Gekort op bevalverlof na ziektewetuitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Weereennieuwemama, 3 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Weereennieuwemama

    Weereennieuwemama Fanatiek lid

    12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Beste,

    Het UWV heeft mij tot mijn zwangerschapsverlof volledig arbeidsongeschikt door zwangerschap verklaard. Ik krijg dus een ziektewetuitkering. Nu blijven er wat vragen bij mij over:

    - wanneer gaat mijn zwangerschapsverlof in? Moet dit 6 weken voor mijn uitgerekende datum zijn omdat ik nu een ziektewetuitkering krijg, of mag dit ook 4 weken voor de uitgerekende datum zijn?
    - op UWV.nl lees ik dat je bevallingsverlof wordt gekort omdat je voor je zwangerschapsverlof een ziektewetuitkering kreeg. Is dit werkelijk zo?
    - Ik zal 6 maanden in de ziektewet gezeten hebben voor mijn zwangerschapsverlof; hoeveel zal ik dan op mijn bevalverlof gekort worden?
    - ik verwacht niet dat mijn klachten na mijn bevalverlof over zijn. Hoe zit het dan met het gekort worden op de lengte van het bevalverlof?

    Alvast bedankt voor uw antwoorden.
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Weernieuwemama,

    Ik ga graag in op je vragen over ziek zijn rond en tijdens je zwangerschapsverlof.

    Allereerst wil je weten wanneer je het verlof kunt laten ingaan. De 6 tot 4 weken vóór je de uitgerekende datum wordt de flexibiliseringsperiode genoemd. Je mag zelf kiezen wanneer je het verlof laat ingaan binnen die periode.

    Het kan inderdaad invloed hebben op de duur van je verlofperiode, als je ziek bent als gevolg van de zwangerschap voordat je verlof ingaat. Het aantal dagen dat je ziek bent in de flexibiliseringsperiode trekken wij af van je verlofperiode na de bevalling.

    Als je het verlof vier weken voor je bevallingsdatum laat ingaan, dan wordt het bevallingsverlof dus twee weken korter. Dit kun je voorkomen door het verlof zes weken vóór de uitgerekende datum in te laten gaan.

    Verder wil je ook weten hoe zit, als je na het verlof ziek bent als gevolg van je zwangerschap.

    Ben je direct na afloop van je verlof ziek en heb je geen werkgever (meer)?
    Dan meld je je ziek bij ons. Dit doe je op de eerste dag na je zwangerschapsverlof. Wij gaan je situatie dan opnieuw beoordelen om te kijken of je weer een Ziektewet-uitkering kunt krijgen.

    Ben je na je verlof nog in dienst bij de werkgever? Dan geef je de ziekmelding aan je werkgever door.

    Ik wens je een goede verloftijd.

    Met vriendelijke groet,

    Nelleke
    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina