Geluidjes, slikken, kauwen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Sasja88, 5 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sasja88

    Sasja88 Fanatiek lid

    21 aug 2017
    1.809
    1.256
    113
    Vrouw
    Groningen
    Hoi!

    Een vraag. Ons meisje is 6 weken oud.
    Wat is normaal voor een baby wat ze teruggeven qua melk. Ze spuugt soms wat uit bij een boertje. Niet veel.. Maar ook als ze wakker wordt dan is de hydrofiele doek onder haar hoofdje wat nat. Is dit normaal?

    En meestal tijdens het drinken valt ze in slaap. Prima, maar na de fles houd ik haar omhoog en dan slikt ze soms en kauwt ze ofzo. Is dit ook normaal of zijn dit symptomen van reflux?

    Vanochtend had ik haar gepakt en liep er dus ook melk uit haar mondje. Dit was 5 uur na de laatste voeding dus is was iets omhoog gekomen vannacht. Vervolgens op de aankleedkussen ging ze niezen en toen kwam er melk door haar neus en was ze benauwd en in paniek. Ze kon niet ademen en dus heb haar omhoog gehouden en toen ging ze weer ademen.

    Zijn dit normale verschijnselen bij een baby of moet ik me zorgen maken?
    Het gaat me meer om. Wat zijn normale hoeveelheden die een baby terug geeft en is dat slikken en kauwen af en toe normaal? :)
     
  2. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Ja het is/kan normaal zijn, beide kinderen hadden het hier ook en heeft inderdaad te maken met (verborgen) reflux. Dat betekent letterlijk dat het maagklepje nog niet goed sluit, hierdoor komt er soms melk omhoog. Het ene kindje spuugt dat uit, het andere kindje slikt het door of ze doen het allebei.
    Zolang ze er geen last van heeft, dus pijn lijkt te hebben en/of veel huilt hoef je er in principe niks mee.
    Hier hadden beide kinderen er ook last van, maar met de tijd zijn ze er overheen gegroeid. Medicatie is niet nodig geweest. Bij de oudste hebben we wel ingedikt omdat hij echt ongemak ervan had. De jongste niet, dus daar hebben we verder ook niks anders gedaan dan de leefregels opvolgen. Zij trok bijv. een paar keer een moeilijk gezicht en slikte heel veel, maar lag direct daarna weer te lachen. Zij huilde ook bijna nooit en spugen deed ze ook wel geregeld wat mondjes, maar was verder tevreden en groeide goed.

    Wat normale hoeveelheden zijn om terug te geven is lastig te zeggen. Het belangrijkste is om te kijken naar de groei. En meestal lijkt het alsof ze meer spugen dan dat het in werkelijkheid is. Gooi maar eens 30cc water op de grond, dat is best een plasje.

    Verder is het dus goed om de leefregels op te volgen. Even kort gezegd. Zorg dat de flessen niet te groot zijn en dat ze er minimaal 20 minuten over doet. Houd haar na de voeding het liefst 30 minuten rechtop en probeer haar goed te laten boeren. Fles klaarmaken door te roeren en niet schudden, zo voorkom je lucht in de fles.
    Verder heeft @Averlhach er een mooie blog over geschreven. Misschien handig om die eens door te lezen voor jezelf.

    Verder heb ik hier dus altijd aangehouden. Als ze tevreden zijn, niet uren huilen en ook goed groeien, dan hoef je er in principe niks aan toe doen. Met dat ze ouder worden gaat het maagklepje steeds beter sluiten en na een paar maanden groeien de meeste kinderen er overheen.
     
  3. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Hoe groot zijn de flessen, hoeveel flessen geef je en welke fles gebruik je?
     
