Geen passende school.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Maan93, 15 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maan93

    Maan93 Niet meer actief

    Ik heb wel eens vaker gepost over onze zoon en de zoektocht naar de juiste school.

    Lieve knul 7 jaar ass met internaliserend gedrag DCD dit ook Verbaal hypermobiel en spierspanning problemen. En een fonologische taalstoornis en hier door moeite met het aan leren van lezen. Gemiddeld tot hoge IQ. En longproblemen. Voor dit alles gaat er ook genetische onderzoek komen. Maar staan we al sinds de zomer voor op de wachtlijst.

    Op cluster 2 bleek hij veel te goed. En kwam hij niet meer in aanmerking om hier te kunnen blijven. Het samenwerkingsverband vond cluster 4 de juiste keuzen.

    Echter wil hij niet meer naar school. De gedragsstoornissen van zijn klasgenootjes zorgen er voor dat hij alles behalve aan leren toe komt. Kinderen Schelden elkaar uit en echt extreem dingen als kk juf kk kind. K,*t wijf/juf/kind stel mongolen. En kan zo nog wel door gaan. Hij vraagt namelijk steeds aan ons wat de woordjes betekenen. Ook gooien ze met spullen en slaan en schoppen ze.

    Onze zoon heeft dan ass maar dit soort dingen doet hij dus niet.

    In eerste instantie dacht ik dat hij zich aanstelde tot de gene die hem begeleid vanaf de cl2 school ' hij heeft vanuit hun een licht arragement' ons vanochtend belden. Ze maakt zich ernstig zorgen over hoe het in de klas gaat en in hoe verre dit onze zoon schaad. Hij verteld haar namelijk nog uitgebreider over hoe hij het ervaart.

    Maar wat nu... Er is geen anderen cl4 school in de omgeving. En verder is hij voor alles net te goed.
     
  2. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.868
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Overleggen met school en het samenwerkingsverband.

    Hier gaan mijn zoons naar een cluster 3 school waar ze ook leerlijnen hebben die voorbereiden op het vwo, terwijl cluster 3 juist bekend staat als dat het voor kinderen met een verstandelijke beperking is. Dit omdat cluster 3 ook voor kinderen met een lichamelijke beperking is, maar dat vergeten veel mensen.

    Sterkte
     
    Syane, spruitje80, Roanna en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Maan93

    Maan93 Niet meer actief

    #3 Maan93, 15 nov 2021
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 nov 2021
    Dankjewel, zijn begeleider heeft nu gemaild dat er zsm overleg moet plaatsvinden. Ik hoop dat er hier meer duidelijkheid uit voort komt. Volgens het samenwerkingsverband is er te weinig therapie nodig voor een cl3 school. Genetische onderzoek zal dit mischien nog gaan veranderen, vooral diagnose technies. Dingen Als klinefelter/ sotos / en meer van dit soort syndromen zijn genoemd. Hij is namelijk extreem groot en heeft ondanks dieet neiging tot aankomen/overgewicht.
     
  4. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.328
    113
    Wat is het soms toch een zoektocht. En wat doet het pijn je zoon zo te zien.

    Ik kan je helaas niet helpen, maar hoop dat je gauw een fijne plek hebt gevonden voor hem.
    Heel veel sterkte.
     
    Maan93 vindt dit leuk.
  5. Maan93

    Maan93 Niet meer actief


    Dankjewel, het breekt je hart inderdaad. Helemaal als je hoort dat je 7 jarige bij zijn begeleider zit te huilen en overstuur is omdat hij niet meer wilt. Denkt dat hij er voor straf zit.
     
  6. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.777
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Ik heb geen antwoord voor je maar vind het hartverscheurend voor je zoon en voor jou. Dikke knuffel. Ik hoop dat er snel een oplossing mag komen. Enne.. niet te meegaand zijn ;) soms mag je best op je strepen gaan staan, dat heeft je kind verdiend. Die school klinkt niet als een veilige plek waarin hij zich kan ontwikkelen.
     
    Saartje33 en Maan93 vinden dit leuk.
  7. Maan93

    Maan93 Niet meer actief


    Krijgen nu een email terug met wat hij allemaal nog niet kan wat zij wel verwachten. Maar zitten dingen bij die hij bij de logopedist en de gene vanuit cl2 en de fysiotherapeut wel kan. Maar in klas setting dus niet. Wij als in begeleiding vanuit cl2 & als ouder roepen juist hulp in omdat de situatie in de klas het maakt dat hij geen rust meer heeft te leren. Iets waar we dus al bang voor waren voor het starten. Maar omdat dit de enigste CL 4 is moest hij hier heen. Maar dit word dus niet erkend. Wat ik enerzijds snap want ze zijn dit gewend. Maar mijn kind ' gelukkig' niet.
     
  8. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.240
    113
    En er is niemand die de schreeuwende kind(eren) en gooiende kind(eren) uit de klas haalt?

    Mijn zoon had (op so ) ook een kinderen in de klas zitten die dit deden, die werden dan door een achterwacht uit de klas gehaald (op verzoek van leerkracht) en kwamen ook pas terug als hun bui over was. Ook is er een extern iemand bijgehaald (onder het mom ze is een leerling leraar en komt een paar dagen kijken) om te observeren waardoor het duidelijk was waar(en wie) dit gedrag startte, daardoor konden ze het goed aanpakken.

    Een mailtje met wat hij allemaal nog niet kan zou ik beantwoorden met de vraag of ze ook een lijst met redenen waarom hun denken dat hij het niet "kan" en wat de reden kan zijn dat hij deze vaardigheden bij hun op school is verloren. Dat jouw zoon zowel bij jouw als bij zijn begeleider duidelijk aangeeft zich niet veilig te voelen in deze klas en wat hun er aan gaan doen om een veilige omgeving voor hem te creëren

    Heb ik ook gedaan hoor, uitgelegd dat ik snap dat iedereen daar niet zit omdat die een zere vinger heeft maar dat mijn zoon ook het recht had op een veilige plek op school en dat ik graag uitleg tegemoet zag hoe ze deze veilige plek voor hem zouden gaan creëren .

    Maar vooral in gesprek blijven met je zoon, dat die daar echt niet voor straf zit. Leg hem uit hoe het allemaal werkt (op zijn niveau) en waarom je als ouder soms ook met de rug tegen de muur staat. Desnoods hou je hem b.v elke woensdag thuis, of laat je hem halve dagen gaan.
     
    hummeltje5 en Roanna vinden dit leuk.
  9. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Is een mytylschool geen optie?
     
    Maan93 vindt dit leuk.
  10. Maan93

    Maan93 Niet meer actief


    Dankjewel voor je super duidelijke uitleg. Ze volgen opschool PBS en pas naar een x aantal keer waarschuwen word er een kindje uit de klas gehaald. Dat kan best hoog oplopen in eerste instantie is hun insteek dat het in de klas opgelost moet worden. Hebben ook geen time out kamer wat op veel cl4 scholen wel het geval is. Ze krijgen streepjes achter hun naar en de gene met een x Aantal streepjes mag niet buiten spelen.


    Ik ben benieuwd wat we terug gaan horen maar ga er zelf ook zeker achter aan.
     
  11. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.144
    1.940
    113
    Als ik dit zo lees voelt hij zich in de klas niet veilig genoeg om te laten zien wat hij kan. Kinderen moeten zich veilig voelen om tot leren te komen. Ik zou zeker in gesprek gaan met school. Heel veel sterkte!

    En ik (ik ben zelf leerkracht) vind het heel jammer dat zij werken met zo'n streepjessysteem... en dan het buitenspelen 'afpakken', want ik denk dat het juist voor deze kinderen zoooo belangrijk is om buiten te spelen!
     
    Zeebra, Kolibrie2, Maan93 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Ik hoopte nog zo dat hij tijd nodig had om te wennen maar het klinkt echt niet dat hij daar goed zit. Zoals anderen ook zeggen om te kunnen leren heb je een veilige vertrouwde omgeving nodig.

    Het klinkt me ook heftig. Het juist niet buiten mogen spelen lijkt me juist tegenwerken. Even lopen, rennen, spuien kan juist buiten.

    Moeilijk hoor!!

    Hopelijk komen jullie er samen uit en krijgt jullie knul een hele fijne veilige plek waar hij wel toe komt aan leren.
     
    Maan93 vindt dit leuk.
  13. Roanna

    Roanna Bekend lid

    24 aug 2015
    848
    365
    63
    wat al eerder gezegd is: zo snel mogelijk om tafel met samenwerkingsverband, school en ook die begeleider vanuit cluster 2. Elk kind heeft een veilige, zo goed mogelijk passende plek nodig om tot leren te komen. Als je kind zich niet veilig voelt, zal het niet verder kunnen ontwikkelen.

    Mocht het samenwerkingsverband/de cluster 4 school niet tot een voor jullie passende oplossing komen, dan kun je ook nog kijken of je de onderwijsconsulent kunt inschakelen. Zij denken vaker mee bij kinderen om een goede plek te vinden. Juist voor kinderen bij wie het lastig is waar zij het beste op hun plek zijn.
     
