gevolgen bezuinigingen kinderopvang

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Rosao, 24 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Hebben de bezuinigingen in de kinderopvang invloed op jouw of je partner?

  1. Ja, ik stop met werken

  2. Ja, mijn partner stopt met werken

  3. Ja, ik ga minder werken

  4. Ja, mijn partner gaat minder werken

  5. Nee, wij blijven beide hetzelfde aantal uur werken

  6. Ja, ik ga (een deel van) de opvang informeel regelen.

  7. Ja, ik wilde gaan werken, maar blijf nu thuis bij de kinderen.

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Nureen

    Nureen Actief lid

    12 mei 2010
    311
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij betalen ong 60 euro meer, maar krijgen al best weinig toeslag. 1 kind 2 dagen kdv in de week en 1 dag oma. De bedoeling is dat ie 3 dagen naar het kdv gaat......Belachelijk veel geld strax voor 3 dagen, maar ik probeer het te verdelen over 2 inkomens, dus dat mn man 300 en ik 300 betaal....
     
  2. Belle1981

    Belle1981 Bekend lid

    5 jun 2011
    654
    0
    0
    NULL
    NULL
    Evenstar, je hebt helemaal gelijk. Alleen snap ik die manier van uitleggen wel. Wij hebben ook eens alles op een rijtje gezet van alle kosten, 1 kind 2 dagen in de opvang (ik werk maar 9 uur verdeeld over 2 dagen maar zou dan dus 2 dagen opvang nodig hebben want ze hebben hier geen halve dagen opvang), dus voor deze uren heeft het geen enkel nut. De oudste heeft dan tussentijdse en naschoolse opvang nodig. Rekening: gelijk aan mijn inkomsten. Dus gevoelsmatig werk IK dan voor niets. Ft. idem dito, net als dat de aflossing van de DUO van ML van lang geleden dan fiks zal stijgen. Die is nu al zo hoog (200 euro per maand) en als ik dus FT zou werken, ga ik erop ACHTERUIT qua inkomen. Neem daar begin ik dus niet aan.
    Ik ga me niet gek werken, kindjes in de opvang, om erop achteruit te gaan. Nu is het zo geregeld dat mijn moeder de dinsdag middag oppast en mijn ML is de donderdagavond thuis. Kon dat gelukkig regelen met harde wens op werk. Ik ben dus een beetje daarvoor geswitched van werktijden.

    In die zin zou ik het gevoel krijgen dat ik met mijn inkomen net de opvang kan betalen. Je kunt natuurlijk ook zeggen: ik werk dan voor niets aangezien ik er niets aan over zou houden.

    Nu houden wij mijn inkomen erbij dus over, met aftrek van ons gezamelijke inkomen wbt. overblijfkosten dien er weleens zijn voor de oudste. Uiteraard is dat niet MIJN rekening, omdat IK die dag werk, maar ONZE rekening. Alles is van ons, en niet van iemand alleen. Daarvoor zijn we al te lang samen.

    We hebben het zo geregeld en dat gaat prima. Meer werken levert dus juist minder op en nee, ik werk om te leven en leef niet om te werken...blabla ;) maar goed, ik heb dan ook geen carrieredrang.
     
  3. Miepie80

    Miepie80 VIP lid

    6 mei 2007
    8.101
    3
    0
    Ik was van plan om volgend schooljaar weer te gaan werken (ben er nu even uit - kleine drieling thuis ;)), maar heb gisteren berekend hoeveel we terug krijgen als ik 2.5 dag werk en de kinderen 3 dagen naar het kdv gaan. Ik zou 40 euro bij moeten leggen!!! Maw, het kóst mij geld om te werken. Ik blijf dus denk ik in elk geval nog maar een jaartje langer thuis...... (ook niet erg ;))
     
  4. evenstar

    evenstar VIP lid

    22 jan 2009
    9.809
    3
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Oh, ik snap de frustratie heel goed. Het is heel vreemd om meer te werken en minder over te houden, wij hebben juist met het oog daarop ook erg moeten puzzelen met wat we aan uren verdelen. 50-50 kon gelukkig, dat is wel zo makkelijk ook voor je 'gevoel' over het inkomen.

    Ik zeg ook echt niet dat ik het eens ben met de bezuiniging, het werkt precies in de hand dat juist vrouwen stoppen met werken, omdat het voor hun gevoel niet (genoeg) loont. Ik ben een beetje een plaat die blijft hangen hierover, :), maar een deel daarvan is toch echt een mindset over hoe je tegen inkomen en werk aankijkt als vrouw. Met dezelfde redenering kan het net zo goed de man zijn die zou stoppen, en dat hoor je toch heel weinig in deze discussies... ik ben geen feminist hoor. Maar ik maak me in het kader van deze bezuinigingen wel een beetje zorgen om de emancipatie. Blijkbaar is het toch nogsteeds zo dat de man het hoofdinkomen verschaft, en alles wat de vrouw aan inkomen erbij kan hebben is meegenomen. Levert dat ten opzichte van de kdv kosten niet genoeg op, dan werkt de vrouw 'dus' maar niet. Ik had gehoopt dat we na meer dan 50 jaar wel verder waren, maar er is maatschappelijk nogsteeds een groot verschil. Misschien is een verschil niet erg, maar een zodanig verschil dat door deze maatregelen duizenden vrouwen zouden stoppen met werken (stel dat dat zo is), vind ik wel zorgelijk ;)
     
  5. Belle1981

    Belle1981 Bekend lid

    5 jun 2011
    654
    0
    0
    NULL
    NULL
    Evenstra, je hebt ook gewoon helemaal gelijk. Maar als ik het vanuit mijn persoonlijke positie zie, is werken leuk, maar als ike rop achteruit ga, hard moet werken, kinderen naar opvang, ik gesterssed, iedereen gestressed, lijkt me het niet waard. Daarnaast heb ik sowieso altijd gezegd dat wanneer ik kinderen wil, ik niet ft wil werken. Dat zit gewoon in mij. Zou ik alleenstaand zijn is het wat anders, maar op deze manier werk ik me niet te pletter voor niets ten koste van een heleboel. Dat vind ik het niet waard.
     
  6. evenstar

    evenstar VIP lid

    22 jan 2009
    9.809
    3
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Nee, erop achteruit gaan... :$ Dat is van den zotte natuurlijk. :x Dat kan volgens mij alleen als je partner echt heelveel verdient, en de opvang duurder is dan wat de andere partner dan verdient. Dus bij een enorm verschil in salaris. Zelfs in de hogere inkomensklasse krijg je wel toeslag toch? Ik zit duidelijk niet in die inkomensgroep :) Ik verdien 20% bovenmodaal als ik FT zou werken, en nu precies modaal met 4 dagen werk. Mijn man verdient meer, maar dat scheelt netto 250 euro per maand, hij is een senior in de functie waar ik junior ben zeg maar.

    Ik vind wel dat de kdv toeslag heel vaak genoemd wordt in het kader van nog grotere bezuinigingen. Het verbaast me dan ook zeer dat een zeker persoon desondanks politicus van het jaar is ;). Maar ja, we zijn misschien een dure maar relatief kleine groep van de samenleving, als werkende ouders van jonge kinderen :(
     
  7. rebekka84

    rebekka84 Fanatiek lid

    27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Wij blijven hetzelfde aantal uur werken. Het scheelt netto maar 8 euro per maand wat we betalen. Daar hoef ik toch geen uren voor aan te passen lijkt me.
     
  8. Belle1981

    Belle1981 Bekend lid

    5 jun 2011
    654
    0
    0
    NULL
    NULL
    Evenstar, nee hoor mijn man heeft een gewone baan. Maar alles bij elkaar opgeteld: dus 2 dagen opvang voor de jongste, wat ik niet nodig heb met 1 keer 5 uur en 1 keer 4 uur werken, tussen en naschoolseopvang van de oudste, en DUO die omhoog schiet...dan heeft het weinig zin. Werk ik ft dan gaat de duo ook fiks omhoog en dat kan ineens heel veel zijn. Dan werk ik echt een beetje voor niks en dat is zoooo zonde.

    Maar meer nog zit het gewoon tussen mijn oren: ik wil niet van hot naar her rennen met kinderen, dat vind ik het niet waard. Maar dat is gewoon een heel bewuste, persoonlijke keuze, ik doe mijn werk echt met plezier, maar gewoon niet zoveel uren ;)
     
  9. evenstar

    evenstar VIP lid

    22 jan 2009
    9.809
    3
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Maar DUO staat natuurlijk wel los van de toeslag. Ik weet wat dat is hoor, hier twee hoogopgeleiden (beiden gepromoveerd zelfs), maar beiden zelf onze studies betaald, ik had zowel vertraging als twee studies en heb daardoor best een flinke schuld, en mijn man is via het MBO opgeklommen, en dat wil je echt niet weten :$

    Wij zeggen altijd, we zouden een heel grote auto kunnen kopen als we onze studies niet nog voor een deel moesten aflossen. Toch vind ik de studie echt een investering, ik was nooit gekomen waar ik nu ben zonder die investering ;) Staat voor mij dus wel los van kdv kosten.
     
  10. Belle1981

    Belle1981 Bekend lid

    5 jun 2011
    654
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja, dat klopt en die schuld is er nu eenmaal, en lossen we gewoon maandelijks af, maar als je bedenkt dat ik nu 9 uur werk, man 36 uur en we nu al maandelijks 200 euro betalen....dus als ik ft zou werken gaat het nog meer omhoog en dan met al die schoolkosten en opvangkosten wordt dat te gek voor woorden. Jammer alleen dat mijn man zijn studie wel heeft, maar nu dus totaal ander werk doet ;)

    Gelukkig heb ik verder geen studieschuld, en we hebben helemaal geen schulden verder, dus dit is het enige, maar wel fiks meteen ;)
     
  11. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Ik heb van mensen binnen de kinderopvang al begrepen dat het aantal nieuwe aanmeldingen voor KDV aan het zakken is en dat van veel van de kids die er zitten, ze minder gaan komen of helemaal niet meer.
    Kamp moet dus gauw ophoepelen van sociale zaken, op defensie was ie beter op z'n plek, geloof ik. Hij kletst ongelovelijk uit z'n nek iig....

    Wij blijven beiden werken. Maar wij gaan er dan ook maar 17 euro per maand op achteruit, qua kinderopvangtoeslag. Het viel ons mee, we hadden erger verwacht.
    Nu hebben we nog maar 1 dochter, dat scheelt financieel ook. Mochten we er volgend jaar hopelijk wel een tweede bij gaan krijgen, dan gaat die toch pas in 2013 naar opvang toe, dus daar hoeven we nu nog even niet mee te rekenen.
    Wij zijn echter wel aan het denken hoe we dat financieel op zouden kunnen vangen en mogelijk dat mijn man op een nieuwe werkplek, (hij is aan het rondkijken voor een leukere baan), wat meer kan werken op wel 4 dagen, zodat ik 2 dagen kan gaan werken en we dus nog maar 1 dag opvang nodig zouden hebben.
    Want onder de huidige omstandigheden 2 kids in de opvang betalen, gaat eigenlijk niet. Stoppen met werken is ook geen optie en als het echt op bezuinigen aankomt, zouden wij eerder moeten besluiten maar geen tweede meer te krijgen.
    Dat doen we dus niet, belachelijk zou dat zijn...
    We kijken dus wel hoe we het uit gaan zingen en hopen dat de crisis een beetje snel over gaat trekken.
     
  12. evenstar

    evenstar VIP lid

    22 jan 2009
    9.809
    3
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Oh, ah, ik snap nu wat je bedoelt. Bij ons staan de DUO schulden los van elkaar. :( We hebben allebei een schuld, maar mijn man lost per maand meer af omdat hij meer verdient. Als ik meer ga verdienen maakt dat voor hem niet uit. Volgens mij kan je dat bij DUO zelf aangeven, of het inkomen van je partner meegenomen wordt of niet? Ik heb althans nooit iets gehoord terwijl we allebei al aflosten voor we samen waren (en later pas gingen samenwonen en trouwen). Hmm... nu maak ik me opeens druk hierover :( :)

    Nu moet daarbij wel gezegd worden dat hij al maximaal aflost volgens mij, maar hij zit ook rond de 200 euro p/m. Als ik dit van tevoren had geweten, had ik als student echt in een bezemkastje gewoond en niet op de dure kamer die het grootste deel van mijn schuld nu is :):x
     
  13. mamavanjuul

    mamavanjuul VIP lid

    10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Wat ik dan weer niet snap is het volgende: Er wordt keihard bezuinigd op de kdv. Wij maken daar helemaal geen gebruik van, dus hoef geen subsidie en dus niks te betalen aan kinderopvang.

    Wij hebben het dus op een andere manier opgelost.

