Gekort op reiskosten wegens zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Sabje1991, 10 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sabje1991

    Sabje1991 Lid

    15 mrt 2019
    9
    0
    1
    Vrouw
    Ik moet echt even mijn verhaal kwijt..
    Ik werk via een uitzendbureau bij een bedrijfje waarbij ik een school schoonmaak.
    In week 5 gelijk verteld dat ik zwanger ben.
    In week 6 kreeg ik een bloeding. (Hematoom)
    Toen werd er door de rayonleidster (Y.) van het innemende bedrijf gezegd 'Blijf jij voorlopig maar thuis want we willen niet het risico lopen dat het op het werk fout gaat.'
    Oké prima, begripvol dacht ik..
    Na 2 weken thuis met mijn leidinggevende (E.) besproken weer te gaan werken omdat ik van thuis zitten ook niet wijzer werd ivm geen betaling van het UWV (want dat duurt 4 weken..) (Krijg normaal werkelijke betaald)
    Dus goed prima ik weer aan het werk vorige week ging allemaal zonder problemen.
    Stuur ik zondag mijn uren naar de rayonleidster (Y.). En toen begon het gezeur..
    'Ik wist helemaal niet dat jij weer aan het werk was!?! Wij hadden afgesproken dat jij voorlopig niet zou werken ivm zwangerschap en tussentijds bloedverlies. Wie heeft jou verteld dat je weer moet werken!?!'
    Dit kreeg ik over de app..
    Dus ik teruggestuurd dat ik dat met leidinggevende (E.) had besproken en dat het ook beter gaat met mij en de baby en ik dus gewoon kan werken.

    Krijg ik 2 minuten later van rayonleidster nr2 (C.) een appje:
    'Ik hoor net dat jij weer aan het werk bent. Dit kun jij niet zelf beslissen wij al kantoor beslissen dit voor jou
    Tevens heeft Y het verboden reiskosten uit te betalen ivm zwangerschap.
    We hebben het er morgen over.'

    Hierop heb ik verder niet gereageerd maar ik vond het allemaal heel raar worden.. Verboden reiskosten uit te betalen ivm zwangerschap? Zij als kantoor beslissen of ik kan werken ja of nee? Sinds wanneer!?

    Maandag ben ik C gaan bellen want ik hoorde maar niks..
    'Nee reiskosten worden voor de helft uitbetaald. Verder behalve de school (40 km verderop) hebben we niks anders voor je.'
    Dit terwijl ik 3 weken geleden wel nog 2 brandweerkazernes had om schoon te maken.. Dat was al opeens 'Niet meer nodig'

    Maandag wezen werken..
    S'avonds even gaan uitrekenen wat ik er per maand aan over houdt voor 12,5 uur in de week.. + misschien de helft aan reiskosten..
    Nou daar werd ik al niet heel vrolijk van en al helemaal niet als ze de reiskosten helemaal afschaffen.. Ik rijd 80 km per dag voor ze..

    Maar is dat toegestaan??
    'Geen reiskosten ivm zwangerschap'

    Ze zeggen wel dat het de helft wordt maar ik heb toch echt in een appje staan dat het verboden zou zijn dus ik moet nog maar zien of het wordt overgemaakt..

    Wat moet ik!?
    Ik heb me op dinsdag weer ziek gemeld toen kreeg C wel door dat dat niet zomaar was en kwam ze met het verhaal dat ze in een andere plaats dichterbij nog wel scholen heeft en hier volgende week op terugkomt.

    Ik heb ondertussen ook contact gehad met het uitzendbureau en zij zouden mij ergens anders kunnen plaatsen maar omdat er nu misschien toch weer scholen vrijkomen twijfel ik toch..
    Ik weet het echt ff niet meer ik weet alleen dat ik buikpijn krijg van alle stress omtrent werk.. Ben nu 10,1 weken..

    Iemand advies..?
     
  2. Wij2018

    Wij2018 Actief lid

    21 jul 2018
    465
    156
    43
    Vrouw
    Gefeliciteerd met je zwangerschap! Wat een vervelende situatie met je werk.

    Wat betreft reiskosten, dat is niet bij wet vastgelegd. Je zult dus het bedrijfsregelement, contract of CAO moeten nakijken, wat daarin is vastgelegd.

    Wat is je twijfel verder? Ik vind de manier van behandelen erg raar, maar weet natuurlijk niet wat voor anders het uitzendbureau voor je heeft en hoeveel vastigheid je nu hebt.

    Wat betreft het UWV, dat is eenmalig 4 weken wachten, maar daarna krijg je de ziektewet ook elke week uitgekeerd. Dus als het niet gaat en je écht beter af bent thuis, kies dan wel voor het wondertje in je buik!
     
  3. AKOEKKOEK

    AKOEKKOEK Fanatiek lid

    16 feb 2016
    1.511
    1.053
    113
    Zierikzee
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!

    Volgens mij is het nog steeds bij wet vastgelegd dat iemand niet gediscrimineerd mag worden, dus ook niet met reiskosten omdat je zwanger bent. Wat een lariekoek zeg!

    Ik zou zeggen, maken dat je wegkomt daar!
     
    Mamalove2014 vindt dit leuk.
  4. Stakato

    Stakato Niet meer actief

    Ik vermoed dat de berichtjes wat kort door de bocht zijn, communiceren over whatsapp is hier natuurlijk niet ideaal voor.

    Ik vind het wel logisch dat als jij je ziek meld bij de rayonleidster, jij je daar ook beter meld. Jij stond waarschijnlijk nog ziek gemeld. Als je werkgever te laat doorgeeft aan het UWV dat jij weer beter bent, kunnen ze een boete krijgen.

    Wat betreft de reiskosten denk ik dat zij bedoelen dat je die niet uitbetaald krijgt omdat je ziek gemeld was/bent.

    Verder kan het zijn dat er een maximale vergoeding is qua reiskosten, maar dat zou je moeten nakijken in de cao of je contract. Het kan echter niet zo zijn dat je vanwege zwangerschap gekort wordt op je reiskosten of dat deze beperkt worden.
     
    Salentein en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  5. Sophie221

    Sophie221 Bekend lid

    11 mei 2015
    608
    374
    63
    Vrouw

    Bovenstaande is correct.

    Als je ziek bent en niet kunt werken (door zwangerschap of andere redenen) dan reis je niet naar je werk en heb je ook geen recht op reiskostenvergoeding.
     
  6. AKOEKKOEK

    AKOEKKOEK Fanatiek lid

    16 feb 2016
    1.511
    1.053
    113
    Zierikzee
    Maar zij geven aan werk te hebben voor TS en dat TS dan de helft van de reiskosten uitbetaald krijgt ivm zwangerschap. Lijkt me niet te kloppen.
     
  7. Mamalove2014

    Mamalove2014 Bekend lid

    9 okt 2014
    649
    384
    63
    NULL
    NULL
    Wat een hoop onzin bij elkaar. Zou je rechtsbijstand inschakelen indien je diehebt of naar het juridisch loket gaan. Een zwangere discrimineren mbt reiskosten is de grootste onzin ever en zelfs strafbaar. Fijn dat je het zwart op wit hebt, zou een formele brief laten opstellen (waarin je natuurlijke je volledige reiskosten opeist, zoals eerder gewoonlijk was) en deze in een persoonlijk gesprek overhandigd.
     
  8. Sophie221

    Sophie221 Bekend lid

    11 mei 2015
    608
    374
    63
    Vrouw
    Nee klopt, als er weer werk is én ts is in staat te werken is het een ander verhaal. Ik had het specifiek over de periode waarin ze ziekgemeld was en niet kon werken.
     
  9. AKOEKKOEK

    AKOEKKOEK Fanatiek lid

    16 feb 2016
    1.511
    1.053
    113
    Zierikzee
  10. siepel

    siepel Actief lid

    15 jun 2010
    417
    206
    43
    Je bent 2 weken thuis geweest? Dus een halve maand. Dan is het logisch toch dat je de helft van je reiskosten krijgt? De dagen dat je thuis zit krijg je normaal gesproken geen reiskosten. Of dat nou vakantie of ziekte o.i.d is.

    Wat hier boven al gezegd is, als jij zonder officiële betermelding weer aan het werk bent, kan je werkgever problemen met het UWV krijgen. Ziekte bij zwangerschap wordt door het uwv betaald. Fijn, maar brengt wel meer administratieve rompslomp mee.

    Dus zo raar klinkt het voor mij allemaal niet. Ik denk alleen dat de communicatie niet helemaal lekker loopt!
     

Deel Deze Pagina