Gelijk starten met flesvoeding!

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Tamar, 5 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tamar

    Tamar Fanatiek lid

    11 nov 2005
    1.738
    0
    0
    Ik wil straks gelijk starten met flesvoeding!
    Nu is mijn vraag aan andere moeders die dit ook gedaan hebben;

    Wat kan ik verwachten, qua borsten, ik neem aan dat ik gewoon stuwing krijg?
    Hoe kom ik daar van af?
    Heb ooit weleens begrepen dat er medicijnen voor zijn? Iemand hier ervaring mee?
    Hoe lang heb je "last" gehad van je borsten?


    Al vast bedankt!
     
  2. duimpje

    duimpje Bekend lid

    25 sep 2009
    604
    5
    18
    Op woensdag is Lynn geboren en op zondag werd ik wakker met vreselijk zere en volle borsten. Ik heb toen een aantal dagen een strakke sportbh aangehad, ook 's nachts. De tweede dag werd het gelukkig minder en na 4 dagen was het echt weg. Ze lekte ook nog vreselijk dus haal zeker van die pads in huis!
     
  3. Rosado

    Rosado Niet meer actief

    Ayla is op vrijdag geboren en maandag op dinsdagnacht begon bij mij de stuwing. Ik zal er niet om liegen: het deed echt gruwelijk pijn. Ik vond het erger dan de hele bevalling bij elkaar. Mijn borsten waren ook echt huge. Pamela Anderson was er niks bij ;). In de loop van dinsdag nam de pijn al af, maar ik heb er toch zeker 4 à 5 dagen last van gehad. Bij mij werd geadviseerd om SRL-gelei erop te smeren, maar dat hielp echt voor geen kont. Ik heb 24 uur p/d een sportbh gedragen en er ook mee gedoucht. Er zijn idd medicijnen voor, maar ik geloof dat die niet zo snel gegeven worden. Van iemand anders hoorde ik later dat saliethee ook goed helpt tegen de stuwing.
     
  4. mamavanfay

    mamavanfay Actief lid

    14 nov 2009
    151
    0
    0
    Docent PrO
    Gelderland
    ik heb naar 1 dag pijnlijke borsten gehad, heb full time met witte kool bladeren in een te krappe bh gelopen. Bij mij begon het 5 dagen na de geboorte van m'n dochter maar ik heb eerst 2 dgn borstvoeding geprobeerd. Zorg dat je na de bevalling zo snel mogelijk een strakke bh aantrekt en geen warme douchestraal over je borsten laten lopen. Succes!
     
  5. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Die medicijnen hebben op de korte en lange termijn HEEL vervelende bijwerkingen, en in 4 van de 10 gevallen werken ze niet, en krijgt een vrouw tijdens of na gebruik toch nog stuwing.
    Niet iedere vrouw heeft trouwens last van stuwing. En het is ook iets waar je vaak met een dag door bent. Gekoelde koolbladeren in je bh, paracetamolletje en even uitzingen.

    Heb je last van Pamela Anderson, dan is het het beste om de boel een keer voor het slapengaan echt helemaal totaal leeg te kolven. Met 1 keer kolven stimuleer je de productie niet, maar je slaapt wel een stuk beter!

    De melk die er dan uitkomt is colostrum, die geef je natuurlijk dan gewoon aan je kind. Met colostrum krijgen ze antistoffen voor 6 weken mee en zijn ze binnen 1 dag van hun meconium af (duurt zonder colostrum al gauw 5-7 dagen.
     
  6. Snieke83

    Snieke83 Fanatiek lid

    8 jan 2009
    2.234
    0
    36
    koude compressen erop hielp hier ook, en je kunt ook een drankje maken met heet water, daar citroensap bij en wat suiker (voor de smaak). Schijnt ook te helpen, en zo niet dan is het tenminste lekker :)
     
  7. Boefjesmamma

    Boefjesmamma Fanatiek lid

    23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Aaron is vrijdagavond geboren en maandagavond kreeg ik last. Dinsdag en woensdag waren verschrikkelijk. Daarna werd de druk geleidelijk aan minder. Blijven lekken heb ik wel nog een tijd na de stuwing gehad.
    Ik heb een strakke BH aangehouden en gewoon PCM geslikt om de scherpe randjes er af te halen. Koude washandjes er op wilde ook wel helpen.
     
  8. Rosado

    Rosado Niet meer actief

    Dit heb ik ook gehoord van de kraamverzorgster idd en zij vertelde dat dat ook de reden was dat die medicijnen bijna nooit gegeven worden.

    En leegkolven kan dus wel? Ik dacht dat je dat beter niet kon doen. Maar is goed om te weten. Dat zou ik bij een eventuele volgende dus ook nog kunnen doen.
     
  9. Sisa

    Sisa VIP lid

    13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    @Dirksmama, bedankt voor de tip, dat van dat leegkolven had ik nog nooit gehoord en heeft niemand ook ooit verteld tegen me, dacht zelf dat je productie dan net op gang zou komen!

    Hier ook het advies gekregen om de medicijnen niet in te nemen vanwege de bijwerkingen op korte en langere termijn. Charlotte is op dinsdag geboren en ik heb 2 dagen geprobeerd bv te geven maar voelde me er absoluut niet goed bij en ben toen gestopt. Op vrijdagavond en zaterdag was de stuwing op zijn top, heb met koude kwarkcompressen in bed gelegen, strakke bh's aan en zeker met douchen NIET de straal op je borsten houden! Kreeg van de vk de tip om 1 citroen uit te persen in een glas vers sinasappelsap, evt met een beetje suiker dus dat heb ik 4-5x per dag gedronken, paar dagen achter elkaar. Op zondag ging het veel beter gelukkig en daarna nog wel een week of 2 wat lekkage maar niet meer pijnlijk. Haal dus zeker wel de compressen in huis en kwark (washandje mee vullen en dat op je borsten leggen en blijven liggen dan).

    Verder heeft Charlotte dus wel colostrum binnengekregen en heeft geen krampjes gehad, zou ik zeker een volgende keer weer doen in ieder geval... daarna weer aan de fv.
     
  10. jewe

    jewe VIP lid

    16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    Op dag 5 had ik iets of wat last van stuwing maar hier deed het niet echt zeer eigelijk. Me borsten waren wel groot en wat strak gespannen en had een goede strakke bh aan waar ik ook mee in de douche ben gegaan maar echt pijn hebben ze niet gedaan. De kraamhulp had van te voren wat nat kraamverband in de vriezer gedaan in een zakje, maar niet gebruikt eigelijk dus of het helpt weet ik niet maar goed zo deed de kraamhulp het hier.
     
  11. dobbel

    dobbel Fanatiek lid

    12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Hier een paar dagen (2) borstvoeding geven, naja borstvoeding, kolven en dan via vingerfeeding gegeven, mijn mannetje had absoluut de hapreflex niet, en ook de zuigreflex was erg slecht, ben dus gestopt.

    maar ondanks 2 dagen kolven heb ik wel wat stuwing gehad maar viel me toch reuze mee hoor,

    (oja en ondanks 2 dagen BV hier een zoontje wat wel MEGA krampen heeft gehad, dusss. maar goed borstvoeding is gewoon goed voor je kindje, elke slok is er een.)

    Maar ik vind flesvoeding NET zo goed, als je om een reden geen BV wil/ kan geven, dan is flesvoeding prima, welk merk je ook neemt,

    ik zou gewoon afwachten hoeveel stuwing je krijgt, direct naar de bevalling een strakke BH aan doen, en niet afdoen, alleen hooguit voor het douchen, sterkte alvast.
     
  12. adi

    adi Niet meer actief

    Die medicijnen tegen stuwing worden alleen maar in bijzondere gevallen gegeven. Mijn vriendin is met 22 weken bevallen van een (dood)kindje en zij heeft de medicijnen natuurlijk wel gehad. Ze is daar (naast alle andere ellende) behoorlijk ziek van geweest. Je kunt beter die stuwing verdragen een paar dagen.

    Overigens komt de productie niet zomaar op gang van een paar keer kolven. Van bijv 1x per dag kolven de eerste paar dagen help je de borsten om van de ergste spanning af te komen en krijgt je kind de belangrijkste melk binnen.
     
