Geklungel met flessen

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Fieke91, 24 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fieke91

    Fieke91 Nieuw lid

    12 jan 2023
    4
    0
    1
    Vrouw
    #1 Fieke91, 24 jan 2023
    Laatst bewerkt: 24 jan 2023
    Goedemorgen,

    Ons dochtertje, 14 weken, is altijd een slechte eter geweest. Hierdoor zit ze dan ook onderaan de curve en dit maakt me toch wel wat onzeker met momenten.

    Sinds een 3 tal weken staat ze volledig op kv en sinds een week zijn we op aanraden van de dokter van 6x120/4 naar 5x150/5 aan het proberen overstappen. Geen gemakkelijk proces.

    Het begint al in de ochtend dan drinkt ze haar ochtendfles niet leeg, meestal maar tussen de 80cc en 110cc. Ze weigert een paar keer en valt dan terug vredig in slaap. Hiervan word ik zelf zeer onzeker waardoor ik haar sneller een nieuwe fles aanbied. Omdat ik anders schrik heb dat we niet aan haar totale hoeveelheid per dag komen. Om haar een volledige fles te laten drinken zijn we meestal ook een tijdje bezig. Al snel een uur.

    Hierdoor komen we vaak toch aan 6 flessen per dag en is het dus ook enorm tijdrovend. Pas op dit laatste vind ik op zich niet erg, maar ik heb wel schrik als ze binnen dit en een paar weken naar de crèche gaat ze daar misschien te weinig gaat drinken.

    Hebben jullie tips dit vlotter te laten verlopen?
    Misschien belangrijk om mee te geven dat ze tussen 23u en 24u nog steeds een fles krijgt en we haar hiervoor echt moeten wakker maken. En dan is ze meestal tussen 6u en 7u wakker maar wil ze echt weinig van haar ochtendfles drinken.
    Ze is ook heel subtiel in haar signalen dat ze honger heeft dus meestal biedt ik tussen de 3u en 4u een nieuwe fles aan (afhankelijk hoeveel ze van de vorige heeft gedronken). Dus misschien dat dit ook soms te snel is? Durf er anders niet zo goed op te vertrouwen dat ze wel voldoende drinkt op 24u...

    Alvast bedankt voor jullie tips!
    Het is ons eerste kindje dus het is ook allemaal echt nieuw en zoeken.
     
  2. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.489
    1.649
    113
    Ik zou haar gewoon 6x 120 geven. Kan zelfs gewoon 7x. Is eigenlijk heel natuurlijk dat babys vaker kleinere hoeveelheden drinken, zo werkt het ook bij borstvoeding. Die van ons deed dat ook heel lang. Nu wel met gemak 5x180 maar hij is ook 6 maanden en een echte vreetzak geworden haha. Ik zou me om de crèche geen zorgen maken. Ze doen gewoon wat jij aangeeft. Bij ons krijgt hij op de crèche 3 flesjes (elke 3 uur). Als jij zegt dat de baby 4 flesjes moet dan zouden ze dat lijkt mij ook gewoon doen:)
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  3. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.489
    1.649
    113
    Al begrijp ik helemaal dat het heel tijdrovend is allemaal en een gedoe! Dat moeite hebben met drinken en zo lang over de fles doen herken ik dan ook niet... Heeft ze misschien last van reflux? Of zou ze ergens anders last van kunnen hebben? Welk soort voeding gebruiken jullie?
     
  4. blij83

    blij83 Fanatiek lid

    5 jun 2012
    1.923
    1.698
    113
    Misschien een grotere speen proberen op de fles? Dat ze minder hard hoeft te werken en het drinken wat vlotter gaat?
     
  5. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.109
    3.377
    113
    Vrouw
    Mij dochter heeft nooit meer dan 120cc per fles gedronken. En dronk om de 3 uur, klokje rond, 7 flessen in totaal. Pas met 6 maanden en hapjes 4 uur er tussen. Wij hadden een smalle dr brown fles.
     
  6. Mammie79

    Mammie79 Actief lid

    28 aug 2014
    266
    81
    28
    Ik zou de aantallen en grootte van de fles een beetje loslaten…. Wij hebben ook niet iedere dag evenveel trek/dezelfde porties.
    Snap dat dit heel lastig is, maar vertrouw je kleintje. Je kunt nog kijken voor idd een andere speen (ong 20 min drinktijd)
    Succes, het blijft altijd lastig met die kleintjes.
     
  7. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.692
    7.738
    113
    Vrouw
    Welke maat speen heb je?

    Ze is 14 weken. Lekker bij 6x120 blijven. Ze kan beter 6 keer kleinere beetjes drinken dan 5x grotere hoeveelheden. Komt echt vanzelf goed!
     
  8. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.380
    3.902
    113
    noord holland
    Sommige baby's gedijen veel beter op vaker kleinere hoeveelheden dan op minder vaak enorme flessen. Ergens is t juist veel natuurlijker, het zijn maar kleine maagjes.
    Het is wel lastig voor jullie wanneer ze niet zo goed groeit en zelf niet echt hongersignalen afgeeft. Maar als ze die na 4 uur ook niet geeft en niet veel per keer drinkt zou ik elke 3 uur gaan voeden en dan 's nachts evt als ze dat nodig heeft.
    Hoelang doet ze over een flesje? Want idd een iets groter speentje zou kunnen. Maar ze zal wel minimaal 20 minuten moeten kunnen drinken.
    6 of 7 flessen is echt nog prima. En dat zullen ze op een kdv gewoon over moeten nemen.
    Ik heb om de 4 uur drinken toentertijd eigenlijk ook heel raar gevonden. Ik 'moest' geloof ik rond de 3-4 maanden mijn kind om de 4 uur gaan voeden om vervolgens hapjes tussendoor te gaan geven. Dus eerst moest ze wennen aan 4uur niks ertussen voor een maand, anderhalve maand en toen ineens nog maar 2 a 3 uur bijvoorbeeld omdat ze ertussen weer iets moest leren eten. Zo krom....bij de tweede ben ik het daardoor totaal anders gaan doen. Voeden op verzoek, ze kreeg toevallig bv maar kan ook prima met kv, en dat kwam bij haar op vaker en dus kleinere hoeveelheden uit. Zij heeft er nooit langer dan 3 uur tussen gehouden. Helemaal prima.
     
  9. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Net als borstvoeding kun je flessen ook het beste op verzoek geven. Je kind heeft nu duidelijk nog behoefte aan vaker een wat kleinere portie. Als ze toe is aan minder vaak, en aan grotere flessen, dan hoor je dat vanzelf.
     

Deel Deze Pagina