Groei puberdochter

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door jannanas, 4 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.797
    1.653
    113
    Wie kan me helpen? Dochter is 14 jaar en groeit in lengte nauwelijks meer. Ze is niet lang, iets van 1.65.
    Haar gewicht groeit wel door, ze weegt nu ongeveer 67 kilo en daar begint ze zich wat zorgen over te maken. Volgens de bmi die ze berekend heeft is haar gewicht toch al wat te zwaar, dat klopt.
    We eten gewoon normaal, net als elke puber is het een snaaikont maar eigenlijk valt dat ook nog wel mee als ik het vergelijk met anderen. Ze beweegt ook, door longcorona nu wel iets minder dan normaal maar niet extreem weinig.
    Ze blijft in gewicht toch maar aankomen, lengte niet. Zowel ik als man zijn langer en slank, geen problemen met gewicht in de familie ook.
    Is dit “normaal”? Ik wil dat ze zich geen zorgen over gewicht maakt maar merk dat ze er toch meer mee begint te zitten. En dat vind ik dan weer heel eng! Wat kunnen we ermee? Zouden er nog oorzaken kunnen zijn? Wie herkent dit?
     
  2. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Volgens mij is het niet raar dat gewicht in puberteit nog toeneemt, zelfs als lengte nauwelijks meer doet, omdat spieren en vrouwelijke rondingen zich nog helemaal naar 'volwassen' moeten vormen. Bij meisjes is dat vaak rond 15-16 jaar helemaal klaar.

    Maar ook pubers zouden het liefst voor leeftijd een gezond BMI moeten hebben en als dat nu niet het geval is, dan kun je hier aan werken (als ze daar motivatie voor heeft). Meer bewegen en minder snoepen is dan toch het advies. En kijken naar de verborgen suikers, vooral in frisdrank/fruitsappen krijg je ongemerkt veel binnen.

    In theorie zijn er ook andere oorzaken zoals te trage schildklier, maar dan zou je ook andere klachten erbij verwachten, die vaak nog opvallender zijn dan gewichtstoename.
     
  3. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.588
    10.483
    113
    ik heb wel het volgende gevonden:
    Na het starten van de puberteit groeien meisjes nog gemiddeld 23 cm en jongens 32 cm. De groeisnelheid bereikt haar hoogtepunt bij meisjes op 12-13 jaar en bij jongens gemiddeld op 13-14 jaar. En jongens groeien gemiddeld ongeveer 2 jaar langer door dan meisjes.

    Dit zijn gemiddelden, dus met 14 kan er echt van alles nog gebeuren.
     
  4. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.950
    8.762
    113
    Ze zal toch meer vrouwelijke rondingen krijgen, soms groeien ze daarna nog wel maar langzamer. Misschien is dit het.

    Als ze er mee zit samen wat meer rustig wandelen of fietsen. Ook kijken wat ze precies snaait. In vergelijking met andere zegt dit natuurlijk niks. Bij de 1 blijft er niks zitten en de ander komt gelijk aan.

    Dat jullie lang en slank zijn zegt natuurlijk verder niks over haar. Maar ze moet zich prettig en mooi voelen en als dat niet zo is tijd voor een gesprek
     
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Oei lastig zeg. Ze wordt idd wat zwaar, maar om op deze leeftijd nu over diëten te gaan beginnen. Zou het dan vooral focussen qua gezondheid.
    Kan ook best zijn dat ze qua groei er nog wat achteraan gaat natuurlijk, je ziet vaak dat kinderen eerst wat zwaarder worden en daarna groeien. Ligt er natuurlijk ook aan of ze al ongesteld is etc.

    Dochter hier van 13 is ook nog erg klein met 1.60 (wij zijn 1.78 en 1.90 namelijk).
     
  6. GoldenClown

    GoldenClown Niet meer actief

    Mijn oudste is 16 en staat al zeker een jaar of 4 stil op 1.65. Gewicht is wel flink toegenomen, geen idee hoe zwaar ze is dat houdt ze voor zichzelf maar denk wel tegen de 80. Ze is jaren erg depressief geweest dus het is ook wel te verklaren.
    Ze heeft idd ook echt wel alle vrouwelijke rondingen gekregen nu. Hier de hoop dat de lengte komt als de stress minder is. Is al wel 5 jaar ongesteld maar toch schijnt een groeispurt nog te kunnen komen. Voorspeld is 1.74. Ze is erg onzeker dus we leggen niet te veel nadruk op haar gewicht. Ze is zelf momenteel tevreden met hoe ze is, dus daar ga ik niet te veel in wroeten zeg maar.
     
  7. suus02

    suus02 Fanatiek lid

    30 jan 2009
    3.215
    751
    113
    home sweet home
    Over groei kan je weinig zeggen. Bijna 15 jarige 164 en deze lengte heeft ze al bijna 2 jr. haar zusje daarin tegen 13,5 jaar en 176 maar groeit nog langzaam door….. als ze zelf vind dat ze te zwaar is zou ik bijv samen gaan wandelen en opeten letten. Als ze er niet mee bezig is, zou ik het zo even laten…..zijn op deze leeftijd zo gevoel voor te zwaar en bezig met hun zelfbeeld
     
  8. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.551
    7.367
    113
    Dat dacht ik van onze oudste ook, dat dat snaaien nog wel redelijk binnen de perken is.
    Nou, nu ze 's middags vaak de eerste is die thuis komt blijkt wel dat er dan behoorlijk wat snoep doorgaat :| kwamen gisteren tot de ontdekking dat alle rollen mentos (meerdere soorten), pepermunt, fruittella etc schoon op waren. (Ik had dus onlangs allemaal nieuwe verpakkingen gehaald met meerdere rollen), hele kast vol snoeppapier...
    En dan hebben we daarnaast nog een snoeppot, die ging al redelijk hard, maar toen dacht ik nog, als het daar bij blijft, toe maar, dat loopt nog wel los :rolleyes: haha, wist ik veel
     

Deel Deze Pagina