Gorgonzola?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Pinjo, 30 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pinjo

    Pinjo Bekend lid

    5 jan 2008
    672
    0
    16
    Nou, zoals de titel al zegt... Is gorgonzola slecht voor zwangeren/ongeboren babies? Ik ben er dol op (zowel koud op een stokbroodje als warm op de pizza), maar twijfel of het mag. Ik weet dat ik geen rauwmelkse kazen mag, maar zie niet altijd op de gorgonzola staan hoe en waarvan die gemaakt is (en al helemaal niet als ik "uit" eet of op een feestje ben). Weet iemand dat? En kan die schimmel geen kwaad?
     
  2. madelief

    madelief Fanatiek lid

    18 mrt 2006
    3.125
    204
    63
    Vrouw
    fokker van Rottweilers en PRT
    Schopp, Duitsland
    Kaas mag, ook tijdens de zwangerschap. Het Voedingscenrum beveelt dagelijks 1 ½ plak kaas aan. Het wordt zwangere vrouwen echter afgeraden buitenlandse zachte, rauwmelkse kazen te gebruiken. Deze kunnen de Listeriabacterie bevatten waar het kind erg ziek van kan worden. In Nederland is het volgens de wet verplicht om de toepassing van rauwe melk in een product op het etiket te vermelden (in het Frans: au lait cru). Staat er niets op het etiket? Dan is de kaas ‘veilig’.

    De volgende kazen kunnen tijdens de zwangerschap gegeten worden:
    Alle Nederlandse gepasteuriseerde kazen
    Nederlandse boerenkazen
    Deze harde kazen worden ook van rauwe melk gemaakt, maar bevatten weinig vocht waardoor de listeriabacterie niet kan groeien.
    De volgende buitenlandse kazen (gerangschikt op alfabetische volgorde):
    AH fêta kaasblokjes (koeienmelk)
    AH Roombrie 60+
    Ambassador Camembert 45+
    Arla Apetina Deense Fêta kaas 45+
    Arla Deense fêta in olie
    Bettine Blanc 58+ geitenkaas
    Boursin
    Champignon Cambozola 70+
    Danone Hüttenkäse
    Gorgonzola 48+
    Gormas 70+
    Monchou
    Paturain
    Philadelphia
    Port Salut
    President Roombrie 60+
    President Brie 60+
    Rochebaron 58+
    hoop dat je er wat aan hebt ;)

    liefs es
     
  3. Bri

    Bri Niet meer actief

    Tja, het hangt er maar helemaal van af of die gorgonzola van gepasteuriseerde of rauwe melk is gemaakt (latte crudo in het italiaans). Beide soorten bestaan.
    Het is in NL verplicht om het op de verpakking te zetten als het van rauwe melk is, maar soms moet je wel goed zoeken.
    Op feestjes wordt het wat ingewikkelder, dan moet je bij de gastvrouw of -heer vragen of je even op de verpakking mag kijken...

    Het is een misvatting dat er geen rauwmelkse kaas te koop zou zijn in NL; speciaalzaken hebben die zeker in het assortiment en zelfs de appie heeft er weer een paar. Maar die zetten er altijd een duidelijke sticker op: het eten van deze kaas wordt afgeraden tijdens de zwangerschap.

    Warm op de pizza kan sowieso; de kaas is dan verhit en eventuele bacteriën zijn dan wel dood.
    De schimmel kan geen kwaad.
     
  4. Pinjo

    Pinjo Bekend lid

    5 jan 2008
    672
    0
    16
    Dankjewel voor jullie reacties! Goed te horen dat de schimmel geen kwaad kan. Verder vooral buitenshuis maar voorzichtig zijn dan... Net als met de andere lekkere kaasjes.
     

Deel Deze Pagina