    Salentein vindt dit leuk.
  4. Sasja88

    Sasja88 Fanatiek lid

    21 aug 2017
    1.809
    1.256
    113
    Vrouw
    Groningen
    Bedankt voor de reactie. Ze heeft er inderdaad geen last van. Ze kreunt weleens in haar bedje of maakt zo'n keelschraap geluidje maar ze huilt er nooit om. Het is een makkelijke baby.
    Ik denk dat ze 5 cc uitspuugt. Heel weinig in ieder geval. Dan zal ze er vanzelf wel overheen groeien. Ik heb haar hoofdeind een beetje omhoog gedaan.

    @Averlhach Ze krijgt 6x 120 cc en ik gebruik doctor brown flesjes.

    Wat ik er nog bij moet vertellen. Ze drinkt heel gulzig. Ze is dysmatuur geboren en het is soms net of ze wat in te halen heeft. Maar ze doet wel 20 minuten over de fles ongeveer.
    Is nu 6 weken en 2 dagen en 3400 gram
     
  5. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    120cc is veel voor een kleintje van 6 weken... maar ook zeker voor haar gewicht.

    De richtlijn is 150cc per kg per 24 uur.
    Dus 3,4 x 150 = 510 cc

    Je geeft nu 135 x 6 = 810 cc per dag.

    Dus terug naar 90 cc per fles en de prematuurspeen gebruiken als je nu lvl 1 gebruikt.
     
  6. Sasja88

    Sasja88 Fanatiek lid

    21 aug 2017
    1.809
    1.256
    113
    Vrouw
    Groningen
    Nee ze krijgt 120 per keer. Ik gooi melk weg tot 120 cc hoor! Kijk wel uit :eek:. Ze dronk gisteren meestal 100/110 op :).

    De premature speen en nr 1 maakt geen verschil. Doet ze even lang over!
     
  7. Sasja88

    Sasja88 Fanatiek lid

    21 aug 2017
    1.809
    1.256
    113
    Vrouw
    Groningen
    En ik word moe van die richtlijnen! Geen kind is hetzelfde! Ze wilde al heel snel meer dan een "gemiddeld" kind. Dus dat vind ik onzin.
     
  8. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Het lastige bij verborgen reflux is dat het lijkt dat je kindje meer wil, maar dat het wil drinken om pijn weg te drinken, dat is waarom daar soms voor gewaarschuwd wordt.
    Maar als ik je berichtjes lees denk ik dat het wel meevalt en als ze verder tevreden is zou ik het gewoon zo houden. Een tevreden baby is heel wat waard.
    En het kan heel goed zijn dat ze nu wat in wil halen.
     
  9. Pauz

    Pauz Nieuw lid

    6 apr 2019
    3
    0
    1
    Vrouw
    Ik heb ook een periode gehad dat hij ineens iets terug gaf. Terwijl hij daarvoor dat helemaal niet deed. Ook inderdaad best wel lange tijd na laatste voeding. Hij slikte het best wel vaak door eigenlijk.
    Maar ineens stopte dat spugen ook weer. Dus zou geen zorgen maken :)
     
  10. Sasja88

    Sasja88 Fanatiek lid

    21 aug 2017
    1.809
    1.256
    113
    Vrouw
    Groningen
    Mm zusje heeft 2 kindjes en die is even langs geweest en heeft haar gevoed en bestudeerd. Niks aan de hand zegt ze! Dus ik vertrouw er maar op dat ik het goed doe :D
     
  11. Tuttebella

    Tuttebella Bekend lid

    3 jan 2019
    587
    728
    93
    Vrouw
    Je vraagt om wat normaal is voor een baby. Daar krijg je hele goede, onderbouwde antwoorden op en vervolgens is geen kind hetzelfde en vind je het onzin?
    Waarom open je dan een topic? Dan zoek je het toch lekker zelf uit?
     
    Iertje81, Celika, Schuurpapier en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Salentein

    Salentein Niet meer actief

    Onze oudste had verborgen reflux. Die gaf amper terug maar had wel last van het brandende zuur en daardoor veel pijn (en huilen) Daar hebben we iets mee gedaan door naar de kinderarts te gaan.

    De jongste gaf echt heel veel melk terug soms hele plassen en in bogen, echt kommetjes. Maar die deed dat heel “happy” en leek nergens last van te hebben dus nooit wat mee gedaan.

    Kijk naar je kindje, als ze verder tevreden is komt het vast goed!
     
  13. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Klinkt niet abnormaal, zeker met relatief grote flessen kunnen ze meer spugen. Ik zou vaker een kleinere fles geven, maar dat mag ik geloof ik niet zeggen ;)
     
    conejita, Sasja88 en Zoe123 vinden dit leuk.
  14. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.561
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Maar als je volgens de berekening van @Averlhach 510cc zou moeten geven per 24 uur, en je deelt dat door het aantal flessen dat ze krijgt (6), kom je uit op 85cc per fles wat ze binnen zou moeten krijgen en geen "120cc" zoals je nu geeft.
    Kortom: even afgerond geef je haar per fles (!) een half keer zoveel als dat ze nodigt heeft, dus is het toch ook niet gek dat haar maagje dit nog niet aan kan en er daarom vanzelf weer melk terugkomt, simpelweg omdat daar geen ruimte voor is?

    En waarom @Averlhach rekent met 135cc ipv. jouw aangegeven 120, is omdat je weliswaar 120ml water gebruikt, maar door de voeding die je erbij doet, blijft het volume niet hangen op 120cc, maar wordt dit 135cc.
    Eigenlijk geef je dus nog méér dan de helft teveel :rolleyes:
    Edit: oké dit drinkt ze niet allemaal op, maar toch.. blijft teveel voor zo'n klein maagje.

    Verder sluit ik me aan bij @Lauren5. Ik snap m ook niet helemaal...
     
  15. Schuurpapier

    Schuurpapier Niet meer actief

    Ze giet die 135 af tot 120 zei ze. Maar verder helemaal met jullie eens hoor, niet gek dat ze dan teruggeeft! :p
     
  16. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    :roflmao: :thumup:
     
    Schuurpapier vindt dit leuk.
  17. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.561
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ah oké, dát bedoelde ze dus met haar 2e zin ;) Snapte het niet omdat zei ook iets zei als 'ben niet gek, kijk wel uit'. Dacht dat ze daarmee bedoelde dat ze geen melk gaat verspillen.
     
    Schuurpapier vindt dit leuk.
  18. Schuurpapier

    Schuurpapier Niet meer actief

    Whahaha :roflmao:
     
  19. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Mijn oudste zoon dronk goed, erg goed. Niets aan de hand, leek (!) het.

    Tot hij flinke verborgen reflux bleek te hebben.

    Ze drinkt gulzig, maakt geluidjes en kauwt/slikt. Dat zijn tekenen dat ze te veel krijgt en te snel drinkt.
    Advies is minimaal 20 minuten drinktijd. Meeste mensen zeggen 'ach duurt ongeveer 20 minuten'. Maar kijken niet correct naar de drinktijd. Daarnaast, even jouw eigen woorden, niet ieder kind is gemiddeld. Sommige doen het beter op 25 minuten drinktijd. Dus zonder boeren etc!

    Je kan zeggen "ja, maar ..... ". Maar verdiep je eens in de gevolgen van overvoeren.

    En tja, iedereen kan zoveel zeggen. Niemand in mijn omgeving dacht dat er iets anders was aan mijn kind. Ik heb moeten vechten om een ka te zien en toen bleek dat ik niet veel later bij de ka had moeten zijn. Bij mn oudste. Bij mijn jongste uberhaubt moeten vechten voor een arts, want hij voldeed niet aan de 'eisen', tot de arts ons zag en direct naar de eerste hulp stuurde.
    Jij opent dit topic en normaliter niet omdat alles rustig en goed gaat.... Ik zeg niet dat je mijn advies moet opvolgen, maar als ik 85 cc zeg, dan is 120 cc te veel. Want 100cc opdrinken is dan namelijk al meer dan de 85cc.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina