Gerechten voor kinderen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door MissBlue, 26 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.906
    1.187
    113
    Nederland
    Hier gaan wraps er goed in, maar favoriet is nachoschotel. Er staan wel verschillende recepten op internet, maar vooral de nachochips doet het 'm:thumup:
     
    MissBlue vindt dit leuk.
  2. Bellybell

    Bellybell Fanatiek lid

    30 dec 2012
    4.518
    4.380
    113
    - zelf pizza beleggen
    - macaroni en dan de groente goed fijnmalen ;)
    - gehaktballetjes in tomatensaus
    - lasagna

    Dit zijn hier toch wel de favorieten. Wat je ook eens kunt proberen is dat ze van elk gerecht wat je maakt evenveel hapjes moet eten als ze oud is. Dus 4 jaar, 4 boontjes, 4 stukjes aardappel, 4 stukjes vlees. En doet ze dit, krijgt ze een sticker. Stickerkaart vol? Mag zij kiezen wat jullie gaan eten die avond.

    En denk dat teveel druk erop leggen niet goed is, werkt averechts. Niet eten? Oke, dan ook geen toetje. Klaar. Verder geen gezeur erom, geen aandacht meer aan besteden. Morgen weer een dag. Voor haar maar vooral voor jezelf, het minste gedoe...
     
    MissBlue, Vitamientjuh en vlinderCN vinden dit leuk.
  3. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Oh ja en sushi vind ze ook super:roflmao:.
    De groentespaghetti mix ik dan door wat ge wone spaghetti en dan bijv tomatensaus met balletjes of spekjes of gewoon gehakt etc.

    Ja hier werkt het ook vaak niet hoor dat "dreigen"..zit regelmatig dik 45min te treuzelen. We zetten nu 6 treintjes weg en gaat er telkens 1 af en als ze dan klaar is voor trein weg is dan krijgt ze toetje. Ik heb al t vermoeden dat dit maar kortdurend werkt, is maar even leuk/nieuw.
    Weet t vaak ook niet goed wat beste is, negeren en met honger naar bed.. het is niet dat ze het eten vies vindt..meer dat ze vooral liefst zoetigheid wil :rolleyes: terwijl tot 2 jr ofzo at ze echt heel goed en makkelijk wat de pot schafte.
     
    MissBlue vindt dit leuk.
  4. Leni88

    Leni88 Bekend lid

    16 sep 2014
    802
    398
    63
    Vrouw
    Helaas accepteert hij het....maar hij is zeer mager en dun (wel gewoon normaal groot voor zijn leeftijd) dus hij weet dat WIJ bang zijn dat hij zonder eten naar bed gaat. Hem boeit het niet zo :-/
    Als hij voorheen iets moest proeven, ging het telkens zo ver, dat hij meteen moest kokhalzen en spugen! Waren er zelfs voor bij de kinder MDL arts, omdat hij op een gegeven moment zelfs moest spugen als er een kruimel brood in zijn mond achterbleef als hij een boterham at . Maar hij is kerngezond, hij eet alleen niet graag...
    Vreselijk irritant, ik weet wat je dan als moeder meemaakt.
     
  5. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.480
    6.166
    113
    Hier ook een moeilijke eter. Alles met een p is prima, pasta eet ze droog, saus moet ze niet alleen bij lasagne wel. Ze is gek op sperziebonen en snijbonen, sla vind ze ok. Qua vlees eet ze alleen chipolata worstjes.
    Maar verder is alles “ieuw gadverdamme”. Al heb ik niet het idee dat ze veel dingen echt niet lekker vind maar het gewoon niet zo een warme eter is, ik was vroeger net zo nl.
    Bord leeg eten hoeft hier absoluut niet, maar ze moet wel een paar hapjes eten/proeven, en dat doet ze ook eigenlijk altijd wel (hier is verder geen, medische, reden waarom ze iets niet eet)
    Ik zet elke dag een komkommer en tomaatjes neer, dat vind ze heerlijk.
     
