk verzoek van de filiaalmanager om het pand te verlaten en later gekleed terug te komen.
    Dat heeft niks te maken met het 'seksualiseren' van het vrouwenlichaam. Een man die in een zwembroekje binnen komt, zal dezelfde reactie krijgen. Er zijn gewoon bepaalde kledingnormen.

    Ook op school zijn die er. Je hoeft daar niet rond te lopen alsof je een dagje naar een strand gaat of naar een nachtclub. Dat geldt trouwens zowel voor de leerlingen als de leerkrachten. Ik heb ook genoeg zomerjurkjes die ik wel draag als ik met vriendinnen naar het terras ga, maar die ik niet draag als ik les moet geven. Daar heb ik andere leuke jurkjes voor. En die zijn nèt iets langer en hebben geen decolleté. Heeft niks met seksualiseren te maken, maar met de functie van kleding in combinatie van met wat je op dat moment aan het doen bent.
     
    olleke, Madeliefke, MissXray en 16 anderen vinden dit leuk.
  14. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Waarom moet "anno 2021" alles maar gewoon kunnen? Waarom is het niet mogelijk om gewoon te luisteren naar anderen (en school vind ik best een belangrijke om naar te luisteren) en je aan te passen. Is een goede leerschool ook dat je niet altijd je eigen zin kunt door drijven.
     
    Madeliefke, pippa26, puzzelstukje en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. ellessinia

    ellessinia Actief lid

    13 nov 2014
    498
    477
    63
    Ik wil hier toch graag even reageren.
    Ik lees veel ‘omgekeerde wereld’ en ‘mannelijke docenten bij wie iets mis is als ze opgewonden raken van de studenten’
    Op zich begrijp ik dat wel hoor, dat je denkt; huh, moet de vrouw zich nu weer aanpassen?
    Maar ik wil graag de andere kant uitleggen.
    Ik ben overigens zelf enorm van vrijheid (bijvoorbeeld in het dragen van kleding), emancipatie en totaal niet preuts.
    Ik werk als docent en we hebben natuurlijk regelmatig gesprekken over veiligheid en je prettig voelen op de werkvloer. Op eigenlijk alle scholen waar ik heb gewerkt heb ik mannelijke docenten gesproken die aangeven zich ongemakkelijk te voelen bij schaars geklede studenten. Ze geven bijvoorbeeld aan bang te zijn de indruk te wekken dat ze naar een diep decolleté kijken en dan voor viezerik uitgemaakt te worden. En ik begrijp dat wel. Zo’n #metoo bijvoorbeeld heeft mijn volledige steun, maar door met mijn mannelijke collega’s en studenten te praten heb ik gemerkt dat ook zij behoefte hebben aan gehoord worden, zij zijn bang iets verkeerd te doen of een verkeerde indruk te wekken. In deze kwestie is het belangrijk om met elkaar te blijven praten, en de manier waarop het in zo’n nieuwsbericht staat, helpt natuurlijk niet bij de dialoog.
     
    Summerbelle, Madeliefke, Blaadje en 17 anderen vinden dit leuk.
  16. Butchke

    Butchke Fanatiek lid

    23 nov 2009
    2.821
    1.309
    113
    aan het genieten van het leven
    Limburg
    Dat zie je mij helemaal niet schrijven, dat alles zomaar moet kunnen! Integendeel.
    Maar dat alleen meisjes in dit geval gewoon beperkt worden in hun keuzes vind ik inderdaad zeer bekrompen en anno 1960. Heeft niets met vrijheid te maken.
    Gelukkig is onze school niet zo panisch en bekrompen en mogen naveltruitjes bijv. gewoon.
     
    littlemunchkin en Youtan vinden dit leuk.
  17. Butchke

    Butchke Fanatiek lid

    23 nov 2009
    2.821
    1.309
    113
    aan het genieten van het leven
    Limburg
    Helemaal eens:thumup:
     
    littlemunchkin en ellessinia vinden dit leuk.
  18. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier op de basisschool zijn ook wat kledingregels, want in het verleden kwamen meisjes in bikini met teenslippers naar school, en jongens met een shortje en teenslippers. Dat heeft niks te maken met sexualisering, maar met je gepast kleden binnen een bepaalde context - die bikini is gepast bij het zwembad of op de camping, niet op school of in de supermarkt.

    Hoe ver zulke regels moeten gaan, dat is natuurlijk lastig. Spaghetti-bandjes verbieden gaat voor mij bv te ver, maar ik ben heeel blij dat ik geen regels op papier hoef te zetten over wat wel en niet gepaste kleding is voor pubers - het is zó moeilijk…
     
    Gewooniemand en Sado vinden dit leuk.
  19. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.390
    4.245
    113
    Vrouw
    Waarom mogen ze niet op teenslippers? Ik werk ook opt eenslippers, voor de klas dus.

    (Nu woon ik aan de kust en draagt hier iedereen teenslippers vanaf 1 april tot 30 september. Hier kom je ook geregeld mensen in bikini in de supermarkt tegen :))
     
    Aszz, Butchke en suus1983 vinden dit leuk.
  20. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.634
    113
    Het hangt denk ik ook af van het type school. Ik kan me goed voorstellen dat een school met een christelijke grondslag meer moeite zal hebben met dit soort kleding. Bij ons op school, overigens ook christelijk, wordt hier echter geen probleem van gemaakt. Ik persoonlijk heb dit nieuwsbericht aangegrepen om in een mavo 3-klas een gesprek te voeren over wat nu wel en niet kan qua kleding. Werd een mooi gesprek over identiteit en shaming :)
     
    Roanna, Saartje33 en Butchke vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina