Gevoel dat termijnecho niet klopt

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Kitty89, 12 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kitty89

    Kitty89 Actief lid

    13 aug 2020
    219
    256
    63
    Vrouw
    Mijn cyclus was altijd al heel erg kort (26-28 dagen) en zelfs de maand voor ik zwanger werd was hij maar 24 dagen. Nu is het zo dat ik mijn menstruatie altijd bijhield in een app, en volgens de termijn echo ben ik een week langer zwanger als ik dacht.

    Nu is het dus zo dat ik volgens de termijn echo mijn eisprong precies een week na de eerste dag van mijn laatste menstruatie moet hebben gehad. Ik vind dit zelf heel vreemd en heb het gevoel dat het niet klopt.

    Een extra aanvulling: met de echo met 9 weken was ik volgens die echo 3 dagen langer zwanger dan ik dacht, en met de termijn echo dus 6 dagen. Mijn partner en vooral ikzelf waren echt reuze babies (hij 4 kilo en ik 4,5 kilo) en we hebben gewoon het gevoel dat ons kindje ook een hele grote baby zal zijn, en dat die groei nu al aanwezig is.

    Kan iemand hier verder wat nuttigs over zeggen?
     
  2. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.856
    5.523
    113
    Vrouw
    Het enige wat me nu te binnen schiet is dat de baby nog zo klein is, en het meten gewoon lastig blijft, iets er naast en je hebt al een paar dagen verschil. Ik zou me er niet al te druk om maken.

    Dat gezegd hebbende, ik werd bij mijn kinderen ook een paar dagen vooruit gezet. Tot een week of 20 groeiden ze precies gemiddeld en daarna wat sneller dan de curves. Mijn oudste was 10 pond op 42 weken, de jongste bijna 9 op 38 weken.
    Mijn moeder kreeg ook grote kindjes, wellicht zit er daar iets qua aanleg.

    Maak je zorgen kenbaar bij de vk. als zij een extreem groot kindje vermoeden krijg je wel een groei echo / suikertest etc.
     
  3. Kitty89

    Kitty89 Actief lid

    13 aug 2020
    219
    256
    63
    Vrouw
    Een suikertest ga ik sowieso krijgen omdat mijn moeder zwangerschapssuiker had (niet bij mij overigens) en ga het zeker allemaal bespreken, maar was meer benieuwd of mensen dit herkennen.
     
  4. siepel

    siepel Actief lid

    15 jun 2010
    417
    206
    43
    Die eerst weken groeien alle kindjes nog aardig gelijk op, pas later gaan baby's meer hun eigen lijntje groeien. Maar als je kindje echt flink lijkt te worden zullen ze dat met de 20 weken echo ook zien. Het kan best dat je dan als nog in termijn gecorrigeerd wordt, of ze houden rekening met een grote baby. Dan zullen ze je misschien niet over de 40 weken laten lopen bijvoorbeeld
     
  5. Kitty89

    Kitty89 Actief lid

    13 aug 2020
    219
    256
    63
    Vrouw
    Dus volgens jou kan het dat ik 2 a 3 dagen na mijn menstruatie al ovuleerde?
     
  6. Visje79

    Visje79 VIP lid

    9 jan 2019
    5.029
    5.934
    113
    Vrouw
    Ja hier ook zo. Zoon 4 kg bij 40 weken. Zwanger van dochter. Laatste menstruatie 7 maart, LH piek op 16 maart. Uitgerekende datum zou dan ergens rond 12-12 zijn. Uiteindelijk werd ik een week vooruit gezet. Alsof ovulatie op CD 6 geweest zou zijn, vier dagen voor m’n LH piek. Uitgerekende datum was dus 5-12. Uiteindelijk werd ze bij 37+6 geboren. 3120 gram. Ik denk zelf dat ze dus eigenlijk bij krap 37 weken geboren is. Maar ja, prima, beter vooruit gezet worden dan dat je een week achterloopt toch?
     
  7. wiedeltje

    wiedeltje Fanatiek lid

    2 apr 2012
    1.134
    1.466
    113
    Tja, volgens mij kan je er niet zoveel mee.
    Zoals hierboven gezegd dat ze de termijn aanpassen bij de 20 weken echo vraag ik me af of dat daadwerkelijk gebeurd.
    Ze gaan er vanuit dat de eerste 12 weken ongeveer een kindje hetzelfde groeit en er nog geen grotere of kleinere kindjes zijn. Het is wel zo dat het meten best precies komt. Een paar millimeter verschil en de datum verschuift alweer. Ook kan er verschil in zitten hoe snel een kindje zich innesteld.
    Ik denk dus dat je er bij neer moet leggen. Ik heb me ook weleens afgevraagd of de termijn klopte, maar ja...
     
  8. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Ik denk dat dit kan. Dit was bij mijn oudste ook achteraf gezien zo en nu weer: ik ben 6 dagen vooruit gezet (en bij de oudste 5) Ik heb juist altijd ieniemienie baby’s en ben op 39+6 en 40+1 bevallen dus het klopte ongeveer dus ook wel...


    Als je kind echt groot is dan wordt dit gecorrigeerd vanaf 20 weken en zullen ze daar ook rekening mee gaan houden. Op zich maakt die datum an sich verder niks uit natuurlijk als je maar bevalt tussen 37-42 weken. Maar als je kind te groot blijkt zullen ze je echt niet tot 42 door laten lopen lijkt mij..
     
  9. Cookies

    Cookies Actief lid

    18 jun 2016
    480
    223
    43
    Bij mijn zoon weet ik 100% zeker precies wanneer ik zwanger geraakt ben, maar volgens de vk was dat een week later. Kan helemaal niet, want ik heb toen helemaal geen gemeenschap gehad ;). Mijn man was niet eens thuis, die reist namelijk veel voor z’n werk.
    Ik heb het altijd op z’n beloop gelaten. uiteindelijk is er met bijna 41 weken een gezonde 8,5 pond en 57 cm bonk van een ventje uitgekomen. Zegt de vk in dienst; zoveel vernix nog, die is nooit al 41 weken geweest :roflmao::roflmao:.

    het is ook voor hun een beetje gokken soms volgens mij
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  10. caatje87

    caatje87 Fanatiek lid

    3 feb 2012
    1.322
    1.472
    113
    NULL
    NULL
    Hier ook zo. Meer dan een week vooruitgezet. Cyclus altijd rond de 30 dagen. Nu wel eerste ronde sinds spiraal. Rond cd7 ergens mn ei gehad. Normaal ook nooit. Verklaarde wel waarom ik mij zo beroerd voelde zo vroeg. Was dus achteraf al een week verder. Just go with the flow.
     
  11. hibiscusje

    hibiscusje Fanatiek lid

    31 mrt 2020
    2.201
    3.255
    113
    Vrouw
    bij mij klopte de termijn ook niet met de dag van bevruchting.
    Ik weet exact welke dag het is gebeurd.
     
  12. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.856
    5.523
    113
    Vrouw

    Hier dus met elke 20w echo gemiddelde (p50/52) kindjes. Geboren helemaal bovenaan de curves, p90/98.
    Een groei echo later zegt ook weinig, een paar met een bepaald aantal weken er tussen wel voor een betere inschatting. Ik kreeg rond 30/33/36 weken groeieho's bij de tweede en derde ivm p98 van de oudste bij geboorte.
     
  13. flowertje36

    flowertje36 Fanatiek lid

    21 sep 2014
    4.074
    1.314
    113
    Vrouw
    Hier waren de eerste echo's altijd prima en met 20 weken en 30 weken ook nog.
    Maar toch allebei p98 geboren.
    En was zelf echt een normale baby qua gewicht en man was zwaarder.
     
  14. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Na de termijnecho tussen 10 en12 weken passen ze doorgaans de uitgerekende datum niet meer aan. Dit omdat alle kindjes tussen deze termijn ongeveer allemaal gelijk lopen.

    Dat je vooruit of achteruit gezet wordt heeft meer te maken net de snelheid van celdeling en innesteling in het begin. Ik had een snelle innesteling en testte ook heel vroeg positief en ben daardoor vooruit gezet op een uitgerekende datum waarbij de bevruchting dus (volgens de 14 dagen theorie) heeft plaatsgevonden voor de eisprong.

    Dat laatste kan dus ook andersom, dat de innesteling veel later is geweest en de termijn hierdoor achteruit wordt gezet.
     
  15. wolkje1994

    wolkje1994 Fanatiek lid

    12 aug 2013
    3.892
    5.779
    113
    Hier ook bijna een week vooruit gezet, waarvan ik denk ‘hoe dan?’. Enigste wat ik kan bedenken ja dat het een hele snelle innesteling is geweest
     
  16. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.797
    14.141
    113
    Zo had mn man een leuke verjaardag en zijn we ook tot 3x toe bijgesteld...

    Zou eerst een kerstkind worden, toen nog net geen kerst en toen weer een paar dagen eerder.

    Goh ze werd precies 9 maanden later geboren op de dag af...bij 38.1...euhm...ja tuurlijk...Geen donshaartje te bekennen wel wat vernix maar niet veel. Ik neig eerder naar de 40.

    Deze keer weten we ook de datum van zwangerschap. Paar dagen afwijking oke, moet ook nog elkaar vinden enzo. Maar ik gok 18 december, alhoewel we ons eerste doel (1e echo) eerst maar eens moeten halen...11 mei duurt nog zoooo lang.
     
  17. Mamaroosje

    Mamaroosje Actief lid

    31 mei 2020
    235
    321
    63
    Vrouw
    Ik dus ook bij m’n dochter. Maar werd een week achteruit gezet. Ben met 39+1 bevallen van m’n dochter van ruim 8 pond. Denk dat is dus eigenlijk al 40 weken geweest moest zijn.
     
  18. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik had het gevoel ook. Ik werd 6d vooruit gezet. En dat ondanks dat zelfs mijn eisprong gewoon gevolgd werd (mmm).
    Dit was bij mijn eerste.

    Bij mijn tweede klopte hij wel exact.

    Beide bevallingen zijn met 37w opgewekt, beide kids zijn dus met 37w geboren.
    En mijn eerste was VEEL randprematuurder dan mijn tweede. Terwijl de eerste betere omstandigheden in de buik had (diabetes) en de tweede een heel verschikkelijk moeilijke start van zijn leventje had.

    Toen ik ze kon "vergelijken" en terugkeek, moest het idd de termijnecho zijn geweest die niet klopte (toen ook lang mee gezeten).

    Maar toen dacht ik alleen maar "mooi mn zwangerschap is met een week ingekort".

    Anyway. Reken er op dat je baby met 20weken echo dus aan de kleine kant is dan, en als je een ongecompliceerde zwangerschap hebt, zal je hopelijk gewoon bevallen als het tijd is om te komen ;)

    (Overigens het isxhelemaal goedgekomen met allebei, er zijn geen gevolgen meer van de vroege geboortes of nare start)
     
  19. mamavantwee37

    mamavantwee37 Fanatiek lid

    10 aug 2020
    2.733
    2.045
    113
    Bespreek het met je vk. Als het een grote baby is, komt dat wel aan het licht, maar stel dat je om wat voor reden dan ook al rond week 38 moet bevallen, dan zit je eigenlijk rond 37. kan nog wel verschil maken. Als je vk toch blijft bij de termijn, dan moet je dat maar aannemen.

    Bij mijn tweede werd ik ook 4/5 dagen naar voren gezet t.o.v. de termijn die ik zelf met ovulatie had berekend. Hij is uiteindelijk gehaald met 38 weken met geplande keizersnede en in het begin merkte je toch dat hij zich moeilijk warm kon houden en snel geel zag. Oudste is met 39+5 geboren en die was 1 cm kleiner en 10 gram lichter, maar die is wel in een zeer koude winter geboren en die had het helemaal niet. Niet het geel zien en niet het niet goed warm kunnen houden. Bij mijn tweede was het overigens ook zo dat ik met week 13 terug moest komen voor de meting, want in week 11 kwam ze er niet uit. De twee gemeten termijnen lagen 7 dagen uit elkaar.

    Het is allemaal zo klein en dan ligt het ook nog niet stil of recht, dus het blijft een soort van schatting en het gaat echt over mm.
     
  20. Kitty89

    Kitty89 Actief lid

    13 aug 2020
    219
    256
    63
    Vrouw
    Ik heb nog even een foto erbij gezocht. Ik heb relatief vroeg een uitwendige echo gehad omdat we allemaal twijfelden hoe lang ik zwanger was.

    volgens de huidige berekening is deze echo gedaan toen ik 6+3 was. De verloskundige die toen dienst had zei dat aan de hand van deze echo ik juist minder ver zou zijn dan gedacht. Eerder richting 4 weken.
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina