Gezelschapsspellen met een kleuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door GossipGirlxoxo, 2 aug 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Wat is het favoriete spel van jouw kleuter en vind je zelf ook leuk om te spelen?

    Wij spelen elke avond na het eten 4 potjes van een spelletje met kleuter dochter en puber zoon. We spelen nu al 3 weken lang elke avond 4 potjes Uno en ik ben zelf toe aan wat variatie. Ik ben gaan googelen en kwam yahtzee voor kleuters tegen, dit was dan met dieren ipv cijfers, iemand hier ervaring mee? En ik kwam het kaart spel Skip-bo tegen. Dat spel ken ik zelf niet en weet dus niet of dit te doen is met een kleuter van 5 jaar? Ook vraag ik me af of met een kleuter rummikub al leuk is om te doen of dat ik dan wel nog echt voor de junior variant moet gaan? En speelt er iemand weleens Monopoly junior met haar kleuter? Of is dat wel echt nog te moeilijk voor 5 jarigen?
    Alle andere tips zijn natuurlijk van harte welkom! Enige wat belangrijk is dat het spel met 4 spelers te spelen is.
    De spellen die we nu hebben en vaak spelen zijn:
    Mens erger je niet
    Ganzenbord
    Plaatjes bingo
    Uno
    Memorie
    Dr. Bibber (vind ik echt heel stom)
    Kwartet
     
  2. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.925
    1.659
    113
    Vrouw
    Uno
    Rupsenspel
    Memory
    Monopoly kermis
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  3. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.344
    113
    Hier wordt ook heeeel veel UNO gespeeld, ik herken de zoektocht, want zoontje is gek op spelletjes.

    Carcassonne junior vind ik een leuk snel spel, Pim pam pet ook. Monopoly junior kan ook, wellicht met een beetje hulp, net als katan junior, al moet je voor deze spellen wel wat meer tijd voor uittrekken. Speed cups is ook grappig om te doen en lekker snel.

    Heb je al smart games? Die kan ze zelf spelen, maar dat doen we soms ook met elkaar, door elkaar af te wisselen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.925
    1.659
    113
    Vrouw
    Skip bo vond mijn zoon leuk rond 5/6 jaar
    Ganzenbord maar dan hebben wij de disneyversie
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  5. Magnolia29

    Magnolia29 VIP lid

    30 nov 2015
    11.388
    23.005
    113
    Vrouw
    De favorieten van onze bijna 5 jarige;

    Mens erger je niet- dierenvriendjes
    Jumbolino
    Memory
    Let's go fishin' hengelspel
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  6. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.127
    1.926
    113
    Mijn kleuterdochter van 5 is momenteel helemaal into pesten. Verder spelen we regelmatig Triominos, Levensweg junior, kwartet, memory, HalliGalli, ganzenbord, Mens erger je niet, Catan junior, Uno, Gris en grijp (2 spelers), Holle bolle big, Cluedo junior, en de sjoelbak komt regelmatig op tafel. Rummikub doen we ook, maar daar heeft mijn dochter wel wat hulp bij nodig. Skipbo hebben we ook, maar dat wordt niet veel gekozen door onze kinderen.
    Mijn zoon vond op die leeftijd dammen en Wie is het erg leuk, maar dit is voor 2 personen. Geen ervaring met de dierenyahtzee.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  7. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Nee we hebben nog geen smart games. Heb wel al een paar keer wat daarvan in mijn handen gehad. Ik meen me te herinneren rood kapje en de drie biggetjes. Kan dat? Zijn die smart games echt aanraders?

    Ik ben net even op zolder gaan kijken in de kast met de spellen die we vroeger met zoon speelden en heb Monopoly junior, rara wie ben ik en rummikub (niet junior) uit de kast getrokken. Ben ik best blij mee! Ik vraag me bij wie ben ik alleen af hoe ik dit met haar moet spelen. Omschrijven van de personages en afstrepen nav haar vragen zal ze zeker wel kunnen. Maar uiteindelijk als er 4 plaatjes over zijn kan ik niet vragen heb jij *Pietje? Want ze kan niet lezen. Even een praktisch probleempje waar we vast wel een oplossing op vinden.
     
