Gezonde keuzes maken maar daardoor afvallen. Is dat nog oké?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Dejavu85, 2 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dejavu85

    Dejavu85 Lid

    22 apr 2020
    77
    44
    18
    Lieve dames,

    Deze zwangerschap kom ik meer aan dan mijn vorige zwangerschap. Ik merk dat ik daar moeite mee heb waardoor ik gezonder wil eten. Nu snoep ik normaal al niet veel, iedere dag 2 snoepjes of een koekje en verder 4 boterhammen en normaal portie tijdens diner. Ik drink geen frisdrank of sap maar alleen koffie en water. Dus waarom ik nu meer aankom vraag ik me af. Ben iets over de helft en bijna 5 kilo aangekomen. Nu ben ik deze week begonnen met andere keuzes maken. Ik ontbijt met 2 boterhammen, s middags een bakje yoghurt met een beetje honing en s avonds een bakje yoghurt met weinig avondeten of alleen roerei met 2 plakjes bacon. Ik ben deze week niet aangekomen dus dat voelt fijn. Maar is dit wel gezond voor de baby? Eigenlijk vervang ik alleen die 2 boterhammen van de middag voor yoghurt en snoep ik tussendoor dus niets.
     
  2. Soturi

    Soturi Fanatiek lid

    24 sep 2016
    3.621
    3.550
    113
    Vrouw
    Ik moet zeggen dat ik het niet helemaal gezond vind klinken. Je gedachtegang bedoel ik daar vooral mee.

    Je eerste eetpatroon is niks mis mee. En vooral, als je iets over de helft van de zwangerschap bent en bijna 5, dus eigenlijk nog iets minder, kilo bent aangekomen, dan gaat dat heel erg prima. Aankomen hoort erbij bij zwangerschap.

    Mijn tip zal zijn om via de huisarts of vk te zoeken naar een psycholoog. Ik denk dat hier meer achter zit waardoor je er op deze manier mee om probeert te gaan. En ik denk daardoor ook dat je nieuwe eetpatroon straks ook niet goed genoeg gaat zijn en je nog meer wil minderen. Hopelijk zit ik ernaast, maar zo niet, dan kun je er beter nu bij zijn.
     
    Bee80, Iertje81, SAARC en 7 anderen vinden dit leuk.
  3. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief

    Ruilen? Ik eet netjes en er zit al 11 kilo aan en ben niet eens over de helft :roflmao:

    Verder ben ik het eens met Soturi!
     
    twee, Claudia88, Banoe en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Dejavu85

    Dejavu85 Lid

    22 apr 2020
    77
    44
    18
    Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met mijn gewicht en heb ook een gezond BMI maar het is dus meer het idee dat ik nu zoveel meer aankom dan de vorige keer waardoor ik bang ben dat ik straks op 20 kilo extra zit. Denk door gezondere keuzes te maken dit wat te beperken. Dat een roerei als avondeten niet gezond is begrijp ik. Vorige zwangerschap was ik nu pas een kilo aangekomen denk ik? Eindresultaat was toen 7 kilo en had me hier niet weer op ingesteld maar dat gaat op deze manier zeker niet lukken. Door gezond te eten kan ik toch niet zoveel verkeerd doen voor de baby?
     
  5. Soturi

    Soturi Fanatiek lid

    24 sep 2016
    3.621
    3.550
    113
    Vrouw
    Nee, met gezond eten kan je niet veel verkeerd doen voor de baby. Maar je at al gezond. Ik denk dat als je dat gaat aanpassen, je er mogelijk in door gaat slaan. En als dat gebeurt, dán ben je niet gezond bezig voor je baby.

    https://www.24baby.nl/zwanger/gezondheid/gewichtstoename-tijdens-zwangerschap/#:~:text=Ideale%20gewichtstoename%20tijdens%20zwangerchap,11%2C5%20kilo%20te%20beperken.

    Je mag 11,5 tot 16 kilo aankomen. Daar zit je nog lang niet. En ik denk dat je met het eetpatroon dat je had daar prima tussen gaat blijven.
     
  6. Soturi

    Soturi Fanatiek lid

    24 sep 2016
    3.621
    3.550
    113
    Vrouw
    Banoe vindt dit leuk.
  7. Lieverding

    Lieverding Fanatiek lid

    9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    #7 Lieverding, 2 jul 2020
    Laatst bewerkt: 2 jul 2020
    Sorry klinkt helemaal niet gezond dus geen wonder dat je aankomt. gezond is ongeveer zo
    Ontbijt met havermout/granola
    Tussendoor kaas of noten
    Lunch warm zalm of kip met rijs/bolgur/couscous/volkoren meel producten
    Tussendoor 2 fruit/kaas/note
    Avond salade met zalm/kip/magere gehakt

    enkel water drinken en geen magere producten nemen dat heeft geen zin ook boterhammen niet. Desem kan je nog wel eten is veel beter zonder gist. Kip/champignons kaas/ei/avocado/noten wisselende producten

    Griekse yogurt als ontbijt met fruit kan ook. Porties als je zwanger bent moeten rond 350 per maaltijd zijn (ontbijt/lunch/avond) tussendoor 35/80gr afhankelijke wat je kiest

    ik eer btw nu minder gezond maar ik hou dat schema wel grote deels ik heb dat voor zwanger zijn ook gedaan voor afvallen/op gewicht blijven) met speciale programma waar ik meedeed. Nu doe ik vaker gebak ik de ochtend haha en vaker spaghetti vind ik lekker. maar ik kies bijvoorbeeld desem brood met avocado en tomaat en kaas als lunch nu. En in de ochtend soms maak ik havemroutpannekenen: 1 ei, 60 gr haver meel, 150 ml spa rood. Is ook super gezond en havermout en noten vullen heel goed waardoor je dus minder honger hebt.


    Ik heb bij zwangerschappen dat je moet gewoon eten wat je wil zonder natuurlijk taarten elke dag naar binnen werpen en chips elke avond. Minimaal 5 eetmomenten en je kan beter dan in avond om 6 uur eten gewoon normaal en daarna niets meer dan enkel salade om 8 en dan om 10 nog een appel of zo.
    Je koet genoeg vitaminen en mineralen binnenkrijgen en elke dag ei is prima en gezond maar spek kan je laten beter. Neem dan gekookt eitje of zo met broodje desem. als je echt zwangerschapsdieet wil volgen (ze bestaan echt!) kan je beter bij diëtiste zijn
     
    Littlegirl1989 vindt dit leuk.
  8. Moto

    Moto Bekend lid

    5 dec 2019
    590
    535
    93
    Ik ben deze zwangerschap ook al veel meer aangekomen dan de eerste (toen 15kg totaal). En dan heb ik het niet over 5 kg op de helft. Ja ik baal er van, maar ik eet gezond en snoep met mate. Dus denk ik maar mijn lijf heeft het misschien nodig en so be it. Ik ga zeker niet "lijnen" of afvallen nu, heel slecht voor de baby! En mijn buik moet nu een goed huisje zijn voor de baby. Dan heb ik het straks misschien maar wat zwaarder om het weer kwijt te raken. En wellicht gaat dat wel heel vlot.
    Dus ik zou als ik jou was weer "normaal" gaan eten. 7 kg totaal is echt heel weinig en niet zo heel gek dat het deze keer meer zal zijn hoor.
     
    Soturi vindt dit leuk.
  9. Dejavu85

    Dejavu85 Lid

    22 apr 2020
    77
    44
    18
    Voor die 7 kilo heb ik geen dieet gedaan. Ik doe namelijk niet aan diëten en probeer gewoon een gezonde levensstijl te hebben. Dagelijks fruit en groente eten en geen troostvoer eten. Mijn levensstijl is niet verandert en toch kom ik deze keer meer aan en dat verbaast mij.;)
     
  10. Dejavu85

    Dejavu85 Lid

    22 apr 2020
    77
    44
    18
    Waarom is het niet gezond en kom ik daardoor aan? Als ik mijn levensstijl zo aan zou passen zoals jij hierboven benoemt dan ben ik alleen nog maar bezig met eten en dat lijkt me juist niet gezond ( het doorslaan erin bedoel ik dan;))
     
    Soturi vindt dit leuk.
  11. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou gezond eten naar behoefte, en dan niet alleen brood, yoghurt en ei, maar ook goede porties groente en fruit. En dan kun je die weegschaal echt loslaten, tijdens de zwangerschap zou ik alleen die weegschaal in de gaten houden als daar een reden voor is - en die lees ik bij jou echt niet.
     
    Soturi vindt dit leuk.
  12. Dejavu85

    Dejavu85 Lid

    22 apr 2020
    77
    44
    18
    Fruit eet ik dagelijks. Dat is mijn 4 uur moment. En dat roerei is een voorbeeld van iets wat ik de laatste 2 weken 3 keer gegeten heb maar de rest van de avonden eet ik normaal, alleen kleinere porties omdat de maaltijd niet meer op hoeft en ik beter naar mijn lichaam luister wanneer ik genoeg heb. Maar ik zal zeker proberen minder op de weegschaal te gaan staan. :thumup:
     
  13. Dreamer29

    Dreamer29 Fanatiek lid

    25 feb 2015
    2.546
    965
    113
    Iedere zwangerschap is anders, dus daarmee ook je gewichtstoename. Denk niet dat je dat kan vergelijken. Voor je termijn is 5 kg echt heel netjes hoor, zoals je ook kan zien in de tabbeletjes die zijn toegevoegd. Zelf eet ik zoveel mogelijk gezond en snoep niet buiten proporties en zit er inmiddels al 9 of 10 kg aan. Vorige zwangerschap stond de teller op 20, terwijl ik niks geks had gedaan. Blijkbaar kom ik gewoon makkelijk aan tijdens de zwangerschap. Het gaat er vanzelf weet af denk ik maar, dat gebeurde na mijn vorige zwangerschap ook. Dus ik maak me er maar niet te druk om.
     
