Gekke kleur colostrum?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Jorko94, 31 dec 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jorko94

    Jorko94 Lid

    18 nov 2022
    11
    22
    3
    Vrouw
    Hoi!
    Ik weet even niet zo snel onder welk kopje ik dit moet plaatsen, dus als dit niet op de goede plek staat dan mag het uiteraard verwijderd worden.
    Ik ben nu 38 weken zwanger en ben sinds dinsdag (met goedkeuring van vk) prenataal colostrum aan het kolven. Alles kwam meteen op gang, super fijn natuurlijk!
    Nu heb ik alleen sinds donderdag bruinige druppels uit mijn rechterborst die het colostrum een hele oranjige kleur geven.
    Ik vroeg mij af of meer leden hier colostrum hebben gekolft en dit herkennen. Uiteraard ga ik dit wel bespreken met een lactatiekundige.
    Voor de rest voel ik niks geks aan mijn borsten (ik controleer ze altijd iedere maand, al voor de zwangerschap).
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Jorko94

    Jorko94 Lid

    18 nov 2022
    11
    22
    3
    Vrouw
    Foto staat denk ik nu dubbel op het forum, ik moet het goed plaatsen van onderwerpen iets meer onder de knie krijgen :oops:
     
  3. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.124
    2.851
    113
    Hoi Jorko94,

    Ik heb je topic verplaatst naar het forumonderdeel 'borstvoeding'.
     
    Jorko94 vindt dit leuk.
  4. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.078
    286
    83
    Emmeloord
    Hi, goed dat je wat melk verzamelt. Op het eerste oog zou ik zeggen bloed…
    Colostrum is doorgaans heel donker gelig, maar kan wel tegen oranje aanzitten qua kleur. Hoe kolf je? Mocht je een apparaat gebruiken dan kan het zijn dat je te hard kolft waardoor beschadiging heeft plaats gevonden. Of heb je misschien een klein wondje?
    ik zou even stoppen, en je verloskundige raadplegen. Zijn hebben hier vast vaker van gehoord, of anders een Lactatiekundige vragen wat het kan zijn. Die kunnen je nog weer beter begeleiden bij het kolven in de zwangerschap.
     
    Jorko94 en Zoe123 vinden dit leuk.
  5. Jorko94

    Jorko94 Lid

    18 nov 2022
    11
    22
    3
    Vrouw
    Hoi!
    Bedankt voor je antwoord :)
    Ik kolf alleen met de hand (met apparaat word bij prenataal kolven afgeraden)
    Ik ga het zeker bespreken met mijn VK en lactatiekundige. Ik las wel iets over rusty pipe syndrome en dat dit blijkbaar vaker gebeurd bij de eerste keer kolven.
    Hopelijk is dit het gewoon
     
  6. Jorko94

    Jorko94 Lid

    18 nov 2022
    11
    22
    3
    Vrouw
    Kleine update

    Ten eerste uiteraard gelukkig nieuwjaar! :D
    Sinds vandaag geen bruine druppels meer en is de kleur zoals het moet zijn
    Denk het het gewoon even op gang moest komen en alles moest wennen aan het kolven
    Uiteraard bespreek ik het nog even na tijdens mijn afspraak bij de verloskundige.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  7. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.013
    5.099
    113
    Hoi,

    Je hebt waarschijnlijk een verschijnsel wat in de literatuur "rusty-pipe-syndrome" genoemd wordt (roestige pijp syndroom). Er zit dan in de eerste periode wat bloed bij je melk/colostrum. Hoe het ontstaat is niet precies bekend, waarschijnlijk een soort reactie aan de celwand van de melkkanaaltjes. We weten wel dat het geen kwaad kan, bij ongeveer 2-3 % komt dit voor. Meestal is je melk na enkele dagen normaal, dit varieert van binnen 1 dag tot binnen 7 dagen. Het is absoluut ongevaarlijk voor je baby, hij/zij kan de melk gewoon drinken. Het zou kunnen dat ze er iets misselijk van zijn, maar dat zijn ze vaak sowieso de eerste uren na de bevalling.

    Het handige van voorkolven is dat je colostrum dan al normaal is tegen de tijd dat je baby geboren wordt, maar is zeker niet persé nodig om deze reden.

    Succes!
     
    Jorko94 vindt dit leuk.
  8. Jorko94

    Jorko94 Lid

    18 nov 2022
    11
    22
    3
    Vrouw
    Heel erg bedankt voor de informatie :)
    Ik zat zelf inderdaad ook aan het rusty pipe syndroom te denken
    Ook nog even een lactatiekundige voor de zekerheid gesproken maar die zei ook dat dit vaak gebeurd in het begin van het kolven
    Gelukkig is het nu helemaal normaal en heb ik een aardige voorraad aan spuitjes in de vriezer
     
    Marlena en Muisje2016 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina