Onze zoon van 9 dagen oud krijgt bv. Het begin was lastig, maar de laatste 2 dagen van de kraamweek ging het super. En jahoor, de kraamhulp is weg en de problemen beginnen... Hij drinkt goed, vaak wel veel te gulzig. In het begin lag hij zo'n 2x15 minuten aan de borst. Nu heb ik veel melkproductie en na de eerste paar dagen lag hij nog 2x10 min aan de borst. Daarna viel hij in slaap en was hij zeer tevreden Sinds gisteren is hij begonnen met veelvuldig spugen. De eerste keer kwam de spuug er echt met een boog uit na de voeding. Daarna nogmaals. Ik heb o.a. geprobeerd om hem per borst minder lang te laten liggen en om maar 1 borst aan te bieden. Helaas spuugt hij dan vaak alsnog. Tussen de voedingen is hij onrustig omdat hij volgens mij nog steeds honger heeft. Ik vind het moeilijk in te schatten of ik hem dan alweer moet aanleggen aangezien hij dan zijn voeding net grotendeels heeft uitgespuugd. Ook heb ik geprobeerd om maar 1 borst aan te bieden en de andere te kolven. Maar hij blijft onrustig. Wat kan ik het beste doen? Ik voed nu om de 3 a 4 uur.
Hoi, Gefeliciteerd met je zoon! Vervelend dat hij zo spuugt. Vaak zie je bij moeders met veel melk dat hun kindjes gaan spugen. De melkproductie is vaak de 1e weken aan de hoge kant en dat reguleert zich vanzelf. Baby's die (veel) spugen zijn gebaat bij vaker en korter voeden, dan is nl. de druk op het maagje niet zo groot. Je voedt nu om de 3-4 uur. Ik zou adviseren hem om de 2-3 uur te voeden. Geef dan 1 borst per keer en houd je baby na het voeden nog een poosje rechtop. Spuugt je baby na de voeding en heb je het gevoel dat hij nog/weer honger heeft, dan geef je nog een keer dezelfde (legere) borst om te voorkomen dat hij nogmaals overloopt. De onrust tussen de voedingen wordt denk ik veroorzaakt door krampjes. Kindjes die veel melk binnen krijgen hebben vaak last van onrustige darmen en krampjes. Laten drinken aan de lege borst helpt hier ook voor. Het helpt hem waarschijnlijk ook als je hem gewoon bij je houd tussen de voedingen in. Een draagdoek of ander draagsysteem kan daarbij behulpzaam zijn. Nog een paar linkjes voor je: spugen en veel melk Succes de komende dagen