Goed ritme?

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door Hopeforyou, 24 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hopeforyou

    Hopeforyou Actief lid

    30 jul 2013
    491
    0
    16
    Hallo,
    Geen idee of ik het hier goed zet, maar mijn vraag gaat over het ritme wat ik probeer te ontdekken.

    Onze dochter is nu iets meer als 7 weken en ik denk nu eindelijk een ritme gevonden te hebben.
    Maar ik weet niet of het "klopt" volgens de boekjes.

    Ze krijgt half om half kv en bv en dat accepteert ze goed.
    Dit omdat ik volledig bv niet trok geestelijk. Te vermoeiend voor mij.

    Nu krijgt ze dus snachts en de 1e ochtendvoeding de borst, dan flessen en dan de 1na laatste borst en voor de nacht de fles.

    Alleen ik weet niet of ik het nou goed doe. Ik zie overal wakker worden, voeden, spelen, slapen. Alleen hier is het wakker worden, voeden, slapen, spelen, slapen (en dan vaak maar een uurtje, en dat andere slaapje ook maar een half uur tot een uur)

    Klopt dit of ben ik het verkeerd om aan het doen?

    Nu heeft ze bijvoorbeeld om3 uur een fles van 165 cc kv helemaal leeg gedronken, is daarna in rond 4 uur in slaap gevallen terwijl ze net geslapen had, en is nu al weer een half uur super wakker en ligt op een babygym zich te vermaken, spartelen en geluidjes maken.
    Ik heb het idee dat ik ergens iets verkeerd doe, maar ik kan maar niet ontdekken wat.

    Zo zal ze straks om 6 uur ook weer een flesje krijgen, maar nu is ze niet uitgerust genoeg om goed te drinken lijkt mij.
    Het is ook elke avond hetzelfde, dat ze na 6 uur een fles te hebben gehad, dan rond half 8 echt weer ontroostbaar is en de borst krijgt, waarna ze als een blok in slaap valt en tot 23 slaapt. Dan een fles en tot 3 uur red ze dat wel. Dan de borst en dan rond 7 maar soms al eerder, soms wel anderhalf uur erna al.

    Ik vind het dus lastig om te zien if het klopt wat ik doe.

    Graag had ik hierin tips of adviezen. Alvast bedankt.
     
  2. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Het kan zijn dat het een beetje in de war is omdat je een combi geeft. Ze krijgt misschien met de borst of met de fles meer binnen. Op zich vind ik het wel een goed schema hoor.Dat ze tussen twee voedingen wakker is zonder te eten en dan weer slaapt, helemaal niet erg. Ze is er super tevreden mee als ik dat zo lees. Hoeveel voeding doe je in de flessen? En hoeveel weegt ze? Misschien zou je in de nachtfles wat meer kunnen doen?

    Groetjes Adrienne
     
  3. Hopeforyou

    Hopeforyou Actief lid

    30 jul 2013
    491
    0
    16
    Ik weet zeker dat ze met de fles meer binnen krijgt.
    Snachts krijgt ze de borst dus daar kan ik niet meer van maken, haha.

    Ze weegt nu boven de 5 kilo, 2 weken geleden was het prikjesdag bij het cb en woog ze 5255 dus zal nu zo rond de 5 en een half zijn.
    De flessen van 165 gaan de ene keer wel op en de amdere keer drinkt ze maar 100.

    Maar als ik jou antwoord zie is het dus goed op zich wat ik doe. Dat is toch wel fijn om even te horen.

    Hoeveel tijd mag er tussen een flesvoeding zitten? Ik hou nunamelijk 3 uur aan en tussen bv minimaal 2.
     
  4. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Jullie lossen dit samen prima op. Ze krijgt wel wat meer voedingen dan nodig zou zijn
    Maar dat is helemaal niet erg. Er mag vier uur tussen zitten. Ik bedoelde dat je de laatste voeding wat meer in de fles zou kunnen doen.

    Groetjes Adrienne
     
  5. Hopeforyou

    Hopeforyou Actief lid

    30 jul 2013
    491
    0
    16
    Meer dan nodig zou zijn? Hoe bedoel je dat?

