Gek worden van uitstelgedrag

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door hummeltje5, 25 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.561
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Onze kleuter van bijna 5 kan me vaak het bloed onder de nagels vandaan halen.
    Hij is erg van het uitstellen van naar de wc gaan wat al veel te lang een probleem is wat gewoon veel te veel energie kost.
    Nu was het eindelijk zover dat ie overdag poepte, daar waren we al heel blij mee.
    Maar terwijl we dus inmiddels heel goed weten dat ie dat gewoon kan, zijn we op dat gebied inmiddels weer terug bij af, want hij vertikt het tegenwoordig weer om overdag te poepen en echt aaaltijd moet ie dan uitgerekend zodra ie in luier/pyjama is gehesen en moet slapen :mad:
    Krankjorum word ik ervan.

    Wat me frustreert is dat ik volgens mij nooit een goede keus kan maken:
    - Ga ik weer naar hem toe dan geef ik dus toe wat ik niet wil.
    - Ga ik niet naar hem toe dan betekent dat dus dat hij niet kan poepen op de wc, enkel in z'n luier, waardoor ik a. een poepluier moet verschonen wat ik liever niet doe en ik b. een jongetje heb wat blijft huilen tot in den treure en die zich wellicht onbegrepen en niet geholpen voelt, wat ik natuurlijk óók niet wil.

    Even een kleine kanttekening: hij kan dus niet zelf naar de wc omdat z'n hekje dicht is. Dit omdat hij in de ochtend anders zelf de trap af gaat en z'n zusje gaat terroriseren.
    Hekje openlaten is dus nog geen optie (we proberen het wel zo nu en dan om te kijken of hij die verantwoordelijkheid nu wèl aan kan).

    Iemand een gouden tip hoe we hem weer overdag kunnen laten poepen zonder al te veel strijd?
    In het verleden zijn we zover gekomen door ie-de-re middag na de lunch hem op de wc te zetten en als een uitsmijter bij de wc-deur te staan zolang hij nog niet had gepoept.
    Maar dit was echt een dagelijks terugkerende, langdurige strijd die echt echt ècht niet leuk was, dus dat doen we liever niet nog een keer.

    Stickers/ kadootjes/ etc. verdienen heeft hem nooit één klap geboeid.
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    En het hekje dicht doen als jullie naar bed gaan? Kan hij zelf naar de wc, maar niet zijn zusje ‘s ochtends wakker maken? Of terroriseert hij haar dan ‘s avonds?
     
    Theezeefje vindt dit leuk.
  3. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.022
    15.561
    113
    Vrouw
    Potje in zijn kamer ?
     
  4. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.561
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    #4 hummeltje5, 25 apr 2021
    Laatst bewerkt: 25 apr 2021
    Goeie.
    Hoe je zelf vaak easy oplossingen kunt bedenken voor anderen, maar als het om oplossingen voor je eigen situatie gaat de meest simpele dingen niet eens kan zien... :oops::cool::o:
    De enige 'maar' hier is dat zowel de zoldertrap als het hekje best herrie maken èn we lichte slapers hebben.
    Maar het proberen zéker waard!
    Thanks!

    Edit: 's avonds terroriseert ie z'n zusje gelukkig niet.

    Edit2: ik juich te vroeg. Het gaat er dus om dat ie er nu een handje van heeft om persé te willen poepen zodra ie net een minuut of 2-3 op bed ligt :confused:
     
  5. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.561
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Heb ik ook nog meerdere malen aan gedacht.
    Maar tot nu toe nog niet gedaan.
    A. omdat we niet echt een plek hebben waar ie 'veilig' zou kunnen staan zonder al dan niet per ongeluk omgestoten te worden, maar bovenal B. we een zoon hebben die niet echt proper is met dit soort dingen... :oops:
    Twijfelgevalletje dus vooralsnog.
     
  6. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Je kan hem toch niet dwingen ‘s middags te poepen? Het komt op me over alsof het zo lastig is dat hij ‘s avonds moet poepen en jullie hem willen dwingen dat af te leren - zo werkt poepen toch niet? Ik vind het heel zielig eigenlijk dat hij móest poepen ‘s middags, tot een hele strijd aan toe...

    Als hij ‘s avonds moet, zou ik hem ‘s avonds lekker laten gaan en dan daarna weer instoppen en dat traphekje weer dicht maken...
     
    tupp, Jessi79, pluk en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Maar je moet toch poepen wanneer je moet poepen?
    Je kan het niet forceren.

    C poept ook altijd op onmogelijke momenten.
    N heeft wel een vast ritme.. die gaat altijd ‘s middags.
    Hier kunnen ze overigens wel naar de wc als ze op bed liggen maar N komt nooit zijn bed uit dus moeten we altijd mee.
     
  8. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.561
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik snap dat het zo over kan komen.
    In de praktijk is het echter zo dat hij gewoon ontzettend dwars is en tevens tijd wil rekken 's avonds en dat dus doet op deze manier.
    Vlak vóór het naar bed gaan naar de wc gaan en dan zogenaamd niet moeten poepen, maar zodra de kindjes op bed liggen en wij reeds weer beneden zijn ineens wèl, zodat wij weer naar boven moeten om het hekje te openen èn hij aandacht krijgt en tijdrekt...
    Dàt is dus het hele probleem waar het om draait: het is niet dat wij te beroerd zijn om opnieuw naar boven te lopen en het hekje weer te openen, maar het gaat erom dat hij op deze manier dus weer z'n zin krijgt...
    En het liefst pas ik daarvoor, maar zoals gezegd is het ook weer superzielig als ik dat doe omdat hij het dan in z'n luier moet doen en bovenal omdat hij dan het gevoel kan krijgen dat wij hem niet willen helpen (en dat wil ik natuurlijk niet).
    Kortom: sta in ontzettende tweestrijd dus met dit dilemma en dáár hoop ik hier wat handvatten voor te vinden.
     
  9. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.561
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Zie bericht hierboven.
     
  10. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.561
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    @NiekeKris: de Edit2 uit m'n vorige post kun je als niet verzonden beschouwen.

    @aan alle anderen: we gaan de oplossing van NiekeKris uitproberen de komende tijd.
    Zal over 1 of 2 weken wel een update geven.
     
  11. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Ja dat dus. Plassen voor het slapen gaan kan ik mij indenken, maar poepen op een vast tijdstip? Vind het echt heel raar. Je moet als je moet. Mijn oudste zoon moet nu nog heel vaak als hij net in bed ligt. Tja.

    Edit: ik lees je aanvulling en ik zou hier geen strijd van gaan maken. Desnoods breng je hem een kwartier eerder naar bed, maar vind het echt geen strijd waard.
     
  12. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.597
    11.154
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ah hier ga je toch geen strijd over voeren.

    misschien een gekke vraag. Hij is 5 maar draagt s nachts nog een luier terwijl hij wel zindelijk is?

    Ik zou ook het hekje in de avond open houden dat hij gewoon zelf naar het toilet kan gaan. Of een potje op zijn kamer zetten.
    En dag uitstellen met poepen, zoals je noemt, is alleen maar leuk voor hem als je dus ook de tijd rekt.
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  13. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Maar luier verschonen etc lijkt me toch uiteindelijk veel meer tijd (en moeite) kosten? Als je zo min mogelijk tijd wil laten rekken zou ik hem gewoon naar de wc laten gaan, verder niks, hop weer naar bed, klaar. Desnoods stop je hem inderdaad een kwartiertje eerder in bed.
    Een kind laten poepen wanneer hij moet poepen valt voor mij absoluut niet onder ‘nu heeft hij weer zijn zin gekregen’.
     
