Groei vlakt af - 26+4 weken

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Boom1989, 28 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boom1989

    Boom1989 Lid

    13 aug 2019
    8
    0
    1
    Vrouw
    Hoi,

    Laat ik beginnen met zeggen dat ik n.a.v. van mijn vragen ook nog een terugbelverzoek heb neergelegd bij de verloskundige, die bellen als het goed is morgen terug.

    Vandaag 26+4 weken zwanger. Hier meten ze de groei van de beentjes, hoofdomtrek en buikomtrek.

    Met 20 weken echo zat baby voor haar doen keurig op de lijn. Haar buikomtrek was toen 127 en kwam uit op P19, geen grote baby maar alles was goed zei de echoscopist.

    Vandaag dus (eindelijk) weer een echo gekregen. Haar beentjes gelijk met 27 weken, haar hoofdomtrek met 26 weken + 2 dagen, maar haar buikomtrek blijft achter.. 211 in omtrek en ineens P12. "nog" geen reden tot zorg, maar wel duidelijk dat de groei stagneert en ik krijg over 3 weken weer een echo om te kijken hoe het er dan voor staat.

    Volgens de verloskundige was alles "oke" maar wel iets om in de gaten te houden. Nu maak ik me toch zorgen, al zo vroeg in de zwangerschap een afwijkende groei? Wat betekent het, wat kan ik doen en hoe kom ik de komende drie weken door?

    Iemand hier ervaring mee?
     
  2. nienie26

    nienie26 Bekend lid

    24 nov 2013
    844
    208
    43
    Ik had met 1 van de tweeling ook met volgens mij 23 weken dat het boven beentje ineens te kort was. Hij was ook geen grote baby en tot 23 weken liep hij netjes hoe het moest. Tegen mij werd ook gezegd dat ze het wel in de gaten moesten houden. Ik heb me toen ook 2 weken heel rot gevoel. Op internet alles afgezocht en veel nare dingen gelezen. Met 2 weken weer een echo en toen was het gelukkig weer wat beter. Uiteindelijk met 37 weken bevallen . Woog wel maar 2400 gram maar super gezond. Nu nog steeds een klein ventje.

    Probeer het een beetje los te laten. Begrijp je bezorgdheid maar er is echt een grote kans dat het volgende keer wel weer goed is. Als ze echt veel twijfels hadden dan hadden ze je echt wel eerder voor een echo laten komen. S6.
     
  3. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.946
    12.419
    113
    Vrouw
    Hoeveel weken liep haar buikje achter, fijn dat je over paar week weer een echo krijgt! Hopelijk word je snel terug gebeld
     
  4. 1Hanneke

    1Hanneke Fanatiek lid

    4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Hoi, vervelend he die onzekerheid!
    Maar zou proberen vertrouwen te hebben en het een beetje los te laten...
    Groeiecho's zijn helaas niet helemaal exacte wetenschap, zeker als je verschillende personen hebt die de echo doen en misschien nu een ander apparaat als de 20 wkn echo, kan er best wat verschil in zitten. Verder groeien baby's vaak met groeispurts en niet alle delen tegelijk even hard. Vaker dan elke 2/3 wkn heeft op dit termijn volgens mij niet zoveel zin, omdat het de groei dan zo weinig is dat je nog meer meetfouten krijgt. Als je vk echt gaat twijfelen stuurt ze je door naar de gyn, die kan extra kijken of je placenta nog voldoende werkt en dergelijke. En in uiterste geval besluiten tot eerder inleiden.

    Mijn dochter was met de 20 wkn echo wat klein, daarom later een aantal groeiecho's gehad. Ik dacht ergens tussen p10 en p15 dat alles steeds uit kwam. Er werd na een paar groeiecho's besloten dat ze voldoende op haar eigen lijntje groeide, dus mocht thuis bevallen. Bleek uiteindelijk 2780 gram met 39+1, dat was p8. Dus toch wat kleiner nog dan ze hadden gedacht. Maar ze deed het gelijk super goed, dronk direct goed uit de borst, ik had ook gelijk melk, ze hield zichzelf genoeg op temperatuur dus we mochten lekker thuis blijven.

    Deze zwangerschap met 20 wkn echo hoofdje en beentje op p14 en buik p60. Weer groeiecho's elke 3 wkn, vanwege vorige zwangerschap. Met 28 wkn was buik ineens p17, dus erg gezakt, hoofd en beentje ongeveer hetzelfde als 20 wkn. De echo's daarna ging buikje weer terug naar iets van p30 en p51. Hoofdje en beentje blijven ergens tussen p10 en p17.
    Afwachten hoe groot ze zometeen nu echt gaat zijn, ze denken wel wat groter dan mijn eerste dochter. Blijft enigszins spannend. Maar het kan echt nog alle kanten op en je hebt er helaas geen invloed op. Het enige wat belangrijk is is opletten dat je je baby voldoende voelt en bellen als je daarover twijfelt.
     

Deel Deze Pagina