  8. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Skip bo heb ik ook net van zolder gehaald. Nieuw in de verpakking nog. Ooit al eens voor zoon gekocht en nooit gespeeld met hem. Is er van Skip Bo net als Uno geen junior versie nodig voor de 5/6 jarigen?
     
  9. liset22

    liset22 Actief lid

    21 jul 2007
    210
    99
    28
    Dierenyahtzee is leuk! Wij hebben het al jaren en zelfs nu mijn dochters wat ouder zijn, spelen ze het nog steeds graag.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  10. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Wij hebben ook de dierenvriendjes versie van mens erger je niet. Bij mijn zus speelt ze wel de gewone mens erger je niet met zus, zwager en nichtjes dus thuis hebben we bij de dieren vriendjes zelf de regel toegevoegd dat je elkaar van het bord mag gooien als je op hetzelfde vakje uitkomt ipv er naast gaan staan.
     
    Magnolia29 vindt dit leuk.
  11. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    We spelen vooral normale versies. Oa ook Yahtzee. Maar Rummikub is nog wel een ingewikkelde die we niet tevoorschijn halen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  12. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Top! Dan ga ik die mogen aanschaffen. Yahtzee is namelijk een spel die ik zelf ook leuk vind.
     
  13. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    En hoe oud is je kind / zijn je kinderen?
    Op de normale Rummikub doos staat vanaf 6 jaar. Die leeftijd staat ook bij wie ben ik? Ik vermoed door het lezen van de namen.
     
  14. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.344
    113
    Smartgames zijn hier een groot succes, maar mijn zoontje vindt spellen spelen echt heel leuk. Roodkapje hadden ze in de kleuterklas en vond mijn zoontje ook leuk.

    rummikub is ook leuk, spelen wij ook veel, dan mag hij neerleggen zodra hij kan (dus geen minimaal aantal punten om uit te gaan). ‘Wie is het’ vindt mijn zoontje ook leuk. Je hebt die ook in disney variant volgens mij, dat maakt het makkelijker.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  15. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Dat zou inderdaad al schelen met het lezen van de namen omdat ze de meeste namen dan kent/herkent van de films.
     
  16. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Mollenmania
    Betoverde doolhof
    Stratego junior
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  17. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Mijn jongens zijn 5 en 6. Het lastige zit hem vooral in het schuiven. Maar bij de openingszet moet er ook gerekend worden tot 30 of meer. Het zou inmiddels wel kunnen hier, hij staat nu een jaar achtereen in de kast. Maar de eerste helft van groep 3 wordt er nog gerekend onder de 20, daarna misschien ook nog wel tot 20. Dus dan is 6 vrij jong om erop te zetten. De juniorversie hebben we weg gedaan, dat was geen succes. Bij Yahtzee kunnen ze tenminste de ogen nog tellen en rustig aan tot rekenen gaan komen. Mijn dochter van 2 gooit voor de lol mee. Dan vissen we er gewoon dobbelstenen uit voor haar.

    Catan het basisspel valt nog mee in moeilijkheid, zeevaarders ook nog wel. Van de jonior spellen is Carcasone imo de leukste.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  18. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Leuke tip! Die gaat op de lijst. Dat is alleen maar voor 2 spelers toch?
     
  19. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Weet je ook nog waarom de junior versie van rummikub geen succes was? Alsnog te ingewikkeld of juist te simpel waardoor het saai werd?
     
  20. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Te simpel. En het leek ook niet echt op Rummikub. Dan kan je beter de normale pakken en daar jouw eigen spelregels aan verbinden. Of samen met jouw kleuter een team vormen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina