Gouden tips om de productie op te schroeven

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Mirri, 23 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mirri

    Mirri Fanatiek lid

    25 sep 2009
    4.551
    1
    38
    N.Holland
    Mijn dochter is 5 maanden en de laatste tijd is de bv een geworstel helaas
    Ze is ongeduldig ws omdat een fles makkelijk drinkt wanneer ik aan t werk ben en op de tsr moet ze soms wachten, dan gaat ze aan m'n tepel trekken en gooit haar hoofd naar achter.
    Vanavond ook zo gevoed, dacht dat ze genoeg had maar bleef huilen dus gekolfd flesje gegeven 90cc, klokte ze zo weg, ik n uurtje daarna weer kolven ; 60cc maar :(
    Ik heb t gevoel dat t terugloopt en zou graag tot min. 6 mndn doorgaan.
    Wat werkte voor jullie goed om de produktie op te hogen ?
    Helpt meer kolven echt? ik ben bang dat ik dan minder melk heb om live te geven.
     
  2. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Meer kolven verhoogd je productie. Maar hoe vaak voed je en geef je nog nachtvoedingen?
    Overigens vind ik een uur na een voeding kolven en dan 60cc niet weinig hoor.
     
  3. Mirri

    Mirri Fanatiek lid

    25 sep 2009
    4.551
    1
    38
    N.Holland
    thnx Red.
    Normaal drinkt ze; 6-9-12-3-6 en rond 6.30 de laatste voeding.
    afgelopen week kwam ze ook voor de nacht nog om 23 u.
    Maar afgelopen nacht ineens; 22.30-00.30-04 u !
    Nu heeft ze vanavond voor het slapen gaan na de bv waar ze niet genoeg aanhad nog 90 cc gekolfde melk gekregen dus ik hoop dat k n nacht rust krijgt, hoewel ze snachts wel rustiger drinkt dan overdag....
     
  4. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Mijn oudste dronk met 4 maanden 4-5x per dag en sliep klokje rond en kwam vanaf 6 maanden weer 8x per dag waaronder ook 2x s nachts.
    Het kan dus altijd weer veranderen. Ik had niet echt verminderde productie, alleen de laatste voeding was ze onrustig en ontevreden en gaf ik haar nog een fles gekolfde melk na.
    Jongste komt nog 7-8x en hier melk zat. Heb ook niet zoveel last van de nachtvoedingen, val vrijwel gelijk weer in slaap.

    Maar nachtvoedingen zijn in elk geval erg goed voor je productie en je kunt overdag wat vaker aanleggen of kolven om je productie wat op te schroeven. Verder gewoon lekker je kleine volgen en hoe vervelend de gebroken nachten misschien ook zijn, accepteren is al het halve werk ;)
     
  5. Omelet

    Omelet VIP lid

    14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ahh de 4 maanden dip! Beruchte periode! Doorzetten en het gaat beter! Vooral lekker blijven voeden, door de frustratie heen gaan en over een kleine week gaat het vast beter. Echt, dit is een beruchte periode (valt ook zo lekker samen met weer aan het werk gaan)

    Hier kwamen de nachtvoedingen ook weer terug rond deze tijd,heel belangrijk om die te blijven geven want juist nachtvoedingen zijn goed voor je productie.

    Tips:
    - veel aanleggen (op verzoek)
    - meegaan in nachtvoedingen (zonder op de klok te kijken)
    - veel drinken
    - veel rusten
    - borstvoedingsthee kan helpen
     
  6. Mirri

    Mirri Fanatiek lid

    25 sep 2009
    4.551
    1
    38
    N.Holland
    Dit geeft wel weer wat vertrouwen Juju en Red
    Ik ga op tijd naar bed en morgen rustig aan, extra bv thee en weer genieten van de nachtvoeding, alles voor de productie ;)
    S'nachts drinkt ze wel rustiger, probeer overdag ook een rustige voedingsplek te vinden.
    Trustuh ;)
     
  7. Mykelti

    Mykelti VIP lid

    3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Hey Mir,

    Zoals in ons topic al aangegeven, een bekend probleempje, ook hier.
    Heb ook wel het idee dat Hugo nu door alles afgeleid wordt. Ook al zit ik rustig, er is altijd wel wat meer te zien dan alleen de mamaborst. Hij moet wel mega honger hebben, wil hij echt geconcentreerd drinken overdag.

    We hebben net een paar weken nachtvoedingen (standaard 1, nu 2/3) achter de rug en het ging een aantal dagen weer goed (terug naar 1). Gisteren heel veel gekolfde melk gedronken en onrustig slapen vannacht. 2 Keer gevoed, maar de andere keren wel wakker en huilen, losgewoeld, dus mss ook een virusje weer? Hij heeft nu ook weer een meer verstopte neus. Dus gelijk beetje melk erin.