    Vannacht heeft ze vanaf 21 uur gisteravond na een ongeloofelijk moeilijke avond waar ze van ongeveer half 6 tot half 7 bezig was met drinken en huilen en uiteindelijk in slaap viel, om vervolgens weer om 7 uur wakker te worden en niet te gaan slapen tot 21 het tot half 3 volgehouden. Toen een flesje van 125 gegeven die in 3 kwartier met tussenpauze slaapje van zo'n 10 minuten op hing tot 105 gok ik.

    Nu is ze vanaf half 6 aan het sabbelen op een speen maar ze is niet wakker en slaapt dus wel rustig door, hoe moet ik dit dan doen, toch fles of borst geven of is dat niet handig omdat ze dan niet goed drinkt.

    En als ik geen tot weinig stuwing heb, zit er dan wel voldoende in de borst als ik die wil geven?

    Lastige vragen maar ja, 1e kindje dus erg zoekend nog.
     
  6. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Ik heb alles even op een rijtje gezet.

    Ze krijgt meer voedingen dan nodig zou zijn op deze leeftijd. Maar daar staat tegenover dat ze de borstvoeding nog krijgt en dat is super.


    Kinderen zijn in de avonduren altijd wat wakkerder dan de rest van de dag. Je zou kunnen proberen om na de borstvoeding van de avond een klein flesje bijv 60 .. bij te geven. Je hoeft geen stuwing te hebben om genoeg voeding te hebben. Je zegt dat je het geestelijk niet trekt om alleen maar borstvoeding te geven. Is dat omdat je het overdag niet ziet zitten om te voeden?

    Ik begrijp wel dat je het idee hebt dat er iets niet klopt. Ik denk dat dat komt omdat de borstvoeding minder is dan de flesvoeding. Als je wilt dat dat recht getrokken wordt zou je moeten gaan kolven, maar ik weet niet of je dat ziet zitten??


    Groetjes Adrienne
     
  7. Hopeforyou

    Hopeforyou Actief lid

    30 jul 2013
    491
    0
    16
    Ik heb een handkolf maar ik krijg er soms maar 40 cc uit. Behalve bij flinke stuwing dan komt er zo meer dan150 uit.

    Ik vond het geestelijk zwaar omdat ze vooral in het begin iedere avond elk half uur wilde drinken. Dat vond ik moeilijk en pijnlijk vooral. Ik was helemaal doodop en kon alleen maar als een soort zombie op de bank zitten met haar aan mn borst.

    Hoeveel voeding zou ze mogen krijgen dan,want als ik het pak kv moet geloven mag ze dus wel 165 aan de hand van het aantal kilo. Alleen zit ze aan meer voedingen dus drinkt ze vaak minder.
    Ik wil nu ook flesjes van125 gaan maken zodat ik niet teveel verspil.

    Ik ben er inmiddels wel achter dat ze savonds echt haar huiluurtje heeft dus dan is geen fles of borst goed. De ene keer drinkt ze wat dan weer huilen.

    Zoals het nu gaat vind ik zelf prettig genoeg met 3 x borst per dag. Dus snachts, smorgens de 1e en savonds tijdens huiluurtje. Omdat een fles maar een uur houdbaar is, is dat dan net makkelijker.

    Ze slaapt na haar huiluur en een paar flinke slokken borst wel bijna 7 uur door dus dat is wel fijn.
    Daarna nog eens bijna 5 uur maar dan vaak weer om de 2,3 uur.

    Maar ik denk dat ze tevreden is, ze is alleen een beetje moeilijk te lezen soms. Zo kan ze superwakker zijn na het slapen of nog erg duf en beginnen te jengelen.
    Schat ik het dan verkeerd in, moet ze bij eerste jengel toch drinken of nog doorslapen?
    En bij het wakker zijn gok ik dat ze actief genoeg is om goed te drinken zonder dat ze er eigenlijk om vraagt?
     
  8. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi. ..

    Groeit ze goed? Want eigenlijk is het prima zoals je het doet hoor.

    Groetjes Adrienne
     
  9. Hopeforyou

    Hopeforyou Actief lid

    30 jul 2013
    491
    0
    16
    Ze groeit als kool. Heb ze nu niet gewogen maar de laatste keer bij cb zat ze netjes op de groeilijn.
    Fijn dat ik de bevestiging van je krijg dat ik het goed doe.
    Soms twijfel ik daar wel eens aan, maar dit is een goeie opsteker voor me.
     
  10. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Kinderen zijn uniek en doen het allemaal anders. Het is nooit standaard, is wel het mooie van het vak vind ik.

    Groetjes Adrienne
     
  11. Hopeforyou

    Hopeforyou Actief lid

    30 jul 2013
    491
    0
    16
    Nou, zeg dat wel. Na een paar dagen iedere avond te huilen en te huilen is ze vanavond zonder huiluur in slaap gevallen en ik ben benieuwd hoe ze het nu verder gaat doen vannacht. Je went aan het huiluur omdat je weet dat ze dan zo moe is dat ze lang slaapt maar nu weet ik niet wat ik kan verwachten omdat het anders gaat als de andere avonden.

    Wel erg prettig zonder het huilen overigens. Haha

    En zaterdag op zondag de klok vooruit dus dan gaat de boel ook weer anders.
    Oftewel, gewoon mn gevoel volgen. Dan komt het vast goed.
     
  12. Hopeforyou

    Hopeforyou Actief lid

    30 jul 2013
    491
    0
    16
    Hallo, sinds dat ze die huilavond niet meer had is het wel hommeles qua slapen overdag.

    Ze geeft veel melk terug en zodra ze ligt begint ze binnen een kwartier tot half uur te huilen.
    Heb haar dit weekend dan ook veel bij me gehad zodat ze toch sliep, maar ze zal toch ook in haar bedje moeten slapen. Dat deed ze daarvoor wel namelijk.

    Hoe kan ik dit doorbreken?

    Ze drinkt de ene keer een fles van 165 zo leeg en de andere keer zomaar 100 of minder zelfs.
    Ook na een fles van 165 komt ze na minstens 2 uur al eigenlijk om voeding, ze smakt, en sabbelt op haar handjes.

    Ik hou nu die 3 uur aan, en rek het met een speen. Dan valt ze ook wel in slaap maar ligt dan vaak bij me, zodra ik ze weg leg begint ze weer te huilen.

    Ze wordt ook vaak huilend wakker ipv eerst rustig te geeuwen en uit te rekken, dit deed ze in het begin namelijk. Daarna kwamen de smakgeluiden en kreeg ze eten.
    Maar nu begrijp ik soms dus niet waarom ze gelijk na wakker worden huilt.
    Snachts gaat het wel goed, dan slaapt ze rustig en wordt rustig en vrolijk wakker, drinkt dan de borst en slaapt vaak weer verder of ligt nog even wakker in bed maar zonder huilen.
    Overdag dus niet.

    Heb je hier nog tips voor?
     
  13. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Wat voeding betreft. . Je zou wat nutriton in de voeding kunnen doen zodat die iets violet wordt. Welke fles gebruik je? En welke voeding? Ze wil duidelijk overdag inhale. Is ook wel normaal nu ze 2 maanden is.
     
  14. Hopeforyou

    Hopeforyou Actief lid

    30 jul 2013
    491
    0
    16
    Hoe bedoel je in de voeding doen? In de bv die gekolfd is? Of is dat iets om het dikker te maken?

    Vandaag ging redelijk, wel weinig drinken en dan veel komen. Daar zit het probleem denk ik.

    Nu na 4 uur een fles van 165 helemaal leeg... Ze zou al meer mogen denk ik?

    Ik heb avent flessen met speen 1. Voeding gebruik ik nutrilon standaard 1.
     
  15. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Nutriton is inderdaad om de kunstvoeding dikker te maken. Het is johannesbroodpit meel. Tussendoor verschonen helpt ook wel om weer wakker te worden. Hoe lang doet ze over een fles?

    Groetjes Adrienne
     
  16. Hopeforyou

    Hopeforyou Actief lid

    30 jul 2013
    491
    0
    16
    Vandaag is weer een heel andere dag. Sinds 2 nachten slaapt ze door, van ongeveer 22:30/23 de voeding, dan nog even spelen en meuten en dan een uurtje later ligt ze erin en slaapt tot vanmorgen bijvoorbeeld 6:30. 7 uur bv gegeven (gisteravond ook maar dan wel gekolfde omdat ik erge stuwing had en anders komt dat zo snel binnen dacht ik)
    Nu van een uur of 8 in bed, wel paar keer wakker maar speentje hielp om weer terug te slapen. Tot half 11, toen in bad en een fles van 180 gemaakt. Deze heeft ze in ongeveer 30 minuten op 10 cc na op. Tussendoor boeren en een klein beetje slapen maar niet te lang. Daarna weer verder dus ( het eerste stuk dronk ze gelijk 100 weg) en nog een dwarse scheet en boer en nu ligt ze (op mn arm dan wel maar ik ga zo nog even naar buiten dus dan in de wagen) te slapen.

    Ik probeer nu of ik om 3 uur een voeding kan geven, dan weer 4 uur ertussen namelijk. En dan komen we zo langzaam op de 5 voedingen van 180. Ik wil wel kijken of ik dan de ochtend voeding ook fles kan maken omdat ik met bv nog steeds niet zie hoeveel ze drinkt. Ze drinkt wel per kant zo'n10 minuten dus totaal met boer erbij ook 30 minuten.

    Misschien dat ze dus een beetje gestuurd door mij dan wel op een goed ritme uitkomt.
     
  17. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Wat supergoed van je! Weet je... Het is gewoon lastig. Dan heb je een ritme en bent er aan gewend, en dan gaan die kleintjes het gewoon weer helemaal anders doen. Dat is een beetje aan de hand geweest denk ik. Ik denk dat er die keren dat je borstvoeding geeft er vast voldoende is.

    Groetjes Adrienne
     
  18. Hopeforyou

    Hopeforyou Actief lid

    30 jul 2013
    491
    0
    16
    En vandaag weer anders...
    Ze slaapt goed op de bv dus dat zal het niet zijn inderdaad.
    Maar vandaag was bijvoorbeeld weer anders. Gisteravond ontroostbaar dus om 18 uur een klein flesje gegeven van 60. Toen om 19 uur wilde ze weer dus denk, doe ik 165. Omdat ze al wat had gehad. Drinkt ze maar 100 van. Om vervolgens vannacht te gaan spoken. Althans, ik heb ze om 1 uur maar aangelegd anders werd het midden in de nacht en ik was net zo blij met het doorslapen.
    Dus 1 uur gedronken. Toen om 6 uur weer, terwijl ik dat al aan het rekken was.
    Toen dus10 uur, volle 200 fles op (180 water)
    En nu wil ze eigenlijk van 1 uur al weer maar ik probeer het te rekken naar die 4 uur.

    Is ze dan gewoon zo hongerig of doe ik ergens nog wat verkeerd.
     
  19. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Hoe kwam het dat je haar maar zestig gaf in plaats van een volle fles? Had ze kort daarvoor nog gegeten? Ook lees ik dat je wilde rekken.. Misschien zou je kunnen proberen om op verzoek te geven. Gewoon wanneer ze vraagt geef je. Misschien dat ze dan een eigen ritme gaat ontwikkelen. Het is maar uit proberen hè. .

    Groetjes Adrienne
     
  20. Hopeforyou

    Hopeforyou Actief lid

    30 jul 2013
    491
    0
    16
    Omdat ik die19 uur aan wilde houden en dacht haar zo even tevreden te stellen. Om daarna de rest te geven.

    Vanaf toen zat ze telkens op die4 uur wel en ook het huiluur van 6 tot8 weer terug om vervolgens in een keer tot 2uur te slapen.

    Vandaag wilde ze vannacht om 2 uur, 6uur (bv bv) en 9 uur (bv).
    Toen sliep ze heerlijk tot een uur of 10, tevreden en niet vragend om eten. Badje gedaan om half 11/kwart voor 11 en toen fles om 11 uur van 165.
    Tussendoor in slaap gevallen maar wel binnen een uurtje diefles bijna leeg.
    Toen beetje spelen en om 13 uur uiteindelijk in bed en in slaap. Tot nu dus, 15 uur en ik moest ze een beetje wakker maken.
    Nu is ze weer aan de volgende fles bezig die er goed in gaat.

    Met flesvoeding, hoe vaak hebben ze dan meestal een poepluier? Ik had afgelopen dinsdag de laatste en die was flink vol met dunne poep(niet heel dun, maar gewoon zacht zeg maar)
    Nu telkens wel windjes maar nog steeds geen poep.
     

Deel Deze Pagina