Glucose beetje te hoog

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Astrid040, 1 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Astrid040

    Astrid040 Bekend lid

    4 feb 2011
    652
    251
    43
    hoi, bij een bloedcontroles blijkt mijn bloedglucose nuchter wat te hoog. Medicatie is niet nodig, de internist gaf aan dat dit met voeding ook goed op te vangen is.

    Heeft iemand ervaring met minder koolhydraten eten tijdens de zwangerschap? Tips zijn heel welkom!
    Ik ben nog maar pril zwanger, bijna 6 weken nu.
     
  2. LLxx32

    LLxx32 Actief lid

    5 apr 2018
    427
    215
    43
    Vrouw
    Zeker, hier zwangerschapsdiabetes vanaf 20 weken al. Dus daarom ook koolhydraat inname beperkt.

    Tips:
    Probeer je koolhydraat inname te verdelen over de dag en geen 'snelle' maar langzame koolhydraten te nemen.
    Ook kleinere maaltijden (6x) ipv 3 grote kan helpen de inname beter te spreiden.

    Tips voor ontbijt:
    Havermout met ongezoete amandel elk en fruit.
    Kwark met biologische muesli (geen cruesli) en fruit

    Lunch:
    Salade met noten en kaas en groente
    Koolhydraatarm brood
    Kwark
    Indien gewoon brood, dan alleen volkoren brood eten. De rest is gewoon wit brood met een kleurtje. :)
    Hartig beleg. Geen zoet.

    Avondeten:
    Bepaalde producten vervangen. Bijvoorbeeld pasta voor volkoren pasta, rijst voor bulgur, en geen/minder of zoete aardappelen. Veel groente. Kaas en vlees en vis bevatten geen tot nauwelijks koolhydraten. Dus dat kan gewoon.

    Tussendoor:
    Vermijd snelle suikers. Maar vervang deze voor andere snacks.
    Komkommer, worteltjes, gekookt eitje, kaas, worst. 90% cacao chocola, suikervrije dropjes, humus.

    Water thee en koffie kan. Evenals light/zero dranken. Zelf heb ik slimpie limonade siroop in huis.

    Hopelijk heb je wat aan deze tips. Hier werkt het succesvol: geen insuline. Daardoor ook geen medische bevalling noodzakelijk en de baby groeit gemiddeld en niet te groot.

    Succes!
     
    Astrid040 vindt dit leuk.
  3. Astrid040

    Astrid040 Bekend lid

    4 feb 2011
    652
    251
    43
    Dankjewel. Ik heb toevallig voor sinterklaas een leuke lunchbox gevraagd
    Dus zal nu gewoon lekkere salades en zo meenemen naar mijn werk.
     
  4. Astrid040

    Astrid040 Bekend lid

    4 feb 2011
    652
    251
    43
    Waar ik vandaag achter kwam: ik had mijn schildkliertabletjes wel ingenomen voor het bloedprikken. Daar blijkt maïsmeel en nog een of andere andere koolhydraat in te zitten. Het was dus niet echt nuchter geprikt.
     
  5. Whoopie

    Whoopie Fanatiek lid

    20 jul 2015
    1.488
    308
    83
    Vermijd snelle koolhydraten: wit brood, witte rijst, pasta, aardappelen. Vruchtensappen. Frisdrank.

    Ik eet bijv.: yoghurt met simpele muesli en fruit als ontbijt (geen honing oid erin), volkoren brood met hartig beleg als lunch, veel groenten en vis of vlees en een beetje aardappelen of volkoren pasta met verse saus of zilvervliesrijst met groenten en vlees of volkoren wraps als avondeten. Tussendoor neem ik groenten of fruit. Soms een koolhydraatarme snack.
     
  6. Nuage

    Nuage VIP lid

    12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Hoe hoog was het?
     
  7. kelzi

    kelzi Lid

    18 feb 2015
    20
    8
    3
    Vrouw
    NULL
    Hai dames ik heb zwangerschapssuiker gehad bij mn zoontje met 26 weken
    Nu heb ik 2 x bloedgeprikt kwam verder niks uit maar moet over 2 weken suikerdrankje drinken zo zijn we bij ons zoontje er ook achter gekomen nu is mijn vraag zijn meer mensen die het bij 2de niet of juist wel hadden ...

    Iedereen veel succes met jullie zwangerschappen ❤️

    Liefs
     
  8. Nuage

    Nuage VIP lid

    12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik bij de tweede helaas wel weer. Bij de derde is het nog even afwachten.
     
  9. Whoopie

    Whoopie Fanatiek lid

    20 jul 2015
    1.488
    308
    83
    Ik had het bij de eerste twee niet en nu bij de derde wel. Wel goed onder controle te houden met een dieet. Bijkomend voordeel; ik ben weinig aangekomen tijdens deze zwangerschap :thumup:
     
  10. hoop28

    hoop28 Fanatiek lid

    29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Ja en ook direct. Met 18 weken geprikt en nu begint de hele medische mallemolen weer. Bij de eerste had ik het pas met 26/27 weken.
     
  11. CoffeeJunkie

    CoffeeJunkie Fanatiek lid

    25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Dus eerst weer opnieuw nuchter prikken!
     
  12. kelzi

    kelzi Lid

    18 feb 2015
    20
    8
    3
    Vrouw
    NULL
    @hoop28 dat is echt naar zeg ..
    wel toevallig mijn zoontje komt ook uit 2016 ... ik heb hem aankomende
    Vrijdag pfff maarja we weten wat ons te wachten staat heel veel
    Succes !!

    Liefs
     
  13. hoop28

    hoop28 Fanatiek lid

    29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Ik hoop echt voor je dat je het niet weer hebt. Ik duim voor je!
     
  14. kelzi

    kelzi Lid

    18 feb 2015
    20
    8
    3
    Vrouw
    NULL
    @hoop28 ik heb geen suiker nu moet ik met 28 weken weer even afwachten of tocg niet gaat ontwikkelen maar voor nu ben k erg blij
     
  15. hoop28

    hoop28 Fanatiek lid

    29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Hartstikke fijn, dat bespaard je voor nu echt een hoop gedoe. Wat waren je waardes?

    Ik moet nu elke dag 4 x prikken op suikerwaardes. Ik weet het met het juiste eten onder controle te houden, maar na verloop van tijd zal ik waarschijnlijk steeds minder koolhydraten kunnen eten om de waardes netjes te houden. Het Is niet het einde van de wereld, maar beter als je er niet aan hoeft te beginnen.
     
  16. kelzi

    kelzi Lid

    18 feb 2015
    20
    8
    3
    Vrouw
    NULL
    @hoop28 nuchter 5,8 en na gore suikerdrankje 6,8

    Bij mn zoontje zat ie toen na suikerdrankje op 15 ... ik kreeg mn suiker bij mn zoontje niet onder controle dus moest 3 x insuline prikken en meten lijkt einde van de wereld maar was absoluut niet ... ingeleid met 38+1 en kon gelijk alles werr eten en drinken .. hoop dat bij jou alles goed blijft gaan .. liefs
     
  17. hoop28

    hoop28 Fanatiek lid

    29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Ja dat had ik ook, ik spoot insulatard en novorapid. Inmiddels veel bijgeleerd over voeding, omdat ik echt geen diabetes type 2 wil krijgen. Ik heb wel wat tips om de bloedsuikerwaardes stabiel te houden. Bij mij was het ook direct netjes na de zwangerschap. Ik heb altijd nette waardes behalve wanneer ik zwanger ben lijkt het.
     
  18. hoop28

    hoop28 Fanatiek lid

    29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Maar nette waardes. Alleen nuchter niet te hoog? Verschilt misschien ook per ziekenhuis. Hier moet je onder de 5,3 blijven nuchter.
     

Deel Deze Pagina