    Maar sinds 1-1-2012 valt de psz dus ook onder de wet kinderopvang.
    Normaal gesproken betaalden wij zo'm 35 euro per maand, voor 20 uur. Nu moeten wij, omdat het dus onder de wet kinderopvang gaat vallen, 136 euro betalen voor 20 uur.
    En omdat het onder de wet kinderopvang valt, hebben wij nu wel recht op de belastingteruggave. Nu ga ik 4 euro per maand minder betalen, omdat de rest van de belastingteruggave wordt gedaan.

    Dus waar is dan de bezuiniging????
    Door de nieuwe wet, gaan opeens veel meer ouders gebruik maken van de belastingteruggave....dan heb je toch veel meer uitgaven...of ben ik nou zo blond :(
     
  14. mamavanjuul

    mamavanjuul VIP lid

    10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector

    Er wordt pas naar het inkomen gezamenlijk gekeken, als je een verlaging wil van je maandelijks af te lossen bedrag :)

    Moet ik misschien ook maar eens gaan doen....net 2 slechte jaren gehad met de zaak :)
     
  15. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Ik ben ook erg pro emancipatie, maar zie binnen mijn eigen relatie ook dat zorg voor de kids mij gewoon beter ligt dan mijn man. Ik weet intuitief vaak wat er aan de hand is en kan daar actie op zetten, terwijl mijn man echt vaste regeltjes heeft en inmiddels een soort van checklist in zijn hoofd wat er mis zou kunnen zijn, (maar dan nog belt ie mij vaak, omdat ie het niet weet).
    Ik denk dat emancipatie OOK is dat het zorgen voor de kids een hoger aanzien krijgt, zeker in ogen van mannen. Want ik zit er als vrouw niet zo op te wachten om precies te moeten doen wat mannen doen, om maatschappelijk een beetje respect en erkenning te krijgen, als mijn aandeel verder over het hoofd gezien wordt.
    Ik vind namelijk ook dat het feit dat ik hoofdopvoeder ben, (zo is de realiteit nou eenmaal, en dan moet ik nog zeggen dat ik een aardig betrokken man heb!), maatschappelijk gezien wat meer respect zou mogen hebben. Daarmee maak ik mijn kids namelijk klaar voor de maatschappij en klaar om hun plekje binnen die maatschappij op een goede manier in te gaan nemen.
    En vanuit mijn werk kan ik je wel vertellen hoe duur het is als ouders die taak verzaken.... ;)
     
  16. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Nee, dat is weer een stel ambtenaren die niet goed nagedacht heeft over het in elkaar zetten van die wet... :(
     
  17. mamavanjuul

    mamavanjuul VIP lid

    10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    ;) helemaal mee eens!
     
  18. heleentje80

    heleentje80 Fanatiek lid

    30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    Ik denk dat veel vrouwen hun baan ook zien als extra.
    Ik toch, mocht ik de Lotto winnen, ik ging niet meer werken.
    overigens bakken de meeste mannen weinig van het huishouden en willen ze er ook niets van kunnen bakken.
    Vb mijn man heeft nu nog verlof staan en weigert dit te gebruiken voor opvang als er eentje ziek is.
    Tja, wat doe je dan hé
    BTW helemaal off topic dus
     
  19. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.825
    1.280
    113
    Ik denk dat dat een belangrijk onderscheid is, sommige mannen willen het niet doen en hun partner laat ze er vaak gewoon mee weg komen omdat dat wel zo makkelijk is. Tja, als ze het nooit doen of proberen zullen er nooit net zo veel feeling voor krijgen...

    Ik denk ook niet dat kinderen opvoeden nou speciaal 'vrouwenwerk' is, het wordt meer aan vrouwen overgelaten en vrouwen worden er vaak beter over geinformeerd waardoor ze dus meer info krijgen en meer oefening. Als mannen dat ook zouden krijgen (of zelf meer op info uit zouden gaan) dan zouden ze er net zo veel feeling in krijgen als vrouwen.

    Ik kan hier ook wel echt zeggen dat mijn partner net zoveel feeling heeft voor de opvoeding van Thijmen als ikzelf.
     
  20. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    Als je maximaal aflost maakt het niet uit, maar als je minder aflost dan dat maximale bedrag, wordt er naar je inkomen gekeken en daarbij wordt dus het gezamelijk inkomen genomen. Ook voor jouw schuld.
     

Deel Deze Pagina