Genoeg melk, te weinig voeding?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Deb26, 30 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Deb26

Deb26 Bekend lid

3 okt 2006
    626
    0
    16
    Hallo,

Mijn dochter van 3 weken deed het heel goed op de borstvoeding maar sinds een paar dagen is ze erg onrustig en komt vaker voor een voeding. Gister heeft ze bijna alle voedingen om de 2 uur gehad, maar ze begint na 1,5 uur al te mopperen en zoekt constant naar meer bij aanraking. Ze drinkt aan beide borsten, een minuut of 25 aan de 1 en nog 15 minuten aan de ander.
    Nu vraag ik me dus af of er wel genoeg voedingstoffen in mijn melk zit, aan de hoeveelheid kan het in ieder geval niet liggen, zelfs met tepelhoedje spuit het er zowat uit.

Ze heeft ook spruw en ik dus een schimmelinfectie, we hebben daar beide medicijnen voor. Zou het daardoor kunnen komen dat er evt minder voedingstoffen inzitten?
    Ben erg benieuwd naar hoe jullie hierover denken.

Groetjes Debby

2. Deb26

Deb26 Bekend lid

3 okt 2006
    626
    0
    16
    slapen doet ze ook erg onrustig tussen de voedingen door. vanmiddag een flesje poedermelk gegeven en toen sliep ze tot de volgende voeding. Maar we hadden ook nog een stukje gewandeld, dus weet niet of het door de wandeling komt of door de melk

3. Elmo

Elmo Niet meer actief

Als je echt bv wilt blijven geven zou ik geen bijvoeding geven hoor! Echt aan blijven leggen, hoe zwaar dat ook kan zijn.
    Slapen in de buitenlucht is inderdaad vaak extra lekker voor ze, mijn zoon slaapt op het kdv in een babyhuisje.
    Ik zou bij de twijfel die je nu hebt een lactatiekundige inschakelen!

4. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    In je melk zit ALTIJD genoeg voeding.
    Drie weken staan bekend om hun *regeldagen*, belangrijk is dat je je kind aanlegt wanneer het daar om vraagt.
    Doel van regeldagen is om je productie op te schroeven.
    Dit staat los van de spruw.
    Verschoon iedere dag je bh, en gebruik na iedere voeding schone zoogkompressen.
    Ga een multivitamine slikken, en gebruik GEEN douchegels o.i.d.
    Welke spruwmedicijnen krijg je?

www.borstvoeding.com ,daar vind je alle info die je nodig hebt.

5. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Dat ze dan onrustig drinkt is niet gek, want die spruw is voor haar gevoelig.

6. Elmo

Elmo Niet meer actief

Een meekijkend oog van een lactatiekundige kan misschien je techniek aanpassen / verbeteren / optimaliseren.
    Ze heeft mijn bv echt gered!

7. Deb26

Deb26 Bekend lid

3 okt 2006
    626
    0
    16
    Mijn dochter krijgt nystatine en ik een micozinol zalfje. Ik sterilliseer elke dag de tepelhoedjes en haar speen. Zoogkompressen en bh worden ook vaak verwisseld.

Fijn om te weten dat er altijd voeding inzit, ik zal haar gewoon laten drinken wanneer ze wilt. Hopelijk gaat het dan beter, anders schakel ik de lactatiekundige in.

Bedankt voor jullie antwoorden.

8. Elmo

Elmo Niet meer actief

Die tepelhoedjes, moet je die niet elke keer even uitkoken (bij Spruw)?

9. Deb26

Deb26 Bekend lid

3 okt 2006
    626
    0
    16
    O ja, dat bedoel ik ook. Ik heb er 2 en kook ze na de voeding uit.
    Bij haar lijkt het gelukkig al beter te gaan, bij mij gaat het wat langzamer, heb nog veel steken in mijn borst.

10. chevenne

chevenne Fanatiek lid

17 mei 2009
    1.073
    0
    0
    Ik heb hier hele hardnekkige spruw gehad, na vele ab kuren vanwege de vele curretages enzo. De medicijnen van de ha werkten maar even en mijn dochter had de spruw al in de darmen en poepte niet meer. We hebben van de osteopaat beide probiotica gekregen en zijn er beide op die manier van af gekomen.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Eigenlijk bestaat het antwoord uit maar een woord: REGELDAGEN!

Je gebruikt de spruwmedicatie toch wel na ELKE voeding he?

12. Deb26

Deb26 Bekend lid

3 okt 2006
    626
    0
    16
    Ben een enorme leek op dit gebied, maar zijn er dan meer regeldagen dan die er in de boekjes staan. Die met ongeveer 10 dagen, 6 weken en verder..?

De spruwmedicatie van mijn dochter is maar 4 x per dag en mijn zalf is voor maar 2x per dag.

Op de site borstvoeding.com lees ik over grapefruitzaadextract en gentiaan violet. Iemand daar ervaring mee?

Groetjes Debby

13. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ik heb van gentiaan violet goede dingen gehoord maar zelf nooit spruw gehad.

14. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik zou ook zeggen dat zijn regeldagen, gewoon lekker aan toe geven, is juist helemaal super! Totaal geen probleem dat de kleine na 1.5 uur alweer trek heeft ;)!

Regeldagen kunnen in principe de gehele voedingsperiode ontstaan. Door dat te doen regelt je kindje samen met je lichaam dat er meer melk moet komen, de productie word dus verhoogt omdat de kleine meer voeding vraagt. Vraag = aanbod ;) en verstoor je die vraag door kunstvoeding te gaan geven bijv of door te rekken of door eerder gekolfde melk te gaan geven dan zal het gewoon langer duren voor je door de regeldagen heen bent, het duurt dan langer voor het aanbod en de vraag van de melk weer op elkaar is afgestemd.

Regeldagen volgens de boekjes zijn volgens mij met ong 10 dagen, 3 weken, 3 maanden, 6 maanden.

Over de spruw geen tips van mij, heb me daar nog nooit in verdiept. Maar volgens mij moet je je kindje en je zelf elke voeding behandelen (maar pin me daar niet op vast ;))!

Liefs, Hanneke!

15. beby2

beby2 Actief lid

1 dec 2008
    371
    0
    0
    door pijn bij spruw in het mondje kan je baby ook minder lang gaan drinken. Je kunt evt borstcompressie toepassen zodat je baby niet zo haar best hoeft te doen

16. Deb26

Deb26 Bekend lid

3 okt 2006
    626
    0
    16
    Ze drinkt nu zo'n 25 minuten aan 1 borst en wisselend aan de andere, soms 10 minuten maar ook rustig 25 minuten. ( is nogal een hongerlapje ) Komt nog zat melk uit, tijdens het drinken voel ik ook regelmatig melk langs mijn zij lopen.

De spruw is nog steeds niet weg, ga morgen op zoek naar een lactatiekundige. Misschion dat zij de gouden tip heeft.

Groetjes Debby

17. Elmo

Elmo Niet meer actief

Als je de melk langs je zij voelt stromen vraag ik me af of ze wel goed is aangelegd / zelf hapt.

18. Deb26

Deb26 Bekend lid

3 okt 2006
    626
    0
    16
    dat zou ook nog kunnen, dacht zelf dat er in het begin gewoon zoveel melk uitkomt dat ze het niet bij kan houden.
    Nog meer reden om een lactatiekundige in te schakelen.

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Debby

Deel Deze Pagina