  13. Rosado

    Rosado Niet meer actief

    Wat vreselijk :(. Logisch dat zij de medicijnen wel gehad heeft. Bovenop alles waar je dan doorheen gaat zit je uiteraard niet ook nog op die rotstuwing te wachten.
     
  14. Vera

    Vera Fanatiek lid

    17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Hier wel medicatie gehad. En het hielp prima en geen last gehad van bijwerkingen.
     
  15. vinisa

    vinisa Fanatiek lid

    8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Ik heb de eerste dagen nog borstvoeding geprobeerd te geven, helaas liep dit niet goed en heb ik besloten om op flesvoeding over te stappen.

    De kraamverzorgster heeft die dag meteen mijn bh strak aangedaan en zelfs met spelden nog strakker gezet (en hoog). Die bh mocht ik niet af doen en moest er ook mee docuhen. Na het douchen deed zij mij weer een schone bh aan op dezelfde manier. Zij deed dit zodat mijn borsten zo min mogelijk hingen zodra de bh werd verwisseld. Na 2 dagen begon de stuwing. Ik had me voorbereid op het ergste, maar viel me mee. Mijn borsten werden wel groot, hard en pijnlijk... maar ik vond het wel te doen. Alleen als de baby per ongeluk een trap ertegen gaf deed het even wat meer pijn. En inderdaad begon het te lekken. Na een aantal dagen nam de stuwing af. En toen de kraamzorg vertrok was mijn stuwing net afgelopen.

    Wat betreft de medicijnen. Ik had hiernaar geïnformeerd bij mijn huisarts op de dag dat ik besloot te stoppen met bv. Maar mijn huisarts schreef deze liever niet voor. Doen ze blijkbaar niet vaak meer en zaten ook nadelen aan. Dus hij adviseerde dat ik het aankeek en als het echt erg werd ik weer moest bellen en dat hij zou kijken wat hij dan voor mij kon doen.

    Komt erop neer dat ik maar een aantal dagen echt last ervan heb gehad en nu is alles weer normaal :p
     
  16. sweet978

    sweet978 Fanatiek lid

    29 dec 2008
    1.497
    0
    0
    noord-holland
    maandag ochtend vroeg is smurf geboren. Niemand heeft in t ziekenhuis wat tegen me gezegd dus ik heb heerlijk 3 dagen zonder bh rondgewandeld .. Donderdag ochtend voelde ik harde plekken.. toen pas een strakke bh aangedaan en die ook zeker 4 weken niet meer uit gedaan :( Mijn borsten hebben ook een tijdje gelekt
    Ik douchte er niet mee, maar sliep er wel mee. Ik heb voor de rest niet veel pijn gehad of zo, maar dat lekker vond ik persoonlijk erg vervelend. t advies wat mij gegeven werd was om ze evt te masseren onder de douche zodat de harde plekken zouden verdwijnen.
     
  17. pardoes

    pardoes VIP lid

    15 apr 2009
    7.274
    845
    113
    Ben ivm medicatie ook direct gestart met fv, de eerste dag ook geen bh aangehad, tja de kleine kwam zo snel dat ik die dus niet schoon bij me had :). Mijn borsten voelden wel wat groot en zwaar maar geen moment last van gehad ook geen lekage geen pijn helemaal niks en met een dag of 7 krompen ze weer netjes. Misschien dat het in mijn geval scheelt dat de kleine 5 weken te vroeg was en de bevalling maar 2 uur duurde dus veel tijd om productie aan te maken was er niet ;), maar al met al geen last gehad 's nachts ook gewoon zonder bh geslapen, dus zo kan het ook.
     
  18. Tamar

    Tamar Fanatiek lid

    11 nov 2005
    1.738
    0
    0
    Bedankt voor jullie ervaringen!

    Er is dus best wel wat verschil. Ik ga ervoor zorgen dat ik met alles rekening hou, zal een strakke bh in mijn vluchtkoffer doen......
    Ik ga toch voor de zekerheid maar aan mijn gyn vragen waarom ze wel/niet de medicijnen voorschrijven!

    gr
     

Deel Deze Pagina