    Maan93 vindt dit leuk.
  14. Loeskaz

    Loeskaz Bekend lid

    10 okt 2020
    818
    624
    93
    Vrouw
    Wat moeilijk zeg! Is regulier met licht arrangement vanuit C2 een optie?
     
    Maan93 vindt dit leuk.
  15. Maan93

    Maan93 Niet meer actief

    Dankjewel voor je lieve reactie!
     
    owly vindt dit leuk.
  16. Maan93

    Maan93 Niet meer actief

    Dit werd volgens het samenwerkingsverband als te zwaar gezien vanwegen de hoeveelheid kindjes in een klas en gebrek aan structuur. Al lijkt het me in een klas met 30 kids die gestructureerd zijn en luisteren naar de juf rustiger als nu. Echter loopt hij nu al een achterstand in, pakt vooral talig dingen niet op rekenen kan hij super goed tot het een verhaaltje met som word bevoorbeeld. Eigenlijk lijkt het er nog het meest op dat het te vroeg is geweest om van zijn oude school te gaan. Maat taalbegrip technische scoorde hij niet zodanig dat er over een TOS te spreken valt. En hoort hij dus niet meer op een cl2 school.
     
  17. Maan93

    Maan93 Niet meer actief


    Ik ga eens kijken naar een onderwijs consulent. Ik heb het idee dat ze hem opschool momenteel vooral lastig vinden. Omdat hij meer nodig heeft tot leren te komen. Tijdens een groot overleg werd bevoorbeeld. Meteen gezegd dat het allemaal goede ideeën waren van de logo fysio en clwl2 maar dat ze nog 12 anderen kindjes in de klas hebben zitten.
     
  18. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.240
    113
    Tja dat ze nog 12 andere kinderen in de klas heeft betekend natuurlijk niet dat ze de goede ideeën dan zomaar van tafel kunnen schuiven. Er zullen echt wel dingen bij zitten die moeilijker uitvoerbaar zijn maar je kunt mij niet wijsmaken dat ze helemaal niets met alle tips kunnen omdat er 12 andere kinderen in de klas zitten.

    En dan het "straf" systeem wat ze hebben :mad:. Lijkt mij vooral belangrijk dat er ingegrepen wordt voordat het uit de hand loopt ipv het uit de hand laten lopen en dan een streepje zetten. En kinderen hun buitenpauze daarmee ontzeggen ben ik het helemaal niet mee eens. Juist die pauze, het rennen, buitenzijn even niet te moeten zitten kan ontspannen en dan degene die dit waarschijnlijk het meest kan gebruiken dit ontzeggen en dmv die streepjes valt het ook nog eens onder "eigen schuld" . Terwijl dit gedrag vaak voortkomt uit overprikkeling en het dus geen onwil is van het kind maar pure uiting van onmacht.

    De oplossing in de klas van mijn zoon bleek een vulkaan te zijn. Vaak was het voor de klasgenoten niet duidelijk wanneer een ander overprikkeld dreigde te raken. Dmv de vulkaan konden kinderen (ze hadden een eigen vulkaan) echt zichtbaar maken hoever ze van een uitbarsting zaten en dat ze dus gewoon met rust gelaten moesten worden. En zag de leerkracht dat jouw vulkaan bijna uitbarstte dan kwam de achterwacht al om je te helpen. Bij het ene kind was dat donald duckjes lezen om te ontprikkelen en bij een ander kind was dat b.v. een wandeling om school
     
    hummeltje5, owly en Maan93 vinden dit leuk.
  19. Maan93

    Maan93 Niet meer actief


    Gisteren avond nog heeft zijn begeleidster vanuit cl2 een plan van aanpak opgemaakt. Ben benieuwd of ze dit kunnen aanbieden. Hebben als ouders spijt dat we de overschakeling vanuit CL 2 naar 4 gemaakt hebben. Hij had achteraf gezien denken wij beter SBO kunnen doen. Maar hier voor kwam hij niet in aanmerking omdat hij toen nog geen achterstanden had en zijn iq te hoog lag. Maar op dit moment zou hij er wel passen. Al zouden zij weer minder structuur kunnen bieden. Het is gewoon super frustrerend dat die overal te goed of te slecht voor is.
     
  20. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Je zou ook kunnen informeren bij stichting mee.

    En is er deels thuis onderwijs mogelijk? Tot dat er een goede plek voor hem is?
     

Deel Deze Pagina