Gehoor

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door vinisa, 8 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vinisa

    vinisa Fanatiek lid

    8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Zijn er hier ook moeders die extra onderzoeken hebben gehad m.b.t. het gehoor van jouw baby?

    We wonen net over de grens in Duitsland, dus die controle werd niet gedaan in de kraamweek. Uiteindelijk konden we bij een KNO-arts terecht toen mijn dochter ongeveer 2 maanden oud was. Maar de uitslag was niet goed. Dit zou kunnen komen doordat ze ook met haar hoofd beweegt tijdens het meten. Dus met 4 maanden moesten we weer terug komen voor een onderzoek. Maar hetzelfde verhaal, weer een slechte uitslag. Maar ze bewoog ook weer druk met haar hoofd tijdens het meten.

    In haar slaap meten heeft geen zin, de eerste keer sliep ze maar werd ze wakker van.. dat er iets in haar oren werd gedaan.

    Vandaag was ik bij de kinderarts in Duitsland voor een controle (controle zoals bij het CB). Ik begon erover dat we nog steeds geen duidelijkheid hebben omtrent het gehoor van mijn meisje. Dus ze pakte zo'n bel en testte daarmee. Maar mijn meisje reageerde niet/nauwelijks. Ook handen klappen reageert ze niet/nauwelijks op.

    Wij hebben zelf het idee dat ze niet reageert zodra ze echt in gedachten is of iets ziet bijvoorbeeld. Want we denken echt dat ze ons ook wel hoort.

    Ze "praat" ook in verschillende tonen.

    Iemand die ook zoiets heeft meegemaakt? Praatte jouw kleine ook in verschillende tonen ondanks dat er iets met het gehoor was?

    Kan wel wat positieve verhalen gebruiken ;)

    Toen ik trouwens een baby was werd er zelfs tegen mijn ouders gezegd dat ik naar de dovenschool zou moeten. Uiteindelijk viel het mee. Ik hoor bepaalde hoge en lage tonen niet en ik hoor sowieso maar 80% van wat een normaal mens hoort.

    Dus ik hoop dat het bij mijn dochter ook meevalt.


    :(
     
  2. Linda27

    Linda27 Actief lid

    29 mei 2008
    420
    0
    0
    doktersassistente
    Randstad
    Ik ben zelf alleen maar met mijn zoontje voor de standaard gehoortest naar het CB geweest toen hij 2 weekjes oud was en daar was alles goed dus geen verdere onderzoeken dus daar kan ik je niets over zeggen, maar ik wil je wel even succes/sterkte wensen en ik hoop ook voor haar dat het meevalt!!!
     
  3. vinisa

    vinisa Fanatiek lid

    8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Dank je!

    Ik hoop dat er hier iemand op het forum zit die ook zoiets heeft meegemaakt.

    Ondertussen wacht ik (ongeduldig) af..

    ;)
     
  4. Mily

    Mily Fanatiek lid

    2 okt 2008
    1.088
    0
    0
    hier een heel ander verhaal wonen ook in duitsland.

    zoontje is in nederland nog positief getest bij de cb toen hij een paar weken was, daarbij was alles goed. Nu is hij 3,5 maar zijn oren zijn er slechter op geworden. Nieuwe gehoortest gehad en die is heel slecht uitgepakt waardoor we nu doorverwezen zijn naar de kno arts. Afwachten dus wat daar uitkomt.

    Ik las trouwens ook dat ze iets met een bel deden de kinderarts hier doet dat ook maar zij zei daarbij wel dat 9 van de 10 kinderen er niet op reageren omdat ze veel bekijks hebben.
     
  5. vinisa

    vinisa Fanatiek lid

    8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Wat voor nieuwe gehoortest kreeg hij dan? Hoe werd dat uitgevoerd?

    Wij zijn nus dus 2x met haar bij de KNO-arts geweest. En de kinderarts wilt gaat hem deze week bellen. Zij belt mij dan eind deze week/begin volgende week terug. Ze had het over een audiologisch centrum dat gericht is op kinderen. Daar wilt ze haar anders naar doorsturen.

    Nou wat ons wel opvalt is dat ze nooit echt reageert op geluiden achter haar of naast haar. Tenminste.. als ze bijv. in de wipstoel zit en ze kijkt naar de speeltjes aan de boog van de wipstoel en ik ga achter de wipstoel staan en klap hard in mijn handen.. geen reactie. Of ik roep haar of maak geluiden.. zo goed als geen reactie.

    Maar wij dachten dat het meer ermee te maken heeft dat ze dan druk met iets anders is.

    We denken echt dat ze ons best wel hoort, maar ja dat is ons gevoel haha.

    En de testen zeggen iets anders, maar ja ze is ook zo jong voor al die testen..

    Wanneer moet jouw zoontje naar de KNO-arts?

    Woon je ver in Duitsland of echt bij de Nederlandse grens ofzo?
     
  6. vinisa

    vinisa Fanatiek lid

    8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Ik up hem ff, misschien dat er nu iemand leest die het ook heeft meegemaakt... :)
     
  7. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    barabelen(praten) doen ze ook als ze niet kunnen horen. ik heb dat in een boek gelezen. mijn zoontje in de eerste week hoorde niks, dus test moest nog een keer herhaald worden. toen hij bijna 2 weken oud was, 2de keer gemeten toen was het goed. het lag aan de oorsmeer zeiden ze. zijn oren waren vol met oorsmeer.
     
  8. Hallo,

    Ik heb een dochtertje van nu 13.5 maand, ze is slechthorend.
    Verlies van 60 en 70 decibel.. Ernstig gehoorverlies dus!

    Ik heb verschillende topics gehad hier in het verleden over het verlies en de testen e.d.
    Ik zoek ze er even bij..
    In die topics heb ik het over bepaalde testen, heb even links met uitleg gezocht voor je!

    OAE-test: OAE: Otoacoustische emissies (gehoortest)
    BERA-test: Hoorwijzer - BERA-hoortest: de test en het resultaat
    BERA-test: BERA: hoortest
    Tymp-test: Tympanometrie: speciale hoortest


    Hier wisten we nog niet zo lang dat ze slechthorend zou kunnen zijn, en moesten we nog naar het Sophia..
    http://www.zwangerschapspagina.nl/baby-dreumes/174751-slechthorend-donderdag-naar-kno-arts-and-audioloog-pfff-stress.html

    Na de eerste test in het audiologisch centrum:
    http://www.zwangerschapspagina.nl/baby-dreumes/177991-meisje-slechthorend.html

    De test in maart daar was de uitslag heel pittig, maar achteraf is het toch minder, omdat de andere tests 2x minder waren dus 60 en 70db: http://www.zwangerschapspagina.nl/baby-dreumes/196398-erg-geschrokken.html

    Na die test in maart dus naar de audicien gegaan, oorstukjes gemaakt, besproken welke toestellen het beste bij haar passen e.d.
    Nou dat werd toen allemaal in gang gezet en begin april de apparaatjes opgehaald. (ze was toen 6.5 maand)

    Dat was echt regelrechte drama op het begin hoor..
    Maar nu, ze is nu 13.5 maand gaat het eindelijk sinds een paar weken goed, ze heeft ze soms een goed half uur in, en gaat ook ineens zo vooruit met kletsen. Ze zegt ineens echte woordjes, waar ze eerst alleen heeeeel veel verschillende klanken en toonhoogtes had.
    Dus het gaat super goed vooruit.
    Ze komt soms ook naar me toe met dr doosjes waar ze in zitten, en dan moet ik ze in doen.
    En als we muziek luisteren zit ze heerlijk te dansen en te kletsen over de muziek.

    Op het begin was het echt schrikken hoor.. Maar nu, achja..
    Het is nog steeds hetzelfde meisje, en ik heb er soms wel mn handen vol aan, want je moet wel erg rekening houden dat alles binnen komt bij dr.. Maar goed, dat word straks routine!

