Gotthardtunnel

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Sunflowerr, 1 jul 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sunflowerr

    Sunflowerr Bekend lid

    19 aug 2021
    538
    448
    63
    Vrouw
    Oké. Wij reizen deze zomer af naar Italië. Liggen vlak aan het Como meer. Nu is het de eerste keer dat we die kant uit rijden (wel vaker zo’n lange ritten gehad). Nu komen we natuurlijk langs de befaamde gotthardtunnel. Omdat niemand van ons eerder die kant uit is geweest, hebben jullie tips en trucs om
    file te omzeilen? We overnachten in Basel, om vervolgens de dag erna het laatste stuk naar bestemming te rijden. We rijden op zaterdag het laatste stuk naar Como. Hier hebben we helaas echt geen andere optie in.
     
  2. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.874
    7.641
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #2 Devilschase, 1 jul 2022
    Laatst bewerkt: 1 jul 2022
    Wij hebben op zn langs bij de Gotthard 35 minuten in de file gestaan dus dat viel best mee.

    Deze route kan je ook volgen:

    Groene rondje is het begin van de tunnel.

    Normaal is het van bazel naar como 4 uur zonder file als je via de gotthard gaat. Dit is dus 50 min langer.

    Maar hou er rekening mee dat je overal file hebt. Wij zijn meerdere malen in italie geweest. Zo in de regio van Livorno maar ook aan de oostkust. Alles was ongeveer 1400 km en 15.5 uur rijden volgens Maps, maar altijd ruim 22 uur over gedaan door files. Zelfs toen we op een donderdag al vertrokken, hebben overnacht etc. Toen moesten we na de overnachting nog 650 km. Hier hebben we 11 uur over gedaan...

    De terugweg op een donderdag hebben we in 13 uur gereden...

    Screenshot_20220701_091535.jpg
     
    Sunflowerr vindt dit leuk.
  3. BJN

    BJN Actief lid

    14 okt 2016
    127
    56
    28
    Wij reden die richting op vaak 's nachts, dan waren we rond 7 uur bij Basel. Vervolgens deden we rustig aan richting Italië en gingen we over de Gotthardpass. Dus eigenlijk nooit in de file gestaan voor de tunnel op die manier.
     
    Sunflowerr en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  4. ClaireDeLune

    ClaireDeLune Bekend lid

    12 okt 2021
    966
    1.692
    93
    Nederland
    Gothardpass is prima te doen als het heel erg druk is. En ook nog eens super mooi. Wij rijden ‘m graag.
     
    Sunflowerr vindt dit leuk.
  5. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.287
    7.846
    113
    Gelderland
    Wij hebben nog geen enkele keer in de file gestaan voor de tunnel. Wel twee keer over de pass gegaan omdat het wat drukker was voor de tunnel en de pass eigenlijk gewoon veel mooier is ;)

    Wel richting como in de file gestaan.. dat stukje is gewoon erg druk welk tijdstip je ook gaat.
     
    Sunflowerr vindt dit leuk.
  6. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.468
    2.157
    113
    Wij zijn al een aantal jaren niet meer die kant op geweest, maar als wij naar Italië gingen, dan gingen wij ook altijd via Zwitserland en dus de Gotthard. Wij hielden altijd aan dat we de pas namen bij een uur of meer file voor de tunnel. Wat er dus eigenlijk op neer kwam dat we in het hoogseizoen altijd de pas reden. Wij overnachtten overigens altijd net voor de Zwitserse grens. En gingen dan ook niet extra vroeg weg. Eerst even rustig ontbijten en dan rond 8.30 uur gaan rijden meestal. We hebben tenslotte vakantie.

    De pas is prima te rijden, geen smal, bochtig weggetje. En het is ook nog zoveel mooier dan door de tunnel. We stopten dan boven ook altijd even. Wij rijden hem ook graag.
     
    Sunflowerr vindt dit leuk.
  7. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.025
    17.040
    113
    Vrouw
    Wij zijn nog niet eerder naar Italië gegaan midden in het hoogseizoen dus nooit echt lang hoeven te wachten. Je wacht altijd wel even omdat er een max. aantal voertuigen doorheen mogen per uur dacht ik...
    De pas kun je als alternatief rijden, wanneer de wachttijd echt heel lang is.
     
