gehoorverlies

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door leeuw86, 4 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. leeuw86

    leeuw86 Fanatiek lid

    10 nov 2009
    4.523
    0
    0
    de eerste 2 gehoortesten waren onvoldoende
    tijdens de 3e test scoorde het linker oor op het laatste nippertje voldoende. we zijn toen doorverwezen naar het audiologisch centrum.

    ons zoontje was 6 weken toen we een afspraak daar hadden, het onderzoek duurde 4 uur, een gehoorverlies van 50 decibel aan beide oren..

    2 weken geleden zijn we weer geweest en nu een gehoorverlies van 30 decibel aan beide oren.
    waarschijnlijk vocht vertelde ze, maar we moeten er ook rekening mee houden dat er een verlies is door het slakkenhuis. er is geen sprake meer van gehoorapparaten gelukkig!

    over 3-4 maanden nog een keer voor onderzoek en als het dan nog niet goed is worden we doorverwezen naar de kno arts.

    zijn er hier moeders die ervaring hebben?
     
  2. leeuw86

    leeuw86 Fanatiek lid

    10 nov 2009
    4.523
    0
    0
    niemand die ervaring heeft?
     
  3. jongenmeisje

    jongenmeisje Bekend lid

    2 jan 2012
    838
    0
    0
    ons zoontje heeft ook gehoorverlies. laatste meting 40 daarvoor 3o
    hij heeft in december buisjes gekregen vanwege voch in de gehoorgang dit kan gehoorverlies verklaren en begin februari hebben we controle. Wij zijn dus ook bij audiologisch centrum en KNO in maastricht maar zitten nog in het traject.
     
  4. leeuw86

    leeuw86 Fanatiek lid

    10 nov 2009
    4.523
    0
    0
    och van 30 toch nog naar 40 gegaan?:( hoe oud is jullie zoontje?
     
  5. jongenmeisje

    jongenmeisje Bekend lid

    2 jan 2012
    838
    0
    0
    Hij wordt morgen 2. Maar toen hij 4o had had hij net een oorontstekinggehad en zat er meer vocht.
    We hebben nu wel het idee dat hij beter hoort alhoewel ik nooit het idee heb gehad dat hij slechter hoorde.

    heb jij wel gemerkt dat hij slechter hoorde?
     
  6. leeuw86

    leeuw86 Fanatiek lid

    10 nov 2009
    4.523
    0
    0
    nee ik merk het niet aan hem... wanneer heeft jou zoon buisjes gekregen? en hoe gaat het met zijn taalontwikkeling?
     
  7. jongenmeisje

    jongenmeisje Bekend lid

    2 jan 2012
    838
    0
    0
    ik ben gisteren met hem bij de pre logopediste geweest. zij was erg tevreden hoe het vooruit ging. een heel verschil met 2 maanden geleden. Hij heeft 10 december buisjes gekregen en je merkt duidelijk verschil. vwb taalontwikkeling zit hij iets beter dan normaal is bij 18 maanden maar zeker niet wat pas bij een 2 jarige. (hij is zaterdag 2 geworden)
    Echter hij is ook 11 weken te vroeg geboren en zijn gehoor was niet goed. dus komende tijd bekijken hoe het zich ontwikkeld

    Niet leuk om te horen maar zelf zagen we natuurlijk ook wel dat hij nog niet zoveel taal to zijn beschikking heeft

    7 februari test op audiologisch centrum
     
  8. Myriamama

    Myriamama Lid

    18 feb 2012
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

    Ook mijn zoontje is slechthorend. Hij heeft rechts een volledig verlies en links heeft hij momenteel een verlies van 40db. Hij heeft meer aangeboren afwijkingen, rechts is daarom hoogstwaarschijnlijk een verlies door een foute aanleg van het oor en links komt het door vocht ivm zijn schisis. Helaas willen ze geen buisjes plaatsen, omdat hij een goed oor heeft een een slecht oor, dus zijn ze bang het goede oor te beschadigen.

    Hij heeft ook al een aantal maanden een gehoorapparaat. Ik vind het opzich een fijn ding en ben heel blij dat het bestaat, maar wat een gehannes steeds zeg. Constant fluit hij en om de paar weken is hij er alweer uitgegroeid. Dan weer 2 weken wachten op een nieuw oorstukje. Momenteel kan hij hem niet in, omdat zijn gehoor verbeterd is (minder vocht) en het apparaat dus te hard staat afgesteld. Gelukkig mag ik morgen even tussendoor bij de audioloog komen.

    De audioloog heeft aangegeven dat hij naar waarschijnlijkheid een normale spraak- en taalontwikkeling zal doorlopen, al zal hij bij de 'zwakkere' kinderen horen. Ik was erg blij met dit nieuws. Momenteel maakt mijn zoontje alleen nog maar 'a' geluidjes, hij is 5 maanden. Wat is jullie ervaring hiermee?

    Hebben jullie verder nog tips voor mij?

    Liefs,
    Myriam
     
  9. Frommeltje

    Frommeltje Fanatiek lid

    26 dec 2010
    1.086
    0
    0
    Hoi meiden,

    Ik ben 3,5 week geleden bevallen van ons tweede kindje, een jongetje . Hij heeft inmiddels heel wat thuisscreenings gehad en een test op het audiologisch centrum en hij heeft een gigantisch gehoorverlies van minimaal 80 Db.

    Wat komt er dan een hoop op je af zeg... net bevallen en dan deze klap! Gister is de maatschappelijk werker geweest en donderdag hebben we nog een laatste test, dan zullen gehoorapparaatjes volgen en hopelijk zijn deze voldoende, maar we moeten rekening houden met het plaatsten van 2 ci's.

    Ik lees graag mee en hoor ook graag van jullie hoe het met de kindjes gaat... Ik zie het nu allemaal erg somber in en moet het nog even een plaatsje geven. Positieve berichten van jullie zouden fijn zijn :)
    __________________
     
  10. leeuw86

    leeuw86 Fanatiek lid

    10 nov 2009
    4.523
    0
    0
    jongenmeisje, hoe gaat het nu? hoe was de test op het audiologisch centrum?

    Myriamama, wat een gedoe zeg met zo'n gehoorapparaatje, maar je doet het voor een goed doel! wat heeft hij nog meer voor aangeboren afwijkingen? als je daar niks over kwijt wilt geeft het niet hoor. mijn zoon is nu net 5 maanden en hij maakt ook alleen a-geluidjes.

    Frommeltje, gefeliciteerd met jullie zoontje!
    wat voor test doen ze donderdag? ik neem aan dat ze niet 1 test doen en gelijk beginnen met gehoorapparaten? of komt het verlies niet door vocht, en wat zijn ci's?

    ik weet zelf nog niet hoe het precies zit met D's gehoor, we wachten nog op een oproep voor de 3e test. dat zal pas in april-mei zijn.
     
  11. MamavanJordy

    MamavanJordy Fanatiek lid

    14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Hier ook een mama die wat ervaring hier mee heeft.

    Alleen was bij onze middelste de gehoortest goed na zijn geboorte.

    Echter was hij tussen zijn 1ste en 2de jaar heel verkouden steeds en veel koorts. Daarnaast viel op dat hij anders bepaalde klanken maakte.

    Wij zijn toen hij 2 was en hij op de psz zat gestart daar met onderzoeken, op de psz zouden ze het mee in de gaten houden.

    Toen hij 2,5 was heeft hij buisjes gekregen, de kno arts zei dat het voor hem net is alsof hij steeds een afdaling maakt in een vliegtuig, steeds druk erop dus. Ook zijn zijn neusamandelen geknipt meteen.

    Ook toen gestart met logopedie. Voor zijn spraak en taalontwikkeling want wij hadden het idee dat er iets niet goed zat.

    Hij bleef bij de logopedie eigenlijk maar steeds vast lopen en ging niet echt vooruit.

    Uiteindelijk dus bij het audiologisch centrum beland en daar heeft hij het complete onderzoek gehad. En nog krijgt hij regelmatig oortesten/gehoortest. Uitslagen daarvan krijgen we meteen.

    Uit het onderzoek bij het audiologisch centrum is gebleken dat hij een forse taal en spraak achterstand heeft. De kloof tussen zijn iq en de taal/spraakontwikkeling is erg groot.

    Op advies van het audiologisch centrum hebben we een aanvraag ingediend voor cluster 2 onderwijs. Dat is voor kindjes die een forse taal en spraakachterstand hebben. Dit kan dan op zijn huidige school met het zogenaamde "rugzakje" of naar speciaal onderwijs speciaal voor dit soort kids.

    Dit is een hele strenge beoordeling, alles moet op een bepaalde manier beschreven worden, de school moet dingen mee sturen, de logopedist, het audiologisch centrum. Ze moeten kunnen zien wat we allemaal al gedaan hebben hieraan en wat het tot nu toe heeft opgebracht. Is er iets niet goed, wordt het hele zaakje weer terug gestuurd en moet je een verbetering aanbrengen.

    Hij zit dus nu in groep 1 en vandaag hebben we een positieve bevestiging gekregen voor het cluster 2 onderwijs.

    Nu nog de moeilijke beslissing waar we goed aan doen, op zijn huidige school laten blijven of toch speciaal onderwijs. Waar helpen we hem het beste mee? School heeft ook geen ervaring en weet het ook niet.

    Wij zijn dus al ruim 2,5 jaar bezig hiermee.

    Van de week ook terug geweest naar de kno arts en nu blijft dat er weer druk op zijn oortjes zit (dus weer die continue afdaling van het vliegtuig) en zijn neusamandel weer is aangegroeid waardoor hij dus weer continu verkouden is en koorts heeft. Dit heeft natuurlijk ook allemaal invloed op zijn gehoor en ontwikkeling van het praten. We moeten nu kijken of hij weer geopereerd wordt hieraan.

    Hij is wel wat vooruit gegaan gelukkig in zijn taal en spraakontwikkeling. Maar blijft nog veel in hetzelfde hangen, spreekt bijv. nog steeds van taas i.p.v. kaas. Als je 1 op 1 zit met hem en hem er echt op wijst gaat het meestal goed maar in spontane zin niet. Hij krijgt op school ook veel begeleiding hiervoor.

    Sorry voor het lange verhaal.
     
  12. paultje80

    paultje80 Lid

    21 jan 2009
    92
    0
    0
    hallo allemaal,

    Mijn zoontje is nu twee jaar en heeft een gehoorsverlies van 80 db en links 90 db. Hij heeft vanaf 3 maanden oud gehoorapparaten, en dit gaat goed. Dus voorlopig in ieder geval geen sprake van CI.
    Frommeltje, dat moet wel een schrok zijn geweest toen jullie dit hoorden :( Ik weet dat het het voor ons wel was (understatement) ook al hadden we het vermoeden.( zoontje heeft CHARGE syndroom dus gehoorsverlies komt bij dit syndroom bijna altijd voor)

    Hebben jullie gezinsbegeleiding thuis? wij krijgen een dame van Kentalis over de vloer, dat is prettig. Voor oorstukjes zijn we laatst naar Labformaat in Haarlem geweest en die stukjes zitten GOED (daarvoor altijd gek..... met de stukjes, van Beter Horen.)

    groetjes Paula
     
  13. jongenmeisje

    jongenmeisje Bekend lid

    2 jan 2012
    838
    0
    0
    hallo allemaal,

    wij hebben een betere 2e gehoortest gehad. eerst zat hij op 55 db en nu op 30-35.
    Ze hebben ons uitgelegd dat de test bij normaal horende kindjes die getest worden met geluid via de boxen dat die uitkomen op 25. dus hij hoort maar een beetje slechter.
    Sinds het plaatsen van de buisjes half december is hij echt begonnen met praten daarvoor weinig interesse. e komne elke week nieuwe woorden bij.
    Wel na operatie oorontsteking gehad en flink ziek geweest en nu weer.
    neusamandel zit nog. Wegens verkort gehemelte durfde de kno deze er niet uit te halen. We hebben ondertussen aanvullend onderzoek gehad en gehemelte blijkt maar weinig te kort en beweegt goed. in maart hebben we een afspraak bij het schisisteam (hij heeft geen schisis maar zij behandelen ook kinderen met verkort gehemelte). Daar wordt besproken of de neusamandel met deze goede uitslag er toch uit kan.

    @mamavan jordy
    jeetje. als ik jouw verhaal lees dan ben ik minder hoopvol dat alles goed komt met praten als de buisjes blijven functioneren en zijn neusamnadel er toch uit is. Blijkt dus toch niet altijd zo te zijn.Ik hoop dat hij goed vooruit gaat door dit rugzakje wat jullie nu gekregen hebben. Gaat er nog wat met zijn weer aangegroeide amandel gebeuren? buisjes?
     
  14. stellie75

    stellie75 Lid

    9 jul 2012
    14
    0
    0
    amsterdam
    hallo, ik lees even mee en wil ook ff wat kwijt. mijn zoontje silas is nu 8 weken, uit de BERA test is gekomen dat hij aan beide oren matig slechthorend is 45-55 db. om zijn taal/spraakontw. normaal op gang telaten komen gaan we gehoorapp. gebruiken iig voordat hij 6 maanden is. ik vind het allemaal erg moeilijk maar wil ook niet dat hij een taalachterstand op loopt. de audioloog heeft vertelt dat het probleem in het slakkenhuis zit en niet van tijdelijke aard is. ik lees graag jullie ervaringen met gehoorapp. positief en negatief.
     
  15. levy

    levy Lid

    29 jan 2010
    79
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vandaag hebben wij onderzoeken gehad in het audiologisch centrum geweest met onze dochter van 6 weken.
    Helaas heeft ze rechts een verlies van 50db en links 70db.
    Volgende maand moeten we terug komebn en word er opnieuw getest. Hij hoopt dat met name links nog bij trekt.
    Zeker is dat ze wel gehoorapparaten krijgt.
    Ik ken iemand met 2dove kinderen... hebben beide een ci. Bij haar kan ik terecht met vragen.
    Moeilijk allemaal maar ergens ben ik wel heel blij dat hetmet gehoorappaten redelijk is op te losse
     
  16. Frommeltje

    Frommeltje Fanatiek lid

    26 dec 2010
    1.086
    0
    0
    Hier hetzelfde ook 80 en 90, fijn om te lezen dat het dus ook goed kan gaan met gehoorapparaatjes... bij ons zeggen ze dat de kans klein is dat deze voldoende zullen zijn en dat we wel rekening moeten houden met ci.
    We hebben afgelopen maandag een maatschappelijk werker gehad, dat is wel fijn! Vooral al die vragen die we hebben zijn fijn om aan haar te kunnen stellen.

    Is de spraak van je zoontje goed op gang gekomen?
     
  17. paultje80

    paultje80 Lid

    21 jan 2009
    92
    0
    0
    hoi frommeltje,
    Zijn spraak is nog niet op gang gekomen, wrs door het syndroom wat hij heeft (oa ernstig vertraagde ontwikkeling) of heel misschien zijn toch de apparaten niet voldoende. Maar er duidelijk verschil met en zonder apparaten. We doen ook een gebarentaalcursus en dat is zeer nuttig, ook fijn om andere ouders leren kennen. Een paar kids vandeze ouders hebben CI en dit gaat erg goed! dus ook al zou voor jou kindje apparaten niet voldoende werken, CI is naturlijk geen wondermiddel maar kunnen ook veel.. Jullie kindje is natuurlijk nog heeeel jong, ik zou wel aanraden om gezinsbegeleiding aan te vragen, dit kan via audiologisch centrum. Gezinsbegeleiders hebben verstand van gehoorverlies, goede tips, observeren kindje met geh. app. in en kunnen je ook helpen aan gebarentaalles. Maar geef het ook allemaal een beetje tijd het is niet niks wat jullie nu allemaal weten. Ik kan wel zeggen (cliche maar waar) dat het makkelijker wordt tzt om mee om te gaan..
    Fijn dat jullie in ieder geval bij MW terecht kunnen. Wel audiologisch centrum gaan jullie heen?
    gr Paula
     
  18. Frommeltje

    Frommeltje Fanatiek lid

    26 dec 2010
    1.086
    0
    0
    Audiologisch centrum in Breda.

    Jij zit nu ook echt in de spraaktrainingen dan? Gebarentaal moeten wij ook gaan volgen.
    Communiceer je nu met hem dmv gebaren?
     
  19. paultje80

    paultje80 Lid

    21 jan 2009
    92
    0
    0
    Wat bedoel je met spraaktrainingen? Wij gebruiken gebaren en praten met hem. dubbelop dus ;)
     

Deel Deze Pagina