Groeiachterstand 37 weken zwanger korte beentjes

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Lady1993, 29 apr 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lady1993

    Lady1993 Lid

    7 mrt 2019
    50
    21
    8
    Vrouw
    Hallo,

    Wil toch even van me afschrijven.
    Elke echo krijg ik al te horen dat onze baby korte beentjes heeft, nu ook een klein hoofdje maar grote buik.
    Als ik navraag doe zeggen ze dat overal binnen de lijntjes past.

    Ik heb nu toch maar een rapport opgevraagd want ze maken me ontzettend onzeker.
    Mijn oudste zat met alles altijd op het gemiddelde.

    Laatste echo was
    Beentjes p13
    Hoofd p11
    Buik p80

    Als ik op internet lees, zie ik het syndroom van down naar voren komen.
    We hebben geen nipt gedaan.
    Kan iemand mij geruststellen?
     
  2. ClaireUnderwood

    ClaireUnderwood Actief lid

    19 okt 2021
    412
    468
    63
    Vrouw

    Niet om onaardig te doen maar als je een 20 weken echo hebt gehad dan hebben ze toch echt de nekplooi wel opgemeten neem ik aan....
    Daarnaast als een rapport opvragen je onzekerder maakt dan zekerder dan ga je hier op 't forum niet zekerder worden. Zolang je gynaecoloog zich geen zorgen maakt zou ik dat ook niet doen. Maar goed ik ben vrij nuchter in die dingen en begrijp je onrust niet zo.
     
  3. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.868
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Je bent niet nuchter, maar ontzettend bot.

    En nog onjuist ook, want met de 20 weken echo wordt de nekplooi niet meer opgementen.
     
    Ysabella, einad, Nova1986 en 13 anderen vinden dit leuk.
  4. ClaireUnderwood

    ClaireUnderwood Actief lid

    19 okt 2021
    412
    468
    63
    Vrouw
    Bijzonder, vorige week nog de 20 weken echo gehad en wederom, net als bij de 13 weken echo opgemeten. Zal vast bot zijn maar deze TO moet zich wenden tot haar gynaecoloog. Als je zo onzeker bent vind je hier geen zekerheid. Zeker niet als je gynaecoloog zegt dat je kindje groeit binnen de lijntjes, wie heeft dan gezegd dat er een groeiachterstand is TO? Maak jij dat ervan of heeft je gyn dat ook daadwerkelijk bevestigd?
     
  5. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.868
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Als je wel de 20 weken echo hebt gehad, zal ook daar gekeken zijn naar softmarkers voor het syndroom van down, die vermeld je niet, dus blijkbaar hadden ze die niet gevonden.

    Verder kan het natuurlijk zijn dat je tweede kind op andere mensen in de familie lijkt, dat je kinderen verschillen hoeft helemaal niets te zeggen.

    En verder, probeer je te realiseren dat dr Google meestal alleen de uitersten opsomst. Ik bedoel te zeggen dat als je googled op hoofdpijn, dan kom je de meest erge ziektes tegen, maar meestal is hoofdpijn niet meer dan hoofdpijn.
     
    Lady1993 vindt dit leuk.
  6. Lady1993

    Lady1993 Lid

    7 mrt 2019
    50
    21
    8
    Vrouw
    Ik heb extra groeiecho's.
    Ook omdat ik hg heb, dat maakt ook dat ik onzekerder ben geworden.
    Ze hebben inderdaad niks gezegd bij de 20 weken echo over afwijkingen.

    Maar vind het nogal uiteenlopend met het buikje van ruim p80
     
  7. ClaireUnderwood

    ClaireUnderwood Actief lid

    19 okt 2021
    412
    468
    63
    Vrouw
    Gelukkig dus goed nieuws bij de 20 weken echo! Heb je goed contact met je gynaecoloog? Is hij/zij eventueel per email bereikbaar zodat je met (geen/minder) zorgen het weekend in kan?
     
    Nova1986 en Lady1993 vinden dit leuk.
  8. Lady1993

    Lady1993 Lid

    7 mrt 2019
    50
    21
    8
    Vrouw
    Ze kan me helaas niet echt geruststellen, heb het wel vaker aangekaart.
    Elke keer als ik erop door vraag geeft ze me het gevoel dat ik zeur.
    Terwijl de ander me meer gerust kan stellen maar helaas heb ik die bijna nooit.
     
  9. Moto

    Moto Bekend lid

    5 dec 2019
    590
    535
    93
    Hier ook korte benen kinderen, maar hartstikke gezond hoor. Als de professional geen zorgen heeft, probeer het dan zelf ook los te laten. Nog een paar weken en de baby is er. Sterkte!
     
    Lady1993 en Ang1987 vinden dit leuk.
  10. Lady1993

    Lady1993 Lid

    7 mrt 2019
    50
    21
    8
    Vrouw
    Inderdaad nog eventjes, misschien komt het ook wel daardoor. Meer spanning, meer hormonen, meer zitten en minder doen door bekkenklachten.
    Zit in gat heeft altijd wat hahah
     
  11. Fraser

    Fraser Niet meer actief

    Het zit nog allemaal binnen de marges. Zolang dat zo is, is het goed en zal er geen verder onderzoek naar gedaan worden. Er bestaan nou eenmaal kinderen met kortere benen en/of kleinere hoofdjes, zo ontstaan er gemiddelden.
    Hier ook bij alle drie wel iets wat aan de kleine kant was (maar ook binnen de marges), bij zoon korte beentjes en dochters kleine hoofdjes.
     
    Lady1993 vindt dit leuk.
  12. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Als het binnen de marges zit is het toch prima, niet teveel zorgen over proberen te maken.

    De nekplooi wordt gemeten bij de 13 weken en niet 20. Met 20 weken is hij helemaal niet meer betrouwbaar. Ook kijken ze met 13 en 20 weken naar uiterlijke kenmerken van het syndroom van down. Dat is bijvoorbeeld dat het neusbotje afwijkt.
    Bij ons was er een verdikte nekplooi te zien met de 13 weken echo en heb me er helemaal in verdiept en inmiddels heel veel verstand van dus. Echt, als het buiten de marges viel, had ze echt aan de bel getrokken!

    Hoop dat je het een beetje los kunt laten en nog van de laatste weken kunt genieten :)

    Liefs!
     
  13. Lady1993

    Lady1993 Lid

    7 mrt 2019
    50
    21
    8
    Vrouw
    Dankjewel! Het lukt me helaas niet om het los te laten.
    Ben mezelf aan het gek maken volgens mij.
    Liefst wil ik gewoon duidelijkheid en dus bevallen haha.
     
  14. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.800
    14.142
    113
    Hier een knul met p11 op de beenlengte. Niks aan de hand, verloskundige hadden we vooraf al geinformeerd dat korte pootjes en lange romp bekend zijn. Zowel ik, mn man als dochter hebben dat.

    Wel best lastige bouw voor hemzelf qua buikliggen.

    Hoofdje zit op de +1, lengte op -1 door die benen en gewicht op 1.

    13 weken echo proefpersoon geweest, nipt gehad en extra gecontroleerd bij de 20 weken ivm M* die T21 had (met nog meer ellende erbij). Kleine man is helemaal in orde, maar die pootjes blijven kort in verhouding.

    Shirt 74 nodig ivm hoofdomvang en ruglengte
    broeklengte van 62 maar dan met een buikie van 68.
     
    Lady1993 vindt dit leuk.
  15. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Maar het zit toch binnen de marges? Kijk eens om je heen naar de verschillen tussen mensen. De ene heeft lange benen, de ander kortere armen of een langere romp. Dat is bij baby’s niet anders. Als het niet goed was geweest dan geven ze dat echt aan, daarom zijn de vroegtijdige echo’s nu ook, juist om dingen op te sporen. Probeer het wat los te laten. :)
     
    Lady1993 vindt dit leuk.
  16. Ang1987

    Ang1987 Fanatiek lid

    28 jul 2020
    2.390
    2.155
    113
    Wat vervelend dat je je zon zorgen maakt.
    Hier een verhaal van herkenning.

    Bij mij waren de beentjes ook korter (geloof p14) maar ook zeker binnen de marge. De rest was dan wel weer groot (hoofd p90 ofzo) dus ik ook googelen en denken dat mijn kind aan dwerggroei zou leiden. Was echt wel van slag voor een tijdje.

    Ik heb het losgelaten en heb een psycholoog gecontacteerd voor het geval dit weer terugkomt. (Heb evaring met angststoornis in het verleden).

    Er is al veel gezegd in bovenstaande om je gerust te stellen. Bovendien is zo'n echo foutgevoelig qua meetmarge en wie weet hebben de beentjes ineens een groeispurt nog.

    Ik hoop echt dat je weer een beetje vertrouwen kan hebben en kan genieten van je zwangerschap. Mocht het niet over gaan of erger worden is het misschien wel goed om het toch weer aan te kaarten (die andere verloskundige). Het gaat om jouw welzijn en ook dat van je kindje.
    Liefs!
     
    Lady1993 vindt dit leuk.
  17. Lady1993

    Lady1993 Lid

    7 mrt 2019
    50
    21
    8
    Vrouw
    Ik denk dat ik het inderdaad moet gaan aankaarten en niet alleen dat.
    Ik zat ook wel tegen depressie aan toen de oudste net was geboren en kan me snel somber voelen.
    Dat wil ik ook gaan aankaarten want het komt daar ook vast vandaan.
    Wou dat ik niet zo'n controle freak was en er nuchterder in zou staan.
    Wil het liefst nu gewoon bevallen en baby gezond in mijn armen hebben.
     
    einad en Ang1987 vinden dit leuk.
  18. Deurstopper

    Deurstopper Actief lid

    17 nov 2019
    209
    257
    63
    Hier vorige zwangerschap beentjes p3 en hoofdje p95. guo en extra echo's gehad.
    Eindstand is hoofdje blijkt gewoon wat groter maar niets aan de hand en benen zijn normaal van lengte.
     
    Frummels en Lady1993 vinden dit leuk.
  19. Lady1993

    Lady1993 Lid

    7 mrt 2019
    50
    21
    8
    Vrouw
    Dankjewel voor je berichtje.
    Dus ook van die uiteenlopende waardes en toch niks aan de hand..
    Een verloskundige die ik volg op instagram zei ook dat het echt mm werk is en ik geen zorgen hoefde te maken.

    Dat stelt toch wat gerust.
     
  20. Ang1987

    Ang1987 Fanatiek lid

    28 jul 2020
    2.390
    2.155
    113
    Inderdaad goed om aan te kaarten dan weten ze er van. Liefs en hopelijk heb je een beetje een zorgeloze zwangerschap.
     
    Lady1993 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina