Na 3 jaar ben ik eindelijk zwanger. Of ja, hopelijk nog steeds. Gisteren had ik op 5.3 mijn eerste echo die er eigenlijk perfect uitzag, vruchtzakje en dooierzakje te zien, voor hartje is het sowieso te vroeg. In de avond kreeg ik echter telefoon van de fertiliteit dat mijn hcg te traag stijgt. Dat het slecht zou kunnen aflopen of dat er een klein dipje is. Maar ze checken het dan ook wel vaak vind ik. Dinsdag 19/8 107 Dinsdag 26/8 1143 Vrijdag 29/8 1837 Als ze de tweede meting niet gedaan zouden hebben zou het wel binnen schema vallen. Maar met die middelste erbij niet. En het is toch ook wel wat gestegen, niet verdubbeld. Ik moet volgende vrijdag terug bloed laten trekken en een echo laten doen. Ik wou eventueel maandag ook al zelf bloed laten trekken, echo heeft niet zo veel nut denk ik want ook nog net geen 6 weken dan. Maar ik heb eigenlijk nood aan verhalen dat het eventueel toch nog goed kan aflopen. Ik weet dat ik niks kan doen nu maar het maakt mijn hoofd zot. Ik voel me trouwens ook wel hartstikke zwanger. Misselijk, grote en gevoelige borsten, alles stinkt, hypos enz. Op de echo lijken er ook 2 vruchtzakjes te zien maar wel maar eentje waar iets in zit. Ik vraag me dus ook af of dat tweede misschien heel even is gaan groeien en een beetje hcg heeft afgegeven, en dan gestopt is en daardoor er nu een tragere stijging is. Ze belden natuurlijk om 17u op een vrijdag dus ik kon niks meer regelen of nog vragen stellen nadat het nieuws was binnengekomen.
Wat een spanning. Een leeg vruchtzakje kan zeker hcg afgeven. Soms kun je ook één enkele lege vruchtzak (blighted ovum) hebben, met dan dus helemaal geen vitale zwangerschap, en dan heb je in eerste instantie ook gewoon positieve zwangerschapstesten (en dus hcg in je lijf), ook als er nergens een embryo in de baarmoeder zit. Ik hoop voor je dat de verklaring daarin ligt! Maar ik vind ook dat ze erg vaak prikken. Lijkt me erg stressvol...
Ik heb via via wel een bloedname kunnen regelen voor maandag. Normaal stond alles vol maar de vader van mijn schoonzus is chirurg en heeft me ingepland in ons locale ziekenhuis. Ik heb gisteren dus ook nog een studie gevonden dat bij een vanishing twin (geen idee of ik dat effectief heb maar blijkbaar komt dat ook vaker voor bij een verse terugplaatsing, en gezien mijn echo) hcg grilliger verloopt en trager stijgt. En je leest ook dat een stijging van 60 procent ook nog normaal kan zijn. Soms kan het wijzen op een bbz maar daarvan zijn we in elk geval zeker dat dat het niet is. Bij 85 procent van de vrouwen verdubbeld het maar bij 15 procent dus niet. Ik ben ondertussen een expert op hcg met alle pubmed artikels die ik gisteren gelezen heb Echt zeker zal ik pas zijn vrijdag met de echo.. en vrijdag is nog 2826283 jaar weg