Globus gevoel, iemand?

Discussie in 'De lounge' gestart door Jewel22, 1 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hoi dames..

    Na 4 maanden al radeloos te zijn hoop ik dat hier iemand is die het herkent.
    4 maanden geleden begon ik langzaam een brok in mijn keel te krijgen.. Het gevoel alsof er een bal in mijn keel zat. Ik ben naar de KNO-arts geweest en die ziet niks.Ook loop ik nu bij een logopedist, maar echt niets helpt.
    Ik ben zo radeloos dat ik steeds minder eet, het gevoel er altijd zit en ik eigenlijk overal tegenop zie. Ik wil zo ontzettend graag dat dit stopt.
    Is er iemand die dit herkent, en zoja wat heb je ermee gedaan?

    Alvast onwijs bedankt.
     
  2. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.604
    5.886
    113
    Ik heb dit een aantal jaar geleden gehad, vanuit het niets.Ik durfde niets te eten, bang dat ik er in zou stikken dus leefde echt op youghurt en soep e.d.
    Ook bij mij konden ze niets vinden, uiteindelijk is het na 3 maanden vanzelf over gegaan, man wat was ik blij want zag het allemaal niet meer zitten. Enig bijkomend voordeel was dat ik heel wat kilo's kwijt was geraakt maar goed, vrolijk word je er echt niet van. Sterkte!
     
  3. TinaTeenslipper

    TinaTeenslipper VIP lid

    5 jun 2013
    6.817
    394
    83
    ja ik heb dit weleens. het is meestal gewoon stress. niet toegeven aan het slikgevoel en afleiding zoeken werkt voor mij. meestal is het dan na een paar dagen weer over
     
  4. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.170
    3.124
    113
    Vrouw
    Ik heb dit in mijn tienerjaren vrij lang gehad. Nam 1 hap en had het gevoel dat ik vol zat en het er weer uit moest. Vreselijk gevoel.

    Dokter zei toen: vertraagde slokdarm en schreef mij medicijnen voor. Die medicijnen zijn inmiddels uit de handel genomen omdat er mensen aan zijn gestorven.

    Ook twijfel ik tegenwoordig of het niet psychisch was maar dat ben ik nooit te weten gekomen. Het heeft bij mij denk ik twee a drie jaar geduurd voordat het weer over was.
     
  5. Mykelti

    Mykelti VIP lid

    3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Bij mij is het ook spanning. De osteopaat doet bij mij iets met mijn nek en dan is het weg. Dus wellicht eens bij de osteopaat langsgaan.

    Ik heb dan dus echt moeite met slikken e.d.
     
  6. Blackberry

    Blackberry Actief lid

    26 nov 2013
    267
    0
    16
    NULL
    Noord Holland
    Ik ken het gevoel, ook naar de kno arts ervoor geweest en die zei dat het reflux is.
     
  7. tresje

    tresje Fanatiek lid

    13 jun 2011
    2.414
    0
    36
    Mn zusje had het. Bij haar kwam het door een middenrifbreuk waardoor ze reflux had. Ben je daarop al onderzocht? Het schijnt ook bij stress te kunnen horen. Ik weet uit ervaring dat je lijf heel raar kan reageren daarop! Heb je de laatste tijd nare dingen meegemaakt? Onverwerkte emoties??
     
  8. jijenikke

    jijenikke Actief lid

    2 sep 2014
    443
    27
    28
    NULL
    NULL
    Vervelend meid, ik weet niet of het bewezen is, maar ik heb wel eens gehoord dat een brok in je keel eigenlijk altijd stress is of " tussen de oren zit" . Zelf heb ik hier ook veel last van gehad, het kwam samen met hyperventilatie en paniek aanvallen. Slikken was een groot probleem en dacht dan ook vaak dat ik niet meer kon ademen.

    Ik ben naar een haptonoom gegaan en heb daar geleerd hoe ik mijn ademhaling weer onder controle kan krijgen bij zo'n aanval, langzamerhand ( lees door de jaren heen ) werd het steeds minder en kon ik er beter mee omgaan. De brok is weg, maar af en toe komt er nog wel eens een " niet kunnen slikken " aanval aan bij momenten van stress, maar ik verwacht dat het voor mij normaal is dat mijn lichaam zo reageert op stress, dus heb ik dat aardig onder controle.

    Ik hoop dat je goede tips krijgt en er snel vanaf bent!
     
  9. Rozaly

    Rozaly Bekend lid

    26 apr 2011
    736
    0
    16
    Ik heb Hashimoto, een schildklierziekte. Door een slecht werkende schildklier kun je ook het gevoel van een brok in je keel krijgen. Ik had er behoorlijk last van.. Misschien even bloed laten prikken om dit iig uit te sluiten?
     
  10. nijntje11

    nijntje11 Fanatiek lid

    16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Ik heb het ook gehad, vreselijke keelpijn en het gevoel alsof er iets in mijn keel zat. Ook door de KNO gezien, die niks kon ontdekken. Uieiendelijk is het na een half jaar toch verdwenen, al geloofde ik niet dat dat zou kunnen.
     
  11. Mamzie

    Mamzie VIP lid

    29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    mijn buurvrouw had dit ook en zij bleek een schildklierprobleem te hebben. Even bloed laten prikken om schildklierwaardes te meten.
     
  12. penseel

    penseel Niet meer actief

    Twee jaar terug had ik dit ook tot aan slikfoto aan toe gehad en scope.... van mijn maag en slokdarm.

    Bij mij is dit gekomen na dat ik spuw had. Bleef een gek gevoel houden in mijn keel.Hier bleek het achter af toch denk ik deels ( tussen mijn oren te zitten) Een brok in je keel hebben kan zeker te maken hebben met stress.

    Gelukkig is het nu weg. Heeft al met al bijna een jaar geduurd voor dat nare gevoel weg ging.
     
  13. Wat een verademing om te lezen dat ik niet de enige ben. Wat kan dit je leven beinvloeden zeg.
    De huisarts heeft wel bloed geprikt maar geen idee of hij ook naar mijn schildklier gekeken heeft.
    Maandag heb ik een afspraak bij de osteopaat.

    In ieder geval bedankt voor jullie reactiesm
     
  14. yenolah

    yenolah Fanatiek lid

    12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Ik voel geen brok in mijn keel, maar sinds een paar weken wel alsof er een haar vast zit achterin. Erg vervelend.
     
  15. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    Hier is het een teken van stress. Het gevoel ontstaat bij mij doordat ik mijn kaak-en halsspieren aantrek als ik gespannen ben. Ik doe dat onbewust. Op een gegeven moment krijg ik een brok in mijn keel, voelt het alsof mijn keel dicht geknepen wordt, heb ik het idee dat ik minder lucht krijg. Mijn maag begint vaak ook te draaien, mijn mond en keel beginnen te branden. Je begint dan constant te slikken, waardoor het gevoel juist versterkt wordt. Je schiet in de stress, vanwege de brok in je keel en zo zit je in een cirkeltje.

    Hier helpt het door te bedenken waarom ik gestresst ben, ik probeer er bewust op te letten en mijn kaak-en halsspieren te ontspannen en ik weet dat het over is zodra ik weer wat ontspannen ben. Dus ik probeer er niet te panisch over te doen en de brok zoveel mogelijk te negeren. Het is hier ontstaan tijdens de chemokuren, die ik afgelopen jaar had.

    Sterkte ermee!
     
  16. xxx1976

    xxx1976 Bekend lid

    14 aug 2006
    594
    0
    16
    Ik heb het vooral bij stress en spanning. In het begin vond ik het heel eng maar nu weet ik gewoon waar het vandaan komt, en te "accepteren" dat het een soort reactie is op stress en spanning.
     
  17. Beepje

    Beepje Fanatiek lid

    14 feb 2013
    2.310
    9
    38
    Ja ik heb dat ook eens gehad.
    Het was bij mij stress en spanning.
    Mijn schoonzus lag toen op sterven.
     
  18. mel78

    mel78 VIP lid

    12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik heb het 2 jaar lang gehad. Eerst werd het veroorzaakt door ontstoken tong-amandelen volgens de KNO, en kreeg flinke maagzuurremmers. Dit werkte eigenlijk niet, en na 2 jaar echo's/bloedprikken/controle's etc bleek het een voedselallergie voor appels en pinda's te zijn!
     
  19. butterblue

    butterblue Bekend lid

    7 nov 2014
    716
    156
    43
    Werk in het ziekenhuis!
    NL
    Ja!Heel erg herkenbaar! Hier begon het 4 jaar geleden bij een (achteraf) burn out. Wist echt niet wat het was en was doodsbang. Na mijn burn out trok het weg en helaas bij mijn laatste zwangerschap vorig jaar was het er weer... mijn VK had destijds een heel erg vage maar ergens toch wel logische verklaring. Wanneer je stress hebt, gaat je lichaam iets op slot gooien om je te waarschuwen rustig aan te doen. Zie het als een alarmsignaal. Bij haar was het bv haar stem (heesheid, erg vervelend als je in je vrije tijd doet zingen) en bij mij dus het globus gevoel. Ik spreek me niet uit en krop veel op. Raar maar waar: wanneer ik me uitspreek waar ik me over erger/irriteer/verdrietig over ben trekt het weg! Soms helpt een flinke huilbui ook. Helpt je om weer in een normaal ademhalingspatroon te komen (heeft ook soms te maken met hyperventilatie). Bij mij helpt het namelijk om een activiteit te doen waar je compleet mee bezig bent, je moet al je aandacht bij die activiteit houden. Je zult merken dat het gevoel er niet is. Pas wanneer je eraan gaat denken of je schakelt jezelf niet helemaal af, dan zal het gevoel blijven. Uiteindelijk trekt het weg na een tijdje (is mijn ervaring). Misschien iets om uit te proberen? Ik weet natuurlijk niet of je stress hebt... Maar alleen de stress om het gevoel in de keel dat je niet kan verklaren kan de stress erger maken ;) hoop dat het nog een begrijpelijk en niet al te vaag verhaal is :D
     
  20. Tinkerbell81

    Tinkerbell81 Fanatiek lid

    20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    Ik kan je helaas niet helpen, wel vervelend dat je het al zo lang hebt...ik heb het nu een paar dagen maar alleen als ik nies of hoest (gevoel of er van binnen iets gezwollen is heel laag in mijn slokdarm) als ik eet voel ik het soms...en was wel benieuwd wanneer jij dat gevoel ervaart...
     

Deel Deze Pagina