  6. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.486
    1.087
    113

    Proberen los te laten. Wij hebben bij omze oudste van nu 7 ook veel strijd gehad omdat wij vonden dat hij niet met een lege maag naar bed kon. T kind groeide echter prina, was en is erg dun maar dat is zn bouw.
    Nu de jongste 2 is zijn we er een stuk relaxter in. Ik bied alle maaltijden aan en hij krijgt een minuut of 20 om te eten, eet je dan is dat fijn eet je niet ook prima.
    De oudste is na zn 4e of 5e prima gaan eten en tot nu toe eet de jongste ook aardig goed. En laat hij zn avond etem staan is dat zijn keuze. Hij is er niet minder gezellig op en doet t verder goed dus we maken ons niet zon zorgen deze keer.
    Ik ga dus ook niet meer beginnen aam sticker kaarten of beloningen, eten hoort er gewoon bij in t leven en dan kan ik bij de oudste ook weer beloningen gaan verzinnen denk ik
     
    Leni88, citroenrasp en NiVa0230 vinden dit leuk.
  7. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.879
    16.218
    113
    Bij jou zou geen enkel kind niet willen eten. :roflmao:
     
    MissBlue, Lies1611, Adje en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Taartjes

    Taartjes Fanatiek lid

    6 nov 2015
    1.136
    412
    83
    Oehhh ja dit ga ik morgen maken! Al een keer eerder gemaakt, en wat een succes was dat :)
     
    Adje vindt dit leuk.
  9. Vitamientjuh

    Vitamientjuh Fanatiek lid

    3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Misschien de groenten een andere naam geven? Mijn zoon had ook een periode een lange tijd terug. Toen begon Ik de namen te veranderen haha. Sperziebonen werden drakenstaarten genoemd, spruitjes werden draken eieren, champignons werden haaienstaarten enz :roflmao::roflmao:. Hij heeft het al die tijd geloofd én toen at hij het wel opeens.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  10. smax

    smax Fanatiek lid

    15 feb 2018
    1.939
    1.037
    113
    Vrouw
    MissBlue vindt dit leuk.
  11. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.023
    2.159
    113
    Wat is dat toch met de oudste? Hier ook altijd gedoe, de middelste is al makkelijker en de jongste lust bijna alles. Wel lastig is dat ze verschillende voorkeuren en afkeuren hebben. Er is bijna niks wat door het hele stel enthousiast ontvangen wordt en dus bijna elke avond wel gezeur door minstens 1 kind. Dat maakt koken hier een ondankbare taak.

    Wat bij ons wel hielp was zelf laten opscheppen. Dan hadden ze controle over hoeveel ze moesten eten. Ze krijgen bij mij niets anders, niet eten is pech gehad. Bij boontjes etc. deden we ook wel eens zoveel boontjes als je leeftijd.

    Inmiddels zijn ze zo oud dat ik geen trucjes meer gebruik. Je eet gewoon mee, geen gezeur en je blijft zitten tot je bord leeg is. Gelukkig eten ze ook wel, al is het niet altijd even enthousiast. De oudste kookt zelfs regelmatig als ik laat uit mijn werk ben.
     
    MissBlue vindt dit leuk.
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Herken het helemaal. Onze oudste heeft een selectieve eetstoornis en het kan daardoor soms heel ongezellig zijn. Vroeger was het vooral erg, hij moest al overgeven als iemand anders fruit zat te eten.

    Nu staat er altijd rauwkost op tafel. De oudste eet daarvan alleen paprika, de jongste 2 ook komkommer, tomaat, sla etc.

    Succesrecepten hier zijn Spaanse tomatensoep (van mijn moeder, zit van alles doorheen, gepureerd).
    Wraps en Indische kip.
    Deze 3 gerechten is ook het enige waar ik ze alledrie blij mee maak (en mij komen ze de neus uit inmiddels haha)

    Bij alles maak ik de groente apart klaar en serveer ik ernaast.
     
  13. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.815
    1.271
    113
    5 is volgens mij sowieso een lastige leeftijd met eten. Iemand zei het al eerder, probeer het veel meer los te laten. Ik zou veel meer kijken naar wat ze wel wil eten en daar op inhaken. maak gewoon voor jullie eten en zet er iets bij wat je dochter wil eten. Hoe meer je de spanning er af haalt, hoe makkelijker het op termijn wordt. Het heeft alleen (veel) tijd nodig.

    Probeer haar ook positief te betrekken bij het eten, helpen koken (op haar niveau) enzo. Betekent misschien niet dat ze het ook opeet, maar wel dat ze positieve ervaringen met eten krijgt.
     
  14. LoveShineALight

    LoveShineALight Fanatiek lid

    16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Hier is kleuter niet zo'n moeilijke eter, maar misschien heb je iets aan hoe wij het vaak doen.

