Geplande keizersneden.

Discussie in 'De bevalling' gestart door Maan14, 6 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Hallo,

    Hoe verliep jullie geplande keizersneden?

    De gynaecoloog denkt dat dit voor mijn situatie de beste keuzen is. Ik heb een hartaandoening en icd die in het geval van nood 'spoedkz' uit gezet dient te worden. De icd technicus is niet altijd aanwezig in ons ziekenhuis en al helemaal niet snachts. Er zouden dan dus gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.

    Onze eerste zoon is uit eindelijk met een spoed kz gehaald dit is heel traumatische geweest, de kz is onder narcose geweest maar er was super veel stress.

    Nu blijkt ook mijn placenta net voor de uitgang te liggen al kan deze natuurlijk nog omhoog komen.

    Ik zelf wilde in eerste anstantie natuurlijk bevallen. Maar nu ik op de helft zit begin ik te twijfelen. Ik moet binnenkort naar anesthesie om met hun alles te bespreken over wat wel en niet mag.

    Nu ben ik benieuwd naar ervaringen omtrent een geplande kz is dit minder hecties verlopen? Hoe was het herstel?

    Na mijn spoed kz niet echt last van het herstel gehad maar hier ook niet mee bezig geweest. Was vooral met onze zoon bezig en de situatie maakte dat ik niet stil kon staan bij mijn eigen pijn.
     
  2. Mammie79

    Mammie79 Actief lid

    28 aug 2014
    266
    81
    28
    Ik heb 2x ‘spoed’ keizersnede gehad omdat de ontsluiting stagneerde. En nu recent bij de laatste een geplande keizersnede.
    Deze heb ik als heel relaxt ervaren. Nuchter komen en dan paar uur later weer op je kamer terug met baby! Prima herteld er van.
    Wat ik nu mn een groot voordeel vond was dat ik fit de operatie kamer in ging en niet na een hele dag volop in de weeen s avonds laat alsnog de keizersnede
     
  3. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Ik heb 1x een semi spoed ks gehad en 1x een geplande.
    Van de spoed ben ik super snel en goed hersteld, erg weinig last.
    Van de geplande loop ik nu na ruim 9 maanden nog steeds met een pijnlijke plek in mn buik. Lang en zeer pijnlijk herstel gehad. en nog steeds niet helemaal de oude dus, al verwacht ik dat ik dat ook niet meer zal worden helaas.
     
  4. Maan14

    Maan14 Niet meer actief


    Wat vervelend voor je, weten ze de reden van de klachten?
     
  5. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Nee helaas. Ben na 6 maanden terug geweest ivm heftig bloedverlies, en dit toen ook aangegeven. De gyn heeft toen een inwendige echo gemaakt, en alles zag er keurig uit. Die zei; het is nog maar 6 maanden geleden, de één heeft gewoon meer tijd nodig om te herstellen dan de ander, enz... Bij 9 maanden zou ik terug mogen komen. Dat is hij nu, dus ik ga denk nog wel een keertje terug, maar vermoed dat ik gewoon voor niets ga, hoe vervelend ook. De pijn is gelukkig alleen bij trilling en harde aanraking, dus als ik bv tegen de commode of het aanrecht sta, of als de kleine in m'n buik trapt. Dus niet continue gelukkig!
     
  6. Maan14

    Maan14 Niet meer actief


    Ik weet nog wel dat ik tot een jaar na de kz bloedverlies had op de meest gekke tijden. Ze hebben toen een hystroscopie gedaan maar niks gevonden.

    Ik voel rondom mijn litteken niks meer de zenuwen zijn stuk.
     
  7. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.594
    3.976
    113
    Ik heb een spoedkeizersnede (onder niet volledig werkende ruggenprik) bij mijn oudste gekregen en een geplande keizersnede bij mijn jongste.
    Naar aanleiding van de nogal heftige bevalling van de eerste heb ik veel meer duidelijk kunnen maken wat ik wel en niet wilde bij de tweede. de tweede werd een natuurlijke keizersnede. alles verliep super rustig, kalm en gestructureerd. ik kreeg ipv een epidurale een spinale ruggenprik. waardoor mijn verdoving veel beter was. het blijft een hele procedure en een heel steriel gebeuren op zo'n OK. maar het was heel fijn. ik kon door een "raam" in het doek toekijken toen mijn zoon geboren werd. ik kon hem daarna direct bij me leggen en bij me houden. Het was gewoon echt een hele fijne bevalling. Zo veel mooier dan het gedoe wat ik bij de eerste heb ervaren.
    Ook vooraf was het alsof ik ging inchecken in een hotel. ik kon bij wijze van nog zelf naar het ziekenhuis rijden. het enige wat me tegen viel was dat ik vrij lang in het ziekenhuis moest blijven. maar dat kan afhankelijk zijn van het ziekenhuis waar je bent. Ik kan me herinneren dat ik dinsdag ochtend de keizersnede had en pas zaterdagochtend naar huis ging. met een eerste kind wat al rondloopt en die ik heel erg miste had ik graag eerder naar huis gewild. verder was het rustig aan doen en veel hulp vragen voor alles in de eerste weken. ik had het geluk dat op de dagen dat mijn oudste thuis was en niet op het dagverblijf was mijn moeder of schoonmoeder kon helpen met het verzorgen van de oudste, het doen van wat huishoudelijke klussen. dit hebben ze de eerste 6 weken gedaan. super fijn die extra hulp had ik echt nodig voor mijn eigen herstel.
     