    Sunflowerr en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  8. mimi1988

    mimi1988 VIP lid

    7 apr 2015
    6.939
    4.153
    113
    Vorig jaar voor het eerst moeten wachten bij de tunnel. 45 min ongeveer. Verder goed te doen.
     
    Sunflowerr vindt dit leuk.
  9. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Dit doen wij ook meestal het is ong 20 min langer rijden maar zoveel mooier!
     
    Sunflowerr en Luna86 vinden dit leuk.
  10. Patatje1982

    Patatje1982 Actief lid

    31 dec 2014
    426
    206
    43
    Vrouw
    Dit :D.
     
    Sunflowerr vindt dit leuk.
  11. Sunflowerr

    Sunflowerr Bekend lid

    19 aug 2021
    538
    448
    63
    Vrouw
    Dank voor al jullie reacties! Afgaand op jullie ervaringen gaan we het gewoon gokken op de tunnel. Mocht er een te lange file staan, gaan we de pas doen. Heb gisteren wat foto’s zitten te bekijken van de pas, maar wauw! Wat een geweldige route lijkt me dat. Zou bijna overwegen standaard over de pas te gaan rijden:D
     
  12. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Ik zou het gewoon doen, is echt een leuke ervaring van de vakantie! We hebben in juni ook wel eens sneeuw gehad en ook dat we door de wolken gingen en dat de jongste riep; zijn we nu in de hemel <3
     
    Sunflowerr vindt dit leuk.
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Wij nemen altijd de pas, veel fijner en mooier.
     
    Sunflowerr vindt dit leuk.
  14. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.025
    17.040
    113
    Vrouw
    Ik vind de tunnel fijner haha. Maar ik hou niet van al die bochtjes door de bergen :p uitzicht verder prachtig maar ik rij liever rechtdoor.
     
    Paardenbloem, GossipGirlxoxo en Sunflowerr vinden dit leuk.
  15. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Hier hetzelfde. Sta met alle liefde een uurtje voor de tunnel te wachten dan haha.
     
  16. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.468
    2.157
    113
    Ik zou het ook doen. Zeker als je maar van Basel naar het Comomeer moet, zo ver is dat dan niet meer. En je hebt vakantie toch? Lekker even boven stoppen en rondkijken.
     
  17. Sunflowerr

    Sunflowerr Bekend lid

    19 aug 2021
    538
    448
    63
    Vrouw
    Hier heb je wel een goed punt. Heb daar denk ik de verkeerde mindset in. Ik moet en zal zo snel mogelijk bij m’n bestemming zijn. Maar wat hier meerdere al een schreven.. je vakantie begint eigenlijk al in de reis erna toe. Nu nog dat knopje zien om te zetten:D
     
    nijn37 vindt dit leuk.
  18. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.874
    7.641
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Hier ook een keer over de pass gegaan. Heb toen nog zo gelachen. Je hebt bij die steile delen naar beneden aan het einde van die grindbakken voor vrachtwagens. Dat als ze niet op tijd kunnen remmen dat ze daar in kunnen rijden.

    Staat altijd een gigantisch geel bord bij met CAUTION!! en dan zo'n plaatje van een vrachtwagen die remt enzo.

    Stond daar serieus een camper geparkeerd, met 2 mensen ernaast die op 2 stoeltjes hun broodje zaten te eten. Levensgevaarlijk, maar we moesten stiekem wel lachen. Bedoel hoe dom kan je zijn...
     
    Paardenbloem, nijn37 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  19. Me26

    Me26 Fanatiek lid

    29 sep 2012
    4.743
    719
    113
    Vanaf welk punt kun je de pass nog nemen?
    Wij gaan dit jaar ook voor het eerst met de auto en eigenlijk van plan vanaf Bazel de tunnel te nemen. Moet je dan bij Bazel al andere route nemen voor de pass? en hoelang is die route?
     
  20. Sunflowerr

    Sunflowerr Bekend lid

    19 aug 2021
    538
    448
    63
    Vrouw
    De pas kun je op het aller laatste moment nog pakken. Wil je een geheel andere route rij je (volgens mij) vanaf ongeveer Bazel een andere kant over, over Liechtenstein.
     

Deel Deze Pagina