Golden retriever of Labrador retriever

Discussie in 'De lounge' gestart door Anouk2005, 1 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    De kogel is bijna door de kerk en mogelijk willen we na de zomervakantie een hond aanschaffen.
    Middelste dochter is idolaat van honden ( dan bijna 12 jaar) en we gunnen haar een eigen hond.
    Ze laat momenteel zowat alle honden uit de buurt uit en ze is lief en zorgzaam.
    Zelf sta ik er ook achter.
    Mijn man zit er nog tussenin en onze andere 2 kinderen vinden het ook geweldig, dan 5 jaar en bijna 14 jaar.
    Maar nu de keuze, wordt het een bruine labrador of toch om het hele plaatje compleet burgerlijk te maken een golden retriever?
    Onze buurhond ik ook een bruine labrador van bijna 6 jaar, een teefje en een echte lieverd.
    Zij en onze dochter zijn compleet verliefd op elkaar.
    Wel blijft het een redelijk drukke hond maar dat is meer enthousiasme als ze onze dochter ziet.
    Het valt mij wel op dat de bruine labrador een beetje een mode hond begint te worden.
    We zullen dan ook enkel een hond aanschaffen middels een fokker die aangesloten is bij de labrador vereniging.
    De hond zal zeker twee dagen per week langere tijd alleen zijn ivm mijn werk en de kinderen op school.
    De mogelijkheid om tussendoor de hond uit te laten is er wel voor mij.
    Ik kan op en neer fietsen maar het feit blijft dat ze langere tijd alleen zal zijn.
    Wat is nu het verschil in karakter, verzorging tussen deze twee rassen?
    Er zal ruim voldoende worden gelopen, we wonen ruim, hebben drie kinderen, een auto tot beschikking om naar het strand te rijden, park op loopafstand. Wat is wijsheid?
    Alvast bedankt.
     
  2. Leraje

    Leraje Fanatiek lid

    19 apr 2013
    4.961
    2.790
    113
    Verschil in karakter durf ik niet te zeggen, daarvoor ken ik ze niet goed genoeg. Ze lijken in ieder geval qua karakter veel op elkaar. Denk dat je een golden vaker moet borstelen dan een labrador. Labrador is echt een waterhond en dat kun je ook iets meer ruiken aan de vacht geloof ik.

    Heb wel twee andere puntjes die ik even wil noemen:
    a) Als je na de zomer een hond wil aanschaffen, ben je rijkelijk laat om je nu nog op een wachtlijst te laten plaatsen bij een betrouwbare fokker. Ik zou niet een puppy gaan zoeken op het moment dat je hem direct wilt hebben, maar ruim daarvoor. De enige honden die je 'op bestelling' kunt krijgen, zijn broodfok honden. En daar loop je juist met retrievers een groot risico op. Opletten dus. Bij betrouwbare fokkers kan het wel zijn dat er een pup 'overblijft' van een nest, daar kun je ook net geluk mee hebben.
    Wil je een asielhond, dan heb ik niks gezegd ;) Maar retrievers gaan in het asiel heel hard, dus ook dan kan het lastig zijn om een precieze periode uit te mikken.

    b) Daarop aansluitend zou ik, afhankelijk van jullie woon/werk situatie, eerder adviseren om een pup ín de zomervakantie te nemen, in verband met het oefenen in alleen blijven en zindelijkheidstraining. Ook voor asielhonden trouwens, die hebben ook een gewenningsperiode nodig. Dit is natuurlijk niet relevant als er altijd iemand thuis is bij jullie, maar dat is blijkbaar niet zo. Tussendoor kunnen uitlaten is al wel heel erg fijn en ook nodig als je zo lang afwezig bent!

    Maar het gebeurt vaak dat honden gedragsproblemen (dingen stuk maken, onzindelijk zijn, verlatingsangst, blaffen, etc) ontwikkelen omdat ze niet goed alleen kunnen zijn, en dat kan weer komen doordat het alleen zijn niet goed is opgebouwd vanaf het moment dat ze in hun nieuwe huis komen. Zou daar dus wel rekening mee houden bij de aanschaf. Bij onze hond hebben we 2 maanden geoefend met alleen zijn. Er zijn ook honden die het direct kunnen, maar dat weet je van tevoren gewoon niet.

    Verder vast veel plezier gewenst, het zijn fantastische honden <3 Ik heb zelf toch echt een zwak voor de labrador, dus die zou ik uit persoonlijke voorkeur aanraden maar dat is nergens op gebaseerd ;)Bewaren
     
  3. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    @Leraje, bedankt voor je info.

    Mbt na de zomervakantie bedoel ik meer vanaf het moment dat wij terug zijn met vakantie ( dat de pup bij ons in huis komt).
    Van tevoren dan op zoek naar een betrouwbare fokker en inderdaad op een wachtlijst, wordt het november, december of later maakt het niet uit.
    We gaan inderdaad niet hals over kop een pup kopen en al helemaal geen broodfok.
    Vrij nemen ivm het alleen laten zou hier overigens wel een mogelijkheid zijn. In overleg zou ik aangepaste tijden kunnen werken.
    Ik neig zelf ook iets meer naar een bruine labrador hihi
    Krijg er wel zin in.
    Bedankt voor je tips.
     
  4. Nora1983

    Nora1983 Fanatiek lid

    21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Mijn tip; ga alsjeblieft naar een goed aangeschreven fokker!!! informeer eens bij de rasvereniging of kynologen-club in de buurt. Veel labrador-soorten hebben HD(heupdysplasie) en de Golden schijnt soms zo doorgefokt te zijn dat ze agressief gedrag vertonen.
    Je kan beter wat meer geld neertellen bij een goed aangeschreven fokker dan 1 die er maar een beetje op los fok en "goedkoop" is.

    Oja, dit geldt natuurlijk niet alleen voor de hondenrassen die jullie op het oog hebben!

    Heel veel succes met de zoektocht!
     
  5. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    houd er rekening mee dat vooral een pup de eerste tijd om de zoveel uur eruit moet. die van mij moest er echt om de 2 uur uit. alleen zijn moet je opbouwen dus het is echt aan te raden om een paar weken vrij te nemen als er een pup komt. voor de zindelijkheid en voor het alleen zijn op te bouwen. je hebt er niks aan als je zo een hond hebt die in de stress raakt als hij alleen is en alles sloopt, blaft en onder schijt en plast:D
    de eerste maanden mag je niet veel lopen met een pup, dat komt later.
    verder zou ik een hond gewoon voor het gezin nemen en niet voor 1 kind. zou een kind van 12 ook niet alleen een hond uit laten laten. maar dat is persoonlijk:)
    1 in de buurt met een gestoorde hond die bovenop de pup/hond duikt en daar kan een 12-jarige dan niks aan redden. verder zijn een labrador en golden retriever inderdaad redelijk drukke honden. vooral labrador. houd er rekening mee dat die erg sterk kunnen zijn om uitgelaten te worden door een 12-jarige. training speelt daar natuurlijk ook een grote rol in maar de hond van mn ouders wist bijvoorbeeld prima wie hij wel en niet door het park kon sleuren:):D

    denk ook aan hondentraining. raadzaam om die te volgen.
     
  6. yoshi

    yoshi Actief lid

    12 aug 2015
    362
    45
    28
    Golden retrievers weet ik niet veel van. Wij hebben een (zwarte) labrador. Hij is super lief en geweldig met kinderen. De eerste anderhalf jaar was hij erg druk, nu is hij lekker rustig. Alleen tijdens het wandelen trekt hij ongelooflijk hard aan de riem ondanks verschillende cursussen. Los lopen gaat wel goed maar dat mag niet overal.

    Ik zou persoonlijk (weer) voor een labrador gaan, alleen al omdat blonde haren in huis een ramp zijn met donkere kleding.
     
  7. Jessie25

    Jessie25 Niet meer actief

    Vacht: Golden verliest plukken haar die je relatief makkelijk kunt opzuigen, de korte haartjes van de Lab zijn veel hardnekkiger
    Golden moet je met regelmaat even borstelen (broek, hals, buik)

    Karakter: Goldens zijn gelijkmatig en hebben minder een plaat voor de kop dan Labradors, Labradors zijn vaak lomp, helaas zie ik geregeld Labradors die niet heel lief zijn naar andere honden. Goldens hebben een zachte en consequente aanpak nodig en kunnen prooinijd hebben. Dit laatste valt in goede banen te leiden met training. Golden reuen kunnen soms patsers zijn, overigens is de mijne een doetje. Goldens zijn wat meer gefocust op de baas bij de training waar Labradors meer gericht zijn op de omgeving. Labradors zijn zeer gefocust op eten en neigen naar snel dik worden.

    Training: Afhankelijk wat je met de hond wil gaan doen kun je ook kijken naar een werklijn Labrador. Ik vind Goldens gezeggelijker en fijner om mee te trainen. Ik doe nu de voortgezette Golden Basis Opleiding waar ook andere retrievers trainen. Ook Labradors. Ik vind het heel leuk en wil daarna jachttraining gaan doen. Het samenwerken tussen hond en baas geniet ik echt van.

    Fokker: let idd goed op waar je je pup vandaan haalt. Overigens komt mijn hond van een grote fokker die mensen snel zouden aanduiden als broodfokker maar dat is hij per definitie niet. Je kunt bij hem relatief snel terecht voor een hond, Labrador of Golden. Ik heb het adres gekregen van een kennis waardoor ik wist dat het een goed adres was. Honden worden getest, dat is heel belangrijk. Verder kiezen voor een fokker waar je een goed gevoel bij hebt.

    Ik vond het vreselijk leuk om een pup op te voeden, ik vond het niet persé zwaar icm het gezin (3 jonge kinderen). Toch ben ik heel blij dat hij nu 1 is. De band wordt steeds hechter. Ik vind het pup opvoeden achteraf wel intensief maar tijdens heb ik het niets zo ervaren.

    Of je nou een Lab of Golden kiest, je krijgt er een maatje bij voor het leven!

    Ps De Golden past trouwens ook beter in ons gezien omdat mijn zoon autisme heeft. Zijn energie is vrij pittig soms en een Golden is over het algemeen wat stabieler/rustiger. Overigens ken ik ook genoeg hyper Goldens hoor! De fokker heeft samen met mij zeer zorgvuldig een pup uitgekozen die bij ons gezin past. Dit is een 100% match geweest.
     
  8. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    Hier sluit ik me bij aan. Je kunt tussen deze twee rassen geen verkeerde keuze maken. En volgens mij nemen jullie weloverwogen de beslissing voor een hondje.
     
  9. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja hoor het is zeker een weloverwogen keuze en geen opwelling.
    We hebben ervaring met honden en ik heb het een lange tijd afgehouden maar nu met de jongste op school vind ik het ook wel weer fijn om er een maatje bij te krijgen. De hond zal ook zeker voor het hele gezin zijn maar het is een hartenwens van onze 11 jarige.
    Zelf kreeg ik ook een hond ( rottweiler) toen ik 11 jaar was en die liet ik zelf uit, ging ermee naar puppy cursus en liep dagenlang te struinen met deze hond. Dat een 12 jarige geen hond zou kunnen uitlaten vind ik dus niet kloppen want dat kan wel degelijk. Zal ook misschien aan het kind liggen maar onze dochter kan dit wel degelijk.
    Ik ben ook bereid om een groot bedrag neer te leggen voor een hond, dus hier echt geen broodfok.
    Liever een hond van 1000 euro dan een hond van 300 euro met allerlei ziektes, aandoeningen die pas later naar buiten komen.
    Als we voor een hond kiezen dan doen we het weloverwogen en doordacht.
     
  10. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Retrievers zijn lieve honden, maar je kunt ook nog denken aan een flatcoated retriever of de minder bekende nova scotia duck tolling retriever of curly coated retrievers.
    Flatcoated retrievers, curly coateds en tollers worden vaak dual purpose gefokt (jacht/huishond/show), bij labradors en golden retrievers worden ze vaak gefokt op jacht of huishond/show, maar geen combinatie. Bij de jachttraining die ik heb gedaan zei de trainster dat die laatste categorie vaak totaal ongeschikt is voor de jacht.
    Vraag dus een fokker naar zijn lijnen/bedoeling.
    Bij flatcoats komt regelmatig kanker voor, golden retrievers agressie door doorfok en labradors die overdreven druk zijn.
     
  11. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Labrador maar ik ben bevooroordeeld..
    Verschil in karakter? Labrador is uitbundiger, lomper, enthousiaster. Golden is wat rustiger en zachter.
    En idd een lab lijkt alweer 'uit' te raken. De grootste hype is over en er is te veel en re snel mee gefokt. Zoek ajb een goede fokker om problemen te voorkomen.
    En mits er genoeg tijd in de hond gestoken wordt kunnen ze best alleen zijn. Maar niet met een wandeling om t huis. Onze hond ging in z'n jonge jaren eerst 1,5 uur mee naar buiten en daarna max 5 uur alleen en dat werkt prima.
     
  12. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    Hier ben ik mee opgegroeid. Zijn ook echt leuke honden. Intelligent, leergierig en ontzettend lief met kinderen. Zijn wat pittiger dan een golden retriever, maar minder druistig dan een labrador.
     
  13. Peppabig

    Peppabig Bekend lid

    29 jun 2016
    518
    261
    63
    Vooral eens met Jessie. En wat ook vaker genoemd is, de golden is wat zachter/rustiger.
    Ik zelf heb een voorkeur voor de golden <3

    Onze golden (reu) is enorm lief voor iedereen, geduldig en lief voor kinderen en minder lomp dan de labradors die ik (goed) ken.
    Hij is ontzettend trouw aan z'n baasjes en heel makkelijk.

    Nu zullen ze natuurlijk niet allemaal hetzelfde zijn, maar dat is bij elk ras.
     
  14. mam1991

    mam1991 VIP lid

    17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Zou ik persoonlijk inderdaad ook voor kiezen :) iets minder door gefokt dan de lab en golden.
     
  15. Jessie25

    Jessie25 Niet meer actief

    Laat ik dan wel de kanttekening maken dat de Toller weer een totaal ander soort hond is dan de Golden of Labrador. Het zijn per definitie geen kleine Goldens zoals sommige mensen (helaas!) denken. Het zijn honden met een hoog energie niveau en hebben veel meer uitdaging nodig dan een Labrador of Golden. Ze kunnen snel angstig zijn en zijn best heel gevoelig. Ik ken Tollers ook erg goed. Ik merk dat ze populair aan het worden zijn. Wel verschrikkelijk leuke honden trouwens als je er bewust voor kiest. Met bewust bedoel ik: je weet wat je in huis haalt. Zijn op de training de honden die het meest baasgericht zijn en goed luisteren. Maar van een héél ander energieniveau &#128513;
     
  16. Leraje

    Leraje Fanatiek lid

    19 apr 2013
    4.961
    2.790
    113
    Ik wou net zeggen, de toller is erg leuk maar wel de border collie onder de retrievers zeg maar, die hebben veel werklust en uitdaging nodig. Nu moeten alle honden natuurlijk voldoende uitdaging oooh etc maar er is wel een verschil.

    Oooh nu heb ik zin om bij allemaal fokkers langs te gaan om kennis te maken met ouderhonden enzo :D
     
  17. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Een flatcoat is ook wat eigenwijzer en sportiever. Je moet er inderdaad mee om kunnen gaan.
     
  18. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    ik heb zelf nog niet zo lang een golden retriever, ze is nu 2,5 jaar. Een hele rustige hond (die alleen af en toe héél eigenwijs kan zijn). Ontzettend lief, een echte grote knuffel. Ze kan ontzettend goed met andere dieren, reageert er ook niet op, is dol op de kinderen, terwijl ze niet echt aan kinderen gewend was. Zij komt bij een goed aangeschreven fokker vandaan. In haar stamboom zitten voorouders uit allerlei landen, geen doorfok. Mijn tante heeft een hond van dezelfde fokker, precies hetzelfde verhaal: een superlieve, rustige en gezonde hond.

    Grappig detail: de kaarten van hallmark met golden retriever pups met bijv een kerstmuts op, zijn allemaal foto's van deze fokker, zij hebben een contract met hallmark ;):)

    mocht je meer info willen over de fokker, stuur maar een pb.
     
  19. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.423
    5.510
    113
    Vrouw
    Kies ook niet voor de hond die er het schattigst uit ziet,maar zoek samen met de fokker een hondje uit die bij jouw situatie past.
    Als je dochter veel zorg op zich gaat nemen, is een rustige, volgzame hond wellicht een betere keuze dan het typje dat al in het nest graag de baas wil spelen. Op die manier heb je al een goede basis.
     
  20. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja is een goede tip. Toevallig vanavond een beetje aan het inlezen geweest en ik las bij een fokker ook dat zij zoeken naar het karaktertje wat het beste bij het gezin past. Natuurlijk wel in overleg met de toekomstige eigenaars. De voorkeur gaat wel naar een teefje.
     

Deel Deze Pagina