Geheugen herinneringen kind hoever terug?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MSL12, 9 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MSL12

    MSL12 Fanatiek lid

    11 feb 2013
    1.364
    191
    63
    Mijn dochter van 5 bijna 6 kan voor mijn gevoel best dingen van lang geleden herinneren ik vroeg me af of dat 'normaal' is.. waar ik mij vandaag over verbaasde was dat ik voorstelde om naar de bioscoop te gaan toen hadden we het erover dat ze op haar 2e verjaardag voor het eerst naar woezel en pip en de sloddervos was geweest en ze wist zo waar nog dingen te vertellen over de film terwijl ze die daarna niet meer heeft gezien toen was ik echt vol verbazing en dacht ik huh is dat wel normaal? Ik dacht dat kinderen dingen sneller zouden vergeten.
     
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier weten ze ook echt nog wel dingen van toen ze 2 waren, de oudste ook nog heel bewust iets van toen ze 1,5 was zelfs. Vooral dingen die indruk maakten, niet de dagelijkse dingetjes.
     
    MSL12 vindt dit leuk.
  3. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Volgens mij is dat wel normaal hoor, mijn kinderen konden dat ook op die leeftijd (5/6 jaar)
    Mijn zoon kon met 7 jaar nog in detail vertellen hoe de kraamverzorgster eruitzag en dat we toen een rode stofzuiger hadden (dat was ik dus zelf alweer vergeten:rolleyes:), hij was 25 maanden toen zijn zusje kwam.
    Maar nu ze wat ouder zijn, zijn ze dat toch ook weer kwijt, hij weet dat nou (11) niet meer zeg maar.
     
    MSL12 vindt dit leuk.
  4. Majo1983

    Majo1983 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    3.634
    2.336
    113
    Vrouw
    Broek
    Ik verbaas me ook over wat mijn zoontje zich allemaal herinnert. Van die ene keer in de dierentuin 2 jaar geleden dat die aap toen ja knikte toen ik wat vroeg (hij is bijna 4), van toen hij gevallen was van de glijbaan toen hij net kon lopen, van plekken waar we komen en al lang niet zijn geweest weet hij precies waar we zijn. Echt bizar, zijn broer van 6 heeft dit niet, denk dus niet dat het "normaal" is, maar ook niet heel vreemd. Wel meer kinderen hebben dit. Hij heeft gewoon een heel goed geheugen (net als ik trouwens).
     
    MSL12 vindt dit leuk.
  5. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Haha ja ik ook! Hij vertelde gisteren ook ineens hoe zijn tante hem lekker kriebelde onder zijn kin (heeeel lang geleden). Hij is nu 4 en weet veel van toen hij 2 was, daarvoor iig niet meer.
     
  6. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Hier kan hij ook ongeveer terug denken tot zn 2e verjaardag en soms ook echt dingen die ik allang niet meer weet of vergeten was.
    Het mooiste vind ik eigenlijk dat hij toen nog helemaal niet zo goed kon praten, geen volle zinnen in elk geval en dat hij dan nu over een situatie uit het verleden een heel verhaal kan vertellen en dingen voor mij soms opeens nog een stukje duidelijker worden. :D
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  7. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Haha mijn dochter van zeven weet niet eens meer wat ze vorige week van sinterklaas gekregen heeft :D

    Totaal vergeetachtig, dat kind.
     
  8. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Hier ook herinneringen van 2 jaar, inmiddels 5 jaar. Blijft veel dingen onthouden. Dingen die je inderdaad zelf weer bent vergeten haha
     
  9. Yelly

    Yelly Bekend lid

    26 jun 2019
    647
    575
    93
    Per kind heel verschillend denk ik.
    Mijn vroegste bewuste herinneringen zijn ook van rond 1,5-2 jaar, maar volgens mn familie heb ik het geheugen van een olifant. De oudste kan ook herinneringen van rond haar 2e terugroepen, de middelste volgens mij ook.
     
  10. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    Dit is mijn ervaring ook.
    Toen ik met onze jongste een keer in het ziekenhuis kwam toen ze een jaar of 5 was, wist ze precies te vertellen dat ze er al ooit geweest was. Ze wist ook nog waarvoor en hoe ze zich daarbij voelde. Ze was toen net twee en er moest een röntgenfoto van haar heupen gemaakt worden.
    Toen we er laatst weer waren vroeg ik er naar en ze kon zich er niks meer van herinneren.
     
    MSL12 vindt dit leuk.
  11. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.502
    6.204
    113
    zuid-holland zuid
    Ja herkenbaar! Ik vraag me ook weleens af of het normaal is:)
    Met name films die we keken met de oudste vooral, daarvan blijkt onze jongste ook nog vanalles te weten, terwijl wij dachten dat hij een beetje er naast zat te duplo-en:D
    En toen hij net 2 was had hij een keer savonds oorpijn en mocht hij even beneden op de bank komen knuffelen. Wij zaten toen de serie Vikings te kijken, daar heeft hij het nu nog over, dat hij graag de film van de Vikingen nog eens verder wil kijken:roflmao:
     
    MSL12 vindt dit leuk.
  12. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.625
    1.974
    113
    Vrouw
    Mijn oudste heeft ook nog herinneringen vanaf 2 jaar. Volgens mij ook nog van een begrafenis van toen ze 1,5 jaar was.

    Mijn jongste heeft ook een goed geheugen, misschien iets te goed ;)
    Vanmorgen vertelde ze nog over vroeger.
    Toen ik, man en zus er nog niet waren en zijn in haar ei zat. Dat was lekker warm zei ze o_O
     
  13. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    10.780
    15.334
    113
    Vrouw
    Wij verhuisden toen ik 2 jaar was en ik herinner mij daar nog vrij veel van.
    Mijn herinneringen zijn ook heel gedetailleerd (kledij, wat gezegd werd, wie aanwezig was, wat er gebeurde).
    Maar ik onthoud nogal goed en tot in detail.
    Onze oudste zoon is exact zo.
     
    MSL12 vindt dit leuk.
  14. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.846
    16.878
    113
    Vrouw
    Mijn zoontje is heel goed in het onthouden van details. Denk echter wel dat naarmate je ouder wordt, er ook steeds meer dingen vervagen.
    Als je hem over 3 jaar nog eens zou vragen naar die film weet hij het misschien niet meer.
     
  15. Mystiek

    Mystiek Fanatiek lid

    19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Het verschilt enorm per persoon, en natuurlijk hoe lang het geleden is. Ik kan me nog dingen herinneren van toen ik 2 was, mijn echtgenoot heeft amper herinneringen van voor zijn twaalfde.
     

Deel Deze Pagina