Moet je echt perse een vast contract hebben om een hypotheek te kunnen krijgen? Ik heb wat gesnuffeld her en der maar word er niet wijs van.
Eerst gingen zo ook nog wel eens akkoord met een intentieverklaring.... MAAR gezien de crisis etc. etc. denk ik dat ze daar misschien (?) niet meer zo happig op zijn...... Zou ff bij een hypotheekadviseur informeren...
je moet indd een vastcontract hebben ( onbepaalde tijd ) of net als bij mn vriend ( landmacht ) wel 5 jaar maar wel de zekerheid dat ie mag blijven omdat ze daar geen vaste contracten geven .. dan moet zn baas zeg maar daar voor tekenen ofiets.. toch ff een hypotheekadviseur inschakelen denk ik ,,
Vaak willen ze die dus in combinatie met de intentieverklaring.... brief waarin de werkgever verklaart dat hij bij ongewijzigd presteren je in vast dienstverband gaat nemen...... maarja... zoals ik al schreef... dingen liggen nu misschien anders.. en zal het ook nog wel per bank verschillen... Sommige hebben hogere eisen als een ander....
Volgens mij heb je dan meestal al een vast contract? Maar ze zijn inderdaad tegenwoordig niet meer happig op mensen die geen vast contract hebben. Hou daar rekening mee. Ik hoop voor je dat het per bank verschillend is.
Ja vast contract of werkgevers-/intentieverklaring en met die laatste kom je tegenwoordig al niet ver meer... Ik zou gewoon even een orienterend gesprek voeren bij een 'hypotheker'.
We hebben net onze hypotheek opnieuw afgesloten en mijn man heeft een jaar contract en is nu 7 maanden in dienst, maar een intentieverklaring van de werkgever was ook oke (bij de ING). Succes!
Wij hadden het destijds niet nodig.. een werkgeversverklaring was voldoende.. Maar goed, dat was voor de crisis dus weet niet hoe ze dat nu doen.. zou even informeren bij je hypotheekadviseur/bank
wij hadden het 3 jaar geleden ook niet nodig. Een intentieverklaring was voldoende... Maar ja zegt ook niets, we hadden het huis gekocht, en 2 maanden later liep zn contract af en moest het een vast contract worden en werd ie er als nog uit geknikkerd! Dus ik begrijp eigenlijk ook wel waarom ze er tegenwoordig met de crisis behoorlijk streng mee zijn.
heb niet alles gelezen. een werkgevers verklaring is ook goed, ik werk pas 10 maand bij dit bedrijf. je hoeft dus echt geen vast contract te hebben.
Hier het zelfde probleem, maar we mogen gewoon een hypo afsluiten hoor. Als je geen intentieverklaring krijgt moet je je gemiddelde jaarinkomen uitrekenen op basis van de afgelopen 3 jaar (van je vorige loon dus) (mijn vriend krijgt dat niet omdat hij op projectbasis werkt en hij bij de overheid werkt en daar geven ze geen vaste aanstellingen. Vandaar dat ik t weet)
Het ligt heel erg aan de hypotheekverstrekker. Ik hoor hier veel mensen zeggen: ach, dat lukt wel en een jaar of anderhalf geleden ging dat inderdaad ook vrij gemakkelijk, maar de laatste tijd is dat toch wel anders. Zeker omdat intentieverklaringen van je werkgever ook niet altijd meer zo serieus genomen worden. Onder andere ook vanwege wat Horselover schrijft. Veel werkgevers gaven die intentieverklaringen zomaar af. Tegenwoordig is dat echter anders en een beetje werkgever geeft zo'n intentieverklaring ook niet zomaar meer af. Waarom? Omdat een werkgever recentelijk een rechtzaak heeft verloren tegen een bank die geprobeerd heeft de hypotheeklasten te verhalen op de werkgever van een werknemer voor wie zij een intentieverklaring afgegeven hadden en een maand later buiten zetten. De werknemer gaf in dat specifieke geval aan de hypotheek niet meer te kunnen betalen en in de veronderstelling was (ook gezien de intentieverklaring) dat hij wel in dienst zou mogen blijven. Toen een maand later zijn tijdelijke contract niet verlengd werd besloot de rechter dat de werkgever redelijkerwijs had kunnen weten dat ze het contract niet zouden verlengen en dus een valse verklaring afgegeven hadden. De werkgever werd vanaf dat moment dus opgelegd om de hypotheeklasten van zijn ex-werknemer te betalen totdat de werknemer wel weer in staat zou zijn de hypotheek zelf te voldoen. Juist deze uitspraak zorgt ervoor dat steeds minder werkgevers 'zomaar' een intentieverklaring afgeven. En... mijns inziens ook terecht... Ik zou je heel goed voor laten lichten. Er zijn nog altijd hypotheekverstrekkers die minder 'moeilijk' doen. Dus heel heel heel veel succes! Groetjes, Josien
Toevallig heb ik het binnen ons bedrijf er net over gehad.. Omdat een werknemer voor een intentieverklaring bij mij kwam. Bij ons (de werkgever dus) zijn geven ze een intentieverklaring bij: - bij tevredenheid in het functioneren van de werknemer - bij een dezelfde economische situatie (of hoe je zoiets moet noemen) Mocht na de intentieverklaring dus blijken dat op 1 van deze 2 punten een negatieve verandering is, dan wordt t contract niet verlengd. Maar dit is dan in medeweten van de hypotheekverstrekker en de medewerker..
Hier ook alleen een intentieverklaring, vriendlief was toen 2 jaar in dienst. Wij hebben een paar maanden geleden een huisje gekocht. Maar zoals hier al gezegt werd, het ligt ook heel erg aan de hypotheek verstrekker.
Vorig jaar jan/feb had ik wel een vast contract en mijn vriend niet. Hij mocht toen een intentieverklaring inleveren, uiteindelijk hebben we de gevraagde hypotheek ook kunnen afsluiten. Mijn vriend was toen trouwens ong. een half jaar in dienst bij zijn (vorige) werkgever.
Ik kon met intentieverklaring (werkte net 2 weken bij nieuwe bedrijf) de hypotheek krijgen gelukkig. dit was in 2007 dus geen id of het inmiddels veranderd is.
Ik kreeg geen intentieverklaring (en had dus ook geen vast contract). Toen hebben ze het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar genomen en aan de hand daarvan een hypotheek berekend. Weet niet of ze het overal doen, maar mijn hypotheekadviseur heeft zich wel in allerlei bochten moeten wringen om het voor elkaar te krijgen. Succes ermee!