Gevaarlijke websites bezoeken

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Baileyy, 28 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.355
    1.373
    113
    Mijn zoon kwam met een verhaal over een website die hij had gezien waar je kon chatten met anderen en dan lieten ze zich bloot zien. De anderen dan. Zijn vriendje was erbij en die was ermee gekomen. Ze zijn beide 8,5 jaar oud.Mijn zoon vond het nogal schokkend en eigenlijk ook niet leuk. Maar vriendje vond het grappig. Eerst waren het plaatjes ze laten zien volgens hem, maar ook wel foto's..
    Ik vroeg door en hij wilde het me wel laten zien.
    Ik schrok ervan!
    Ik heb geprobeerd uit te leggen dat dit soort sites gevaarlijk zijn. Maar ze snapten niet zo goed waarom, want het is toch maar op de ipad en ze zeggen niks terug. Dus ik zei nog, ze kunnen jullie dan toch ook zien. "We doen de duim voor de camera".

    Vriendje zei dat zijn ouders dit wel wisten. Lijkt me stug maar goed.

    Wat nu? Ik wil dit eigenlijk tegen zijn ouders zeggen. Maar hoe pak ik zoiets aan. Straks denken ze dat dit bij onze zoon vandaan komt..
    Of ze vinden dit gechat echt prima en onschuldig.

    Mijn zoon vertelt dit gelukkig aan mij en beseft ergens dus wel dat dit niet goed is. Gelukkig doet hij het niet stiekem en vertelt hij het nog. Hij vond het vies en niet leuk gelukkig. Maar hij snapt niet dat dit gevaarlijke sites zijn want zij doen er toch niks mee..

    Wie heeft tips? Hoe hiermee om te gaan?
     
  2. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Even een hele gekke gedachte misschien... Maar zijn dit soort sites doorgaans niet betaald?
    Heb je je rekening recent gecheckt? Of zelf gekeken op de site of er kosten zijn? Voor je dalijk aan een of ander abbonement vastzit...

    Verder zou ik persoonlijk deze sites niet ‘gevaarlijk’ noemen maar ‘voor volwassenen’.

    Ik zou het gesprek aangaan met de andere ouders. Niet veroordelend of een schuldige zoekend, maar meer als open gesprek. ‘Onze zoons bekijken dit, wat vinden jullie daarvan?’ Misschien hebben deze ouders geen idee.
     
  3. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik zou zeker contact opnemen met die ouders. Jij zou het toch ook willen weten als het niet bij jou maar bij een ander was gebeurt? En maakt het wat uit dat die ouders denken dat het bij jouw zoon vandaan kwam? Ze waren samen, hebben het samen gedaan er was niet 1 van de 2 die de ander zei te stoppen dus beide even verantwoordelijk ongeacht van wie het idee af kwam
     
  4. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.515
    2.356
    113
    Ik zou dit absoluut melden aan de ouders. Mijn 8,5 jarige mag uiteraard niet naar dit soort sites kijken van mij. Ik zou inderdaad uitlegggen dat het voor volwassenen is en wat de risico's zijn, maar ik snap ook dat 'gevaarlijk' een raar begrip is voor je kind hierbij. En je kind een dik compliment geven dat hij het verteld heeft aan je!
     
    Baileyy vindt dit leuk.
  5. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.850
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dit moet je zeker wel bespreken met de ouders. Wij hebben weleens iets soortgelijks meegemaakt. Is al eeuwen terug. Zoon was ook een jaar of 8 ( nu 17 jaar ;) en had dus stiekem met zijn buurjongetje ( net zo oud) op een site zitten kijken. Ik had geen idee maar zoon klaagde die avond over hoofdpijn en dat die niet lekker was en toen stond ineens mijn buurvrouw voor de deur (waarmee ik goed contact heb) om te vertellen dat haar zoon had verteld dat die samen met onze zoon vieze plaatjes had gezien op internet en toen was zij in de geschiedenis gaan kijken en kon ze het terugvinden. Ik was alleen maar blij dat ze het kwam melden, het opzoeken kwam overigens bij de buurjongen vandaan want die had het weer eens bij een ouder neefje gezien. Nu wist ik ook direct waarom onze zoon ineens zo raar deed met zij hoofdpijn en misselijk en hij was opgelucht dat we het wisten. We hebben toen gesproken over dat dit geen sites zijn voor jonge kinderen en dat het voor grote mensen is net zoals dat je niet naar iedere film in de bioscoop mag als je daar nog te jong voor bent.
    Ik zou het dus zeker wel even melden. Ik zou het zeer waarderen als ik dit als ouder wel te horen zou krijgen.
     
  6. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.355
    1.373
    113
    We hebben het besproken met de ouders inderdaad. Die waren ook geschrokken! Wij hebben niet met vinger gewezen hoor. Maar gewoon verteld hoe het was en hoe de jongens het vertelden. Die ouders denken net zoals wij. Zij hebben contact opgenomen met de ouders van het vriendje waar het oorspronkelijk vandaan zou komen volgens het vriendje. Maar... die weet van niks zegt ie. Moeder kan niks vinden in zoekgeschiedenis. En zegt dus eigenlijk dat het niet zo is.

    Er is niks betaald ofzo, dat hebben we gecheckt. Het was ook amper terug te vinden op de tablet. Ze hadden het via Google gedaan ipv een browser en zo kwamen ze direct op de site.
     
    Lisa280887 en Jessi79 vinden dit leuk.
  7. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.355
    1.373
    113
    Dat compliment heb ik zeker gegeven! Vind het ook knap van allebei dat ze het zo durfden te vertellen. Ze ziem er echt niks kwaadschiks in. Goede invalshoek om het niet gevaarlijk te noemen! Las ik hierboven ook. In de schok heb ik daar niet eens aan gedacht. Het is een chassis, dus de jongens vonden het niet perse voor volwassenen. Maar gezien het feit dat er al meteen naakte beelden werden gechat heb ik het in de haast al gevaarlijk genoemd..
     
  8. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.355
    1.373
    113
    Stomme typfout die ik niet meer kan herstellen. Chassis =Chatsite
     

Deel Deze Pagina