Genoeg melk?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door WannabeMama, 10 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WannabeMama

WannabeMama Actief lid

22 mei 2007
    422
    0
    0
    Hoi Linda of Ilse,

Bij mijn zoontje is het nooit gelukt de melkproductie op gang te brengen. Ik legde hem toen niet aan ivm kloven, maar ik kolfde wel. De productie is toen niet meer dan zo'n 40 cc geworden per keer en na 4 weken ben ik gestopt.

Nu wilde ik het weer graag proberen en het gaat ook wel beter. Ik leg mijn dochter eerst aan, daarna krijgt ze nog een flesje van ongeveer 50 cc. Als ik kolf is het ongeveer 60 a 100 cc. Ze drinkt ongeveer om de 3 a 4 uur.

Nu is ze nooit tevreden na de borst, vandaar het flesje. Ik zou echter graag willen dat ze helemaal uit de borst drinkt. Dit kost me nu teveel tijd aangezien ik nog een kindje heb rondlopen.

Ik slik fenegriek en gebruik ook borstcompressie. Sinds gisteren drinkt ze minder goed uit de borst (hapt ook minder groot).

Twee vragen:
    1. Heb ik in principe voldoende productie?
    2. Wat kan ik doen om te zorgen dat ze alles uit de borst haalt?

Alvast bedankt voor je antwoord.

Vriendellijke groet,
    Esther

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Als ik het zo hoor zou je voldoene productie kunnen hebben. Het beste lactatiekundig advies is denk ik: voed haar niet bij, maar leg haar telkens opnieuw aan zodra ze maar wil. Maar dat betekend dus wel dat je met af en toe een ontevreden baby van doen hebt en dat je haar mogelijk bijna de hele dag aan de borst hebt.
    Het gevolg zal zijn dat je productie vanzelf op pijl komt en dat het na een paar dagen voldoende zal blijken te zijn. Dit zul je dan merken in de tevredenheid van je baby.

Als je dit niet aandurft en te onrustig vindt kun je het volgende doen: Voed je baby aan de borst (2 borsten, eventueel tussendoor extra wisselen van borst voor een nieuwe toeschietreflex)
    Geef haar daarna bijvoeding, maar probeer het minimum te zoeken van wat ze nodig heeft om tevreden te worden. Door haar niet te vol te stoppen zal ze zich wat eerder weer melden wat op zich goed is voor je productie.
    Als ze tevreden is en weer slaapt kun je nog even je borsten kolven (hoeft niet lang bijvoorbeeld; 3'/3', 3'/3', hierbij je borsten flink masseren) Dit is om je borsten extra signalen te geven dat er meer voeding moet komen.
    Na een aantal dagen zul je dan merken dat je borsten voller gaan voelen en dat je baby minder of geen bijvoeding meer nodig heeft.

In bovenstaand verhaal ben ik er even vanuit gegaan dat je baby goed zit met de groei.

Als laatste is er nog de optie domperidon. Een medicijn dat als bijwerking heeft dat het meer melkproductie maakt. Hierover kun je meer informatie vinden op www.borstvoeding.com
    Dit medicijn zou voor jou misschien net de extra boost kunnen geven om volledig te kunnen voeden.

Veel succes!

Linda

3. WannabeMama

WannabeMama Actief lid

22 mei 2007
    422
    0
    0
    Bedankt voor je antwoord.

Vanmiddag heb ik geprobeerd haar de hele tijd aan te leggen, wat neer kwam op ongeveer om het half uur, maar ze werd niet tevreden.

Ik ga dus denk ik de tweede optie proberen. Ik kolfde beide borsten 17 minuten en omdat ik er niet aan toe kwam dit eerder te doen, kwam het er vaak op neer dat ik het een uur deed voordat ze aan de borst ging drinken. Dus korter is dan wel beter en zal ook proberen dit meteen na de voeding te doen. Vroeg me alleen af wat je precies bedoelt met 3'/3',3'/3'?

Ik had ook al gehoord van Domperidon, de huisarts was hier niet zo'n voorstander van. Ik vroeg me af of je hier zelf wel eens een kinderarts over gesproken hebt? Er komt namelijk wel een klein gedeelte in de melk.

Nogmaals bedankt!

4. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Ik bedoelde 3 minuten links, 3 minuten rechts kolven, even flink masseren en dan nog eens.

Domperidon wordt ook in ziekenhuizen gegeven aan moeders van premature baby's met toestemming van de kinderartsen. Per ziekenhuis en per kinderarts kan de visie hierop verschillen. Maar het wordt in den lande en zeker wereldwijd zeer veel gebruikt om de productie op te krikken.
    Het komt wel in de moedermelk, maar het is niet schadelijk voor de baby.
    Misschien kun je je huisarts overtuigen met wat artikelen over domperidon? Het is vaak de onbekendheid die een arts doet aarzelen.

succes
    Linda

Deel Deze Pagina