    Je merkt het wel dat ze slechthorend is, vreemden niet gelijk.
    Wij wel.. Zo kan ze het eigenlijk niet goed plaatsen waar geluid vandaan komt, als er voor iets valt kijkt ze gerust achter zich.
    En in een kamer vol met mensen kijkt ze 9/10x naar de verkeerde als er tegen haar gepraat word.

    Toen ze klein was, paar maandjes oud.
    Lag ze ook helemaal in haar eigen wereldje in de box.
    Ze was totaal niet betrokken bij wat er om haar heen gebeurde.
    Ook schrok ze altijd heel erg als je ineens dr kamertje in kwam of haar van achter benaderde.

    Maar als je kijkt naar hoe ze zich ontwikkelt, gaat dat niet minder als bij andere kindjes van haar leeftijd..
    Met brabbelen en kletsen dus.
    Dat zegt dus niet altijd wat..


    We krijgen nu al vanaf juni gezinsbegeleiding van Auris thuis. En dat is wel erg fijn.. Ze begeleidt ons bij alles, en we kunnen alles aan haar vragen..
    Over de onderzoeken, maar ook dingen over de apparaatjes.
    Ze heeft handige tips, leuke cdtjes en dvdtjes met gebaren.
    Cdtjes over gehoorverlies, hoe klinkt geluid/zinnetjes met 60dB verlies in de hoge of lage tonen etc etc
    En we krijgen nu sinds september gebarencursus.
    Gebaar met je Baby/Nederlands met gebaren (dus niet nederlandse gebarentaal).
    Dit vinden we allemaal heel leuk en de kleine vind het reuze interessant.
    Het is wel pittig want er gaat veel tijd in zitten en je moet zelf ook echt een 2e taal leren zeg maar, maar nu merken we echt dat ze al 2 gebaren terug wil doen en dan ook ineens gestimuleerd word om de woorden te zeggen.

    Pfff ik ga afronden, iig wij hebben er volop ervaring mee.
    Heb je vragen, PB me dan.

    Groetjes..
     
  9. Ohja ik wil nog even zeggen.
    Dat dat klappen en dingen laten vallen totaal niet helpt.. Je maakt jezelf alleen maar gek!

    Gehoorverlies zit in de hoge of lage tonen.
    Dus het ene geluid horen ze wel en het andere weer niet.
    Want het een is laag en het ander hoog.

    En soms zijn ze gewoon oost-indisch doof ;) .. Hebben ze geen zin, zijn ze moe etc..

    En bovendien, horen ze wel iets natuurlijk, ze zijn niet doof..
    Maar als je gehoorverlies hebt, hoor je vaak wel wat, maar kan het soms net te weinig zijn om woordjes DUIDELIJK te horen.
    Dus ook alle klinkers en medeklinkers.
    Waardoor het dus kan dat ze wel al gaan praten of kletsen.
    Maar niet goed of langzaam..
     
  10. Mily

    Mily Fanatiek lid

    2 okt 2008
    1.088
    0
    0
    Onze zoontje moet volgende week dinsdag naar de kno-arts en hij moet binnenkort ook naar een centrum voor spraakontwikkeling, omdat hij een achterstand hierin heeft.

    Hij kreeg een gehoortest waarbij hij moest zitten en daarvoor deed de assistent een dingetje in zijn oor en voor hem hadden ze een apparaat te staan die 2 auto's liet zien. Als de auto's elkaar bijv inhaalden was de gehoor goed. maar bij de ene oor bleef de auto steeds achter en bij de andere oor kon de andere auto hem maar niet inhalen.

    Hier ook soms wel het gevoel dat hij iets hoort maar helaas lang niet alles, vind ik soms ook moeilijk in te schatten.

    Ik hoop in elk geval voor je dat je snel duidelijkheid mag krijgen.

    Wij wonen trouwens over de grens bij nieuweschans, en dan de eerste dorpje ernaast.
     

Deel Deze Pagina