Geplande keizersnee niet voor 39 weken?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Starshine21, 1 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Starshine21

    9 nov 2013
    16
    0
    1
    NULL
    NULL
    Bij mijn 3e zwangerschap wordt het een geplande keizersnee i.v.m. 2 eerdere keizersnedes (1x spoed en 2e x gepland). Ik ben op een zaterdag uitgerekend en wij zouden graag gaan voor de vrijdag ervoor met 38.6 weken. Nu willen ze dit bij ons in het ziekenhuis absoluut niet voor 39 weken doen, zelfs niet als het om 1 dag eerder gaat. Is dit gebruikelijk?

    De keizersnee staat nu gepland op een woensdag met 39.4 weken (in het weekend en dinsdag kan het ziekenhuis niet en maandag wil ik zelf liever niet i.v.m. jarig neefje). Ik vind dit erg laat. Ons 1e kindje is overleden vlak voor de spoed keizersnee met 41.1 weken dus de laatste loodjes zijn sowieso al stress vol. Ik wil liever niet die extra dagen spanning erbij met een hoger risico dat de bevalling vanzelf begint en we met spoed naar het ziekenhuis moeten. Maar het ziekenhuis was heel stellig dat het dus niet voor 39 weken kan. Ben benieuwd of iemand hier ervaring heeft met een geplande keizersnee voor 39 weken.
     
  2. xNadine

    xNadine Actief lid

    27 jul 2016
    383
    39
    28
    Bij mij was dit inderdaad ook zo. Ik kreeg een geplande keizersnee omdat mijn zoontje in een stuit lag. De laatste weken voelde ik steeds minder leven (achteraf bleek het dat hij heel krap zat en simpelweg geen ruimte meer had door te strakke buikspieren van mij) en hebben ze me zelfs in de thuismonitoring gezet, maar hoe hard ik ook smeekte, ze wouden hem niet eerder halen dan 39 weken. Zij vertelden mij toen dat ze hier zo stellig in waren omdat ze het kind een goede start wouden geven, en dat het voor de 39 weken zwaarder is voor kindjes die met een keizersnede geboren worden, en dan hebben ze het vooral over de longetjes.

    Maar goed, ik vind het persoonlijk wel apart dat ze met jouw eerdere ervaring niet eerder een keizersnee willen uitvoeren. Ik heb namelijk regelmatig gelezen op het internet dat vrouwen wel degelijk eerder ingeleid worden of eerder hun keizersnede krijgen als ze al een keer een kindje verloren zijn voor de bevalling. Misschien zou je nog een keer met je gynaecoloog kunnen praten en al je angsten nogmaals op tafel leggen. Veel sterkte, ik begrijp dat dit geen makkelijke tijd voor je is.
     
  3. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Geen persoonlijke ervaring met keizersnedes, een vriendin van mij heeft met 38+0 een ks gehad zonder al te zware medische indicatie. Maar gezien de situatie vind ik het belachelijk dat ze het niet met 38+6 doen.

    Hoe ver ben je nu?
    Ik wilde zelf graag (om medische redenen) dat mijn zoontje met 37+0 gehaald werd. Mijn zkh heeft heel lang vastgehouden aan 38+0. Ik had inmiddels even in een ander zkh gelegen en die zeiden me wel direct 37+0 toe toen ik ernaar vroeg omdat mijn zkh later wilde, maar vanwege medische redenen ik liever 37+0 zag.

    Ik heb overwogen om te switchen, maar uiteindelijk werkte mijn zkh mee. Ik denk dat ik anders direct was overgelopen.

    Kijk natuurlijk hoe vroeger kindjes geboren worden hoe kwetsbaarder ze zijn. Maar met jouw reden moet dit toch geen probleem mogen zijn! Vraag anders naar een second opinion! En laat dat vastleggen in je dossier zodat daar geen strijd meer over is.

    Ik weet niet waar je woont maar anders kan ik nog wel 2 ziekenhuizen aanraden.

    Sterkte!
     
  4. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    Hier helaas ook niet voor de 39.
    Gehaald met 39.4 en dat had écht niet gehoeven want meneer was 5035 gram dus een paar dagen eerder had die t ook wel goed gedaan ;)
    Maar bij mij hebben ze t helemaal verkeerd geschat qua gewicht dus kan goed dat als ze t wel weten wel eerder halen.
    Ik had een medische indicatie maar niet om m eerder te halen zonder klachten. Ik had wel heel veel pijn door de baby maar geen pijn aan t gene waardoor het medisch was dus ik moest t uitzitten.

    Maar in jou geval zou ik het nogmaals vragen. Ik lees en hoor heel veel dat ze kindjes eerder halen als er een situatie voordoet zoals bij jou. Sta erop en ga niet weg voordat je die 38.6 hebt bereikt. Tenminste, dat zou ik doen, is natuurlijk wel makkelijk gezegd.
     
  5. Groovy87

    Groovy87 Bekend lid

    15 okt 2012
    748
    6
    18
    Mijn kindje wordt erg groot geschat maar ook bij mij doen ze het absoluut geen dag eerder dan de 39 weken inderdaad... Om de reden dat kindjes die voor 39 weken gehaald worden met een kz meer opstartproblemen hebben zeiden ze.
     
  6. nutts

    nutts Fanatiek lid

    13 apr 2014
    1.928
    462
    83
    Die ene dag zou echt niet veel uitmaken lijkt mij. Gewoon vragen en evt anders ander ziekenhuis proberen
     
  7. Starshine21

    9 nov 2013
    16
    0
    1
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties! Ik kan me ook niet voorstellen dat die ene dag zoveel uitmaakt. Ik heb het nu 2x duidelijk aangegeven en ze hebben een notitie gemaakt maar gaan er dus niet in mee. De laatste keer zei de gynaecoloog heel stellig dat de baby tegenwoordig voor gaat en niet de wens van de moeder (op een niet heel vriendelijke manier, alsof wij niet het beste voor ons kindje willen).

    En i.v.m. de longetjes is het inderdaad vanaf 39 weken. Nu dus de twijfel of ik het dan toch maar moet uitzitten als dat het beste is voor de kleine, zeker aangezien meer van jullie de ervaring hebben dat het niet eerder dan 39 weken kan. Of eventueel nog een ander ziekenhuis raadplegen, maar ben inmiddels al 35 weken en weet niet zo goed of je gewoon een ander ziekenhuis kunt bellen zonder dat je daar ooit geweest bent en of het dus overal standaard vanaf 39 weken is.
     
  8. xxmamaxx2016

    xxmamaxx2016 Niet meer actief

    Wow hier werkt het niet zo.. ik had een geplande keizersnede staan bij 37 weken! Omdat mijn angst anders te groot werd en ze geen risico wilde lopen.. mijn eerste zoontje is ook overleden na 41 weken zwangerschap.

    Ze hebben er geen moment moeilijk over gedaan en begrepen me volkomen.

    Wat een spanning moet dit voor je zijn zeg! Sterkte xx
     
  9. wepie

    wepie Actief lid

    2 nov 2014
    216
    99
    28
    Wij zijn 23 augustus bevallen van een zoontje dmv een geplande keizersnede. Ik was die dag precies 38 weken. Bij mij stond hij ook gepland met 39 maar ging met mijzelf niet goed dus gevraagd of het een week eerder kon, de kinderartsen hebben dit liever niet maar deden er in mijn situatie niet moeilijk over gelukkig. De kleine deed het ook echt super goed heeft het geen 2 seconden moeilijk gehad! Ik zou jou situatie uitleggen aan de gynaecoloog en echt vragen of het eerder kan ivm stress en dat dit ook heel slecht is.. (Eventueel een beetje overdrijven met dat het je zo zwaar valt ect). Wat betreft de dag mochten wij niet kiezen, de 23ste was de enige dag die week dat de gynaecoloog de ok in gebruik had vandaar..
     
  10. Tassie74

    Tassie74 Fanatiek lid

    23 mei 2011
    3.145
    541
    113
    Utrecht
    Mijn geplande keizersnede vond plaats op 39 weken en 3 dagen. Had van mij wel wat eerder gemogen.....maar het mocht sowieso niet eerder dan 39 weken.
     
  11. Happyjoy

    Happyjoy Bekend lid

    21 jun 2016
    848
    10
    18
    Hier stond ook een keizersnede gepland ivm stuitligging, maar mevrouw besloot zich last minute om te draaien waardoor het niet door ging. Deze stond gepland met exact 39 weken. Hier in het ziekenhuis is het zo dat ze geplande keizersnedes maar op 1 dag uitvoeren, alleen op woensdag. Misschien is dat aan de orde en vinden ze die week ervoor te vroeg? Ik.zou het in jullie situatie zeker proberen door te drijven. Die stress die het je oplevert lijkt me kwalijker voor het kindje dan die paar dagen. Succes alvast!
     
  12. mariellevanr

    mariellevanr Niet meer actief

    Onze dochter is overleden met 36+5. Over 4 weken wordt ik daarom ingeleid met 36+4. Ben enorm blij, want met de stress en verschrikkelijke nachtmerries die ik nu heb ga ik het echt niet langer volhouden.

    Mijn gyn maakt zich overigens totaal geen zorgen over de longetjes. En eerlijk gezegd liever een week couveuse dan weer zonder kindje naar huis...

    Is een ander ziekenhuis nog een optie?
     
  13. Marielle1993

    Marielle1993 Bekend lid

    7 sep 2014
    673
    94
    28
    Vrouw
    Oeps dubbel bericht geplaatst.. zie onderstaand bericht
     
  14. Marielle1993

    Marielle1993 Bekend lid

    7 sep 2014
    673
    94
    28
    Vrouw
    Om welke ziekenhuizen gaat dit als ik vragen mag? Ik loop nu al met zware bekkeninstabiliteit dus hoop dat ze niet al te lang zullen wachten tegen die tijd..
    ( krijg ook een geplande keizersnede).

    Bij mij zal het plaatsvinden in het Albert Schweitzer Zkh. Ben 21 december uitgerekend, dus hoop ook dat ik optijd hersteld ben voor de kerst ( niet volledig natuurlijk, maar dat ik al wat meer op of neer kan , vooral met ons zoontje van 2 jaar). :)
     
  15. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    De norm is idd niet voor de 39e week, vanwege de grotere kans op opstartproblemen.

    Zelf stond die van mij gepland met 38.4, maar dit kwam doordat ik al de hele zw voorweeen had en verwacht werd dat ik de 39 weken toch niet zou halen. Klopte, want met 37.3 braken m'n vliezen en kreeg ik weeen. Uiteindelijk is ze met net 37.4 geboren ( in de nacht). Ze deed het prima, maar had wel echt prematuren gedrag. Duurde een week of 3-4 voor ze goed kon drinken en niet meer in slaap viel tijdens het drinken.
     
  16. Miss M

    Miss M Fanatiek lid

    19 mrt 2012
    2.387
    596
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Is het geen optie om het die maandag te doen?
    Toch na 39 weken en 2 dagen eerder dan nu gepland staat.

    Jammer dat er dan een neefje jarig is, maar dat zou me de stress om 2 dagen te wachten of een ander ziekenhuis zoeken zeker waard zijn :)

    Edit: En de richtlijnen zijn idd vrij rechtlijnig. Geen ervaring met een KZ, maar toen mijn vliezen braken met 36+6 was een thuisbevalling absoluut geen optie. Ook niet met dat 1 dagje.
    En dat begrijp ik ook wel. als je het steeds oprekt, wat wordt dan de grens..
     
  17. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Je kan via de huisarts een verwijzing krijgen zodat je in een ander ziekenhuis terecht kan. En dan zou ik vantevoren even wat ziekenhuizen bellen die jou fijn lijken, om te checken of geplande kz iedere dag vd week kan.

    Ik had met 35w ook een nieuwe verwijzing bij de huisarts gekregen. In mijn zkh open kaart gespeeld en toen kon het allemaal toch.

    Dat het kind voor de moeder gaat klopt, maar ik neem aan dat er gezien de omstandigheden wel rekening mee gehouden moet worden. Ik slik nu ook pillen die heel goed voor mij werken maar niet 100% veilig zijn voor de baby. Ook speciale omstandigheden. Net als die van jou horen te zijn!
     

Deel Deze Pagina