    Dat hij meer vroeg dan ik produceerde, legde ik hem overdag vaker aan en ging idd mee in de nachtvoedingen. We gaan het halen die 6 maanden zonder bij te voeden! ;):D
     
  8. Mirri

    Mirri Fanatiek lid

    25 sep 2009
    4.551
    1
    38
    N.Holland
    Dat hoop ik ook Kelly ;) ben in staat om haar banaan te gaan geven maar zie nu in dat de productie eerst omhoog moet.
    Vannacht 04 u geweest en om 23 u voor t slapen gaan de 60 cc die ik gekolfd had maar gegeven.
    Net heeft ze half slapend gedronken en nu ze wakker is idd wer van alles intressant behalve m'n borst ;P
    Fijn om te lezen dat t herkenbaar is, dat geeft mij weer moed.
    Goed dat jij zo doorzet Kelly, op naar de 6 maanden. ;)
    Vandaag n rustige thuisdag, met veel drinken voor allebei.
    Zijn er bepaalde dingen te eten die goed zijn voor t zog ?
     
  9. Mopje

    Mopje Fanatiek lid

    18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Rustige (vaste) plek voor het voeden. Ik voed nu meestal boven op bed, ook overdag. Nachtvoedingen krikken je bv zeker ook op!

    Drinkt ze 1 of 2 borsten per keer? Bij een (zoals mijn mannetje) de andere kolven.

    Succes!
     
  10. Mirri

    Mirri Fanatiek lid

    25 sep 2009
    4.551
    1
    38
    N.Holland
    Wow, 9 maanden al Mopje, ik ga vandaag idd boven op een rustige plek voeden. Zit nu te kolven maar t gaat niet snel.
    En drink brandnetel met frambozenblad thee.
    Bord pap op ook, ik doe m'n best.
    Vlgns mij heeft ze een groeispurt, het lijkt wel of ze lood in d'r luier heeft. ;P
     
  11. Bilou

    Bilou Bekend lid

    29 okt 2011
    879
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier exact hetelfde probleem. Alleen is mijn zoontje 3 maanden. Ik hoop echt dat ik toch minstens 6 maanden haal. Ben ook ondertussen alweer twee keen ongesteld geworden. Terwijl ik altijd dacht dat de menstruatie een tijdje zou uitblijven.

    Enige tip die ik voor je heb is zo vask mogelijk kolven en aanleggen. Ben ik nu ook aan het doen haha. Ik krijg er steeds niet meer dan 50 cc per borst uit. :(
     
  12. Nancy81

    Nancy81 Actief lid

    31 aug 2011
    151
    0
    0
    Probeer veel live te voeden. (na)kolven werkt ook goed hoor, maar staar je niet blind op de hoeveelheid die je kolft. Soms lukt het gewoon niet zo goed.
    En gewoon lekker mee gaan in die nachtvoedingen. Ik snap je heel goed hoor, ik vind het soms ook pittig als ik om 8:00 weer op mn werk moet zijn. Maar het is een fase en straks zijn we trots dat het ons allemaal gelukt is!
     
  13. Mirri

    Mirri Fanatiek lid

    25 sep 2009
    4.551
    1
    38
    N.Holland
    Hoeveel kolfmomenten lukt jullie ? Ik doe na de 800 voeding en Savonds tussen 20-23 maar ben zo bang dat ik dat te weinig melk voor de volgende voeding heb.
    Bilou, Eva krijgt 2 borsten, hier vanmorgen 60 cc uit allebei gekolfd >_<
    Zeker pittig Nancy, maar je bent goed op weg, nog 2 wkn dan heb je de 6 gehaald met Noor ;) geef je al bijvoeding ?
     
  14. Mopje

    Mopje Fanatiek lid

    18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Na de ochtend voeding vind ik het ideale kolfmoment. Dan zit er nog veel in je borsten. Als je dan je borsten leeg kolft krijgen ze het signaal om weer meer aan te maken. En als de late avond voeding wegvalt in de avond nog een keer. Maar dat vond ik altijd lastig, stel hij wordt toch wakker!
     
  15. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je zit nu weer op een leeftijd waar je regeldagen kunt verwachten. Probeer flessen te reserveren voor momenten dat jij er niet bent. Ben je er wel, dan moet ze echt het werk zelf doen, en dan kan dat best wel wat vaker. Toetje half uur na de voeding (3-4e borst) werkt vaak ook heel goed.
     
  16. Mirri

    Mirri Fanatiek lid

    25 sep 2009
    4.551
    1
    38
    N.Holland
    Het probleem is dat ze de fles veel makkelijker vindt.
    Bij de borst gooit ze al snel haar hoofd naar achter en gaat huilen. Net na 11 om 13 begonnen met voeden maar ze wil niet meer, helemaal over de rooie was ze, uiteindelijk maar kv gegeven, kon zo snel niet ontdooien en ze dronk 175! Ik ondertussen kolven; li 40 de 20 cc :(
    Zere tepels nu van t kolven maar t gaat te hard achteruit zo.....
    Huisarts gebeld voor recept oxytocine, die belt morgen terug, vandaag geen tijd.

    Ik zal t toetje ook proberen Dirksmamma maar nu slaapt ze en ik hoop dat ik sowieso een volledige voeding voor haar heb straks.
    Ga ook ff slapen ;)
     
  17. Mykelti

    Mykelti VIP lid

    3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Mirri, hoe lang doet ze over een flesje? Mss anders een speen met kleine gaatje proberen zodat het verschil fles/borst wat kleiner is? Zit maar even de brainstormen...

    Hier heeft Hugo iets onder de leden denk ik. Heel veel drinken (ook heel grote hoeveelheden), niet willen slapen overdag en beetje pips met roodomrande oogjes. Ook weer wat hoesten en snot in zijn neusje. Maar het vreetzakkie heeft vandaag op het KDV in 3x totaal 425 weggelukt...vorige week was dat nog 2x 150 cc. Maar hij is ook echt mega aan het groeien, dus mss combi van allebei.
    Om half 4 de laatste fles gehad. Om 5 uur kwam ik hem ophalen en toen at hij me alweer op...:)
    Vanaf morgen weer lekker veel aanleggen.
     
  18. Mykelti

    Mykelti VIP lid

    3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    En kon de assistente niet even overleggen met de dokter? Jammer dat je tot morgen moet wachten.

    Is brandnetelthee goed voor je productie? Die heb ik hier ook staan nl. Of moet er ook echt frambozenblad in zitten?
     
  19. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Fenegriek: een eetlepel fenegriek zaad op een kwart liter kokend water, gedurende de nacht laten trekken en daarna zeven en gedurende de dag op drinken
    Sano thee nr. 14
    Zogvormingsthee bevat dille, kummel, koriander, venkel, brandnetel. Wordt in België en Frankrijk ook wel Galactogène thee genoemd
    Cashewnoten
    Alfalfa
    Anijs*
    Venkel*
    Amandelspijs
    Verse papaya's
    Ananas
    Katjang kuning. Dit zijn een soort Indonesische erwtjes, die je opkookt met suiker en daarna opeet, dit bevordert de melkproductie. Het is te koop bij Indonesische toko's
    Katjang hijau (groene erwten) uit de Indonesische toko waar je lekkere pap van kunt maken
    Taugé
    Herbal Galactagogues
    Een middeltje wat veel wordt genoemd is bruin bier. Het bevat alcohol en van alkohol is bekend dat het een negatieve invloed heeft op de toeschietreflex. Alcoholvrij bier 'doet' het echter ook. En ook biergisttabletten hebben een positief effect zeggen sommigen. Anderen bestrijden dit weer omdat het om inactieve gist zou gaan.
    Beschuit met (anijs)muisjes
    Mochi. Dit is een Japanse lekkernij van gestoomde gefermenteerde rijst. Je koopt het bij de dieetwinkel in kleine blokjes die je in een pan in wat olie bruin bakt aan beide kanten. Voor de smaak kan je er wat sojasaus op gieten voor je ze uit de pan neemt. Ze bestaan met kruiden en gewoon. Lekker met sla.
    Agnus castus is een extract van 'kuisboom', een soort heester. Het helpt bij allerlei hormonale onevenwichten. Bijvoorbeeld bij overgang, menstruatieproblemen alsook bij wat men een slechte melkgift noemt. Je kan het, in België, in de apotheek vinden, bijvoorbeeld van Phylak Sacksen of van Elusanes.
    Haver (zoals bijvoorbeeld in havermout en muesli). Hier een recept voor superstevig havermoutpannenkoekenbeslag, vrij naar het receptenboekje van Quaker Oats (HO-havermout): Voor 5-8 pannenkoeken beslag maken van 150 g havermout, 50 g bloem, 1-2 eieren, 3-4 dl melk, snufje zout, 2 eetlepels olie en 1 eetlepel bruine suiker. Laat het beslag 30 minuten rusten voordat je er pannenkoeken van bakt. Het worden heel smakelijke en voedzame pannenkoeken. Handig voor wie geen havermoutpap lust.
    Lactaflow lijkt ons ook een prima middel, afgezien van de venkel omdat het gebruik van venkel in grote hoeveelheden en over langere termijn bijwerkingen kan veroorzaken, zoals bijvoorbeeld allergische reacties van de huid en de luchtwegen.
     
  20. Mykelti

    Mykelti VIP lid

    3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Mirri, wat ik ook doe als hij onrustig gaat drinken is gewoon van borst wisselen. Ik zit dan gewoon met allebei de dames bloot zodat ik snel kan wisselen. Als het dan gaat om te toevoer, dan heeft hij een verse, snelle borst. Als krampjes heeft, dan komen die ook vaak "los" bij het omleggen. Zo wissel ik ongeveer 2x van elke borst.
     

Deel Deze Pagina