Geplande keizersnede na eerdere spoedkeizersnede; ervaringen?

Discussie in 'De bevalling' gestart door LolaLisa, 2 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LolaLisa

    LolaLisa Bekend lid

    14 apr 2017
    516
    425
    63
    Hallo,

    Het heeft mij veel moeite gekost om een keuze te maken. Even kort de samenvatting

    vorige zwangerschap had ik zware PE en ben ik met 34 weken in ziekenhuis beland en met 36 weken exact is de inleiding gestart. Deze inleiding was in een academisch ziekenhuis, helaas niet in NL, en ging er nogal hardhandig aan toe. Na 2 dagen proberen met allerlei verschillende middelen en het breken van mijn vliezen ben ik gestrand op 3/4 cm ontsluiting en was ik doodop. Gezien ik echt total loss was na meer dan 48 uur proberen en aan de weeenopwekkers etc etc, werd het een semi-Spoedkeizersnede. Een heftige ervaring omdat onze dochter mee moest naar de Neonatologie en ik haar pas na paar uur heb kunnen zien en de dagen erna nauwelijks heb kunnen zien/vasthouden. Het enige waar ze last van had was niet genoeg drinken en een laag geboortegewicht (dysmatuur/rand-prematuur). In het ziekenhuis waar ik toen lag mocht ik mijn dochter niet bij me houden en aangezien ik compleet gesloopt was en nog herstellende van de keizersnede en PE heb ik dit als vrij traumatisch ervaren.

    Nu ben ik 35+2 dagen en ziet alles er (fingers crossed) nog steeds goed uit. Als het zo blijft kan ik gewoon in het streekziekenhuis in NL blijven, wat ik echt ontzettend hoop. Hier heb je gewoon eigen kamer en ongeacht of je kindje in couveuse moet of ondersteuning nodig heeft, het ligt sowieso op je eigen kamer.

    Ik heb van de gyn de keuze gekregen ivm de bevalling. Ik kan kiezen voor een inleiding, afwachten tot de baby uit zichzelf komt of een geplande keizersnede. Nu is de optie afwachten op de baby niet oneindig gezien ik wel een risico heb op terug ontwikkelen van PE. Dus dat is relatief tot Max 40 weken.

    Nu heb ik lang getwijfeld over een inleiding en had in eerste instantie aangegeven dat ik dat alleen wilde als mijn lichaam al enigszins bezig was met het process: verkorte baarmoederhals/miss beetje ontsluiting. Ze kunnen namelijk niet alles uit de kast halen gezien ik met het litteken van keizersnede zit. Bovendien moet alles dan ook nog heel snel vorderen, want anders wordt alles stopgezet en wordt alsnog keizersnede. Kans van slagen wordt ook niet heel hoog ingeschat.

    Daarom zit ik nu te denken om voor de geplande keizersnede te gaan. Ik ben dan ten eerste in betere conditie voor het herstellen en het geeft me rust om te weten naar welke datum ik toe kan leven en dat het in “mijn eigen” ziekenhuis kan gebeuren. Het enige waar ik tegenop zie is dat het een heftige pijnlijke ervaring is en ik nog een peutertje heb rondlopen.

    Het is een heel lang verhaal, maar zijn er nog meer vrouwen die bewust kiezen voor een gepland keizersnede na een eerdere Spoedkeizersnede? En wat zijn jullie ervaringen en/of afwegingen? Het is toch weer heftige operatie? Ben je beter en sneller hersteld en wat vond je van de ervaring?
     
  2. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.634
    113
    Hier bij de tweede een spoedkeizersnede gehad na een inleiding die stagneerde bij 9cm ivm sterrenkijker. Was heel heftig en heb daar echt heel lang van moeten herstellen. Bij de derde gekozen voor een geplande keizersnede. Dit was echt heel relaxed. Enige nadeel vond ik dat ik door spoedgevallen i.p.v. om 10:00 uur ‘s ochtends pas ‘s middags om 15:00 uur werd geholpen en het tot vlak daarvoor onzeker was of het überhaupt door kon gaan (nuchter vanaf de avond ervoor). Verder was het echt heel relaxed, stond de volgende ochtend alweer lekker zelf te douchen en de dag na de keizersnede mocht ik begin van de avond al naar huis. Binnen een week liep ik alweer buiten rond en een weekje later kon ik alles wel weer.

    Over ruim 7 weken gaan we opnieuw voor een geplande keizersnede. Als je er twee hebt gehad mag je daarna niet meer zelf kiezen. Sta er zelf heel rustig in iig door de vorige ervaring :)
     
    LolaLisa vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina