Generatiehypotheek? Ouders die garant staan?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lentes, 6 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lentes

    Lentes Niet meer actief

    Kan iemand mij meer vertellen over een generatie hypotheek of ouders die garant staan voor een woning?

    Op internet staat weinig informatie, daarvoor moet je een afspraak maken.

    Ik wil vooral weten hoe het werkt, wat betekend mijn ouders? Hoeveel kan het schelen dat je dan meer kunt lenen?
     
  2. MamaZH

    MamaZH Actief lid

    4 mrt 2014
    360
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb alleen nog de info van een jaar geleden, weet nog niet of het dit jaar ook zo is maar komtie:

    Er wordt gekeken naar wat je ouders verdienen en wat hun leningen zijn. Het bedrag wat ze dan nog kunnen lenen, kunnen ze garant voor staan.
    Er zijn meerdere constructie. Eentje waar xe gewoon garant staan en dan heb je dus geen recht op hypotheekgarantie (mocht dit nog bestaan)?. Ook krijg je een hogere rente.
    Er is nog een constructie, je ouders nemen dan daadwerkelijk een hypotheek en jullie betalen dan aan jullie ouders. Een hypotheekgarantie,is dan mogelijk en jullie kunnen lenen tegen de lage rente.
     
  3. koala28

    koala28 Niet meer actief

    Bij een generatiehypotheek (die van de Rab.obank) wordt er gekeken wat jij kunt lenen en voor wat je tekort komt, wordt gekeken naar de ruimte van je ouders.
    Bijv. Hypotheek nodig van 150.000 euro.
    Jij kunt op jouw inkomen 50.000 euro lenen. Je komt dus 100.000 euro tekort. Dan wordt er gekeken wat voor ruimte je ouders (nog) hebben. Als zij de ruimte hebben voor de 100.000 euro dan komt deze lening op naam van jou en je ouders. Je ouders komen niet in de hypotheekakte of op de koopakte. Ze krijgen een aparte akte om mede te verbinden zoals dat heet. Voor het gedeelte waar je ouders medeverbonden zijn moet meestal een overlijdensrisicoverzekering afgesloten worden op het leven van je ouders. Jij hebt ook gewoon hypotheekrenteaftrek over de gehele lening.
    Om de zoveel jaar vind een herberekening plaats om te kijken of je de lening al zelfstandig kan dragen (dit is namelijk wel de bedoeling).
     
  4. Babystuf

    Babystuf Actief lid

    18 apr 2013
    200
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het wordt volgens mij nog maar door weinig banken aangeboden.
    Dus ind even rond bellen. (zou ind beginnen bij de Rabobank).
    Ipv (kan natuurlijk niet op spaarrekeningen kijken) denk eens schenkingen (hoge vrijstellingen, hypothecair lenen van ouders.
    En startersleningen (door veel gemeentes aangeboden en best goede regelingen.
     
  5. MamaZH

    MamaZH Actief lid

    4 mrt 2014
    360
    0
    0
    NULL
    NULL
    Geen gemeentelening nemen. Daar zitten tegenwoordig heel veel valkuilen in.
     
  6. koala28

    koala28 Niet meer actief

    Wat voor valkuilen dan? Is een hele gunstige regeling voor starters.
    Niks raars aan.
     
  7. MnnW

    MnnW Fanatiek lid

    10 jun 2013
    3.142
    2.230
    113
    Vrouw
    Ik heb een jaar of 8 geleden een garantstelling van mijn ouders gehad (kocht een appartement toen ik nog studeerde). Er werd inderdaad gekeken of zij de lening konden dragen (inkomen, lopende leningen, overwaarde van hun huis etc) en onze namen stonden allemaal op de akte. Zodra ik bij mijn eerste baan een vast contract kreeg on ik de lening zelf dragen en heb ik mijn ouders van de akte laten verwijderen. Dit kon gewoon bij de bank, hoefde niet weer via de notaris.
     
  8. Lentes

    Lentes Niet meer actief

    Er zijn wel mogelijkheden dus!
    Ik weet dat mijn ouders vooral eigendommen hebben en niet zozeer een geldbedrag op hun bankrekening. Hun eigen huis wel bijna volledig afgelost. Zijn ze dan vermogend genoeg of moet het 'tastbaar' geld zijn?
     