    Kleuter helpt mee met koken, mag ook wel eens kiezen (uit 2 dingen die ik al heb besloten ) wat we gaan eten. Verder doen we ook aan bewust 'stiekem' snoepen tijdens het koken of als het net op tafel staat. Het stiekeme maakt het nog wat lekkerder.

    Eten je kinderen zelf? Ik heb bijv. het liefste dat kleuter met zijn bestek eet, maar als we iets eten waar hij wat minder fan van is dan ben ik daar niet streng in en eet hij bourgondisch met zijn handen. Dan is ook hoe wij het hem hebben geleerd (rapley).

    Hier helpt het soms ook om er een 'wedstrijdje' van te maken (eigenlijk wil ik dat niet, maar het werkt vaak wel ). En dan een beetje onbewust... "Ik denk dat ik eerder mn bord leeg heb dan jij".

    Hier is pasta altijd een succes. Hier kun je natuurlijk ook mee variëren (kip, gehakt, hamblokjes, vis, vega,, rode saus, roomsaus, mix... en natuurlijk allerhande groente). Ook heb je natuurlijk verschillende soorten/vormen pasta. Zoon had in het begin het liefste kleine fusili, daar had hij het beste grip op. Tegenwoordig is dierenpasta (eens ergens in de aanbieding gekocht) favoriet. Wij hebben er vaak rauwkost en kaas bij.

    Hartige taart kan ook van alles in. Net als soep of ovenschotel.
    Zelf pizza maken is ook een hit, vaak eet kleuter al voor de pizza's in de oven zijn het overgrote deel .
     
    MissBlue vindt dit leuk.
  15. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Joepie heb er vandaag nog 1 bij:D. Zoete aardappelfrietjes (zelf snijden en bakken in pan) met een groentenomelet en kaas.
     
    citroenrasp en NdNk vinden dit leuk.
  16. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Dit is dus precies wat ik ook doe. Ik maak in de middag een schaaltje gezond met van alles en nog wat. Komkommer, paprika, tomaatjes, bleekselderij, blokje kaas, gerookte kipfilet whatever... Alles wat er in gaat gaat erin. Vaak ook rozijnen ofzo er erbij. En soms mini crackers om zo op te eten.
    Hier de middelste die niks wil eten. Onze oudste begint nu echt met goed eten.
    Wat hier nog goed gaat is een witlofsalade, bloemkool, boontjes gebakken aardappels en een hamburger of frikadel.
    Ik hou me maar voor dat het echt een fase is van de middelste. Hij gaat vanzelf wel beter eten. En als we wat eten wat hij niet lust, een broodje hartig beleg, 1.
     
  17. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Hier laat ik de kinderen niet meer zonder eten naar bed gaan. De middelste had ook een keer niks gegeten in de avond. Snachts overgeven van de honger.
    Doe het nooit weer. Dan gaat er een broodje in of een schaaltje yoghurt met fruit en wat honing.
     
  18. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    13.985
    18.692
    113
    Mijn kinderen eten álles dat ik ze voorschotel :oops: Lekker verwend, daar ben ik me zeker van bewust! Moet soms ook echt even nadenken als het om kindvriendelijk eten gaat.

    Zelf vind ik het leuk om nieuwe dingen te proberen en met name recepten van blogs. De kookblog lekkerensimpel heeft volgens mij redelijk veel "kindvriendelijke" recepten.
     
    Rosa Canina en MissBlue vinden dit leuk.
  19. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    13.985
    18.692
    113
    Dat had mijn jongste met hummus. Noemde het eens sesamloubia en toen was het ineens heel lekker :D (was ook het enige dat ze ooit "niet lustte" hoor... :o:)
     
    Vitamientjuh vindt dit leuk.
  20. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Hier werkt alles los het beste, zodra het door elkaar zit, gaan ze mopperen. Wanneer het los is, kunnen ze zelf bepalen hoe en wat. Het kookt minder gezellig ed, maar het eten is hier op deze manier des te gezelliger. ;) Dingen als taco’s, wraps en quiche ed zijn hier ideaal voor, naast natuurlijk gewoon avg.

    Zelf gooien we het dan wel door elkaar (tijdens of na het koken) en als het past bij het gerecht met saus erbij, maar voor de kinderen dus zonder dat alles. Groenten ‘verstoppen’ in saus of soep ed werkt hier dus niet, dan nemen ze geen hap (niet omdat ze de groente niet willen eten, maar omdat ze gruwelen van saus en soep ;)).
     

Deel Deze Pagina