    Neuzeke en suus1983 vinden dit leuk.
  14. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.561
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Dank voor het meedenken in je Edit.
    Een kwartier eerder naar bed gaan zou denk ik enkel effect hebben op de bedtijd, maar ons kind kennende vermoed ik niet op het punt 'tijdrekken'.
    Daarnaast gaat het denk ik een beste strijd worden als hij dagelijks eerder naar bed moet dan z'n zusje.. :|
    Maar ik hou je idee in m'n achterhoofd voor als NiekeKris haar idee niet het gewenste effect blijkt te hebben :thumup:
     
  15. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.022
    15.561
    113
    Vrouw
    Tja ik zie het probleem niet zo eigenlijk.
    Tijd rekken is iets dat lang duurt in mijn ogen.
    Naar de wc gaan en terug bed in valt daar voor mij niet onder. Mss is het ook gewoon zijn moment om naar het toilet te gaan. Rustig in bed en dan pas denken van ohja ik moest eigenlijk wel gaan.
    Mss is er wel een andere reden voor dit alles natuurlijk. Beetje tijd alleen met 1 van jullie, beetje extra aandacht.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  16. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.240
    113
    Ik snap het probleem niet zo. Jullie plaatsen een traphekje waardoor hij niet zelf bij het toilet kan komen. Denken dat hij op deze manier aandacht wil ( kan ik niet beoordelen omdat ik jullie en jullie kind niet ken).

    Dus traphek open laten (s'avonds) , hem melden dat, als hij moet poepen dit vanaf nu alleen kan. En voordat jullie gaan slapen het traphekje weer sluiten.
     
    Indiana en Jessi79 vinden dit leuk.
  17. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.328
    113
    Nog iets om vast te overdenken: hoe ga je het oplossen als hij zindelijk is. Want hij is bijna 5, dus niet een gekke leeftijd om snachts zindelijk te zijn. En dan moet hij zelf naar de wc kunnen.
    En z’n zusje moet ook zelf naar de wc kunnen gaan binnenkort.

    En verder zou ik hem gewoon zelf laten gaan. Hekje open. Niet meer aandacht aan geven. En hem zelf weer in bed laten gaan.
     
    Jessi79 vindt dit leuk.
  18. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.561
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Klaarblijkelijk is het niet duidelijk genoeg (niet enkel naar jou toe hoor, lees het in meerdere berichten dus de tekst hierna geldt ook op de meeste andere reacties), maar hier wìllen we dus ook geen strijd meer over voeren.
    Hebben we in het verleden dus wel gedaan en dat was echt niet leuk voor alle partijen.
    En nogmaals: túúrlijk mag hij poepen als ie moet, alleen het gaat mij om z'n gedrag: dat ie dus òf z'n zusje in de ochtend gaat terroriseren als we het hekje open laten, òf ons gaat roepen om z'n hekje te openen omdat ie zogenaamd moet poepen en dan dus weer z'n zin krijgt (en als we dat dus geven hij vervolgens niet eens altijd poept, wat maar weer eens m'n vermoedens bevestigd dat dit op zo'n moment enkel vervelend gedrag is).

    's Nachts is hij niet zindelijk van plas, vandaar de luier.

    Wat bedoel je precies met je laatste zin? Dat volg ik even niet.
     
  19. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.561
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ook daarom heb ik al meerdere malen een potje op z'n kamer overwogen, maar nog altijd niet gedaan omdat we in het verleden meerdere malen hebben gehad dat hij kan gaan klieren met dingen waarmee ie niet zou móeten klieren... :confused:

    Dat laatste zou dus een optie zijn als hij niet in de ochtend z'n zusje zou gaan terroriseren... :rolleyes:
     
  20. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.561
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Zo sec gezien heb je een punt.
    Maar we hebben dus meerdere malen gehad dat hij helemaal niet móest poepen (nadat wij weer terug waren gekomen om het hekje open te maken).
    Wat dus voor mij een bevestiging was van dat hij niet naar bed wil en/of nog even extra persoonlijke aandacht wil, maar dat op een minder handige manier probeert te bewerkstelligen.
     

Deel Deze Pagina