  9. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.823
    7.588
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland

    Nou, niet helemaal... de starterslening is in het leven geroepen om starters een mooie kans te geven een huis te kopen dat buiten hun budget ligt. Het zadelt je op met een extra lening. Bovenop de hypotheek van je bank zelf van je maximale lening. Oftewel, mensen kopen boven hun budget en dus kopen ze een huis wat ze eigenlijk niet kunnen betalen. Vroeger was dat misschien rendabel omdat inkomens en huizenprijzen/waarde stegen, maar tegenwoordig niet meer. Je hebt geen zekerheid meer van inkomen en dus loop je een enorm risico, deze financiering staat ook in de toplijst van het ontstaan va de crisis. Mensen lenen boven hun budget, worden werkloos en krijgen nog maar een deel aan uitkering, en met dat deel kunnen ze de hypotheek niet meer opbrengen omdat ze boven hun budget hebben geleend, tot wel 20%.

    In jouw geval; als jij bijvoorbeeld werkloos wordt, spreken ze je ouders aan, die nemen dan de kosten van de lening over, stel dat je je huis gedwongen moet verkopen, dan is het huis van je ouders samen met jouw huis, hun onderpand in het geval dat het niet betaald kan worden. En dan heb je écht een probleem.
     
  10. MamaZH

    MamaZH Actief lid

    4 mrt 2014
    360
    0
    0
    NULL
    NULL
    Er is iets verandert met de aflossing van de gemeentelening. Dt kan je maandelijks een hoop centjes kosten wanneer je moet beginnen met aflossen. Ik weet er het fijne niet van, daarvoor moet je toch even een vrijblijvend gesprek met een adviseur aanvragen.
     
  11. Lentes

    Lentes Niet meer actief

    Gemeentelening willen we ook niet, gaat echt om hulp van ouders.

    Het bedrag wat we zelf kunnen lenen is voor een woning wat wij zien als tussenstap. De woningen waar we op vallen op funda zijn woningen waar we onszelf oud zien worden (maar dus wel buiten ons budget vallen)

    Nu met de crisis koop ik liever iets waar we niet over 5 jaar alweer vanaf willen.

    Dus of hulp zoeken, of nog wachten (maar dat is zo lastig, mijn droomhuis werd vorig jaar verkocht en er staan nu weer 2 toppers in mijn lijstje! Spannend! Haha)
     
  12. MamaZH

    MamaZH Actief lid

    4 mrt 2014
    360
    0
    0
    NULL
    NULL
    Houd er rekening mee dat jullie dan wel een levensverzekering moeten afsluiten voor degene die garant staan. En hoe ouder ze zijn, hoe duurder. Als ze roken, medische klachten hebben of overgewicht gaat het premiebedrag aardig oplopen.
     
  13. koala28

    koala28 Niet meer actief

    Het gaat om hun inkomen en de lasten ze hebben. Er wordt een berekening gemaakt en daar komt een bedrag uit wat zij voor hypotheeklasten ruimte je ouders hebben.
     
  14. Lentes

    Lentes Niet meer actief

    Inkomsten zijn nu hun AOW ofzo, 65 jaar geweest!
    Is dat een probleem? Vermogen hebben ze wel in bezittingen, of wordt daar niet naar gekeken?
     
  15. koala28

    koala28 Niet meer actief

    Het onderpand van de ouders wordt bijna niet meegenomen bij een Generatiehypotheek. De insteek is echt het inkomen.

    Wat betreft, starterslening, ja het is een extra lening bovenop maximale lening bij hypotheek. Alleen daarom is het ook verplicht om met NHG te sluiten zodat de hypotheek bij de hypotheekverstrekker in ieder geval gedekt is door NHG bij bijv. werkloosheid. De SVn heeft daar ook weer speciale regels voor bij het niet kunnen betalen.
     
  16. koala28

    koala28 Niet meer actief

    Dan wordt er gewoon gerekend met pensioeninkomen (dus AOW en pensioen <als ze die hebben>).
    Het kan zijn dat de bank de woning van je ouders meeverpand (zo heet dat). Dit omdat een overlijdensrisicoverzekering voor jouw ouders maar tot 72 kan lopen bij de meeste verzekeringsmaatschappijen.
     
  17. koala28

    koala28 Niet meer actief

    Het is juist gunstiger geworden sinds kort. Als je het na de 3 jaar (eerste 3 jaar betaal je niets) niet kan betalen kun je een hertoets aanvragen. Dan ga je betalen naar gelang je kwijt kunt.
    Ik werk zelf bij een verstrekker en zie weinig problemen voorbij komen bij klanten met een starterslening.
     

Deel Deze Pagina