    Mama to B vindt dit leuk.
  14. Golden1213

    Golden1213 Fanatiek lid

    14 apr 2020
    2.439
    1.825
    113
    Ik ben nu zeven kilo aangekomen, en moet er nog een paar. Ik heb het enkel op m'n borsten zitten en mijn buik. Voor de rest ben ik slank. Ik begrijp je maar voor jou termijn is je gewicht toch goed? Je hebt het niet in de hand hoeveel je aankomt
     
  15. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Ik ben 4 keer zwanger geweest en ik ben een keer meer dan 20 kg aan gekomen en een andere keer maar 12. Heb echt niet anders dan anders gedaan hoor :). Overigens was die 20+ kg er sneller af dan die 12 :rolleyes: maar nu weer netjes op gewicht als voor de zwangerschappen. Zonder dieet.
    Niet snoepen, prima! Maar wel gewoon je maaltijden blijven eten hoor! :)
     
    Rosa Canina en citroenrasp vinden dit leuk.
  16. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.212
    113
    Elke zwangerschap is anders. Ik ben 2x 10 kilo afgevallen (1x met en 1x zonder spugen) voor ik aankwam en 3x lang stabiel gebleven. Dat wil niet zeggen dat ik de ene keer het beter deed dan de andere keer, alleen dat mijn lijf anders reageerde op de hormonen.
    En ja, aankomen kan psychisch best vervelend zijn, ik vond het rot om nu die 70kilo over te gaan. Maar aankomen hoort er bij. Je maakt meer bloed aan, houdt mogelijk wat extra vocht vast, gewicht baby + vruchtwater + placenta, borsten die groter worden... Probeer het realistisch te bekijken ipv alleen naar het cijfertje te kijken
     
  17. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.027
    17.041
    113
    Vrouw
    5 kilo op de helft is toch niet veel? :$
    Ligt er misschien ook aan met welk gewicht/bmi je start...
    Maar een bakje yoghurt als avondeten en afvallen klinkt niet heel goed om eerlijk te zijn.
    Ik zou gewoon normaal eten wat je altijd eet , en niet te veel snoep /koek, maar dat doe je al niet zoals ik lees.
    Volgens mij is het helemaal normaal wat je nu aankomt...
    Ik zit nu op bijna 21 weken en ook 5.1kg aangekomen, ik vond het wel netjes en volgens mij redelijk normaal
     
  18. Moto

    Moto Bekend lid

    5 dec 2019
    590
    535
    93
    Hier hetzelfde, ik doe niks anders maar ik kom toch veel meer aan. Knap waardeloos :| maar ik heb mij er maar bij neergelegd. Ik wil ook af en toe wat lekkers kunnen eten.
     
  19. Vogelmeisje

    Vogelmeisje Fanatiek lid

    3 mei 2010
    1.011
    291
    83
    Een omdenkvraag:

    Vindt jij hoe je nu eet dat je goed voor je lijf én je groeiende baby zorgt? Krijgen jij en je kindje Zo de nodige voedingsstoffen?
    Je lijf is bezig met een werelds project, een mens maken en groeien. Hoe groots is dat.
    Geef je je lijf voor dit de goede hoeveelheid aan stoffen?

    Wat maakt dat je je zorgen maakt om je gewicht?
    Je eet goed, snoepen mag echt wel een beetje.
    Aankomen doe je zoiezo bij een zwangerschap (en geloof mij, iedere zwangerschap is echt anders hoe je lijf reageert).
    Kan je accepteren dat je aankomt?
     
  20. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.261
    19.017
    113
    Ik vraag me echt af waar je mee bezig bent. Niet vervelend bedoeld maar dit komt best obsessief over.
    4 boterhammen en een normale portie avondeten is niks mis mee! Aankomen tijdens de zwangerschap hoort er nou eenmaal bij. Tenzij je ineens veel aankomt zou ik me pas zorgen gaan maken, en dit éérst met je gyn/vk bespreken voordat je veranderingen aanbrengt in je eetpatroon.

    En bacon? 't Is maar wat je gezond noemt...
     
    zonnetje2015 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina