Graag advies over toeslagen

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door ButterflyM, 18 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ButterflyM

    ButterflyM Bekend lid

    3 mrt 2013
    566
    5
    18
    Hoi dames,

    Sinds een tijdje ben ik erachter gekomen dat mijn inmiddels ex al een langere tijd een ander had.
    Ik ben mama van een kleuter en een baby. Omdat ik altijd voor de kinderen zorgde werkte ik daarnaast niet. Nu ben ik hard opzoek zodat ik op mijn eigen benen kan gaan staan.

    Nu hoop ik dat jullie mij wat advies kunnen geven wat ik het beste kan doen.

    Ik woon nu nog in ons huurhuis en hij is ingetrokken bij zijn moeder. Helaas kan ik de huur niet in mijn eentje op hoesten dus zal ik binnenkort ook moeten verhuizen.
    Hij helpt nu nog met alle huishoudelijke kosten.
    We zijn niet getrouwd alleen een samenlevings contract.
    Hij staat nog wel in het huurcontract als hoofdbewoner heeft dat nog een nadelig invloed op toeslagen?

    Alvast heel erg bedankt!
     
  2. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.530
    3.757
    113
    Overijssel
    Zoek even op wat je aan toeslagen kunt krijgen bij de belastingdienst ( kun je een berekening maken)
    Dan krijg je vast huurtoeslag ( mits je niet te duur huurt) en kun je misschien wel in je huis blijven wonen.
    En laat hem zsm uitschrijven als hoofdhuurder.
    Verder geen idee hoe het zit icm alimentatie enz..
    Verder veel sterkte!
     
    ButterflyM vindt dit leuk.
  3. ButterflyM

    ButterflyM Bekend lid

    3 mrt 2013
    566
    5
    18
    Dank je wel voor jou bericht!
     
    Theezeefje vindt dit leuk.
  4. justme1974

    justme1974 Fanatiek lid

    20 jan 2009
    3.652
    1.822
    113
    #4 justme1974, 21 okt 2018
    Laatst bewerkt: 21 okt 2018
    Als hij hoofdhuurder is zul je een paar stappen moeten ondernemen:
    * sta jij ook op het contract? Zo nee, dan trek je aan een heel kort eind
    * sta je wel op het contract? Wat kost de woning per maand ofwel: valt de huur binnen de huurtoeslaggrens? Dan zal hij zich uit moeten schrijven en via de woningbouw/ verhuurder moet je officieel het verzoek indienen om alleen op dat adres door te gaan. Meer een formaliteit. Tenzij je er echt een zooitje van hebt gemaakt.
    * heb je helemaal geen inkomen? Dan zul je terwijl je solliciteert een uitkering aan moeten vragen. De hoogte is eh..963 euro exclusief de toeslagen van de belasting. MAAR de kinderalimentatie gaat daar af. Ik neem aan dat de kinderen erkend zijn?
    * toeslagen kun je pas aanvragen op moment dat je ex echt is uitgeschreven.

    Toeslagen staan los van alimentatie trouwens.
    Wanneer je bijstand aanvraagt en je ex wettelijk verplicht tot betalen van de alimentatie, dan kun je niet ( en hij ook niet) zomaar zeggen " dat kan hij niet betalen". Dit wordt door de rechter uiteindelijk vastgesteld. De gemeente zit hier tussen. En kan zelfs overgaan tot onderzoek naar zijn inkomen en zelfs beslaglegging op zijn inkomen. Ze zullen er alles aan doen om de kosten van een uitkering zo laag mogelijk te houden. Tenzij het niet anders kan. Wel is het zo dat jij wel je uitkering krihgt. Zodra het geld bij hem vrij komt wordt dat verrekend. Stel je zou 300 moeten krijgen en hij betaalt niet..zit je met een gat. Dat zal worden opgevangen.
     
    ButterflyM vindt dit leuk.
  5. ButterflyM

    ButterflyM Bekend lid

    3 mrt 2013
    566
    5
    18
    Bedankt voor je uitgebreide bericht!

    Ik sta ook op het huurcontract. Helaas is de huur hoger dan de grens en valt die toeslag af. Daar baal ik ook ontzettend van want ik weet dat ik hier toch op ten duur uit moet. Tot die tijd wilt hij helpen met voornamelijk de huur en zijn de andere kosten al verdeeld. Kan ik dan pas toeslagen aanvragen als hij ook niet meer als hoofdhuurder staat ingeschreven?
    Als ik hoofdhuurder wordt van dit huis zonder inkomsten kunnen ze je dan weigeren om hier te mogen blijven wonen?

    Goed om te weten dat ik tijdens het solliciteren nu een uitkering kan aanvragen.
    De kinderen zijn erkend alleen hebben we nog niks geregeld voor de alimentatie. De dagen dat we de kinderen hebben is op dit moment eerlijk verdeeld. Daar zal straks waarschijnlijk verandering in komen als ik ook werk.

    Nogmaals bedankt voor je hulp!
     
  6. justme1974

    justme1974 Fanatiek lid

    20 jan 2009
    3.652
    1.822
    113
    In principe kunnen ze je niet zomaar weigeren, want als jij een bijstandsuitkering hebt, dan heb je inkomsten. Dat het niet genoeg is, is een ander verhaal. Maar een woningbouw mag jou niet zomaar op straat zetten, dat zou de boel verergeren en dat mag dus niet. Ik denk dat je ze het beste kunt bellen of langs gaan, om te informeren hoe je dit het beste aan kunt pakken. Wat je ook kunt doen is dit bespreken bij de gemeente, op moment dat je de uitkering gaat aanvragen. Want hoe dan ook; dit zul je moeten gaan doen zolang je geen inkomsten hebt. Of je moet zicht hebben op een baan op korte termijn en het zo kunnen oplossen met je ex. Wanneer je op papier co-ouderschap aangaat, verandert er ook wel weer het een ander in de toeslagen, maar ook m.b.t. de kinderbijslag.

    is het niet mogelijk dat je ex blijft wonen en jij op zoek gaat naar wat anders?
     
  7. ButterflyM

    ButterflyM Bekend lid

    3 mrt 2013
    566
    5
    18
    Fijn om te horen dat ze me niet zomaar op straat kunnen zetten! Daar was ik zo bang voor namelijk. Ik ga morgen is bellen!
    Ik hoop natuurlijk dat ik snel een baan vind en geen bijstanduitkering hoef aan te vragen. Gelukkig is ondanks alle verdriet de relatie met ex op dit moment oké en proberen we het voor de kinderen zo goed mogelijk te doen. Ik hoop natuurlijk dat dat voorlopig zo blijft en hij me wilt blijven helpen totdat ik mijn eigen zaakjes op orde heb. Mocht ik op korte termijn een andere woning vinden dan zal mijn ex hoogstwaarschijnlijk in dit huis gaan wonen. Dat idee vind ik wel rot maar goed het is niet anders!

    Bedankt weer voor je berichtje!
     
  8. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.885
    7.594
    113
    Nu het nog goed gaat met je ex kun je ook het beste het ouderschapsplan opstellen. Dit is verplicht voor samenwonende stellen met minderjarige kinderen die erkend zijn. Dan is dat ook direct geregeld en liggen de rechten en plichten naar de kinderen toe vast.
     

Deel Deze Pagina