    Maan14 vindt dit leuk.
  8. Snoepjes

    Snoepjes Fanatiek lid

    26 mei 2018
    4.347
    3.628
    113
    Vrouw
    Bij mijn eerste geen spoedkeizersnede gehad, maar wel een die eerder kwam dan gepland wegens gebroken vliezen. Dit was een klassieke keizersnede, met doek en al. Daarna ben ik enige tijd van de kleine gescheiden geweest en dit wil ik mij niet nog eens laten gebeuren, vanwege de hechting maar ook borstvoeding die dan beter op gang komt.

    Ik wilde bij deze zwangerschap het liefst natuurlijk bevallen, maar ze vinden het risico toch te groot vanwege verschillend littekenweefsel in mijn baarmoeder. Gelukkig kan je in dit ziekenhuis kiezen voor een "natuurlijke" keizersnede en zelfs dat je de baby zelf uit je buik mag tillen en op je borst neer mag leggen. Lijkt mij ook heel bijzonder.
     
    Maan14 vindt dit leuk.
  9. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Ik heb op 7 januari een geplande keizersnede gehad ivm de placenta die te dicht bij de uitgang lag. Ik heb t als heel prettig ervaren, alles was goed voorbereid, iedereen rustig en super aardig. Wr waren al vroeg aan de beurt, om 8:42 is ze geboren. Mijn herstel gaat ook prima moet ik zeggen. Ben er veel beter aan toe dan met mijn bevalling met knip en hechtingen bij mn zoontje.

    In jouw geval denk ik dat t zeker versrandig is en dat een geplande ks zoveel beter zal verlopen dan n spoedks.
     
    Maan14 vindt dit leuk.
  10. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Dankjewel allemaal voor jullie verhalen.

    Mijn gevoel gaat nu uit naar een geplande kz.

    Mocht dit kindje niet weer onverwachts te vroeg komen. Heb exspres al vroeg een afspraak met anesistie zodat we al vroeg weten wat wel en niet kan en wat geregeld moet worden.
     
  11. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    En hou er rekening mee dat de placenta ook niet kan verschuiven, dan moet een ks sowieso en zullen ze met 37 wk doen.
     
    Maan14 vindt dit leuk.
  12. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.581
    1.203
    113
    randstad
    Hier 2x een geplande ks. Hier in het ziekenhuis plannen ze die na de 39 weken. 1ex wel wat pijn gehad 2e x bijna niet. 2x binnen 48 uur thuis. (Bij de 2e mocht ik eigenlijk binnen 24 uur al weg maar dat vond ik te snel) geen restklachten overgehouden. Alleen op de ok beide keren flinke bloeddrukdalingen dus dan voel je je wel even naar. Heb 6 weken weinig in huis gedaan maar zorg vopr de kinderen deed ik wel zelf. Al met al goede ervaringen hier dus. O en bv 2x goed op gang gekomen.
     
    Maan14 vindt dit leuk.
  13. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Oja idd bij mij ging de bv ook meteen goed. Bij ons doen ze een gentle sectio en leggen ze de baby zsm aan (je kunt aangeven wanneer). En verder kun je kiezen of je t geboren wil zien worden of liever achter de doek blijft. Wij deden t laatste, maar heb wel foto's laten maken van de geboorte.
     
    Maan14 vindt dit leuk.
  14. Kimmetjuh90

    Kimmetjuh90 VIP lid

    14 dec 2017
    16.976
    9.921
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    2 x geplande keizersnee gehad, 1e was t herstel behoorlijk lang, voelde me totaal niet goed.. dit had mij angst bij de 2e, maar die is me 100%meegevallen! Liep in de kraamweek al weer in de stad, voelde me goed :)
    Ook nauwelijks last van t litteken gehad, zou t zo nog eens doen :)
    Herstel ging veel vlotter dit keer :)
     
    Maan14 vindt dit leuk.
  15. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Hier precies dezelfde ervaring. Ook 2 spoed en 1 geplande en de geplande was een mooie ervaring en herstel ging sneller, omdat ik niet al helemaal kapot was door de weeen.
     
    Maan14 vindt dit leuk.
  16. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Vandaag had ik 'de' afspraak met de anesist. Deze was eigenlijk helemaal niet blij dat er niet eerder nagedacht was over alle mogelijke risico's tijdens de bevalling.

    Ik moet aan de telemetrie en de kz zal onder volledige narcose moeten gaan plaatsvinden omdat ik absoluut geen ruggenprik mag met mijn hart aandoening.

    Natuurlijk bevallen had ook nooit gemogen omdat er dan dus echt niemand is wie de icd kan uitzetten en bij spoed zal de baby dan dus kunnen komen te overlijden.

    Voor nu gaan ze alles ingang zetten dat er tegen die tijd een cardioloog gynaecoloog icd technicus allemaal aanwezig kunnen zijn om alles in de gaten te houden.
     
  17. Snoepjes

    Snoepjes Fanatiek lid

    26 mei 2018
    4.347
    3.628
    113
    Vrouw
    Oh wat heftig @Maan14 . Dat is wel eng. Maar goed dat ze nu alles op tijd gaan regelen! Het zou maar op het laatste moment moeten, poeh. Ook voor jezelf, nu kan je het zelf ook een plek geven.
     
  18. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Gezien je zo moet bevallen zou ik een geboortefotograaf overwegen. Ik heb van mijn spoedsectio prachtige foto's van de keizersnede. Maar omdat het met mij niet goed ging heel weinig mee gekregen van de geboorte van mijn dochter. Zo dankbaar voor de foto's. Ik ken een goede in de regio Utrecht.
     

Deel Deze Pagina